'מסע הורד' – תערוכת יחיד של האמנית ורדה סולל שמאי בבית האמנים תל אביב

'מסע הורד' – תערוכת יחיד של האמנית ורדה סולל שמאי בבית האמנים תל אביב

אבירים , נסיכות ודמויות ימי-ביניימיות מסע הורד -תערוכת יחיד בתל אביב של האמנית ורדה סולל שמאי בבית האמנים תל אביב

רוכבים שועטים אלי קרב, מגיחים מבין שכבות הציור ליצנים שכמו נשאבו היישר מהקומדיה דל’ארטה, צללית של זוג אוהבים אי-שם באופק, מדונה כחולה ומכונסת וגם פני האמנית מציצות, אולי מפעילות – דאוס אקס מכינה – את החיזיון המוזר שיצרה ורדה סולל-שמאי. תמונות רודפות תמונות, נעות מקצה הבד ועד קצהו כקליידוסקופ מהפנט. אפשר להתחיל ולהתבונן בבד מצידו הימני ואפשר משמאלו, כך או כך נרקם סיפור רוחש, ולא פתור. צל מוות מרחף מעל פני הבד, כמו לועג למאבק הארצי, הקיומי, ההרסני.

"ידעתי כי יום אחד אתחיל במסע ויזואלי של התחקות אחר שמי" מציינת סולל-שמאי, שלמדה ציור באקדמיה לאמניות יפות בוונציה. המסע של סולל-שמאי מגלה טפח ומכסה טפחיים. מסע המאכלס דמויות מיתיות, שדונים מרושעים, שליחים חסרי מעצורים, אנשי כמורה ושררה וגם פשוטי עם חסרי אונים. הבד העמוס בסצנות מאזכר את גן התענוגות הארציים של הירונימוס בוש, הילולה של זדון, תשוקה, כמיהה אל דבר מה שמעבר, כמו מיתר פוקע של אי-יכולת לשאת. פרחי הרוע של האנושות.

החיפוש האמנותי של סולל-שמאי הוליד רישומי הכנה מהירים בטוש, גרפיט ופחם שהתפתחו כסמבטיון של יצירה עד שהתגבשו לכדי ציור שמן בגודל 90450X ס"מ. מעין שטיח קיר או פרסקו. מסע הוורד. שרבוטי הכנה מהירים הונחו על דפים קטנים, רסיסים של תודעה טרם התגבשותה. בהמשך נוצרו גם רישומי פחם מאופקים יותר על ניירות גדולים, מתחקים אחרי פרטי הפרטים של כל אחת ואחת מן הסצנות: הסוסים הדוהרים, הרוכבים המניפים חרבות זה אל עבר אויבו, חרירי העיניים שנקרעו במסכות ריבועיות לבנות, ייצוגים ואפיונים שונים של נשים תחת מעטה של תלבושות ימי-ביניימיות. הביקורת שמשתמעת ממעשי האיוולת חסרי התוחלת מעלות על הדעת את תחריטיו של פרנסיסקו דה גויה, ששינו לעד את הדרך שבה נתפסה מהות המלחמה.

רוח של סימבוליזם שורה על גוף העבודות, גודש הבעה לצד איפוק מצמית, דמוניזציה ויופי מפתה; הכלאה ואיחוי עולמות וזמנים המצטופפים יחד. "כולכם איתי במסע של מלחמת האור בחושך", מציינת סולל-שמאי ומכוונת למלחמות של זמן הווה, על נוולותם האנושית וצימאון השררה העכשווי.

סולל-שמאי מספרת כי הוריה התכוונו לקרוא לה בשם ורד. רק לחץ סביבתי של הימים ההם הביא להוספת ה’ סמלית לשמה: ורד+ה, שם שעמו אינה חיה בשלום. ה’, שהיא גם ה"א הידיעה, המורפמה התחילית הַ־ לפני שם עצם, הדרך לציין ששם העצם הוא מיודע, כלומר, שהוא מובחן מעצמים אחרים הדומים לו. "זה הדבר ולא אחר". הקונקרטי. וסולל-שמאי דווקא מבקשת להתנער מהגדרות פסקניות.

התערוכה "מסע הורד"

ליווי אוצרותי: דרורית גור אריה

פתיחה חגיגית: יום חמישי 23.6.2016 בשעה:20:00

בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי

רח אלחריזי 9 , תל אביב

אתר האמנית: http://www.varda-solell-shamai.com/

 
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 הצבעות, ציון ממוצע: 5.00 מ- 5)

אין תגובות

פרסם תגובה

Funzing-I

מדור חוק ומשפט

מדור חוק ומשפט

Funzing-W

מדור חוק ומשפט

תגובות אחרונות