הודעת ממלא מקום מזכיר הממשלה בתום ישיבת הממשלה מיום 30 באוגוסט 2016

הודעת ממלא מקום מזכיר הממשלה בתום ישיבת הממשלה מיום 30 באוגוסט 2016

א. בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה:

"היום יובא למנוחות חברנו פואד בן-אליעזר, ששירת את המדינה ואת ביטחון ישראל במשך עשרות שנים, גם כלוחם, גם כמפקד מן השורה, גם כשר בממשלות ישראל. בין היתר, הוא היה המפקד של סיירת "שקד" בזמן מלחמת ששת הימים, מושל דרום לבנון, מתאם הפעולות בשטחים, הוא כיהן כשר הביטחון בתקופת האינתיפאדה השנייה, הוא כיהן כשר בממשלתי. הוא היה בן נאמן לארץ ולמדינה, ואדם עם חן רב, חוש הומור בלתי רגיל, יכולת להתחבר אל הבריות ולחבר, כמו שאני אומר, בין ה"רבאק" ל"וואלה", לציונות, ואני מאוד אהבתי אותו. אני בטוח שאני משקף גם את תחושתם של כל השרים סביב השולחן וגם אלה שאינם סביב השולחן, לפחות את רובם המכריע. יהי זכרו ברוך.

ביום חמישי תיפתח שנת הלימודים בבתי הספר ובגני הילדים גם כן. אני בטוח שיש התרגשות עצומה בבתים רבים בישראל, קודם כל אלה שהולכים בפעם הראשונה, ואנחנו שותפים להתרגשות הזאת. כל אחד מאתנו זוכר את זה על עצמו, גם כילד או כילדה וגם כהורה. זה באמת רגע מרגש.

היעד שלנו הוא לבצע מהפכה בחינוך. המהפכה הזאת מבוססת על שני דברים שהייתי מתמצת אותם במילים: מצוינות וציונות. מצוינות – כדי לאפשר לכל ילד וילדה לממש את הפוטנציאל שלהם, והפוטנציאל הזה בא לידי ביטוי בתחומים שונים, בכישרונות שונים. לכל אחד יש את היכולות הייחודיות שלו, כל אחד יכול להגיע למימוש מקסימאלי. זה התפקיד של מערכת החינוך. בין השאר, זה מחייב גם את ההכנסה של מערכת הלימוד המקוונת והמכוונת, שמאפשרת למורים מעולים, הטובים ביותר בארץ ובעולם, להגיע אל הילדים בדרך שלא הייתה אפשרית לפני תקופת האינטרנט, אבל זה אפשרי היום וזה צריך להיות מאמץ על של מערכת החינוך.

דבר שני, אמרתי "ציונות" או אם תרצו מורשת – קודם כל, לימוד התנ"ך. אנחנו חייבים לעשות מאמץ עליון, זה הבסיס שבגללו אנחנו כאן, בגללו היינו כאן, בגללו חזרנו לכאן, בגללו גם נשאר כאן, וכמובן כל שאר מרכיבי המורשת שלנו מתולדות מורשת ישראל וכמובן תולדות עם ישראל, תולדות הציונות, טיהור השקר הגדול שנמצא כאן לגבי הזכות שלנו להיות בארץ הזו, והצדק של היותנו כאן עם ישראל בארץ ישראל. אלה דברים שהם חשובים, אבל גם מורשת אחרת, המורשת של עם ישראל ותרומתו לעולם, ההשכלה הכללית, היסטוריה כללית, ולא רק של עם ישראל.

אנחנו רוצים ילדים מחונכים, ילדים מחונכים במובן המלא של השכלה, שהם טעונים בהשכלה, בכלים הדרושים להתמודד בעולם החדש כשרגליהם נטועות עמוק בקרקע של עמנו ובתולדות עמנו כדי להבטיח את עתידנו. זו משימה קטנה של משרד החינוך. תכף שר החינוך יגיד כמה מילים בנושא הזה.

