הודעת ממלא מקום מזכיר הממשלה בתום ישיבת הממשלה מיום 27 בספטמבר 2016

הודעת ממלא מקום מזכיר הממשלה בתום ישיבת הממשלה מיום 27 בספטמבר 2016

א. בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה:

" שר האוצר ואני שבנו מביקור מדיני חשוב בארצות-הברית. ביום רביעי פגשתי את הנשיא אובמה, זו הייתה פגישה מצוינת. אני הודיתי לו על הסכם הסיוע הביטחוני-ההיסטורי שחתמנו עליו, הגדול ביותר בתולדותיה של ארצות-הברית עם מדינה אחרת. ההסכם הזה יבטיח את היכולות הצבאיות שלנו ואת יכולות ההגנה שלנו נגד טילים בעשור הקרוב. זה לא סוד שהיו ביני ובין הנשיא אובמה חילוקי דעות, בראש ובראשונה בנושא האיראני, אבל כפי שנתברר, המחלוקות הללו לא העיבו כהוא זה על היחסים האיתנים והמוצקים בין שתי המדינות.

הקשר בין ארצות-הברית לישראל מבוסס לא רק על שותפות אינטרסים עמוקה, אלא גם על שותפות ערכים שאין שנייה לה במדינות העולם. הדבר הזה מתבטא בראש ובראשונה בתמיכה המסיבית של הציבור האמריקני במדינת ישראל, תמיכה שראיתי אותה בכל מקום, בכל שעל בביקור שלי בארצות-הברית.

פגשתי שם את מתיו סאליבן. מתיו סאליבן הוא איש ביטחון אמריקני, שוטר לשעבר במשטרת ניו-יורק, שמחכה לי כל פעם ביציאה מעצרת האו"ם, והוא כל פעם נותן לי את חוות דעתו על הנאום. הוא אמר לי: "היה לך נאום מצוין, אבל היה לך אחד יותר טוב". שאלתי אותו: "מה יותר טוב?" הוא ענה: "נאום "הפצצה", זה היה טוב מאוד". הוא אמר: "אני מבטא כאן את התחושה הכללית שיש לאזרחי ארצות-הברית בתמיכה המסיבית במדינת ישראל". הם רואים בנו כמייצגים את הערכים שלהם, והדבר הזה נמשך. זוהי האמת היסודית על היחסים המיוחדים בין המדינות, אבל זה לא רק היחסים עם ארצות-הברית, שהם איתנים מתמיד, קורה משהו עכשיו – פריחה חסרת תקדים של היחסים הבין-לאומיים שלנו עם מדינות העולם.

אני נאמתי באו"ם ואמרתי שהמוסר הכפול של האו"ם וההצבעות האוטומטיות נגד ישראל, תיאטרון האבסורד הזה ייעלם, זו רק שאלה של זמן. זו רק שאלה של זמן שהיחסים שהולכים ונרקמים בינינו לבין מדינות העולם יתבטאו גם בדרך שבה המדינות הללו מצביעות באו"ם, ואני חייב להגיד שהשינוי הוא עצום ורב. אנחנו רואים מדינות באזור, קודם כל, שמבינות יותר ויותר שישראל היא לא אויבת שלהן, אלא בעלת ברית שלהן נגד כוחות האסלאם הקיצוני ומדינות רבות אחרות שמזדרזות להעמיק איתנו את היחסים.

עוד באותו היום של הנאום הלכתי לתערוכה יוצאת מן הכלל של טכנולוגיה ישראלית באפריקה, ומנהיגים אפריקניים התייצבו זה אחר זה ואמרו: אנחנו זקוקים לפלא הישראלי. אתם עוזרים לנו לפתור את בעיות המים שלנו, בעיות האנרגיה שלנו, בעיות התברואה הציבורית שלנו. בכל תחום ותחום אנחנו רוצים את ישראל. כשאמרתי שישראל חוזרת לאפריקה, אז חשוב להגיד גם שאפריקה חוזרת לישראל. הרוב האוטומטי באו"ם מבוסס בראש ובראשונה על הגוש האפריקני. זו רק שאלה של זמן שאנחנו נפרק את הרוב הזה ונעביר אותו מצד לצד. זה שינוי מאוד גדול במעמדה הבין-לאומי של ישראל.

