מכס יבוא – כמה ולמה?

כל מי שמתכוון להתעסק ביבוא צריך לדעת, שישנם חוקים מאוד ברורים בנושא, מה מותר לייבא, מה המס שעליו לשלם ומה החוק אומר לגבי מוצרים שאינם שולמו עליהם מס. בכתבה זו ננסה להסביר מדוע יש חוקים בנושא זה ומה בדיוק הם אומרים.

כל מי שחוזר מחו"ל מכיר את זה, הוא צריך להחליט האם לעבור במסלול הירוק, המסלול שאומר שאין לנו מה להצהיר עליו במכס לבין המסלול האדום, זה שאומר שכן יש מה להצהיר. אם אנחנו עוברים במסלול הירוק ונתפסנו עם מוצרים שיש לנו מה להצהיר עליהם,  אנחנו עלולים לשלם קנס כבד ואף יתרה מזו, אם מדובר במוצרים שאסור לייבא ארצה.

הדבר איננו שונה כשאנחנו עוסקים ביבוא ויצוא. גם כאן יש הגדרות ברורות מה מותר ומה אסור לנו לייבא ולייצא. לשם כך יש את משרד הכלכלה, משרד האוצר, רשויות המס ואפילו משרד הביטחון, במידה ומדובר בדברים שקשורים לנשק ומערכות ביטחון, אזי שיש לקבל אישורים מיוחדים הן ליבוא והן ליצוא.

למה יש צורך במכס?

לכאורה יהיו שיטענו, שהרעיון של מכס על יבוא ויצוא פוגע בשוק החופשי. במקום שכל אחד יוכל להביא מוצרים בכמות מסחרית ולמכור אותם או לייצא אותם לחו"ל, המדינה מטילה הגבלה, לא פשוטה לפעמים של תשלום מכס על יבוא ויצוא. אך יש בכך היגיון.

ראשית, המדינה מעוניינת שהתעשיות המקומיות ייצרו יותר וירוויחו יותר. לכן, היא מחליטה להטיל מכס על יבוא, במטרה שיהיה קשה יותר לייבא ויהיה הרבה יותר רווחי לקנות מתעשייה מקומית. יש המבקרים טענה זו, שכן אז התעשייה המקומית יכולה לעלות מחירים ובכך לפגוע בצרכנים. הבעיה היא, שאם לא נטיל מכס, תמיד יהיה ניתן לרכוש מוצרים ממדינות זולות יותר, מוצרים לא ברמה גבוהה בהכרח אך התעשיות המקומיות יפסידו מכך ואז המשק המקומי ייפגע.

שנית, מכס זה מאפשר למדינה ליהנות מעוד מקור הכנסה חשוב, מקור שעוזר לה לממן פעילות שוטפת לאורך זמן.

כיצד נקבע על מה לשלם מכס וכמה?

המדינה קובעת מכסים על דברים מסוימים, לא פעם זה נועד להגן על תעשיות מקומיות (מרבית המדינות מטילות מכס על ייבוא חקלאי או בכלל לא מאפשרות את זה, בשביל להגן על תוצרת מקומית), ולעיתים זה נועד לעזור ליבואנים המקומיים, במיוחד כשמדובר בלובי חזק, בישראל הדוגמא הטובה היא יבואני רכב. על רכב למשל, מס היבוא האישי מגיע ליותר מתשעים אחוז, מה שהופך את היבוא האישי ללא כדאי.

המדינה קובעת הגדרות ברורות על מה יוטל מכס וכמה, מתוך ראייה על השוק המקומי והיצרנים המקומיים, מתוך ראייה על הצרכים של הצרכן וכן על הרצון לפתוח את השוק לתחרות. ככל שהמכס על יבוא יהיה קטן יותר, כך יהיו בו יותר יבואנים והשוק ייפתח יותר לתחרות. במידה ואתם לא משלמים את המס על יבוא, המדינה עלולה לתבוע אתכם על העלמת מס, הברחת טובין, או רישום כוזב.

המידע המפורסם לעיל מהווה מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לקבלת יעוץ משפטי ו/או טיפול משפטי ו/או המלצה לנקיטת הליכים משפטיים. בכל מקרה ומקרה יש לפנות לקבל ייעוץ משפטי פרטני. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מהכותב ו/או מהאתר ו/או מבעליו ו/או מעורכיו כל אחריות.

  • המידע באדיבות צוות האתר dt-law.co.il
    משרד עו"ד דורון & טיקוצקי,  03-6109100
Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן