הודעת מזכיר הממשלה בתום ישיבת הממשלה מיום 13 בינואר 2013

הודעת מזכיר הממשלה בתום ישיבת הממשלה מיום 13 בינואר 2013

א. בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה:

"בתחילת דבריי אני מבקש לשבח את משטרת ישראל, בגיבויו של צה"ל, על הפעילות המהירה והנחושה לפינוי ההתקהלות הפלסטינית בשטח שבין ירושלים למעלה אדומים.

מיד כשעודכנתי על ההתקהלות הפלסטינית, הוריתי לפנות אותה מיד וזה אכן בוצע לדעתי בצורה הטובה ביותר אתמול בלילה.

אנחנו לא ניתן לאף אחד לפגוע ברצף שבין ירושלים למעלה אדומים.

בסוף השבוע היה מי שביקר את הממשלה בראשותי על ההשקעות שביצענו בביטחון. ובכן, בניגוד לממשלות שהשקיעו מיליארדים בהתנתקות, אנחנו השקענו מיליארדים בהתעצמות, בהתעצמות שנועדה להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל. אנחנו השקענו ונמשיך להשקיע ב"כיפות הברזל", שעצרו את הטילים; בגדר הביטחון בדרום, שעצרה את המסתננים; במערך הסייבר וביכולות התקפיות והגנתיות של צה"ל, ה"מוסד" והשב"כ.

היכולות הללו כבר באו לידי ביטוי בזירות שונות, כולל בזמן מבצע "עמוד ענן", שנוהל באחריות ובשיקול דעת והשיג את מטרותיו. לא במקרה המצב במדינה הוא הטוב ביותר מזה שנים רבות, וזאת מול טלטלה ביטחונית אדירה סביבנו באזורנו.
אני רוצה לשבח את השרים שעסקו בנושא ואת הממשלה שגיבתה את הפעולות החשובות להבטחת ביטחונם של אזרחי ישראל.

מניעת איראן גרעינית הייתה ונשארה המטרה המרכזית שלי כראש הממשלה. מי שלא מבין שאיראן גרעינית היא האיום החמור ביותר לביטחוננו, אינו יכול להנהיג את מדינת-ישראל – לא רק צריך להבין זאת, צריך גם לפעול – גם ברמה הבינלאומית וגם ברמה של יכולת פעולה ישראלית. אנחנו עשינו את שני הדברים הללו ונמשיך לעשות זאת אם נזכה, כפי שאני מאמין, באמון הבוחר.

אנחנו נציג היום בממשלה את תחום המורשת הלאומית. ועדת השרים לסמלים וטקסים החליטה לאחרונה שיום העצמאות הקרוב יהיה בסימן שנת המורשת הלאומית. תכנית המורשת של הממשלה מבטאת את המחויבות שלנו להנחיל לילדינו את מורשת ישראל והציונות. במסגרת הזאת השקענו כ-700 מיליון ₪ בתכנית רב-שנתית ב-300 אתרים ומיזמי תרבות. זה כולל אתרים ארכיאולוגיים מתקופת התנ"ך, אתרים מתקופת ראשית הציונות, ארכיונים, מאגרי מידע ועוד.
אני מבקש להודות במיוחד למזכיר הממשלה צביקה האוזר, שהוביל את התכנית הזאת ופעל מתוך אותה אמונה עמוקה בחשיבות שימור מורשת ישראל והנחלתה, אותה אמונה עמוקה, שאני חושב שמשותפת כאן לכל שרי ממשלת ישראל. תודה רבה צביקה."
יצחק אהרונוביץ, השר לביטחון הפנים, אמר:

"מחוז ש"י פעל עם שוטריו ועם יחידות תגבור שהוא קיבל כבר אתמול למעשה – צברו מספיק כוחות כדי לפנות. מדובר על 95 פלסטינים שהיו על הגבעה, על בין 20 – ל-30 עיתונאים – חלקם מחו"ל, על נשים וילדים והאוהלים שהם הקימו במהלך סוף השבוע.