אני שוב קורא לשרים לנסוע לאפריקה. כמו שאמרתי לכם לנסוע לסין, לנסוע להודו ולנסוע למדינות אחרות, אני אומר: סעו לאפריקה. אנחנו נצבע את מפת העולם ב"כחול-לבן", ובסופו של דבר גם האו"ם ישקף את המציאות המשתנה הזאת.

לפני שובנו, פגשתי גם את שני המועמדים לנשיאות, את הילרי קלינטון ואת דונלד טראמפ, ושוחחתי איתם ארוכות על ישראל ועל האזור. הם דיברו, שניהם, על תמיכתם בישראל ועל חשיבות היחסים בין המדינות. אין זה משנה מי מהם ייבחר, התמיכה האמריקנית בישראל תישאר איתנה. הברית הזאת תישאר איתנה ואפילו תתחזק בשנים הקרובות.

אתמול שמענו על חתימת הסכם לייצוא גז בין חברות הגז של ישראל שעוסקות בהפקת הגז מקרקעית הים עם חברת החשמל של ירדן. זהו הסכם מאוד חשוב, הוא מקדם את משק האנרגיה הישראלי, הוא מחזק את היחסים עם ירדן וכמובן בדיוק בגלל זה קידמנו את מתווה הגז. אנחנו מוציאים את הגז מהאדמה והמדינה מרוויחה את הפירות הגיאופוליטיים, הכלכליים והחברתיים האדירים שטמונים בגז. אני רוצה להודות לך, יובל, על המאמץ שאתה משקיע בתחום הזה כבר הרבה זמן.

ראש השנה בפתח, מדינת ישראל חזקה ואיתנה מתמיד, צה"ל חזק ואיתן מתמיד, כלכלת ישראל צומחת ויחסיה המדיניים של ישראל בפריחה. יש לנו עוד אתגרים לפנינו, עוד לא השגנו הכל, אבל כשם שהשגנו את הדברים הללו, אנחנו נשיג גם את שאר היעדים שלנו. בשנה החולפת, אני מציין, עלו לארץ כמעט 25,000 עולים חדשים. בעיניי, זוהי הצמיחה החשובה ביותר שמייצגת בעצם את תכלית עמנו ומדינתנו – קיבוץ גלויות וחיזוק הריבונות היהודית והמדינה היהודית במולדתנו ההיסטורית. אני מאחל לכל אחד ואחת מאזרחי ישראל שנה טובה ומתוקה, שנת שגשוג והצלחה, שנת ביטחון, ומי יודע, בעזרת השם, גם שנת שלום.

אני לוקח תפוח בדבש ומאחל לכל שרי הממשלה ולכל אזרחי ישראל שנה טובה ומתוקה."

***

ב. הממשלה דנה היום בעניין מערך למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער ברשת (מערך מאו"ר), והחליטה כדלקמן:

בהמשך להחלטת הממשלה מס’ 1006 מיום 17.01.2016 (להלן – החלטה 1006) בעניין "הקמת מערך למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער ברשת – "מערך מאו"ר":

1. לאשר את עיקרי המלצות צוות ההקמה הבינמשרדי למערך מאו"ר, כמפורט להלן:

