מערך שיתוף כלי הרכב העירוני יוצא לדרך

מערך שיתוף כלי הרכב העירוני יוצא לדרך

260 כלי רכב יחלו לפעול במהלך המחצית השנייה של שנת 2017 במטרה להוריד את מספר כלי הרכב הפרטיים מהכביש * תקציב המערך העירוני לשיתוף כלי רכב- כ-100 מיליון ש"ח 

מערך שיתוף כלי הרכב העירוני נועד להקל על תושבי העיר המחזיקים רכבים פרטיים בעלות של אלפי שקלים מדי שנה ולאפשר להם לעבור לתחבורה ציבורית חסכונית ויעילה. במהלך הרבעון האחרון של 2017 יחלו לפעול בעיר 260 רכבי מיני ויועמדו לרשותם 520 חניות ייעודיות בנוסף לחנייה מוסדרת (כחול לבן) שניתן יהיה לחנות בה. את הרכבים ניתן יהיה לשכור בנקודה אחת ולהחזיר בנקודה אחרת ברחבי העיר, בעוד שהנסיעה תתאפשר גם מחוץ לגבולות העיר.

כחלק מההכנות לשלב הראשון בפיילוט תחל עיריית תל אביב-יפו בצביעת כ-80 חניות ייעודיות ברחבי העיר. בתחילת חודש מרץ, יחל השלב הראשון בפיילוט, במסגרתו יתנסו ללא תשלום, כ-500 משתמשים בכ-40 רכבים ללא מיתוג. בחודש יולי, יחל השלב השני, במסגרתו יתנסו כ-1500 משתמשים, בכמות שלא תעלה על כ-170 רכבים ממותגים וסך של כ- 340 חניות ייעודיות. בהמשך, תודבק מדבקה ייחודית של "אוטותל" על גבי תמרורי "חניה מועדפת" המותרת לתושבי האזור וכעת תותר גם לרכבים השייכים למערך.

המערך ממומן בתקציב עירוני של כ-100 מיליון ₪, הכולל את רכישת כלי הרכב תפעול המערך ותחזוקתו. תעריפי השירות למשתמשים יקבעו סמוך למועד ההשקה. מערכים דומים בעולם מדווחים כי כל רכב במערך שיתוף כלי הרכב מביא להורדת 4- 14 רכבים פרטיים מהכביש. בהמשך לכך והיות ולפרויקט יתרון משמעותי בפריסה מטרופולינית, ולא רק עירונית – נעשתה פניה לרשויות הסמוכות, לקחת חלק בפרויקט בהמשך הדרך. המערך יופעל על ידי חברת CAR2GO מקבוצת שגריר. 

פרוייקט זה הינו צעד נוסף בפתרונות שמקדמת העירייה לתחבורה שיתופית אלטרנטיבית המספקת מענה לתושבי העיר ולמבקריה, שיוכלו לוותר על רכבם הפרטי ולהתנייד בעיר בתחבורה ציבורית בלבד באמצעות אופניים- תל אופן, בשבילי אופניים ובעתיד הקרוב- בכלי רכב השייכים למערך. בכך לצמצם את  העומס בכבישים ואת זיהום האוויר ולהוזיל במעט את יוקר המחיה.

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי :"מערך הרכב השיתופי אותו חנכנו היום הוא יוזמה ראשונה מסוגה בארץ, הממחישה שאפשר גם אחרת. "אוטותל" הינו פרויקט שצריך להיות ארצי ואשר משרד התחבורה ומשרד האוצר צריכים להיות שותפים בו. יעילותו של הפרויקט תהיה משמעותית בהרבה, במידה וניתן יהיה להשתמש בו בכל רחבי הארץ ולכל הפחות במטרופולין גוש דן. אני מאוד מקווה שהרשויות המקומיות סביבנו יצטרפו למהלך ואנו מנהלים איתם מגעים בנושא.

מערך כלי הרכב של ה"אוטותל" שינוע ברחבי העיר, מצטרף לאמצעים השונים העומדים לרשות התושבים והמבקרים המוותרים על רכבם הפרטי, ובהם הליכה, רכיבה על אופניים ושימוש במערכת התחבורה הציבורית, כאשר אנו יוצאים מתוך הנחה בהתבסס על מערכים דומים בעולם כי כל רכב שיתופי יוריד כ-4 רכבים פרטיים מהכביש. במדינת ישראל הפרויקט הזה חשוב שבעתיים, שכן בכ-20% מהימים, ימי שבת וחג, אין תחבורה ציבורית. מדובר בדרך נוספת בה העירייה פועלת להורדת יוקר המחייה בעיר, כאשר מערך "אוטותל" עשוי לגרום לכך אנשים ימנעו בכלל מלהחזיק רכב פרטי, וכך יחסכו כ-3000 ₪ בחודש. אנו מקווים שפרויקט זה יהווה תמריץ לעשייה גדולה יותר בתחום התחבורה בארץ".

מיטל להבי, סגנית רה"ע הממונה על התחבורה, הבינוי והתשתיות : "תל אביב – יפו חלוצה בפיתוח ויישום מדיניות הוליסטית שמקדמת סל אפשרויות להתניידות אלטרנטיבית והציבור התל אביבי הוא השותף הטבעי והמרכזי שלנו במסע לאימוץ פתרונות תחבורתיים חדשניים. כמו ה"תל אופן" כך גם ה"אוטו תל" נועד לאפשר כלכלה שיתופית במרחב העירוני ולנתק את התלות בין הבעלות על מתכת וגלגלים לבין האפשרות של האדם לנוע ממקום למקום. בהעדר תח"צ 24/7 השירות יפעל 364 ימים בשנה (למעט יום כיפור), ונפעל להרחיב את המערך לערים נוספות במטרופולין גוש דן כפי שעשינו עם ה"תל אופן" ובעתיד לכלול במערך גם רכבים חשמליים".

גיל לייזר, מנכ"ל CAR2GO מקבוצת שגריר: "אנו בעיצומה של מהפכה תחבורתית שצפויה לצמצם באופן משמעותי את בעיות החניה, זיהום האוויר והשימוש ברכב פרטי בעיר תל אביב-יפו.

במיזם "אוטותל" הושקעו מאות שעות מחקר ופיתוח על מנת לייצר חווית שימוש, אשר תהווה תחליף קל יעיל, נוח וחסכוני  לרכב הפרטי לרווחת תושבי העיר תל אביב-יפו ומבקריה. הצלחנו לייצר מיזם מוביל בקנה מידה עולמי. אנו המיזם הראשון בעולם בתחום אשר יאפשר להשאיר את הרכב בכל חניה מותרת (כחול לבן) ברחבי העיר, מעבר ל-520 החניות הייעודיות שיוקצו לשם כך אשר יהפוך את השירות ליעיל ונגיש בהרבה יותר. אנו צופים כי כבר במהלך שנת 2018 תושבי עיר רבים יאמצו את התרבות החדשה של שיתוף רכבים (משנה לשנה ילך ויגדל), ובכך נצליח לצמצם את בעיות החניה בעיר וזיהום האוויר, ובראש וראשונה נצליח לצמצם מידי חודש באלפי שקלים את הוצאות משק הבית  בגין סעיף החזקת רכב. ההשפעה של שיתוף רכבים כבר אומצה בעולם והצליחה לייצר שינוי מהותי, מעל ל- 5 מיליון משתמשים כבר בשירות. מיזם אוטוליב הצרפתי, הצליח להוריד ב- 20% את ההחזקה ברכב פרטי וב- 30% את האחזקה של רכב שני למשפחה. התוצאות מדברות בעד עצמן, פחות זיהום אוויר, פחות בעיות חניה, פחות נסיעה ברכב פרטי לטובת תחבורה ציבורית וחיסכון כספי משמעותי."

קרדיט תמונת הנושא: כפיר סיון.

 
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (לדירוג הכתבה)

אין תגובות

פרסם תגובה

הלנה אור - עיצוב גרפי

מדור חוק ומשפט

מדור חוק ומשפט

Funzing-I

תגובות אחרונות