הודעת מזכיר הממשלה בתום ישיבת הממשלה מיום 11 בדצמבר 2016

הודעת מזכיר הממשלה בתום ישיבת הממשלה מיום 11 בדצמבר 2016

א. בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה:

"ביום שישי הלך לעולמו במפתיע מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, עו"ד אליעזר יבלון. הוא היה איש עשייה והוא הביא את העשייה הזאת באופן ניכר ומובהק למשרד העבודה והרווחה. ביחד עם השר חיים כץ, הם התחילו בהרבה מאוד רפורמות ובהרבה מאוד עשייה. הליכתו היא כמובן הפתעה והלם לכולנו. אני רוצה לשלוח תנחומים בשם הממשלה כולה ובשם שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לכל משפחתו ולכל מכריו. הוא יחסר לנו מאוד.

אמש היו שני אירועים חשובים הקשורים בתורכיה: האחד, הגיע לארץ שגריר תורכיה החדש, וזה לאחר שישראל שלחה את שגרירה לאנקרה, בהתאם לסיכום בין ממשלת ישראל לבין ממשלת תורכיה; אתמול קרה גם דבר נוסף, וזה פיגוע טרור קשה בתורכיה. ישראל מגנה כל טרור בתורכיה, וישראל מצפה שתורכיה תגנה כל פיגוע טרור בישראל. המאבק בטרור חייב להיות הדדי בגינוי והוא חייב להיות גם הדדי בסיכול. זאת הציפייה של מדינת ישראל מכל המדינות שאיתן היא עומדת בקשר, לרבות תורכיה.

הממשלה תאשר היום תכנית לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי עוטף עזה. אנחנו משקיעים למעלה מחצי מיליארד שקל לטובת התושבים. אנחנו עושים את זה בהטבות מס, בהטבות במעונות יום, בהשקעות בתשתיות, בהקלות ובעזרה לרשויות המקומיות.

אני חייב לומר, שכל האזור נמצא בפריחה מתמדת. כשאני הולך לשם, אני מתרשם מתנופת הבנייה ומהביקושים. על כל דירה יש כמה מבקשים, וכל זה קורה מאז מבצע "צוק איתן". לכן, באישור התכנית היום אנחנו אומרים לתושבים: אנחנו נמשיך לחזק אתכם, אנחנו נמשיך לחזק את עוטף עזה, אנחנו נמשיך לחזק את הנגב. אנחנו עושים זאת למענכם, למען הנגב ולמען ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל.

לבסוף, היום אנחנו מציינים את העובדה שעוד כמה שבועות נתחיל לציין את שנת היובל לאיחוד ירושלים. התאריך הזה מציין 50 שנה, מאז שחררנו את העיר העתיקה ואת הכותל המערבי.

אני מזכיר לכם מה שאני זוכר בתור ילד, עד שעשינו זאת. כלומר עד מלחמת ששת הימים ושחרור ירושלים, אנחנו הירושלמים חיינו תחת אימת הצליפות. ירי צלפים ומלחמה ממש בלב העיר. העיר הייתה חצויה, היו גדרות תיל וצלפים, והם גבו מחיר מעת לעת מתושבי העיר.

שחרור העיר שינה את המצב הזה מיסודו. ירושלים הפסיקה להיות עיר קצה, והיא הפכה להיות בירת ישראל הרחבה, התוססת והנבנית. זה אירוע כביר בהיסטוריה היהודית והציונית. אנחנו נציין אותו בהתאם.

מעבר לכך, נציין גם 120 שנה לקונגרס הציוני הראשון בבזל, 100 שנים להצהרת בלפור ו-40 שנה לביקור הנשיא אנואר סאדאת בירושלים. אלה אבני דרך חשובות בתולדות הציונות ובתולדות מדינת ישראל.

ישראל תציין את שנת היובל בשלל אירועים בארץ ובעולם, ועל כך אמונה שרת התרבות והספורט, מירי רגב."

השרה מירי רגב אמרה:

"תודה רבה לך, ראש הממשלה. חבריי חברי הממשלה, אני שמחה ונרגשת להציג את החלטת ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים לציון חגיגות היובל לשחרורה ולאיחודה של ירושלים.
זכור לנו לפני מספר שבועות שהתקבלה החלטה מגוחכת, שקרית ומופרכת של אונסק"ו, לפיה אין קשר וזיקה בין העם היהודי ובין הכותל והר הבית. הם יכולים להמשיך לשקר, ואנחנו נמשיך עם האמת ההיסטורית שלנו. בשנת 1967 חזרנו לאותם המקומות שבהם התהלכו אבותינו ואימותינו לבית אל, לחברון, לאלון מורה, ולבבת עינינו – ירושלים המאוחדת.
ראש הממשלה, בחג החנוכה, חג המכבים, משרד התרבות ביחד עם רשות העתיקות יחשוף את אחד הרחובות העתיקים בירושלים, הרחוב בו התהלכו המכבים לפני 2,000 שנה.

זה רחוב מרכזי בירושלים הקדומה, שלצדיו נחשפו חנויות שהיו שם, והוא נקרא רחוב עולי הרגל, רחוב שבו עלו היהודים מברכת השילוח להר הבית.
אני רואה בפרויקט של חשיפת העיר העתיקה, של המשך החפירות בעיר העתיקה פרויקט לאומי חשוב של מדינת ישראל, בוודאי של משרד התרבות והספורט.
במהלך החשיפה, לקראת האירועים שנציין אותם בחנוכה, נמצא מטבע מסדרת מטבעות שכבר נמצאו במספר מקומות בארץ, כולל בעיר העתיקה. חשבתי שיהיה חגיגי ומרגש להגיש לך את המטבע שנמצא לפני שבועיים בעיר העתיקה.

(השרה מירי רגב מציגה את המטבע מתקופת המרד הגדול ברומאים לפני ראש הממשלה).