השכלה היא המילה הקריטית. מי שיש לו השכלה, יהיו לו גם את הכישורים, גם במחשוב, וגם במתמטיקה, וגם במדעים, וגם באנגלית וגם בהיסטוריה כללית. כן, כל אלה. אנחנו רוצים להנחיל את זה לכל ילדי ישראל, יהודים ולא יהודים, כאחד. ערבים, יהודים אמרתי, אבל אני אומר לכם גם דתיים וגם חילונים. זה הבסיס לעולם החדש, זה הבסיס כמובן לעתידה של מדינת ישראל כאומה חזקה בין האומות.

עכשיו, יש דבר שלישי שאנחנו עושים – אנחנו אומה חזקה בין האומות, אנחנו מחוללים את המהפכה של ה-Start-Up Nation, לא רק בתוך ארצנו, אלא בעולם. אנחנו תורמים את התוכנה ואת האינטליגנציה המלאכותית למהפכות כבירות. אתם רואים את זה בכבישים עם מערכות ניווט, אתם רואים את זה ברפואה, אתם רואים את זה בחקלאות, אתם רואים את זה במים. יש מקום אחד שלא רואים את זה וזה שירותי הממשלה לאזרח. אז הגיע הזמן שה-Start-Up Nation יגיע גם ל-Start-Up Government . היום אם אזרח הולך לקבל רישיון במקום מסוים, הוא פונה לאיזה משרד ואומרים לו: תביא לי גם משהו ממשרד הבריאות, תביא לי גם אישור ממשרד הפנים, תביא לי אישור מכאן ואישור מכאן. אנחנו הולכים לחולל מהפכה בעניין הזה – אנחנו הולכים לחייב את משרדי הממשלה לשתף ביניהם את המידע. האזרח לא צריך לרוץ מאשנב לאשנב, אלא המשרדים מחויבים לשתף ביניהם את המידע כך שלאזרח תהיה רק תחנה אחת, One Stop Shop. זה אחד מהשינויים הגדולים שאנחנו עושים מתוך משרד ראש הממשלה. מערך התקשוב שנמצא היום במשרד ראש הממשלה מוביל את המהפכה הזאת, ומי שעוסק בזה זה המנכ"ל של משרד ראש הממשלה, אלי גרונר. זו מהפכה גדולה. אבקש ממך אחרי שר החינוך לומר כמה דברים בתחום הזה."

שר החינוך אמר:

"זה באמת שבוע של חג. אתם יודעים שתמיד כשרצו לחולל שינויים משמעותיים במשרד החינוך היו אומרים: אי אפשר, זאת נושאת מטוסים כבדה. בשנה וחצי האחרונות נוכחנו שגם נושאת מטוסים כבדה יודעת לנוע בקצב של סירת מרוץ אם יש נחישות. ביצענו פנייה חדה של מערכת החינוך אל מערכת יותר אישית, עם כיתות יותר קטנות, עם סייעת שנייה בגני הילדים, עם מהפך של ממש בלימודי המתמטיקה, עם תכנית לאומית באנגלית, עם ערכים, עם "ועדת ביטון" שמיושמת, שהקמנו אותה כדי לחבר בין חלקי העם ולספר את הסיפור היהודי-ציוני המלא, כי יש סיפור מלא ועד היום סיפרנו את חלקו, וגם עם שנת איחוד ירושלים שמיד מתחילה, והשנה אנחנו רק נגביר הילוך.

בעוד יומיים 2,185,000 תלמידים ייכנסו בשערי בתי הספר. ב-4,733 מוסדות ימתינו להם 177,000 מורים וגננות. בשבועות האחרונים בקיץ אנחנו עמלנו מאוד קשה, מטה משרד החינוך, המורים, המנהלים, פגשתי את כל 5,000 המורים של מדינת ישראל בשבועות האחרונים, ואנחנו ערוכים ומוכנים לפתיחת השנה. אני חושב שגם השנה אתם לא שומעים את אותו לחץ שבדרך כלל יש לקראת שנת הלימודים. בשנת הלימודים תשע"ז ילדי ישראל ילמדו במערכת חינוך אישית יותר, איכותית יותר וערכית יותר. אישית – בגלל שהפעם אנחנו באמת שמים דגש על החינוך לגיל הרך.