ברגע שהתקבלה ההחלטה ע"י הדרג המדיני בראשותו של ראש הממשלה, הכוחות נערכו – המעגלים הפנימיים של משטרת ישראל בפיקוד ממלא מקום מפקד המחוז – ונכנסו ופינו ללא שום הפעלת כוח. הכוחות עלו למקום ללא אמצעים לפיזור הפגנות והורו לפלסטינים לעזוב את השטח. חלקם עזבו מרצון, חלקם היו צריכים לקבל סיוע של המשטרה כדי להתפנות. הפינוי עבר ללא נפגעים, ללא פצועים. כולם הועלו על רכבים ופונו לקלנדיה ושם הועברו לרשות הפלסטינית. הייתה למעשה פעולה נקיה, שהתחילה ב-02:00 בלילה והסתיימה ב-04:00 בבוקר. כרגע נמצא שם כוח ששומר על המקום, על האוהלים. ברגע שנקבל צו נוסף מבית המשפט העליון, כי כרגע הנושא נמצא בדיון, נמשיך כמובן לפנות את האוהלים, אם יתקבל הצו. "
ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים הודו לכוחות הביטחון על פעולתם בהסרת המאחז הפלסטיני.

ב. הממשלה החליטה היום לאשר את המינויים בשירות החוץ לפי הפירוט כדלקמן: 
1. רות כהנוב, שגרירת ישראל בטוקיו (יפן)
2. צפורה רימון, שגרירת ישראל בליסבון (פורטוגל)
3. ברוך בינה, שגריר ישראל בקופנהגן (דנמרק)
4. גרי קורן, שגריר ישראל בפראג (צ’כיה)
5. שמואל בן שמואל, שגריר ישראל בקנברה (אוסטרליה) ושגריר לא תושב לפיג’י ולפפואה ניו גיני
6. ארתור לנק, שגריר ישראל בפרטוריה (דרום אפריקה) ושגריר לא תושב ללסוטו וסוואזילנד
7. אורי גוטמן, שגריר ישראל בסיאול (הרפובליקה של דרום קוריאה)
8. יעל רובינשטיין, שגרירת ישראל בסינגפור ושגרירה לא תושבת למזרח טימור
9. יוסף ליבנה, שגריר ישראל בוולינגטון (ניו זילנד) ושגריר לא תושב לטונגה, סמואה, נואיי ואיי קוק
10. אברהם חדד, שגריר ישראל בסן חוזה (קוסטה ריקה) ושגריר לא תושב לניקרגואה
11. בהיג’ מנצור, שגריר ישראל בסנטו דומינגו (הרפובליקה הדומיניקנית) ושגריר לא תושב לאנטיגואה-ברבודה, ג’מאיקה, גרנדה, דומינקה והאיטי
12. איזי ינוקא, שגריר ישראל באבידג’אן (חוף השנהב) ושגריר לא תושב בבורקינה פסו, בנין, טוגו וליבריה
13. אלי ענתבי, שגריר ישראל באסמרה (אריתריאה)
14. כרמלה שמיר, שגרירת ישראל בטשקנט (אוזבקיסטן) ושגרירה לא תושבת בטג’יקיסטן
15. שגיא קרני, קונסול כללי של ישראל בהונג קונג וקונסול כללי לא תושב למקאו
16. רפאל זינגר, שגריר ישראל בלואנדה (אנגולה) ושגריר לא תושב למוזמביק, סאו טומה ופרינציפה
17. יונתן מילר, קונסול כללי של ישראל במומבאי (הודו)
18. יואל ברנע, קונסול כללי של ישראל בסאו פאולו (ברזיל)
19. דן שחם בן חיון, קונסול כללי של ישראל במינכן (גרמניה)

ג. הממשלה החליטה, על פי סעיף 21ד(א) לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958, לאשר את החלטת המועצה להשכלה גבוהה מיום 1.1.2013 להעניק ל"מרכז האקדמי שלם" היתר לפתוח מוסד להשכלה גבוהה.

ד. הממשלה דנה בהפחתת התלות הישראלית בנפט בתחבורה והחליטה: 

בהמשך להחלטת ממשלה מספר 1354 מיום 7.2.2010, בדבר כינון מאמץ לאומי להפחתת התלות העולמית בנפט בתחבורה, ולהחלטת ממשלה מספר 2790 מיום 30.1.2011, בדבר הפעלת תכנית לאומית להפחתת התלות העולמית בנפט בתחבורה, וכן לאור האינטרס הלאומי-האסטרטגי והפוטנציאל הכלכלי והסביבתי הגלומים בנושא, כדלקמן:

1. לקדם את המעבר של התחבורה בישראל בשנים 2013 עד 2025 למקורות אנרגיה חליפיים לנפט, ולאפשר את היתכנות ההפחתה של משקל הנפט כמקור אנרגיה בתחבורה בישראל בשיעור של כ-30% בשנת 2020, ושל כ-60% בשנת 2025, ביחס לתחזיות הצריכה בשנים אלו, ככל שהמעבר כדאי כלכלית, ותוך:

א. הורדת יוקר המחיה על ידי הוזלת מחירי הדלקים לתחבורה.
ב. עידוד הצמיחה הכלכלית, ובכללה צמיחה ירוקה, בין היתר על ידי הוזלת עלות האנרגיה לתחבורה, הגברת פיתוח משק האנרגיה והתעשייה הטכנולוגית בישראל, קידום איכות הסביבה ושמירה על אחריות פיסקאלית-תקציבית בפעילות הממשלה;
ג. פישוט וקידום תהליכי הרגולציה לייזום ולהקמת פעילויות עסקיות בתחום אנרגיה חליפית לתחבורה, הן בתחומי הייצור והן בתשתיות הדלק וציי הרכב.
ד. בניית רגולציה חדשה ומדיניות עבור אמצעי תחבורה ציבוריים ופרטיים חדשים, שיטות חדשות להנעת כלי רכב ותשתיות למקורות אנרגיה חלופיים לתחבורה.
ה. עידוד ותמיכה רגולטורית מואצים לביצוע הדגמות טכנולוגיות וניסויי שדה בתחומי אנרגיה חליפית לתחבורה.
ו. קידום הטמעת מגוון של דלקים חדשים נוספים, שיגיעו לשוק בעתיד, ואשר אינם מוזכרים מפורשות במסגרת הפעולות בהחלטה זו.

2. תכנית פעולה ממשלתית:

א. להנחות את המנהל הכללי של משרד התחבורה:

1. לאפיין את הדרישות הבטיחותיות והביטחוניות לשימוש באוטובוסים המונעים בגז טבעי דחוס (CNG), תוך פרק זמן של עד 180 יום, בתיאום עם המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל.

2. לגבש בתוך 180 יום מתווה לרגולציה לכלי רכב ותעבורה המונעים על ידי מקורות אנרגיה חליפיים, שאינם מבוססי נפט, הכולל בין היתר:

א. בחינה וקביעה של הגדרות לכלי רכב רב דלקיים (Flex Fuels Vehicles), בהתייעצות עם רשות המסים, לרבות יכולות לשימוש במגוון דלקים ביולוגיים, דלקים כוהליים, גזים שונים וחשמל במערכת הדלק וההנעה של כלי הרכב.
ב. בחינה וקביעה של התקנים והנהלים לתחום הסבות רכבים לכלי רכב רב דלקיים.
ג. השלמת התקינה לתחום הרכב החשמלי וההיברידי, לרבות למוסכים ולרכבים.
ד. בחינה וקביעה של תקינה לכלי רכב חשמליים מקטגוריה L.

3. לגבש תוכנית לשיתוף פעולה עם יצרניות הרכב, בדבר הגברת השימוש בתערובות מתנול ובנזין במגזר התחבורה בישראל, לרבות הגברת היקף השימוש בכלי רכב רב דלקיים בישראל.