מדובר במטבע מקורי ששייך לסדרת מטבעות שהוטבעו בתקופת המרד הגדול ברומאים, ושנמצאו בעבר במקומות שונים. מצד אחד של המטבע מוטבע עלה גפן עם האותיות בעברית: "חירות ציון", ומהצד השני כתוב: "גביע עומר". בעיניי, זה מראה את הקשר הבל ינותק, ההיסטורי של העם היהודי לירושלים, בירתנו הנצחית.
במהלך השבועיים הקרובים אנחנו נעדכן את חברי הממשלה ואת מזכירות הממשלה באירוע הפותח של חגיגות אירועי היובל. האירוע הזה יפתח ויקדים את אירועי העצמאות, שגם הם יהיו בסימן ירושלים המאוחדת. כמו כן, במהלך השבועיים הקרובים אנחנו נחשוף את הלוגו של יובל לשנת ה-50 לירושלים."

(השרה מירי רגב מודה לראש הממשלה, לשרים וליתר הגורמים על שיתוף הפעולה בעניין ההכנות לאירועים הממלכתיים לציון יובל לחגיגות ירושלים).

ב. הממשלה קיימה היום דיון בעניין ההליכים לבחירת מועמדים למשרות בכירות בשירות המדינה לרבות לעניין תפקודן של ועדות האיתור, הרכבן ומספר המועמדים שיציעו ועדות האיתור.

הדיון נסב גם על קציבת הכהונה של משרות בכירות.

בתום הדיון מינתה הממשלה צוות שרים שהרכבו יפורט להלן, אשר יגיש בתוך ארבעה שבועות הצעת החלטה לממשלה לנושאים שעלו בדיון.
וזה הרכב הצוות:

- שרת המשפטים
- השר יריב לוין
- השר יואב גלנט
- השר אריה (מכלוף) דרעי
- השר יובל שטייניץ
שרת המשפטים והשר יריב לוין ישמשו יושבי ראש משותפים של הצוות.
מזכיר הממשלה ירכז את עבודת הצוות.

ג. כן החליטה היום הממשלה לתקן את החלטתה הקודמת מס’ 4470 מיום 8.2.2009 כך שתקופת כהונתם של המשנים ליועץ המשפטי לממשלה תהיה 6 שנים במקום 8 שנים.

התיקון האמור יהיה מעתה ואילך והוא לא יחול על מינוי שני המשנים ליועץ המשפטי לממשלה שאושרו היום בישיבת הממשלה.

ד. הממשלה החליטה, בהתאם לסעיף 23 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 ולהחלטת הממשלה מס’ 2543 מיום 29 בספטמבר 2002, לאשר את מינויו של רז נזרי לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט חוקתי-ציבורי) במשרד המשפטים.

תוקף המינוי הוא לשמונה שנים, החל מיום 1.1.2017.

ה. הממשלה החליטה, בהתאם לסעיף 23 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 ולהחלטת הממשלה מס’ 2543 מיום 29 בספטמבר 2002, לאשר את מינויו של מאיר לוין לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי) במשרד המשפטים.

תוקף המינוי הוא לשמונה שנים, החל מיום 1.1.2017.

ו. הממשלה החליטה למנות, לפי הצעת שר התקשורת, בהתאם להוראות סעיף 6ב לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, את לאה רקובר לחברה במועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין, כנציגת הממשלה שהיא עובדת מדינה, לפי המלצת שרת המשפטים.

ז. הממשלה דנה בנושא הגדרת יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית , והחליטה כדלקמן:

לתקן את החלטת הממשלה מס’ 667 מיום 4.08.2013, שעניינה הגדרת יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית (להלן: החלטה 667) כדלקמן:

1. בסעיף 2(ה), במקום המילים: "בטווח של עד 1 ק"מ מהגבול" יבוא: "בטווח של עד 2 ק"מ מגבול מדינות שאין להן הסכם שלום עם מדינת ישראל"; להחליף בהתאם את רשימת היישובים בנספח ג’ להחלטה 667 ברשימה המצורפת בקובץ יישובים א’ המצורף להחלטה זו.
2. בסעיף 5, לאחר המילים: "לאורך גבולות המדינה", יתווסף המשפט: "כן רשאים השרים הרלוונטיים, תוך יידוע שר האוצר, להחליט כי הטבות ותמריצים מסוימים, בתחומים ובתנאים המנויים בסעיף 4, יינתנו ליישובים שנקבעו כבעלי עדיפות לאומית נוכח היותם יישובים חדשים כאמור בסעיף 2(ד) לעיל, כקבוצה נפרדת ועצמאית, ובלבד שהדבר נעשה בהלימה לתכלית קביעתם של יישובים אלו כבעלי עדיפות, קרי משיקולים הנוגעים לצורך בפיתוחם של יישובים חדשים, לרמת השירותים בהם ולפריסת האוכלוסייה במדינה"; רשימת היישובים החדשים תהיה כמפורט בקובץ יישובים ב’ של החלטה זו, אשר יצורף ויסומן כנספח ד’ להחלטה 667. יישובים חדשים שיוקמו לאחר קבלת החלטה זו יתווספו עם הקמתם לרשימה האמורה.