ילדים בגיל הרך זקוקים ליותר השקעה מאשר בתיכונים. תמיד אמרו את זה, אבל לא עשו את זה, ועכשיו ב-4,600 גני ילדים יש סייעת שנייה. זה לא דבר טכני, זה דבר מהותי. יגיעו לכל ילד וילדה במגע אישי, והכיתות היותר קטנות.

כאן גם המקום להודות, הן לראש הממשלה, הן לשר האוצר, שגם במעשיהם ביטאו שהחינוך הוא בראש, לא רק במילים, אלא גם בתקציבים. אז באמת, בפעם הראשונה מקום המדינה…
(ראש הממשלה: "חינוך הוא בראש ובלב")

ביום חמישי כשאתה, ראש הממשלה, תגיע לבית הספר אני משוכנע שלבך ירחב, כי באמת יש לנו מערכת חינוך שהולכת ומשתפרת והיא מאוד אוהבת.

בתוך 4 שנים מהיום אנחנו נשלים את הקטנת הכיתות כך שמכיתות א’ ועד ו’ ממוצע הילדים בכיתה יעמוד על 28 ילדים. זה Game Changer. בעשור האחרון אנחנו חווינו הדרדרות חמורה מאוד במתמטיקה, במדעים וגם באנגלית. זה לא סוד שאנחנו יצאנו לדרך, ויש לא מעט ביקורת על התכנית הלאומית במתמטיקה, אבל הבוקר פורסמו נתונים שאני חושב שיבהירו הכל: חברים, בחצור הגלילית רק 3% מהתלמידים ניגשו ל-5 יחידות במתמטיקה, ברמת השרון – 25%, באופקים – 2%, ברהט – אף לא ילד אחד ניגש ל-5 יחידות במתמטיקה ובקרית-אונו – 26%. זה נשמע למישהו הגיוני? הקדוש ברוך הוא פיזר את השכל באזור המרכז אצל העשירים? אנחנו לא מוכנים לקבל את הדבר הזה, אנחנו לא מוותרים על אף ילד, אבל גם לא מוותרים לאף ילד.

הדרך האמיתית לשוויון הזדמנויות במדינת ישראל זה דרך החינוך, זה דרך ההתעקשות על רף גבוה, על דרישות – כן על מתמטיקה, כן על אנגלית. השנה אנחנו יוצאים בתכנית הלאומית לאנגלית. מה אנחנו רוצים? אנחנו רוצים שכל בוגר של מערכת החינוך יוכל לשוחח באנגלית ברמה גבוהה, יוכל לקרוא ולכתוב באנגלית ברמה גבוהה. הדגש יהיה על השפה הדבורה, כי בעולם החדש אנגלית זה לא לוקסוס, זה לא בונוס, זה תנאי הכרחי לשרוד ולהצליח. חלק ניכר מהמקצועות שקיימים היום לא יתקיים עוד 16 שנה, כשהילדים שהיום מתחילים ללמוד יצאו לעולם. לא יהיו יותר נהגי מוניות, לא יהיו יותר מוניות להערכתי, אבל יהיו עוד הרבה מקצועות שאנחנו היום לא חולמים עליהם. איך מכינים היום ילד לעתיד בלתי נודע? נותנים לו את הכלים, בונים אצלו את היצירתיות, את עבודת הצוות, את ההשכלה, כמו שראש הממשלה אמר, כדי להשתלב, והערכים. באמת הערכים הם מעל הכל.

אנחנו יוצאים בתכנית השנה, תכנית "יהדות ישראלית" שמתחילה מכיתה א’ ועד כיתה ט’, כדי שכל ילד במדינת ישראל יאהב את הארץ, יאהב את התנ"ך, יכיר את דמויות המופת של העם שלנו, יהיה מחובר פה, וחלילה לא יעלה על דעתו לעזוב את המדינה המופלאה הזאת. אנחנו עושים את זה על ידי התכנית הזאת, על ידי חיזוק תנועות נוער וארגוני נוער ויישום דו"ח ביטון להעצמת מורשת יהדות ספרד והמזרח. אני רואה בזה תיקון היסטורי אחרי 68 שנים כשרק סיפרנו חצי סיפור – סיפרנו על השכונה "משכנות שאננים", אבל שכחנו לספר על "מחנה ישראל" של המוגרבים, סיפרנו על פרעות קישינב ושכחנו לספר על פרעות אוג’דה. אנחנו נספר את הסיפור היהודי-הציוני המלא.

לסיום, אנחנו נציין השנה 50 שנים לאחדות ירושלים. זה לא עניין של "ימין" ו"שמאל", זו חגיגה אמיתית לכל עם ישראל. אנחנו נחגוג את ירושלים המאוחדת, הבירה הנצחית של מדינת ישראל, כשמאות אלפי תלמידים יעלו השנה לירושלים. כאמור, אני רוצה להודות לראש הממשלה, לשר האוצר, לכל שרי הממשלה, שהבינו שהממשלה הזאת חושבת חינוך, מחויבת לחינוך ומקדמת את החינוך. שיהיה לנו בהצלחה."

ראש הממשלה הוסיף:

"אמרתי שהחינוך הוא בראש ובלב. התכוונתי בראש – מבחינת היכולות הקוגניטיביות שלנו. בלב – מבחינת הערכים שאנחנו צריכים להנחיל לילדים שלנו. זה מה שמבטיח את הבסיס, האיתנות והצמיחה של החברה שלנו.

כל הדברים שאנחנו מדברים עליהם, אפשר לסכם אותם, אתם יודעים, מורשת, תנ"ך, מתמטיקה, אנגלית. To be, or not to be, זה חשוב, ואנחנו Will be."

מר אלי גרונר, המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה אמר:

"אם כבר הזכרת את הראש והלב, אז לא במקרה בקריאת שמע אנחנו אומרים: "ולא תתרו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם". לפי הסדר הזה. הכל מתחיל קודם כל מהלב.

חשוב להגיד שאנחנו מביאים עוד החלטה היום וזה מהלך דרמטי, החלטה שעתידה לשרת את אזרחי מדינת ישראל. מעכשיו מאגרי המידע הממשלתיים יונגשו לציבור. חשוב להבין מה זה אומר – זה לא פרסום דו"חות, זה לא עוד מצגות, זה אומר שהמאגר כולו, המידע הגולמי יהיה פתוח און-ליין לכל מי שרוצה. מה זה אומר? התועלת בזה היא שסטרטאפים יוכלו לפתח יישומים שימושיים לציבור. הם בטוח יעשו את זה יותר טוב ויותר יעיל מהממשלה.

בנוסף, כמו שראש הממשלה אמר – אנחנו דואגים לכך שאזרחים שמבקשים לקבל שירות לא יצטרכו יותר להציג בפני משרד אחד מידע שנמצא במשרד אחר. ממשלת ישראל מפסיקה לפחד מהעידן הדיגיטלי ומתחילה לממש את היתרונות הרבים הגלומים בו. אני מודה לראש הממשלה ואני מודה לכל השרים שמשתפים פעולה."

ב. הממשלה שמעה היום סקירה מפי שר החינוך על מערכת החינוך והיערכותה לקראת שנת הלימודים התשע"ז.

שר החינוך הציג את היעדים המרכזיים של משרדו וביניהם צמצום פערים בין המרכז והפריפריה, דגש על טיפול בגיל הרך, מהפכה בתחום המדעים ולימוד מתמטיקה, טיפול במגזר הערבי, הנחלת השפה האנגלית והנחלת ערכים ומורשת יהודית.

כן ציין השר, כי משרדו קבע מספר מדדים שאמורים לאבחן חולשות וחוזקות במערכת החינוך, וזאת לצורך מיקוד יעיל של הטיפול בתחומים בהם נדרשים הדגשים מיוחדים.