א. מערך מאו"ר יוקם, בהובלת המשרד לביטחון הפנים, כמערך משולב, משטרתי-אזרחי ויכלול יחידת מטה, מוקד לאומי ויחידת משטרה ייעודית, כמפורט בסעיף 1(י) להחלטה זו. המערך יוקם במשטרת ישראל ויכלול נציגים קבועים מהמשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל, משרד החינוך, משרד המשפטים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד הבריאות, אשר יישבו תחת קורת גג אחת.
ב. מערך מאו"ר יפעל לאכיפה ולמניעה של תופעות אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון, לרבות ברשתות החברתיות, במטרה להוביל שינוי אסטרטגי במדינת ישראל בנושא, ליצור סביבה בטוחה במרחב המקוון ולחזק את תחושת הביטחון האישי של הציבור במרחב המקוון.
ג. מערך מאו"ר יפעל ליישום המדיניות הלאומית בנושא ההתמודדות עם תופעות אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון, כפי שתותווה על ידי ועדת ההיגוי למניעת תופעות אלימות ופשיעה במרחב המקוון אשר הוקמה בהחלטה 1006, ובהתאם לסדרי העדיפויות שייקבעו על ידה ולתפיסת ההפעלה שתאושר על ידה. המפקח הכללי של משטרת ישראל או נציגו יצטרף כחבר בוועדת ההיגוי.
ד. מערך מאו"ר יגבש תפישה לאומית, תורה ונהלים בנושא אכיפה ומניעה של תופעות אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון, במסגרתם ישולב הידע הקיים בנושא במשרדי הממשלה ובגופים הרלוונטיים, בתיאום עמם.
ה. מערך מאו"ר יקיים ממשקי עבודה שוטפים עם כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים, עם השלטון המקומי ועם הגופים העוסקים בנושא, לרבות, ככל שיידרש, עם גופים רלוונטיים מהמגזר השני והשלישי ועם גורמי אקדמיה ומחקר.
ו. משרדי הממשלה הרלוונטיים ימשיכו לפעול למניעת תופעות אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון, כל אחד בתחומי עיסוקו, בתיאום ובשיתוף פעולה עם מערך מאו"ר, ויסייעו למערך מאו"ר בביצוע תפקידיו, ככל שיידרש.
ז. ככל שפעילות המערך ותפקידיו יהיו כרוכים באיסוף, אגירה, שיתוף, שמירה או העברה של מידע פרטני מזוהה, ייקבעו על ידי המערך נהלי עבודה בנושא, בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים ומשרד המשפטים ובכפוף לכל דין.
ח. בפעילות מערך מאו"ר ישולבו מתנדבים, בתחומים שייקבעו על ידי ראש המערך, בשים לב למגבלות סודיות, חיסיון ופרטיות. ככלל, למתנדבי המערך לא יוקנו סמכויות שלטוניות, למעט למתנדבי משמר אזרחי אשר ככל שישולבו במערך יהיו להם הסמכויות המוקנות להם על פי חוק.
ט. מערך מאו"ר, באמצעות יחידותיו השונות, ימלא את התפקידים ויפעל לביצוע הפעולות שלהלן:
1. הפעלת מוקד לאומי, אשר יהווה כתובת אחידה לקבלת פניות ודיווחים ולמתן מענה בנוגע לפגיעות, אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון.
2. גיבוש תפיסה לאומית ודרכי התמודדות עם האיומים הנשקפים לילדים ובני נוער במרחב המקוון, לרבות במקרים של אירועי חירום.
3. איתור, זיהוי וניטור מגמות מתפתחות במרחב המקוון בנושאי עיסוקו של המערך.
4. יצירת והפעלת מנגנוני דיווח טכניים, לרבות דיווח מקוון, על פגיעות, אלימות ופשיעה במרחב המקוון (כגון "כפתור דיווח").
5. ביצוע הערכות מצב עתיות לגבי האיומים והסכנות הנשקפים לילדים ולבני נוער במרחב המקוון והעלאת נושאים וסוגיות לדיון ולהכרעה בוועדת ההיגוי.
6. פיתוח כלים ייעודיים לחשיפת תופעות אלימות ופשיעה במרחב המקוון ולהתמודדות עמן.
7. אכיפת עבירות נגד קטינים במרחב המקוון, באמצעות היחידה המשטרתית הייעודית.
8. הסדרת וביצוע פעולות אכיפה אלטרנטיבית על ידי הגורמים המוסמכים לכך מכוח הדין, לצורך מניעת עבירות נגד קטינים במרחב המקוון או לצמצום נזקיהן.
9. הפעלת אתר אינטרנט בנושא מניעת פגיעות, אלימות ופשיעה במרחב המקוון; ביצוע פעילות ברשתות החברתיות לקידום גלישה בטוחה והנגשת מידע לציבור בנושא, לרבות בדבר פעילות המערך.
10. ביצוע מחקר, מדידה והערכה.
11. גיבוש ועריכת הכשרות והדרכות לגלישה בטוחה ולהתמודדות עם פגיעות, אלימות ופשיעה במרחב המקוון.
12. קיום שיתופי פעולה לאומיים ובינלאומיים בתחומי פעילות המערך.
13. יצירת פתרונות משפטיים בתחומי עיסוקו של המערך. ככל שיידרשו תיקוני חקיקה, יקודמו תיקוני החקיקה על ידי משרדי הממשלה האחראים על החוקים הרלוונטיים.
14. ביצוע פעולות נוספות, בהתאם למדיניות שתיקבע על ידי ועדת ההיגוי למניעת תופעות אלימות ופשיעה במרחב המקוון, הנדרשות לצורך מימוש ייעודו וקידום מטרותיו, לרבות כל תפקיד נוסף שתטיל ועדת ההיגוי על מערך מאו"ר.