עדיפות לאומית

חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009-2010), התשס"ט-2009 (להלן: "החוק") מתיר לממשלה לשקול שיקולים הנוגעים לפריסה הגיאוגרפית של האוכלוסייה [סעיף 151(ב)(3) לחוק] וכן שיקולים הנוגעים למיקומו הגיאוגרפי של האזור או היישוב [סעיף 151(ב)(4) לחוק] לטובת הכרזה על אזורים או יישובים כאזורים בעלי עדיפות לאומית.
בהחלטה 667 מיום 04.08.2013 קבעה הממשלה כי יישובים צמודי גדר יהיו יישובים בעלי עדיפות לאומית. החלטה זו מעדכנת ומחליפה את ההגדרה המקורית שנכללה בהחלטה 667 ליישובים צמודי גדר, וקובעת כי ייכללו במסגרת זו יישובים שבתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 2 ק"מ מהגבול עם מדינות שאין להן הסכם שלום עם מדינת ישראל או מגדר המערכת סביב רצועת עזה (זאת בשונה מההגדרה המקורית שנקבעה בהחלטה 667 אשר התייחסה ליישובים שבתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 1 ק"מ מגבול או מגדר המערכת סביב רצועת עזה). מאז ומעולם ייחסה מדינת ישראל חשיבות אסטרטגית להתיישבות לאורך גבולות הארץ ובפיתוח היישובים הפרוסים לאורך גבולות המדינה, ובפרט כאשר אין הסכם שלום עם המדינה הגובלת. המציאות הגיאופוליטית בגבולות המדינה שלגביהם אין הסכם שלום מצדיקה ריכוז מאמץ בפריסת ההתיישבות לאורך גבולות אלו. ההגדרה המעודכנת נקבעה לאור החשיבות האסטרטגית של התיישבות לאורך גבולות כאמור, והטווח שנקבע בה מבטא סמיכות ממשית לגבול ואת שיקולי פריסת ההתיישבות לאורך גבולות שאין לגביהם הסכם שלום.

יצוין כי הטווח שנקבע (2 ק"מ) נקבע בהלימה לטווח שנקבע לעניין מתן הטבות מס ליחידים המתגוררים בסמיכות לגבול עימות, לפי פרק א’ לחוק הטבות במס וייעוץ במס (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2015, כמבטא סמיכות ממשית לגבול.

בהתאם לכך, רואה הממשלה לנכון להגדיר קבוצת יישובים זו גם בנפרד ובנוסף לקביעת קבוצות יישובים אחרות, באופן אשר יאפשר לשרים הרלוונטיים, אם ימצאו לנכון ובמקרים המתאימים, ליתן הטבות ליישובים צמודי הגדר, מטעם זה לבדו, על בסיס קביעתם המובחנת כאמור בהחלטה זו, ובשים לב לתכלית קביעתם הנפרדת, קרי החשיבות בפיתוח היישובים הפרוסים לאורך גבולות אלו. יובהר כי בעוד שהשיקול לקביעת יישובים סמוכי גבול, כאמור בהחלטה 667, הוא שיקול ביטחוני, הרי שהשיקול לקביעת יישובים צמודי גדר עיקרו בפריסת אוכלוסייה ובחיזוק ההתיישבות לאורך גבולות המדינה, ובהתאם נקבע טווח המשקף סמיכות לגבול, העולה בקנה אחד עם הטווח שנקבע לעניין זה בחקיקה בנושא הטבות מס, וכן נקבע שההגדרה תתייחס רק לסמיכות לגבול עם מדינות שאין עמן הסכם שלום או לגדר המערכת סביב רצועת עזה.

נוסף על כך, בהחלטה 667 קבעה הממשלה כי יישובים חדשים יהיו יישובים בעלי עדיפות לאומית, משיקולים הנוגעים לרמת השירותים בהם ולפריסת האוכלוסין במדינה. קביעתם של יישובים חדשים כיישובים בעלי עדיפות לאומית נובעת מאופיים וצרכיהם הייחודיים של יישובים אלה, המצריכים השקעות בפיתוחם ובמשיכת אוכלוסייה אליהם. החלטה זו מעדכנת כי יישובים אלה יהיו בעלי עדיפות לאומית גם כקבוצה נפרדת ועצמאית.

בהתאם לכך, רואה הממשלה לנכון להגדיר קבוצת יישובים זו גם בנפרד ובנוסף לקביעת קבוצות יישובים אחרות, באופן אשר יאפשר לשרים הרלוונטיים, אם ימצאו לנכון ובמקרים המתאימים, ליתן הטבות ליישובים החדשים, מטעם זה לבדו, על בסיס קביעתם המובחנת כאמור בהחלטה זו, ובשים לב לתכלית קביעתם הנפרדת, קרי החשיבות בפיתוח היישובים החדשים.

האמור לעיל מחליף, החל ממועד קבלת החלטה זו, את האמור לעניין "יישובים צמודי גדר" והנימוקים לקביעתם כקבוצת עדיפות לאומית נפרדת בפרק העדיפות הלאומית של החלטה 667. לענין קביעת היישובים החדשים כקבוצת עדיפות לאומית נפרדת והשיקולים לקביעתם –האמור לעיל מתווסף לאמור בהחלטה 667 ממועד קבלת החלטה זו.

ח. הממשלה דנה בעניין תכנית לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי "עוטף רצועת עזה" לשנים 2018-2017, והחליטה כדלקמן:

בהמשך להחלטת הממשלה מספר 1846 מיום 13.07.2014 (להלן – החלטת ממשלה מס’ 1846), בעניין תכנית לחיזוק החוסן האזרחי באזור עוטף רצועת עזה לשנים 2016-2015, ולהחלטות הממשלה המאוזכרות בה או הנסמכות עליה, ולהחלטת הממשלה מספר 2017 מיום 21.9.2014 בדבר תכנית אסטרטגית רב שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה, ובמטרה להוסיף ולחזק את החוסן האזרחי בשדרות וביישובי עוטף רצועת עזה, הממשיכים לחיות תחת איום ביטחוני מתמיד, לאשר תכנית סיוע לתושבים ולרשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה לשנים 2018-2017 כדלקמן:

1. הגדרת האזור
יישובי עוטף עזה לעניין החלטה זו, הם אזור שדרות רבתי והיישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב אשר בתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 7 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה, כפי שנקבעו בהחלטות הממשלה: מס’ 4460 מיום 22.3.2012, מס’ 2766 מיום 27.1.2011, מס’ 2341 מיום 1.8.2004, מס’ 2704 מיום 14.11.2004, מס’ 2173 מיום 4.7.2004, מס’ 1708 מיום 27.5.2007, מס’ 3493 מיום 15.5.2008 ומס’ 1470 מיום 25.3.2007 (להלן: "יישובי עוטף עזה").

2. הטבות מיסוי
להנחות את שר האוצר להשתמש בסמכותו על פי סעיף 7(ו) לחוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), תשס"ז-2007 (להלן בסעיף זה: "החוק"), ולהאריך את הוראות סעיף 11 וחלק ב’ לתוספת הראשונה לפקודת מס הכנסה, כניסוחן בסעיף 5(ב) לחוק, כך שמי שהינו תושב יישובי עוטף עזה, כפי שהוגדרו בחוק ובצו סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), תשס"ח-2007, שהותקן מכוחו, יהיה זכאי, גם בשנות המס 2018-2017, לזיכוי מס בשיעור 20% מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית עד לסכום הקבוע לעניין זה לפי החוק.

3. פטור מדמי חכירה
הממשלה רושמת לפניה את המשך תוקף הפטור מתשלום דמי חכירה לרשות מקרקעי ישראל ביישובי עוטף עזה גם בשנים 2018-2017.

4. הטבות ארנונה
א. להנחות את שר הפנים להאריך את תוקף תקנה 3ג לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), התשנ"ג-1993 ביחס לשנים 2018-2017 באופן שיאפשר להמשיך ולהעניק גם בשנים 2018-2017 הנחה בשיעור של 45% בשיעורי הארנונה למגורים, וכן הנחה בשיעור של 39% בשיעורי הארנונה לנכסים אחרים ובתנאי שמתקיים בנכס אחד מהתנאים הבאים:
(1) שוכן בתחום יישובי עוטף עזה.
(2) מצוי בתחום השטח של המועצות האזוריות שבתחום שיפוטן מצויים יישובי עוטף עזה ובהתאם משלם ארנונה לרשויות אלו, ובמרחק של עד 7 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, הכל בהתאם למרחק האווירי הקצר ביותר שבין גדר המערכת לבין הנכס.
"נכס" לעניין זה – כהגדרתו בסעיף 269 לפקודת העיריות (נוסח חדש), למעט נכס המוחזק על ידי המדינה.
ב. משרד הפנים יעביר לרשויות המקומיות מדי רבעון מענק מיוחד למימון הנחות הארנונה הקבועות בסעיף קטן 4(א) לעיל כנגד גביית הארנונה בפועל. משרד האוצר ישפה את משרד הפנים בסך המענק המיוחד שיעביר משרד הפנים לרשויות כאמור.

5. מענקים מיוחדים לרשות המקומית
משרד הפנים יקצה, בשנים 2018-2017, מענק מיוחד לעיריית שדרות ולמועצות האזוריות שבתחומן מצויים יישובי עוטף עזה למימון הוצאות הנובעות מהמצב הביטחוני והשלכותיו. חלוקת התקציב בין הרשויות תהיה בהתאם לקריטריונים שנקבעו לחלוקת המענקים המיוחדים בהתאם לסעיף 5 בהחלטת הממשלה מס’ 1846 בשינויים הנדרשים. המענק המיוחד יינתן בנוסף ומבלי לפגוע בכל מענק אחר.

לצורך כך, יקצה משרד הפנים 31.5 מלש"ח (15.75 מלש"ח לשנה) מתקציבו ומשרד האוצר יעביר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 31.5 מלש"ח (15.75 מלש"ח לשנה) לשנים 2018-2017.

כמו כן, בהמשך לסעיף מס’ 4 בהחלטת ממשלה מס’ 2017 מיום 21.9.2014, יקצה משרד הפנים 10 מלש"ח כמענק מיוחד לעיריית שדרות בשנת 2018. לצורך כך, יעביר משרד האוצר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 10 מלש"ח בשנת 2018.

6. מענק פיתוח

משרד הפנים יקצה 20 מלש"ח בשנת 2017 לטובת מענקי פיתוח לעיריית שדרות ולמועצות האזוריות שבתחומן מצויים יישובי עוטף עזה. מתוך הסכום האמור, 5 מלש"ח יוקצו לעיריית שדרות ויתרת הסכום תחולק בין המועצות האזוריות על פי נוסחת הקצאת תקציבי הפיתוח הנהוגה במשרד הפנים. לצורך כך, יעביר משרד האוצר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי בסך 20 מלש"ח בהרשאה להתחייב בשנת 2017.

7. בריאות וחוסן

א. משרד הבריאות ימשיך להפעיל את חמשת מרכזי החוסן ביישובי עוטף עזה בשנים 2017-2018. לצורך הפעלת מרכזי החוסן, כאמור, יוקצו 8 מלש"ח, בכל אחת מהשנים, מהמקורות הבאים:
1. 2.7 מלש"ח מתקציב משרד הבריאות
2. 2.2 מלש"ח ממשרד האוצר
3. 1 מלש"ח מתקציב משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
4. 1.1 מלש"ח מתקציב משרד ראש הממשלה
5. 1 מלש"ח מתקציב המשרד לפיתוח הפריפרייה, הנגב והגליל.
משרדי הממשלה יעבירו את השתתפותם בהפעלת מרכזי החוסן לתקציב משרד הבריאות לא יאוחר מיום 30.4.2017 ו-30.4.2018 בהתאמה, למעט סכום של 625 אלש"ח מהתקציב בסך 1 מיליון ש"ח המיועד מתקציב משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן: משרד העבודה והרווחה), שיועבר ישירות למרכזי החוסן בכל אחת מהשנים.
ב. משרד הבריאות יתגבר את מערך רפואת החירום ביישובי עוטף עזה בשנים
2018-2017, באמצעות הצבת 2 ניידות טיפול נמרץ (להלן: נט"ן) בשדרות; הצבת נט"ן במועצה אזורית אשכול; הפעלת מוקד רפואי לילי ותמיכה באיתנות הנפשית ביישובי העוטף. לצורך כך, יקצה משרד הבריאות 3.5 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2018-2017.

8. מסלול תעסוקה

משרד הכלכלה והתעשייה יפרסם הקצאה ייחודית ליישובי עוטף עזה, לשנים 2018-2017, בתנאים מועדפים, במסגרת הוראת מנכ"ל מספר 4.17, מסלולי סיוע לקליטת עובדים נוספים בעסקים בישראל (מסלול אזורי סיוע). לצורך כך, יוקצה סך של 5 מלש"ח בכל אחת מהשנים 2018-2017, מהם 3 מלש"ח ממקורות משרד הכלכלה והתעשייה ו-2 מלש"ח תקציב תוספתי ייעודי שיועבר ממשרד האוצר למשרד הכלכלה והתעשייה. מקור ראשוני למימון התקציב התוספתי יהיה יתרות תקציב סעיף 7(ב) בהחלטת ממשלה מס’ 1846, אשר לא ינוצלו עד לתאריך 31.12.2016.

9. תגבור ביטחוני

משרד הביטחון ימשיך בפעילותו לתגבור ביטחונם של תושבי יישובי עוטף רצועת עזה ושדרות ובכלל זה בהקצאת מרכיבי ביטחון ליישובים ולצורך כך יגבש בתוך 60 יום תכניות פעולה מעודכנות.

10. מעונות יום

א. בהמשך להחלטת הממשלה מס’ 453 מיום 21.6.2009 ולהחלטת הממשלה מס’ 1846, לקבוע כי בשנות הלימודים התשע"ז והתשע"ח, תינתן למתגוררים ביישובי עוטף עזה דרגת סבסוד 3 (בהתאם ללוח תשלומי ההורים המפורסם על ידי הממונה על התעסוקה במשרד העבודה והרווחה) מבלי לבדוק את שיעור ההכנסה לנפש. הטבה זו תינתן בכפוף לעמידת שני בני הזוג בכל יתר התנאים הקבועים במבחן התמיכה, המפורסם על ידי המשרד.

ב. משרד העבודה והרווחה יעניק קדימות לבניית מעונות יום ביישובי עוטף עזה בשנים 2018-2017, בהתאם להוראת מנכ"ל מספר 9.5 שעניינו "תקצוב רשויות מקומיות לבינוי מעונות יום".

11. תכנון אזור תעשייה, מלאכה ומסחר

מינהל התכנון במשרד האוצר יבחן אפשרות לקידום תכנית לשינויי ייעוד של כ- 500 דונם לתעשייה, מלאכה ומסחר בשטח העיר שדרות או בסמוך לה על בסיס ניתוח צרכים, תכניות עדכניות, צרכי היישוב, ואיתור חלופות לתכנון שתגיש עיריית שדרות למינהל התכנון לרבות איתור ובחינת היתכנות תכנונית של אותן חלופות. עם איתור קרקע כאמור, יפעל מינהל אזורי תעשייה במשרד הכלכלה והתעשייה לתכנון מפורט ולפיתוח של שטח זה, בהתאם למסגרת התקציבית שתיקבע, תוך התחשבות ושמירה על מימוש פוטנציאל השיווק באזורי תעשייה סמוכים אחרים בתחום עוטף עזה ובכלל זה אזור התעשייה ספירים.

12. תרבות וספורט

משרד התרבות והספורט ייתן העדפה ממקורותיו התקציביים ליישובי עוטף עזה באמצעות הרשויות המקומיות, לשנים 2018-2017, במסגרת סל תרבות עירוני וסל הספורט על-מנת לסייע להן בפעולות תרבות וספורט. כמו כן, תינתן העדפה בסיוע להקמה ולשדרוג מתקני ספורט במסגרת תכנית המתקנים הלאומית.

משרד התרבות והספורט יקצה ליישובי עוטף עזה 3 מלש"ח מתקציבו לשנים 2018-2017, בחלוקה שווה בין הרשויות, לטובת פעילות ספורט כהגדרתה בסל הספורט, פעילות תרבות כהגדרתה בתקנת סל תרבות עירוני ושיפוצי מוסדות תרבות על פי תקנת השיפוצים של משרד התרבות והספורט. התקציב יועבר בכפוף לעמידה בדרישות המקצועיות של תקנות התמיכה של המשרד ובכפוף לכל דין.

13. חינוך לא פורמלי

משרד החינוך יתגבר בשנות הלימודים תשע"ז ותשע"ח פעילויות חינוכיות ביישובי עוטף עזה בהיקף כולל של 4 מלש"ח ממקורות משרד החינוך. הרשויות המקומיות בעוטף עזה לא תחויבנה לשאת בהשתתפות כספית במסגרת פעילויות אלו.

14. פעילות בית ספרית

משרד החינוך יתגבר פעילויות בית ספריות בעוטף עזה בהיקף כולל של 15 מלש"ח בשנות הלימודים תשע"ז ותשע"ח (7.5 מלש"ח לשנת לימודים). תקצוב הפעילויות יהיה בכפוף לפיקוח של משרד החינוך על תכניות פעילויות בית ספריות שיובאו לאישורו. לצורך כך יקצה משרד החינוך מתקציבו 11 מלש"ח ומשרד האוצר יעביר למשרד החינוך תקציב תוספתי ייעודי בסך 4 מלש"ח (2 מלש"ח לשנת לימודים) לשנות הלימודים תשע"ז ותשע"ח.

15. טיפול רגשי לילדים

משרד החינוך ימשיך לתקצב שעות טיפול וייעוץ רגשי לילדים ביישובי עוטף עזה בהיקף תקציבי של 24 מלש"ח (12 מלש"ח לשנה) בשנים 2018-2017. לצורך כך יקצה משרד החינוך 12 מלש"ח מתקציבו (6 מלש"ח בשנה) ומשרד האוצר יעביר למשרד החינוך תקציב תוספתי ייעודי בסך 12 מלש"ח (6 מלש"ח בשנה) בשנים 2018-2017.

16. רווחה

א. משרד העבודה והרווחה ימשיך לתגבר את הפעילות הקהילתית לאוכלוסיות רווחה ביישובי עוטף עזה בשנים 2018-2017, בהיקף של 500 אלש"ח, מתקציבו, בכל אחת מהשנים.
ב. משרד העבודה והרווחה יתגבר פעילות בתחום הרווחה ביישובי עוטף עזה בתקופה שממועד החלטה זו ועד ליום 31.12.2018, בהיקף כולל של 8 מלש"ח. סכום זה יעמוד לרשות הרשויות במימון מלא של המדינה. משרד העבודה והרווחה יקבע את הקריטריונים להקצאת סכום זה. לצורך כך יקצה משרד העבודה והרווחה 4 מלש"ח (2 מלש"ח לשנה) ומשרד האוצר יעביר למשרד העבודה והרווחה תקציב תוספתי ייעודי בסך של 4 מלש"ח (2 מלש"ח לשנה) בשנים 2018-2017.
ג. משרד העבודה והרווחה יפעל למיגון מרכזי יום הפועלים כמסגרות יומיות לאוכלוסיות שונות ביישובי עוטף עזה, בהשקעה בסך כולל של 6 מלש"ח לשנים
2018-2017. לצורך כך, יקצה משרד העבודה והרווחה סך של 4 מלש"ח מתקציב המיגון של המשרד לשנים 2018-2017 ומשרד האוצר יעביר למשרד העבודה והרווחה תקציב תוספתי ייעודי בסך של 2 מלש"ח לשנים 2018-2017 (1 מלש"ח בכל שנה).

17. חקלאות

להאריך את תוקף סעיף 35(א) בהחלטת הממשלה מספר 2017 מיום 21.09.2014 כך שיחול גם בשנים 2017 ו-2018.

18. הסדרת פסולת

להנחות את המשרד להגנת הסביבה להקצות 18.8 מלש"ח לסיוע לפעולות להסדרת הטיפול בפסולת לרבות מפגעי פסולת לרשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה, לשנים 2018-2017, מהם 14.8 מלש"ח לשדרות ו-4 מלש"ח למועצות האזוריות בעוטף עזה. התקציב יוקצה מתקציב קרן הניקיון ובכפוף לאישור הנהלת קרן הניקיון.

19. טיפוח סביבתי

המשרד להגנת הסביבה ייעד סך שלא יפחת מ-7 מלש"ח לטובת עידוד טיפוח סביבתי בשכונות טעונות טיפוח בעיר שדרות בשנים 2018-2017. זאת במסגרת כספי ה"פרויקטים הסביבתיים" שהוגדרו בהסכם המדינה עם קק"ל לנושא טיפוח סביבתי, ובכפוף לאישור ועדת הארבעה שהוקמה לטובת ניהול כספי הפרויקטים הסביבתיים ומורכבת משר האוצר, השר להגנת הסביבה, יו"ר קק"ל ומנכ"ל קק"ל.

20. החלפת גגות אסבסט

עקב סכנת ירי המרגמות אל עבר יישובי המועצות האזוריות בעוטף עזה אשר פגיעתן בגגות האסבסט הפזורים ברחבי יישובי המועצות עלולה להוות סיכון לאוכלוסייה הנמצאת במבנה ובסמיכות למבנה שניזוק, המשרד להגנת הסביבה יקצה סך כולל של עד 31.5 מלש"ח לשנים 2018-2017, לטובת תגבור פרויקט החלפת גגות האסבסט ביישובי עוטף עזה. סכום זה יצטרף לתקצוב הקבוע בסעיף 48 להחלטת הממשלה מס’ 2017 מיום 20.9.2014, ויוקצה בדרך הקבועה בסעיף 48 האמור. מקורות המימון לפרויקט יהיו כדלקמן: 22.5 מלש"ח (11.25 מלש"ח לשנה) יוקצו לפרויקט מתקציב קרן הניקיון, בכפוף לאישור הקרן וכתנאי להעברת התקציב הייעודי ממשרד האוצר, ו-9 מלש"ח (4.5 מלש"ח לשנה) יועברו ממשרד האוצר למשרד להגנת הסביבה כתקציב תוספתי ייעודי.
השתתפות המדינה כאמור מותנית בהשתתפות של בעלי הזכויות במבנים בעלות כוללת מינימלית של כ- 25% מעלות הסרת גגות האסבסט והתקנת גג חליפי.

21. תשתיות ביוב

בהמשך לפעולות ולתקציבים לפיתוח תשתיות הביוב באזור עוטף עזה בשנים קודמות, יקצה המנהל לפיתוח תשתיות ביוב ברשות הממשלתית למים ולביוב (להלן "המילת"ב"), סך של עד 40 מלש"ח לצורך פיתוח תשתיות הביוב ביישובי עוטף עזה בפריסה דו-שנתית. מקורות המימון של תקציבים אלו יהיו ממקורות המילת"ב, ויוקצו, כבעבר, בחלוקה של 60% מענק ו- 40% הלוואה. התקציבים כאמור יועברו בכפוף לשיקולי משק המים ויעדיו, לנהלי המילת"ב ולמגבלות התקציב.

22. שוויון חברתי

א. מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי יסייע, בשנים 2018-2017, לקידום השירותים הדיגיטליים ולייעול השירותים ביישובי עוטף עזה, בהתאם לתוכנית, בהיקף של עד 3 מלש"ח מתקציב המשרד לשוויון חברתי. התוכנית תגובש על ידי המשרד בתוך 90 יום.
ב. להנחות את המשרד לשוויון חברתי להפעיל תכנית לקידום מעורבות חברתית של צעירים למען הקהילה בהיקף תקציבי של עד 2 מלש"ח לשנים 2018-2017 מתקציב המשרד לשוויון חברתי. התכנית תגובש על ידי המשרד בתוך 90 יום.

23. מדע בקהילה

משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל יתגבר פעילות לקידום המדע בקהילה ביישובי עוטף עזה בהיקף כולל של 5 מלש"ח מתקציבו לשנים 2018-2017.

 

24. תיירות

א. משרד התיירות יתקצב פרויקטים לפיתוח תשתיות תיירות ציבוריות ברשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה בהיקף של עד 2 מלש"ח מתקציבו לשנים 2018-2017. הפרויקטים ייבחנו על ידי צוות תכנון ופיתוח במשרד התיירות בהתאם לנהלי המשרד לפיתוח תשתיות תיירות ציבוריות.
ב. משרד התיירות יעמיד מענקים להקמה, להסבה ולהרחבה של בתי מלון ביישובי עוטף עזה בהיקף של עד 3 מלש"ח מתקציבו לשנים 2018-2017. המענקים יינתנו באמצעות מרכז ההשקעות במרכז התיירות על פי החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 ובכפוף לנהלים של מרכז ההשקעות במשרד התיירות ולהוראות כל דין.
ג. משרד התיירות יקצה עד 1 מלש"ח מתקציבו לשנים 2018-2017 להקמת יחידות אירוח ביישובי עוטף עזה. המענקים יינתנו בהתאם לנהלי המשרד ועל פי כל דין.

25. חיזוק הביטחון האישי

המשרד לביטחון הפנים יפעיל תכנית לחיזוק הביטחון האישי בשדרות ובמועצות האזוריות שבתחומן נמצאים יישובי עוטף עזה בשנים 2018-2017 (להלן – "התכנית"). במסגרת התכנית יסייע המשרד, בהרחבת המערך הטכנולוגי (מצלמות וסנסורים) ובהפעלת המוקד הרואה בשדרות בהיקף תקציבי של עד 3.5 מלש"ח מתקציבו וכן במימון אמצעים טכנולוגיים ורכיבי ביטחון למועצות האזוריות אשכול, שדות נגב, שער הנגב וחוף אשקלון, בהיקף כולל של עד 2 מלש"ח מתקציבו בחלוקה הבאה:

לשער הנגב יוקצה סכום של עד 550 אלש"ח; לאשכול יוקצה סכום של עד 450 אלש"ח; לשדות נגב יוקצה סכום של עד 550 אלש"ח; לחוף אשקלון יוקצה סכום של עד 450 אלש"ח. מובהר כי התקציב שיוקצה לצורך הפעלת התכנית הינו בנוסף לתקציב השנתי המוקצה להפעלת תכניות "עיר ללא אלימות" ומציל"ה שמפעיל המשרד בחלק מהרשויות המקומיות הרלוונטיות וללא השתתפות עצמית מצדן. התקציב יוקצה בהתאם לכללים שיקבע בנושא המשרד לביטחון הפנים.

עדיפות לאומית

נוכח המצב הביטחוני השורר באזור עוטף עזה ומאפייני האוכלוסיה והאזור הייחודיים, כמפורט להלן, אשר אינם מתקיימים באזורים אחרים במדינת ישראל, לרבות באזורי עדיפות לאומית אחרים, ובהמשך לתוכניות סיוע שמפעילה הממשלה ביישובים אלו החל משנת 2004, מחליטה הממשלה להמשיך ולייחד את היישובים המוגדרים בסעיף 1 להחלטה זו מתוך כלל היישובים במדינת ישראל, גם בשנים 2017-2018, ולהעניק בהם סיוע והטבות כמפורט בהחלטה זו.

בהתאם לפרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט- 2009 (להלן: "החוק"), בנושא אזורי עדיפות לאומית, יצוין כי השיקול המרכזי שביסוד החלטה זו הוא המצב הביטחוני באזור או ביישוב, כאמור בסעיף 151(ב)(1) לחוק. לשיקול מרכזי זה מצטרפים שיקולים תומכים הנוגעים לחוסנו הכלכלי והחברתי של האזור או היישוב ורמת השירותים בו, כאמור בסעיף 151(ב)(2), כמפורט להלן. יצוין גם, כי כל היישובים הנכללים בהחלטה זו, נמצאים גם בתחום האזורים והיישובים שהוכרזו כבעלי עדיפות לאומית בהחלטת ממשלה מס’ 667 מיום 4.8.2013.

להלן הנימוקים והנתונים התומכים בהחלטה:

המצב הביטחוני וההפרעה לשגרת החיים האזרחית

יישובי עוטף רצועת עזה, כהגדרתם בגוף החלטה זו, סובלים מזה שנים רבות מירי מתמשך של רקטות ומפעולות איבה שונות כלפי יישובי האזור ותושביו.

בהתאם למידע שנמסר ממשרד הביטחון, יישובי עוטף עזה, ממשיכים להיות תחת איום מתמיד, חשופים לירי תלול מסלול ומאוימים בחדירת מחבלים ליישובים. איום החדירה ליישובים, לרבות באמצעות מנהרות תת-קרקעיות, מתקיים גם בתקופות של רגיעה יחסית בירי תלול המסלול. בהתאם, שגרת חייהם של תושבי האזור מתאפיינת בהתמודדויות ייחודיות ומורכבות בתחומי הביטחון שאינה מאפיינת אזורים אחרים במדינה.

על פי המידע העדכני שנמסר ממערכת הביטחון, מבצע "צוק איתן", אליו יצא צה"ל במהלך חודשים יולי-אוגוסט 2014, הפחית באופן משמעותי את ירי הרקטות לתחום ישראל ובכלל זה ליישובי עוטף עזה. עם זאת, יישובי עוטף עזה נשארו חשופים לאיומים פוטנציאלים מגוונים: ירי תלול מסלול של רקטות ומרגמות, איומי חדירה קרקעיים, ואיום המנהרות ההתקפיות.
שגרת החירום המתוארת מצריכה מתן מענה ייחודי ושונה לתושבים ולרשויות באזור עוטף עזה, השונה מזה שניתן באזורים אחרים במדינת ישראל, ומשקף את השונות בין איזור עוטף עזה לאזורים אחרים בארץ. בהתאם לכך, כוללת החלטה זו, שורת כלי סיוע, בהם השקעות שונות בתשתיות, חינוך, רווחה, מרכזי חוסן, פיתוח כלכלי, איכות סביבה והטבות לתושבי האזור, והכל כמפורט בהחלטה, שמטרתם חיזוק החוסן של התושבים והרשויות באזור עוטף עזה המתבטא, בין השאר, בחיזוק הכלכלה המקומית, תמיכה חברתית בתושבי האזור וחיזוק השלטון המקומי באזור.

השפעות פסיכולוגיות – סוציאליות

בשנת 2016 טיפלו מרכזי החוסן באזור בכ-2,500 תושבים בטיפול פרטני ומשפחתי, כאשר כ-40% מתוכם ילדים ונוער. בנוסף, טיפלו מרכזי החוסן בשנת 2016 בלמעלה מ- 21,000 תושבים, במסגרת קבוצות טיפוליות, הכשרות וסדנאות היערכות לחירום.

הוצאות מיוחדות הנובעות מהמצב הביטחוני

הרשויות המקומיות באזור עוטף עזה נושאות בעלויות כספיות ייחודיות שמקורן במצב הביטחוני השורר באזור. בכלל זה, הוצאות מיוחדות לטובת שירותי אבטחה והסעות לבתי ספר, הוצאות בגין אבטחה יישובית, תחזוקה מתמדת של מקלטים, הפעלת מוקדי חירום ומתן סיוע לתושבים בעת הפעלת התראות "צבע אדום" וכיו"ב.

יישובי עוטף עזה כוללים יישובים כפריים במועצות האזוריות ואת שדרות, שהיא הרשות העירונית היחידה באזור האמור, והיא גם הרשות היחידה באזור המצויה בתוכנית הבראה. חלק מרכיבי התוכנית מותאמים ליישובים במועצות האזוריות בלבד או לשדרות בלבד, על פי העניין ועל פי השיקולים המקצועיים הרלוונטיים. רכיבים אחרים בתוכנית נקבעו על פי הצרכים המקצועיים והביטחוניים הרלוונטיים, מתוך ראיית צרכי האזור כולו.

במהלך הישיבה עדכן ראש הממשלה נתניהו את השרים בדברים שאמרו לו לאחרונה ראשי רשויות מהעוטף ואמר:" לא הייתה פריחה כזו מאז קום המדינה, בוודאי לא הייתה פריחה כזאת מאז התחלת התקפת החמאס. זו פריחה כבירה מסוף צוק איתן. יש זרימה של אוכלוסייה, ביקוש לדירות. זו המדיניות שלנו – פיתוח, ולצד זה אנחנו ממשיכים לשמור על הביטחון וההרתעה."

ט. הממשלה ציינה בישיבתה את יום היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאירן.

השרה גילה גמליאל הציגה בפני הממשלה סרטון קצר הממחיש את הנושא והתייחסה להיעדר המידע בקרב האוכלוסייה על התלאות והרדיפות שעברו היהודים בארצות ערב ובאירן, וכן על היעדר הידע בקשר לתרבות העשירה שהביאו עימם יוצאי ערב ואירן ועל הצורך לתעד את מורשת קהילות היהודים בארצות אלה, והחליטה כדלקמן:

בהמשך לחוק יום לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן, התשע"ד – 2014 ולהחלטת הממשלה מס’ 792 מיום 12.10.2009, מתוך הכרה בחשיבות העמקת הידע ההיסטורי אודות קהילות היהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן (להלן – הקהילות);

1. לפעול לתיעוד עדויות אישיות של היהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן על חייהם ועל חיי הקהילה בתקופה עובר ליציאה והגירוש מארצות אלה, קורותיהם במהלך היציאה והגירוש מארצות ערב ואיראן וסיפור חייהם לאחר מכן.
2. לפעול לקידום הוצאה לאור ו/או הפקה של ספרי ביוגרפיות המתעדים סיפורים אישיים של יוצאי ארצות ערב ואיראן. לשם ביצוע האמור תיבחן התקשרות עם בית התפוצות או עם יד יצחק בן צבי, בכפוף לחוק חובת המכרזים, תשנ"ב – 1992 ותקנותיו.
3. לקבוע כי לשכת העיתונות הממשלתית תהווה את הגוף המבצע להפעלת מערך גביית העדויות ותיעודן, כמובא בסעיף 1 לעיל, ויוקצה לה תקציב מהמשרד לשוויון חברתי בהתאם מתוך הסכום המצוין בסעיף 4 להלן. המשרד לשוויון חברתי ולשכת העיתונות הממשלתית יבחנו במשותף את אופן שמירת העדויות והנגשתן.
4. לטובת יישום החלטה זו, יוקצו 10 מיליון ₪ לביצוע במהלך השנים 2017- 2018 מתקציב המשרד לשוויון חברתי.

 
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (1 הצבעות, ציון ממוצע: 4.00 מ- 5)

אין תגובות

פרסם תגובה

Funzing-P

מדור חוק ומשפט

מדור חוק ומשפט

Funzing-F

מדור חוק ומשפט

תגובות אחרונות