המנצחת ג'יזל בן דור פותחת את סדרת "העונות" של התזמורת הקאמרית הישראלית

המנצחת ג'יזל בן דור פותחת את סדרת "העונות" של התזמורת הקאמרית הישראלית

המנצחת ג’יזל בן דור תגיש בקונצרט הפתיחה של סדרת "העונות" של התזמורת הקאמרית הישראלית תכנית מגוונת הכוללת מוסיקה מאת פוצ’יני, קסטלנואובו טדסקו, מסקאני וחינסטרה.

‘איטליה-ארגנטינה, 3:1"

ג’יזל בן-דור, מנצחת
ליאת כהן, גיטרה

מסקאני: אינטרמצו מתוך "קבלריה רוסטיקנה"
פוצ’יני: "כריזנטמות" לתזמורת כלי קשת
קסטלנואובו טדסקו – קונצ’רטו לגיטרה מס’ 1 ברה מג’ור, אופוס 99
חינסטרה: וריאציות קונצרטנטיות אופוס 23

ימים ד’-ה’, 7-8.11.2011 בשעה 20:30 – אולם רקאנטי, מוזיאון תל אביב לאמנות

במרכז הקונצרט יעמוד הקונצ’רטו לגיטרה מס’ 1 של המלחין היהודי איטלקי-אמריקאי מריו קסטלנואובו טדסקו, שחי באיטליה ובארה"ב .. קונצ’רטו זה נכתב בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 בעקבות הכרותו של המלחין עם אנדרס סגוביה. בסופו של דבר חיבר כמאה יצירות לגיטרה ונחשב למלחין החשוב ביותר של המאה ה-20 למוסיקה לגיטרות. קסטלנואובו טדסקו הושפע רבות ממורשתו היהודית, מה שגרם לממשל האיטלקי לאסור על השמעת המוסיקה שלו ברדיו ובאולמות הקונצרטים ובעקבות זאת עזב את איטליה ועבר לארה"ב בשנת1939,זמן קצר לאחר פריצת מלחמת העולם השנייה. בארצות הברית הוא השתקע בהוליווד, שם כתב מוזיקה ליותר ממאתיים סרטים, אופרות, ויצירות המבוססות על שירה אמריקאית, פולחנים יהודיים והתנ"ך.

עוד יבוצעו אינטרמצו מתוך האופרה "קבלריה רוסטיקנה" מאת מלחין האופרות האיטלקי הנודע פיאטרו מסקאני; "כריזנטמות" מאת פוצ’יני שנכתבה כאלגיה בעקבות מותו בטרם עת של מדאו הראשון, מלך ספרד, ב1890. זו היצירה היחידה מאת פוצ’יני שאיננה כוללת קול והיא למיתרים בלבד; וואריאציות קונצרטנטיות מאת המלחין הארגנטינאי הנודע, אלברטו חינסטרה, שנכתבה ב-1953 בתקופה של משברים מדיניים קשים בארגנטינה, בעקבותיהם פוטר המלחין מתפקידו כמנהל אמנותי של האקדמיה למוסיקה של אוניברסיטת לה פלאטה. יצירה זו, שמאפיינת את תקופת ה"לאומיות הסובייקטיבית" שלו וכוללת מוטיבים עממיים רבים, הוקלטה על ידי התזמורת הקאמרית בניצוחה של ג’יזל בן דור לחברת ההקלטות נקסוס וזכתה לביקורות נלהבות.

ג’יזל בן דור, מנצחת

ג’יזל בן דור נחשבת כיום לאחת המנצחות בעלות השם ברחבי העולם. נולדה באורוגואי ועלתה לישראל כנערה ולמדה באקדמיה למוסיקה בת"א, שם קיבלה מלגות לימודים מלאות מטעם קרן התרבות אמריקה -ישראל לניצוח ולנגינה בפסנתר ובקלרנית. כמו כן למדה עם מנדי רודן בירושלים, עם פרנקו פררה באיטליה ובבית הספר הגבוה למוסיקה ייל .ב-1991 התמנתה לעוזרת של קורט מזור עם התזמורת הפילהרמונית של ניו יורק, גם בארה"ב וגם בסיורי קונצרטים בינלאומיים. כשרונה הוכר בשלב מוקדם על ידי לאונרד ברנשטיין, איתו חלקה את בימת הקונצרטים בפסטיבל טנגלווד. היא קיבלה את פרס "אחוות לאונרד ברנשטיין" והוזמנה על ידי ברנשטיין לנצח על תזמורת הרדיו הבאוורית עם הקמתו של פסטיבל שלזוויג -הולשטיין.

היא הובילה תזמורות חשובות ברחבי העולם, בהן הפילהרמונית של ניו יורק, כולל ביצועי סימפוניות של מהלר ומנדלסון ללא חזרות. כמו כן נצחה על התזמורות הסימפונית והפילהרמונית של לונדון, התזמורת הקאמרית האנגלית, הבי.בי.סי, הפילהרמונית של לוס אנג’לס, הסימפונית של יוסטון, הבוסטון פופס, תזמורת מינסוטה, תזמורת העולם החדש, התזמורות הפילהרמוניות של הלסינקי ורוטרדם, בית האופרה בג’נבה, תזמורת הרדיו והטלוויזיה הספרדית, ורבות אחרות במזרח הרחוק, באמריקה הלטינית ובאוסטרליה. הופיעה גם בפסטיבלים בין-לאומיים רבים, כגון “Tuscan Sun”ו “Suoni DiVersi “ באיטליה, “Tanglewood”, “Hollywood Bowl”, “Music Academy of the West” ו “Sommerfest” בארה"ב ובפסטיבל ישראל בירושלים.

הופיעה לראשונה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בביצוע "פולחן האביב" מאת סטרווינסקי, הופעה שהוקלטה ושודרה על ידי הבי. בי .סי ברחבי אירופה ובישראל. בישראל היא הובילה את כל ההרכבים והתזמורות המרכזיות והחשובות.. הוזמנה שוב לחבר השופטים של התחרות למנצחים צעירים "אביב" בת"א, ניצחה על קונצרט המוקדש ליצירות נינו רוטה בפסטיבל אילת וחזרה לאנסמבל "מיתר" בקונצרט שהוקדש למהלר. הופעתה הראשונה עם האנסמבל התקיימה בWansee בברלין בסרט דוקומנטרי על השואה.

לאחרונה הופיעה עם התזמורות הפילהרמוניות של הונג קונג, סאול, טאיוון, תזמורת שטרסבורג בצרפת, והופעות חוזרות עם תזמורות בצ’ילה ובאורוגואי. בין ההופעות הקרובות נמנות הסינפונייטה של שיקאגו, התזמורת הפילהרמונית של בלגרד, התזמורת הקאמרית הישראלית בפסטיבל "קלאסיקאמרי" באילת והופעת הבכורה שלה עם סולני תל אביב.

ג'יזל בן דור (צילום: הנרי פייר)

ג’יזל בן דור הופיעה בארה"ב לראשונה ב-1986 עם תזמורת מינסוטה והבכורה שלה באולם קרנגי היתה ב-1991 בחגיגות ה-100 לאולם. היא מנצחת של כבוד של התזמורת הסימפונית סנטה ברברה (מאז 2006), שם כיהנה כמנהלת מוסיקלית ומנצחת מאז 1994. כמו כן היא מנצחת של כבוד של התזמורת הקאמרית של בוסטון "פרו-ארטה" שם כיהנה כמנהלת מוסיקלית מאז 1991 וכמנצחת ראשית מ-1998. באותה העת היא היתה גם המנהלת המוסיקלית של תזמורתאנאפוליס, בין 1991 ל-1997. כמנצחת הבית של התזמורת הסימפונית של יוסטון (1988-1991) ניצחה בלמעלה ממאה קונצרטים, בין השאר במרכז קנדי בוושינגטון די .סי בטקס כניסתו לתפקיד של הנשיא בוש (1989) ומנצחת הבית של תזמורת לואיויל, ארה"ב (1987 – 1988).
כמנצחת אורחת שמרבה להופיע ברחבי העולם, יש לה תפקיד משמעותי בקידום מוסיקה מאת מלחינים דרום אמריקאים, בקונצרטים, בפסטיבלים בינלאומיים, ובביצוע יצירות מוזמנות והקלטות בכורה עולמיות עם תזמורות רבות, כולל התזמורת הקאמרית הישראלית והתזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור.