י. במסגרת המערך ולצורך הגשמת ייעודו וקידום מטרותיו יוקמו ויפעלו היחידות שלהלן:
1. מטה מערך מאו"ר – המטה ינהל את מערך מאו"ר, יפעל ליישום המדיניות וסדרי העדיפויות בנושא כפי שייקבעו על ידי ועדת ההיגוי, יגבש תכנית עבודה ליישומם ויהווה מנחה מקצועי לאומי בנושא הגנה על ילדים ובני נוער במרחב המקוון. מטה המערך יתכלל את כלל פעילות המערך, לרבות בתחומי האכיפה, המניעה, ההסברה והדוברות, ההכשרה וההדרכה, החקיקה, המחקר וההערכה ויהווה מוקד ידע לאומי בתחומי גלישה בטוחה ומניעת פגיעות, אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון.
2. מוקד לאומי – המוקד הלאומי יפעל לקבלת פניות ודיווחים ולמתן מענה בנוגע לפגיעות, אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון. המוקד הלאומי יפעל בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע, יתכלל, ימיין, יטפל וככל שיידרש- ינתב את הפניות להמשך טיפול. לצורך ביצוע תפקידיו באופן מיטבי, יופעל המוקד על ידי משטרת ישראל באמצעות שוטרים בעלי הכשרה רלוונטית בתחומי העיסוק של המערך וישולבו בו, באופן קבוע, נציגי המשרד לבטחון הפנים, משרד החינוך,משרד המשפטים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד הבריאות וככל שיידרש- נציגים נוספים ממשרדי הממשלה שייקבעו על ידי ועדת ההיגוי, אשר יתנו מענה בתחומי האחריות של משרדיהם ויהוו את אנשי הקשר מטעם משרדיהם במוקד הלאומי, זאת, בשים לב לאמור בסעיף 1(ז) לעיל.
3. יחידה משטרתית למאבק בפשיעה נגד קטינים במרחב המקוון – במשטרת ישראל תוקם יחידה ייעודית למאבק בפשיעה נגד קטינים במרחב המקוון. היחידה המשטרתית תפעל לאכיפה, לצמצום ולמניעה של עבירות נגד קטינים במרחב המקוון, לרבות באמצעות פעולות אכיפה יזומות ופעולות "מניעה מצבית". היחידה תפעל בתחומי הבילוש, המודיעין והחקירות, תוך שימוש בחוקרים מיומנים בתחומי המחשב והרשת.
2. להטיל על המשרד לביטחון הפנים לקדם את הקמת מערך מאו"ר במשטרת ישראל, כמערך משולב משטרתי-אזרחי, בהתבסס על המלצות צוות ההקמה הבינמשרדי למערך מאו"ר, כפי שפורטו לעיל, ובהתאם לתפיסת ההפעלה המפורטת שתאושר על ידי ועדת ההיגוי לנושא, תוך ביצוע התאמות נדרשות.
3. משרד התקשורת, כחבר בוועדת ההיגוי של מערך מאו"ר, יפעל על פי המלצתה של הוועדה הבינמשרדית להקצאת מספרים מקוצרים למוקדי חירום ומצוקה, להקצאת מספר מקוצר למוקד הלאומי של מערך מאו"ר.
4. בהתאם להחלטה 1006, לקבוע כי עם סיום עבודת הוועדה הציבורית לגיבוש אמצעים להגנה על הציבור ובהם נושאי משרה בשירות הציבור מפני פעילות ופרסומים פוגעניים כמו גם בריונות ברשת האינטרנט, אשר הוקמה על ידי שרת המשפטים ("ועדת ארבל"), יובאו המלצות ועדת ארבל אשר יאומצו על ידי שרת המשפטים, לפני ועדת ההיגוי, לצורך בחינת יישומן בעבודת מערך מאו"ר.
5. תקציב ותקינה – לצורך הקמת מערך מאו"ר יוקצו תקציב ותקנים ממקורות התקציב המאושר של המשרד לביטחון הפנים לשנים 2018-2017, בכלל זה תקני כוח אדם לנציגי משרד החינוך; משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד המשפטים ומשרד הבריאות במערך מאו"ר, בהתאם להמלצות צוות ההקמה.

***

ג. עוד דנה הממשלה בעניין תכנית סיוע לרשויות המקומיות בהפחתת מפגעי הליישמניאזיס, והחליטה כדלקמן:

בהמשך להחלטת הממשלה מס’ 5101(חכ/296), מיום 6 בספטמבר 2012, בעניין "תכנית לאומית לבחינת דרכי התמודדות להפחתת מפגעי הלישמניה (‘שושנת יריחו’) בישראל" (אשר תוקנה בהחלטת הממשלה מס’ 259 מיום 22 במאי 2013) (להלן – ההחלטות הקודמות), וכדי להמשיך בביצוע פעולות ניסיוניות לשם צמצום ומניעה של תחלואה בליישמניאזיס והגנה על בריאות הציבור –

1. סיוע תקציבי עבור הכנה וביצוע של תכנית ניסיונית לטיפול וצמצום מפגעי לישמניה טרופיקה:

א. להעביר סיוע תקציבי, באמצעות תמיכות שייתן המשרד להגנת הסביבה לרשויות מקומיות, לשם הכנה וביצוע של תכנית לפינוי מסלעות מלאכותיות, המהוות בתי גידול לשפני סלע ביישוב ובסביבתו, ולשם ביצוע פעולות תשתית למניעת כניסת שפני סלע ליישובים, והכל כפעולות ניסיוניות לצמצום מפגעי הלישמניה בשטחי הרשות המקומית, ולניטור ובקרה אחר השפעת הפעולות שננקטו, ובכפוף לכל דין (להלן – תכנית טיפול).
ב. התמיכה האמורה בסעיף קטן (א) תינתן לכל רשות מקומית המפורטת בטבלה שבנספח להחלטה זו, בכפוף לביצוע בפועל, ובהתאם לתבחיני היארעות תחלואה וקיומן של מסלעות מלאכותיות המהוות בתי גידול לשפן הסלע, כמפורט בנספח האמור.
לצורך ביצוע סעיף זה, יקצה מתקציבו המשרד להגנת הסביבה סך של 21.5 מיליון ש"ח בשנת 2016.

2. להטיל על המשרד להגנת הסביבה לתמוך ברשויות מקומיות, באמצעות סיוע כספי, לתכנון וביצוע פעולות ניסיוניות נוספות לצמצום ומניעה של מפגעי לישמניה, לרבות מפגעי לישמניה מייג’ור, בשנים 2017 ו-2018. לצורך יישום סעיף זה, יקצה המשרד להגנת הסביבה מתקציבו סך כולל של 5 מיליון ש"ח בשנת 2017 ו-10 מיליון ש"ח בשנת 2018.
3. להטיל על המשרד להגנת הסביבה לבצע מעקב ובקרה אחר יישום החלטה זו, לרבות לעניין מעקב אחר ביצוע התכניות שיתוקצבו ברשויות המקומיות.
4. להטיל על המשרד להגנת הסביבה לבצע בדיקה, מעקב וניטור אחר תוצאות הצעדים שיינקטו בהתאם להחלטה זו, השפעתם על הסביבה ועל קיומם של מפגעי לישמניה ביישובים שיטופלו וביישובים סמוכים לאורך זמן לרבות באמצעות ביצוע סקרי נוכחות שפני סלע וניטור זבובי חול ונגיעוּתם. כמו כן, לבחון ובמידת הצורך לבצע, הדברה ביולוגית נגד מזיקים שהם חיות מאגר ללישמניה מייג’ור. ועדת ההיגוי שהוקמה לפי החלטה מס’ 5101(חכ/296) תלווה מקצועית את ביצוע הפעולות לפי סעיף זה. לצורך יישום סעיף זה, יקצה המשרד להגנת הסביבה מתקציבו סך כולל של 3.5 מיליון ש"ח בשנת 2016.

נספח (סעיף 1 להחלטה)

להלן רשימת הרשויות המקומיות להן יינתן סיוע תקציבי לשם הכנה וביצוע של תכנית טיפול לפי סעיף 1 להחלטה זו. רשימת הרשויות גובשה בשלב ראשון בהתבסס על ניתוח נתונים בדבר דיווחים על תחלואה בין השנים 1998 ל-2016, ולפי תבחינים של קיום וכמות תחלואה מדוּוחת, ביישובי הרשות, וכן נתוני היארעות תחלואה שנתית מרבית (מספר חולים לאלף תושבים) תוך נרמול ביחס למספר התושבים ביישובי הרשות וממצאי חקירות אפידמיולוגיות ומקצועיות.

במהלך ניתוח נתוני התחלואה נוּפּוּ יישובים או רשויות בהם נערכה חקירה אפידמיולוגית או תחקיר מקצועי, מהם עלה שלא סביר שהתחלואה נבעה מהדבקה מקומית.
היקף התמיכה יהיה בהתאם לחלוקה לקבוצות הבאות: [יחידת תמיכה = 500 אלף ש"ח]

1. רשות מקומית שאינה מועצה אזורית, בעלת מפגע קטן (פחות מ-30,000 תושבים ועד 40 חולים מדווחים משנת 2010) – יחידת תמיכה אחת.
2. רשות מקומית שאינה מועצה אזורית, בעלת היקף מפגע בינוני (מעל 30,000 תושבים ועד 50 חולים מדווחים משנת 2010) – 2 יחידות תמיכה.
3. רשות מקומית שאינה מועצה אזורית, בעלת היקף מפגע גדול (מעל 30,000 תושבים ומעל 50 חולים מדווחים משנת 2010) – 4 יחידות תמיכה.
4. מועצה אזורית ובה 1 או 2 ישובים דרושי טיפול – יחידת תמיכה עבור כל ישוב דרוש טיפול.
5. מועצה אזורית ובה 3 ישובים דרושי טיפול ומעלה – יחידת תמיכה עבור כל ישוב דרוש טיפול + יחידת תמיכה לטיפול מרחבי.

רשימת הרשויות בחלוקה לקבוצות והיקף התמיכה שיקבלו (באתר רוה"מ).

***

ד. מר שמואל האוזר, מנהל רשות ניירות ערך, סקר לפני הממשלה (באמצעות מצגת) את עיקרי הרפורמה המתבצעת ברשות שבראשה הוא עומד – רפורמה שעיקרה הפחתת נטל הרגולציה.
מר האוזר הציג את הגופים המפוקחים על ידי הרשות וכן את שווי הנכסים הפיננסיים שבידי גופים אלה. כן הציג מנהל הרשות את העקרונות על פיהם נערכת הרפורמה שמגמתה להפחית את נטל הרגולציה ולהקל על גיוסי ההון על ידי משקיעים וזאת בדגש על עסקים קטנים ובינוניים.

המצגת שהוצגה לפני הממשלה – באתר רוה"מ.

 
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 הצבעות, ציון ממוצע: 4.00 מ- 5)

אין תגובות

פרסם תגובה

הלנה אור - עיצוב גרפי

מדור חוק ומשפט

מדור חוק ומשפט

Funzing-I

Funzing-I

תגובות אחרונות