4. לגבש, בשיתוף אגף התקציבים במשרד האוצר ורשות המסים, מתווה לרגולציה ולמדיניות עבור אמצעי תחבורה חדשים, המביאים לצמצום השימוש בתחבורה פרטית בערים ובכניסות אליהן, ולבחון את יעילותן התחבורתית, האנרגטית והכלכלית, בין היתר עבור האמצעים האלה:

א. אמצעי תחבורה אישיים (Personal Mobility), לרבות כלי רכב דו-גלגליים וכלי רכב חשמליים ואחרים מקטגוריה L.
ב. אמצעי תחבורה ציבורית חשמליים ומבוססי גז טבעי, וגיבוש צעדי מדיניות תואמים.
ג. אמצעי הסעת המונים אישית מהירה (Personal Rapid Transit).
ד. אמצעים ומודלים לשיתוף כלי רכב (Car Sharing).

ב. להנחות את המנהל הכללי של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה:

1. לבחון, בהתייעצות עם המנהל הכללי של משרד האנרגיה והמים, עם המשרד להגנת הסביבה ועם סמנכ"ל בכיר (תכנון וכלכלה) ברשות המסים, ובתיאום עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר, את החסמים להתפתחות תעשייה לייצור דלקים מבוססי גז טבעי. הבחינה לגבי גז טבעי שהומר לדלק (GTL), תיעשה ככל שימצא כי ישנה היתכנות כלכלית למכירה בארץ ובחו"ל של דלק זה, בתנאי שוק תחרותיים ברכישת הגז, כאמור בסעיף ו(2) להלן. תוצאות הבחינה יוצגו לוועדת השרים לענייני חברה וכלכלה (הקבינט החברתי כלכלי), תוך 90 ימים מיום הצגת ממצאי ההיתכנות להקמת המפעלים, כאמור בסעיף ו(2) להלן.
2. לבחון אמצעים לקידום וליצירת תחרות עתידית בשוקי תחליפי הנפט השונים, בהתייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים, מנהל התוכנית הלאומית לתחליפי נפט במשרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, החשב הכללי במשרד האוצר, רשות המסים, משרד האנרגיה והמים ומשרד התחבורה, ולהציג את ממצאיו תוך 180 יום לוועדת השרים לענייני חברה וכלכלה (הקבינט החברתי-כלכלי).

ג. להקים ועדה בין-משרדית בראשות סמנכ"ל בכיר (תכנון וכלכלה) ברשות המסים ובהשתתפות נציגי משרד ראש הממשלה, משרד האנרגיה והמים, משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה ואגף התקציבים במשרד האוצר, אשר תגבש מתווה מדיניות מיסוי למגוון מקורות האנרגיה לתחבורה ולכלי רכב ולמתקני תשתית או תדלוק מבוססי תחליפי נפט בהתאם להשפעות החיצוניות ולעידוד טכנולוגיות ינוקא, תוך קידום הטמעת תחליפי נפט ושמירה על מסגרת פיסקאלית-תקציבית בפעילות הממשלה. מתווה המדיניות יוצג לממשלה תוך 180 יום מכינון הוועדה.

ד. להנחות את רשות המסים לבחון את התאמת מדיניות המיסוי הירוק, לשילוב רכבים רב דלקיים בישראל, בהתייעצות עם אגף התקציבים במשרד האוצר, משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה.

ה. להנחות את המנהל הכללי של משרד התחבורה ואת המנהל הכללי של משרד האנרגיה והמים, לפעול בהתייעצות עם הממונה על התקינה במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה:

1. לבחינת תהליכי תקינה שיאפשרו שימוש בתערובות בנזין ומתנול, ברמת מתנול של 15% (להלן M15) וכן תערובות בעלות ריכוזי מתנול גבוהים אף יותר, ברמות של 30% עד 85% ולהצגת המלצותיהם בפני ועדת השרים לאנרגיה מתחדשת.

2. לקידום תהליכי תקינה אשר נמצאו לנכון, כאמור בס"ק 2(ד)(1) לעיל, ולהצגת דו"ח התקדמות, אשר יוגש עד חודש דצמבר 2013 לוועדת השרים לעניין קידום, פיתוח ויישום אנרגיות מתחדשות.

ו. להנחות את המנהל הכללי של משרד האנרגיה והמים:
1. לקדם ניסויי שטח ופרויקטי חלוץ להדגמה ולהוכחת היתכנות כלכלית ותפעולית של תחליפי נפט בתחבורה בישראל. לצורך כך ישתמש משרד האנרגיה והמים בתקציב הייעודי על פי החלטת ממשלה 2790 מיום 30.1.2011 לצורך הקמת מתקני חלוץ בהיקף של עד 60 מלש"ח עד שנת 2018.
2. לבחון את ההיתכנות להקמת מפעלים להפיכת גז טבעי לדלק (GTL), בהיקפים משמעותיים למשק, וכן להבטיח שפעילותם של מפעלים כאמור תעמוד במבחנים כלכליים תחרותיים המתקיימים בתנאי שוק עסקיים אובייקטיביים. הממצאים יוצגו תוך 180 יום לוועדת השרים לעניין קידום, פיתוח ויישום אנרגיות מתחדשות.

ז. להטיל על המנהל הכללי של המשרד להגנת הסביבה, לבצע בדיקה טכנו-כלכלית לניצול פסולות לייצור דלקים לתחבורה ולגבש על פיה תוכנית עבודה, בהתייחס למצאי הפסולת ובהתבסס על סדרי העדיפויות של המשרד להגנת הסביבה.

ח. להקים צוות בין-משרדי בראשות מנהל התוכנית הלאומית לתחליפי נפט במשרד ראש הממשלה, ובהשתתפות נציגי משרד הפנים, משרד התחבורה, משרד האנרגיה והמים, המשרד להגנת הסביבה, רשות המסים ואגף התקציבים במשרד האוצר. הצוות יגבש מדיניות כוללת שתעודד החדרת תחבורה שאינה מבוססת נפט לערים, ובכלל זה תשתיות תואמות, תוך התחשבות בשיקולים כלכליים פיסקאליים. לישיבות הצוות יוזמנו נציגי רשויות מקומיות.

ט. כחלק ממדיניות ממשלה ירוקה, להנחות את החשב הכללי במשרד האוצר לבחון ולגבש מתווה מדיניות להגדלת השימוש בכלי רכב המונעים בתחליפי נפט בצי הרכב הממשלתי, כמו גם הכנת התשתית הנדרשת להחדרת כלי רכב המונעים בתחליפי נפט בשירות המדינה, תוך שמירה על אחריות פיסקאלית-תקציבית בפעילות הממשלה, היבטים מבצעיים וחיסכון בהוצאות צי הרכב הממשלתי.

י. להטיל על מנהל התכנית הלאומית לתחליפי נפט במשרד ראש הממשלה להציג בפני הממשלה כל חצי שנה, את התקדמות תכנית הפעולה הממשלתית להפחתת התלות הישראלית בנפט בתחבורה.

ה. כן החליטה הממשלה, מתוקף סמכותה לפי סעיפים 53 ו- 76ג(9)(ב) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1965, לאשר את התכנית לתשתית לאומית תת"ל 35ב’: הגנות ים המלח ותשתיות נלוות – הפתרון ארוך הטווח, תכנית חקר אתר.

ו. הממשלה שמעה היום סקירה מפי מזכיר הממשלה, צבי האוזר, על התכנית להעצמת המורשת הלאומית. במסגרת הסקירה ניתן פירוט של הסטטוס התקציבי של התכנית, חלוקת ההשקעות לפי תחומים, הפריסה הגאוגרפית של האתרים שבתכנית והתפלגות המיזמים לפי תקופות. כן נמסרו פרטים על תכניות שכבר יושמו ועל מיזמים הנמצאים בתכנון לקראת יישום וביצוע .

 
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 הצבעות, ציון ממוצע: 4.50 מ- 5)

אין תגובות

פרסם תגובה

Funzing-W

מדור חוק ומשפט

מדור חוק ומשפט

מדור חוק ומשפט

תגובות אחרונות