התקליטורים שלה זכו לביקורות נלהבות ברחבי העולם:
"The Soul of Tango" היה מועמד לגראמי; "Estancia", היה התקליטור המוביל של ClassicCD ותקליטור נוסף עם יצירות מאת חינסטרה (בהן Variaciones Concertantesעם התזמורת הקאמרית הישראלית ,יצירה שתנוגן הערב) נכלל לאחרונה במדריך פינגווין ל 1000 ההקלטות הטובות ביותר של מוסיקה קלאסית.
היא יצרה בכוחות עצמה את פסטיבל המולטימדיה "טאנגו ומאלמבו" בן עשרה ימים (2004, www.tangofestival.net )), שמשך כמות עצומה של קהל ושבר את כל שיאי הקופות, ופסטיבל Revueltas (2000) בסנטה ברברה לזכר המלחין המקסיקני הדגול. היא מרבה להקליט בחברות בין לאומיות כגון Centaur,Delos , Naxos (ארה"ב), Koch (אוסטריה), BMG/Conifer (אנגליה), וEMI (צרפת).
היא משמשת כשופטת ויועצת בתחרויות בינלאומיות, בהן ASCAP (ניו יורק) למלחינים הצעירים, תחרות המנצחים על שם "אדוארדו מאטה" (מקסיקו), ותחרות הפסנתר העולמית בסינסינטי.
בין האמנים איתם הופיעה: מסטיסלב רוסטרופוביץ’, גיל שחם, אן-סופי מוטר, ג’ושע בל, שלמה מינץ, יפים ברונפמן, אנג’לה ג’ורג’יו, פדריקה פון שטאד, בלה דוידוביץ’, ריצ’רד שטולצמן, עמנואל אקס, לאון פליישר, הילרי האן, שרה צ’אנג ורבים אחרים.
ג’יזל בן דור זכתה בפרסים רבים ובאותות כבוד: פרס "ברטוק" בתחרות המנצחים הבינלאומית של הטלויזיה ההונגרית; אות האמן הצעיר של Musical America; קיבלה מספר ציונים לשבח מהקונגרס האמריקאי והסנאט במסצ’וסטס ובמרילנד, מעירית בוסטון, וכן ממושל קליפורניה עבור עבודתה המוסיקלית המצטיינת במיוחד ועבור עבודת ההתנדבות שלה במסגרתה הביאה מוסיקה קלסית לחינוך הציבורי. היא גם קיבלה ציון מיוחד "תרומה למנהיגות" בחגיגות ה-300 שנים לאוניברסיטת ייל.
היא חברה בוועד המנהל של הקק"ל באזור מגוריה בארה"ב וניצחה על הקלטת המוסיקה לסרט הדוקומנטרי "נסים במדבר" הכוללת ביצוע בכורה ליצירה של אבנר דורמן, על מנת להעלות את המודעות לבעיית המים.
היא ערכה מוסיקה מאת מלחינים לא מוכרים, ובעיקר מאמריקה הלטינית. אך שיא ילדותה המוסיקלית היה זכייתה בשני פרסים ראשונים עבור יצירות שחיברה לתחרות בין יהודים צעירים בגולה לכבוד ירושלים, בחסותו של טדי קולק.
www.giseleben-dor.com

להזמנות:
התזמורת הקאמרית 03-5188845
http://www.ico.co.il/

לפרטים נוספים נא לחזור לגילי אלון-ביטון, 054-4352353, gilli@carousel.co.il

 
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 הצבעות, ציון ממוצע: 4.50 מ- 5)

אין תגובות

פרסם תגובה

Funzing-W

מדור חוק ומשפט

מדור חוק ומשפט

הלנה אור - עיצוב גרפי

Funzing-W

תגובות אחרונות