ויכוח בין משרדי התחבורה והגנת הסביבה מונע ניטור זיהום האוויר בנתיבי אילון

ויכוח בין משרדי התחבורה והגנת הסביבה מונע ניטור זיהום האוויר בנתיבי אילון

כך נחשף בוועדה לביקורת המדינה. יו"ר הוועדה אמנון כהן: אחריותנו לדורות הבאים מחייבת הפחתת הזיהום במקום

נתיבי איילון הם אולי המקום עם זיהום האוויר הגבוה ביותר בארץ, אך ויכוח בירוקרטי מעכב אפילו איסוף נתונים על-כך: ויכוח בין משרדי התחבורה והגנת הסביבה מונע הצבת תחנת ניטור במקום, כך נחשף בוועדה לביקורת המדינה. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר בדיון כי "אחריותנו לדורות הבאים מחייבת הפחתת הזיהום בהקדם, תוך התגברות על עימותים מנהלים. כהן הדגיש כי הבעיה המרכזית היא שמשרדי הממשלה "לא מדברים" זה עם זה, ולכן מעוכבת זה שנים תכנית לאומית להפחתת זיהום האוויר בארץ. העיכוב ביישום התכנית, ציין כהן, מגביר התחלואה והתמותה בארץ. נציגי מבקר המדינה הוסיפו בדיון כי גם חברת נתיבי איילון לא מוכנה להקמת תחנת ניטור בשטחם. כהן קרא לשר התחבורה למצוא פתרון הולם, תוך חודש ימים, להקמת תחנת ניטור בנתיבי איילון. לדברי יו"ר הועדה, יש לראות בחומרה מצב בו הכנסת חוקקה חוק אוויר נקי התשס"ח-2008 והוא לא מיושם, ועל שרי התחבורה, הגנת הסביבה והאוצר לקיים דיונים אינטנסיביים במטרה ליישמו, לטובת תושבי המדינה.

יובל חיו, מנהל החטיבה במשרד המבקר הדגיש בישיבה כי "ועדה ציבורית ערכה במשך זמן רב תכנית יסודית מאד לאוויר נקי בארץ, שתוקצבה בכ-700 מיליון ₪. אך למרות הקיצוץ בתקציב לכ-140 מיליון ₪ בלבד, המשרד לא עדכן את יעדי התכנית לאחר הקיצוץ. היינו מצפים משהו אחר מעבודת מטה ממשלתית. יש מחלוקות בנות-שנים בין משרדי התחבורה והסביבה לפתרון הזיהום בגוש דן, והנושא חייב להגיע להכרעת רה"מ – כקבוע בתקנון הממשלה במחלוקות שאינן מגיעות לפתרון בין השרים.

נציג המבקר, עופר גולדווסר, הוסיף כי עד היום טרם פורסמו הוראות להקמת תחנות ניטור אויר, ואף אין נוהל מסודר בעניין.

דוד לפלר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה השיב לדברים, ואמר כי "בגלל הקיצוץ בתקציב מוטל ספק ביכולתנו לקיים את חוק אויר נקי, אך פער זה הולך ומצטמצם. יש תועלת כלכלית ברורה למשק מאויר נקי, אך יש להיזהר מהכרזת אזורים כנפגעי זיהום. אנו מבקשים לעבד את הנתונים בצורה נגישה, ברורה ומובנית לציבור".

צור גלין, מהאגף לאיכות אוויר במשרד, הוסיף כי רכישת אוטובוסים חשמליים או מיזם הגריטה התבטלו בגלל הקיצוץ בתקציב, וכי המשרד פנה לבי"ס "עמל" ולעירית ת"א להקמת תחנת-ניטור בנתיבי איילון  – אך טרם נענה על ידם. משה בלסנהיים, מנהל הרשות לאיכות הסביבה בעיריית תל אביב טען כי בסיור שערך עם נציגי המשרד להגנת הסביבה בעניין – אותרו שני מקומות אפשריים להקמת תחנה, והוסיף כי "הבעיה המרכזית איננה תחנות הניטור אלא הזיהום מכלי הרכב. אנו מטפלים בקידום מוניות היברדיות לאור העובדה שכ-3,000 מוניות נעות היום בכבישי העיר". ואולם נציגי המשרד להגנת הסביבה, שנכחו בדיון, טענו מולו בתוקף כי לא התקיים שום סיור כזה.

צילום תמונת הנושא: דן אדרי

 
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 הצבעות, ציון ממוצע: 4.50 מ- 5)

אין תגובות

פרסם תגובה

Funzing-Fl

מדור חוק ומשפט

מדור חוק ומשפט

Funzing-W

תגובות אחרונות