על פרשת וארא / מאת הרב חיים אמסלם

על פרשת וארא / מאת הרב חיים אמסלם

הרב חיים אמסלם

לאחר שבפרשה הקודמת למדנו על הולדת משה ועל הדרך בה גדל והתפתח, אנו לומדים בפרשתנו כיצד הוא מתמודד עם הנהגת בני ישראל ועם ייצוגם מול פרעה. כבר בתחילת הפרשה מעביר הקב"ה למשה את בשורת הגאולה ומתאר כיצד יגאל את עם ישראל משעבוד מצרים.

לכאורה אלו פסוקים הנושאים בחובם בשורה גדולה לעם הנאנק תחת עול העבדות. משה מעביר את המסר בדיוק כפי שנאמר על ידי ה’: "וידבר משה כן אל בני ישראל". אך הם ממאנים להתרשם: "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה".

מיד לאחר שמשה נוכח לראות ששליחותו לא מצליחה לחדור לליבותיהם של בני ישראל, קורא אליו הקב"ה שוב. הפעם השליחות המופקדת בידו מיועדת אל פרעה. משה שנחל כבר אכזבה אחת אצל פרעה וממש עכשיו חווה חוסר הצלחה בשליחות אל בני ישראל, מקשה: "הן בני ישראל לא שמעו אלי ואיך ישמעני פרעה ואני ערל שפתים"? משה תוהה על השליחות אל פרעה לנוכח הכישלון מול עם ישראל. אם הם לא שמעו לי, שאני אחד מהם, אחיהם, הדובר את שפתם ומכיר את אופיים ואורחות חייהם, איך ישמע אלי פרעה?

את תשובתו לתהיית משה, מפנה הקב"ה גם לאהרן: "וידבר ה’ אל משה ואל אהרן ויצום אל בני ישראל ואל פרעה מלך מצרים, להוציא את בני ישראל מארץ מצרים". הפתרון של הקב"ה לקוצר הרוח של בני ישראל ולערלות השפתיים של משה מול פרעה, היא אהרן אחיו. הפתרון הזה, יכול אולי לסייע מול פרעה, שבמקום לשמוע את קולו המגמגם של משה ישמע את הדברים מפי אהרן. אך איך הוא יספק את בני ישראל, שלא שמעו אל משה בגלל העבודה הקשה?

כדי לענות על כך, נחזור לקל וחומר שמשה מעמיד מול הקדוש ברוך הוא: אם בני ישראל לא שמעו אלי, איך ישמעני פרעה? משה למעשה מבקש לומר, בני ישראל שמחכים כבר עשרות שנים לבשורת הגאולה, לא הצליחו לשמוע אותה גם כשאמרתי להם אותה במפורש. כל כוחותיהם נתונים לשרידות ולהמשך הקיום. הם לא מצליחים להתבונן צעד אחד קדימה ולחשוב מעבר ל"כאן ועכשיו". אם הם לא הקשיבו לבשורה שאני נושא עמי, איך פרעה שהמציא את השיטה של ה"כאן ועכשיו", זה שבטוח שמבלעדיו אין כלום בעולם, איך הוא יקבל את השליחות שנמסרה לי ע"י הקב"ה?

ידוע כי כדי לייצר הקשבה ופתיחות אצל אנשים שנעולים בעמדותיהם, צריך לעורר אצלם ספק ותהייה. כאשר הם רואים או שומעים משהו שונה מגדר הרגיל, המוח מתחיל לחשוב במנותק מהתפיסה המקובלת. המראה של משה ואהרן הבאים בשליחותו של הקב"ה אל בני ישראל ואל פרעה, יש בו כדי ליצור את התהייה הזו.

הנה אהרן אחיו הגדול של משה, מוכן לשמש בסך הכל כדובר לאחיו הצעיר. אהרן, שהנהיג את עם ישראל במשך השנים הרבות שמשה שהה בבית יתרו, מפנה מיד ובשמחה את המקום לאחיו הצעיר. המחזה הזה, אצל מי שעסוק כל היום בעולם החומר, גם אם מתוך קושי ושיעבוד כמו בני ישראל או מתוך רווחה ושפע כמו פרעה, מעורר לחשיבה ולהתבוננות גבוהה יותר על המציאות. החיבור בין משה ואהרן, הדוגמא האישית שהם נותנים בכבוד ההדדי ובענווה האמיתית, פותחים פתח גם אצל בני ישראל וגם אצל פרעה כדי להתרומם מעל העולם החומרי ולהקשיב למסר נשגב ומרומם מעל המציאות הגשמית, שמגיע מריבונו של עולם.

אנו צריכים לזכור כל העת, כי כדי להעביר מסרים נעלים לאחר ולחנך לערכים, אנחנו צריכים לשמש דוגמא ומופת בעצמנו לאותם מסרים וערכים. לא די בהעמדת פנים של אחדות וענוה שכולם רואים ויודעים שהן מזויפות, אלא נדרשות אמת ואמונה גדולה שאחריהן הציבור ילך בשמחה ובהערכה.

שבת שלום

הרב חיים אמסלם – מועמד מפלגת עם שלם

 
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (5 הצבעות, ציון ממוצע: 5.00 מ- 5)

אין תגובות

פרסם תגובה

Funzing-P

מדור חוק ומשפט

מדור חוק ומשפט

Funzing-W

תגובות אחרונות