בתום הסקירה קיימה הממשלה דיון בנושא החינוך. השרים הביעו עמדתם לפיה יש להשקיע משאבים ניכרים בחינוך בעיקר בצמצום הפערים הקיימים בין תלמידי ישראל. חברי הממשלה בירכו את שר החינוך על המגמות לשיפור מערכת החינוך כפי שהוצגו על ידי השר בסקירתו.

ג. הממשלה דנה בעניין שיפור העברת המידע הממשלתי והנגשת מאגרי מידע ממשלתיים לציבור והחליטה על עקרונות המדיניות הבאים וההוראות ליישומם:

1. קידום מדיניות העברת מידע בין משרדים ובקשת מידע מהציבור "פעם אחת בלבד" (Tell us once), משמע, ייעול השירות לאזרח כך שמשרד ממשלתי לא יורשה לבקש מאזרח מידע אשר מצוי בידי משרד ממשלתי אחר. לדוגמא, בקשה לסבסוד שכר לימוד במסגרת מעון ילדים תאושר לאחר שכלל המידע והאישורים הרלוונטיים יועברו בין היחידות הממשלתיות הרלוונטיות לתהליך (משרדי החינוך, הרווחה, שירות התעסוקה ורשות המסים) ומבלי לדרוש ממבקש השירות למסור מידע/אישור המצוי בידי רשות ממשלתית אחרת.
אימוץ מדיניות זו, במקביל לפיתוח תשתית טכנולוגית וארגונית תומכת להעברת המידע בין משרדים, תאפשר פיתוח של שירותים דיגיטליים אינטגרטיביים מקצה לקצה לטובת האזרח, תוך הקפדה על פרטיותו, והעברת אך ורק המידע הנדרש לשירות.
הנגשת נתונים מתוך מאגרי מידע ממשלתיים תסייע בקידום החדשנות ובפיתוח הכלכלה ותעודד גורמים אזרחיים (סטארט-אפים) לפתח יישומים מבוססי מידע ממשלתי בעלי ערך לציבור. דוגמא ליישום שפותח ע"י סטארט-אפ על בסיס הנגשת מאגרי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הינה אפקליקציית `Moovit` – אפליקציה המנגישה מידע על קווי תחבורה ציבורית, ומסייעת כיום לכעשרה מיליון משתמשים בישראל ובעולם לתכנן את תנועתם בצורה מיטבית. מדיניות הנגשת המידע כוללת, בין היתר, עידוד המשרדים להנגיש סדרות נתונים מתוך מאגרי מידע ממשלתיים בעלי חשיבות ציבורית, הקמת פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת ומותאמת לניהול המידע המונגש ועידוד שיתופי פעולה חוצי-מגזרים במידע הממשלתי שיונגש לעידוד השימוש במידע.

2. ההחלטה קובעת כי עד לשנת 2017 ייערך מיפוי של כלל מאגרי המידע הממשלתיים, ומשנת 2017 תחל פעילות להנגשתם. בנוסף, קובעת ההחלטה כי יש להנגיש באופן מיידי מספר מאגרי מידע בעלי ערך לציבור ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, החינוך, המרכז למיפוי ישראל, משטרת ישראל, משרד הבינוי והשיכון ומשרד הפנים. כלל מאגרי המידע שברשות המשרדים יונגשו עד שנת 2022. במקביל לצעדים אלו, תיערך בחינה מחדש וצמצום של כמות המידע והאישורים המתבקשים כתנאי לקבלת שירות.

3. ההחלטה הנה בכפוף למדיניות ההגנה בסייבר, בכפוף לשיקולים של הגנת המידע, הגנת הפרטיות ושיקולים רלוונטיים נוספים על-פי דין, בכפוף לסמכויותיהם של כלל הרגולטורים הרלוונטיים להחלטה ולסמכויותיהם של גופי המטה הממשלתיים הרלוונטיים.

 
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 הצבעות, ציון ממוצע: 4.00 מ- 5)

אין תגובות

פרסם תגובה

Funzing-W

מדור חוק ומשפט

מדור חוק ומשפט

Funzing-W

הלנה אור - עיצוב גרפי

תגובות אחרונות