זהירות ! זימון לחקירה באזהרה בעבירות תכנון ובניה / מאת: עורך-דין נבון קצב

זהירות ! זימון לחקירה באזהרה בעבירות תכנון ובניה / מאת: עורך-דין נבון קצב

שגיאה קשה היא ללכת לחקירה באזהרה ללא להיוועץ תחילה עם עו"ד בתחום, מחשבה שגויה לפיה כדאי לחסוך על עו"ד ולמסור גרסה ולהביע צער ובזה יסתיים הסיפור

בשנים האחרונות החלו הרשויות המקומיות, בהנחיית היועמ"ש לממשלה ובג"ץ, לבצע אכיפה מאסיבית של חוק התכנון והבניה. תושבים רבים מקבלים זימון למחלקת פיקוח על הבנייה של הרשות המקומית כדי למסור גרסה/להיחקר באזהרה בחשד שעברו על החוק.

עבירות על החוק יכולות להיות מגוונות. סעיף 145 לחוק קובע כלל לפיו חובה להוציא היתר בטרם תחילת עבודות ושימושים במקרקעין למעט חריגים בחוק ובתקנות. כך נדרש היתר לתוספת בניה ו/או פיצול דירה למספר יחידות דיור שלרוב נעשה כדי להשכירן, וכך נדרש קבלת היתר לשימוש חורג בנכס למטרה שונה מהיתר לדוגמה: נכס מגורים שמשתמשים בו לעסק.

חשוב לדעת שהחוק קובע שמי שלא קיבל היתר שנדרש עובר גם עבירה פלילית. הרשות המקומית נוהגת להגיש כתב אישום פלילי נגד בעלי נכסים ולעיתים גם נגד משתמשים בנכס ללא היתר, בסופו הרשעה פלילית, צו הריסה וקנסות כבדים של עשרות ומאות אלפי שקל לקופת הרשות.

שגיאה קשה היא ללכת לחקירה באזהרה ללא להיוועץ תחילה עם עו"ד בתחום, מחשבה שגויה לפיה כדאי לחסוך על עו"ד ולמסור גרסה ולהביע צער ובזה יסתיים הסיפור. חשוב לדעת שהגרסה שמסרתם עלולה להזיק לכם ולשמש מאוחר יותר כעדות מפלילה נגדכם.

ואם לא די בשגיאה זו, יש גם נאשמים שמופיעים למשפטם ללא ייצוג עו"ד ומשיבים לכתב האישום בשגיאות ומבלי להעלות טענות משפטיות שיש לטעון. אלה אינם מבינים את המשמעות הקשה של הגשת כתב אישום פלילי ואינם מודעים למכה הקשה העומדת לנחות על ראשם בהטלת קנסות כבדים מאוד. בלא מעט מקרים, ניהול נכון ומקצועי של ההליך המשפטי על-ידי פרקליט בקיא בתחום, בתוך כותלי ביהמ"ש ומחוצה לו, יכול למנוע הרשעה פלילית ו/או למצער למזער את גובה הקנסות נגד הנאשם.

  • אין באמור לעיל משום להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני לגופו של מקרה.
  • הכותב הוא עו"ד מזה 18 שנים, מכהן כסגן יו"ר פורום מקרקעין ארצי בלשכת עורכי הדין, כסגן יו"ר וועדת תכנון ובניה ארצית בלשכת עורכי הדין וכסגן יו"ר וועדת לשון הרע ארצית בלשכת עורכי הדין.
  • לאתר הכותב – לחצו כאן.
Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן