שנה חדשה בפתח – טיפים להורים לקראת תחילת שנת הלימודים

לאחר שבמשך חודש וחצי שגרת החיים הייתה בין אזעקה לאזעקה, ובחלק מהמקומות גם בלי לצאת מהבית, ההורים הפעילו, העסיקו וניסו להיות יצירתיים במרחב המוגן, אנו מגיעים לסופו של החופש הגדול. בנקודת זמן זו נכנסים ההורים למערכה חדשה בה הם צריכים לארגן את ילדיהם לקראת השנה החדשה.

ד"ר סוזי קגן

תחילת השנה בגן או בבית הספר דורשת התארגנות של הילדים להתחלה חדשה. משימה זו אינה פשוטה, שכן הילדים הספיקו להתרגל לחוסר במסגרת המלווה ברביצה מול הטלוויזיה והמחשב, שינה לא מסודרת ותזונה לא נכונה. ד"ר סוזי קגן, יועצת פסיכולוגית בכירה, בעלת קליניקה לטיפול זוגי ומשפחתי, מעניקה טיפים להורים, כיצד לעזור לילדים להתמודד עם החזרה לשגרה והתחלה חדשה בגן ובבית הספר.

חזרה לשעות השינה המסודרות

ככל שהילדים יותר גדולים כך קשה יותר החזרה לשגרה עבורם, במהלך החופש הגדול הם ישנים עד שעה מאוד מאוחרת, מבלים בערב וממש מנהלים יום הפוך שבו ערים בלילה וישנים ביום, כך שלאחר שטעמו את טעם החופש והעצמאות, להם הכי קשה לחזור למסגרת הלימודית ולהתחיל שנת לימודים נוספת. יש להחזיר את הילדים לשעות השינה המקובלות בימי בית ספר.

התחילו בתהליך מספר ימים לפני תחילת הלימודים. בימים אלו, יהיה לרבים מהם קשה להירדם בלילה וקשה להתעורר בבוקר אולם דרך זו תאפשר להם להגיע לימי הלימודים רעננים ומרוכזים. הימים הראשונים יהיו יחסית קשים ומתסכלים במיוחד. לגביהם, אני ממליצה לעודד אותם בחשיבה חיובית על החגים והחופשים שעוד יגיעו, ממש בקרוב. 

הולכים לגן או לבית ספר חדש ?

ילדים רבים מתחילים את השנה החדשה בגנים או בבתי ספר חדשים. ההתחלה החדשה יכולה להיות תוצאה של מעבר דירה או פשוט בגלל שהילד גדל. כדי שילדכם יוכל לחוש ביטחון בגן או בבית הספר החדשים עליכם לנקוט בכמה פעולות עוד בתקופת החופש הגדול. קחו את הילד לביקור בסביבת הגן או בית הספר מספר פעמים, הכירו לו את הדרך לשם, את השבילים המובילים, את השער והמראה החיצוני של הגן.

במידה והגן או בית הספר פתוחים היכנסו והישארו שם מספר דקות, זה יצור אצל הילד תודעה של היכרות עם המקום. הפגישו את הילד באופן יזום עם ילדים אחרים כמה פעמים, כשהוא יגיע ביומו הראשון הוא יכיר כמה מהפנים חדשות וזה יקל עליו את ההתחלה החדשה. לקראת היום הראשון הכינו לילד שי להצלחתו, ספרו לו על השי שיחכה לו בתום היום הראשון, והביאו עמכם את השי כאשר אתם מגיעים לאסוף אותו. 

התארגנו פיזית לבית הספר

מספר ימים לפני תחילת שנת הלימודים יש להכין עם הילדים את הילקוט. בדקו שהכל נמצא והשלימו את החסר. תעברו על רשימת הספרים וארגנו אותם, הכינו את הקלמר ורשמו על כל החפצים את שם הילד והכיתה. תוכלו להפוך את ההתארגנות לבית הספר לחגיגה. שתפו אותם בהתארגנות הכוללת, בחרו עם הילדים את עטיפות הספרים שהם אוהבים, עטפו את הספרים יחד איתם והפכו את ההתארגנות לשעת יצירה ולגיבוש המשפחה.

בבתי ספר רבים קיימת תלבושת אחידה מה שמצריך לעשות סדר גם בארון הבגדים.

בדקו אם התלבושת עדיין מתאימה לילד והתחדשו בתלבושת חדשה אם צריך. סדרו את חדר הילדים באופן שהחדר יהווה סביבה נעימה ונוחה ללמידה. הסידור הפיזי של הספרים, הארון בגדים והחדר יוצרים הבנה אצל הילד שהחופש הגדול עומד להסתיים ומתחילה לה שנה חדשה. 

חזרה לתזונה נכונה

מטבע הדברים, בחופש הגדול התזונה שונה ממשך השנה, הארוחות פחות מסודרות והן מתקיימות יותר מול הטלוויזיה וסביב הבריכה. לפני תחילת הלימודים המלצתי היא לחזור לארוחות מסודרות כבשגרת השנה. הסדר בארוחות ישרו תחושת סדר גם על הילדים.

כמו כן, זכרו שהילדים לוקחים איתם בכל יום אוכל לגן או לבית הספר, סיטואציה שעלולה להיות למכשול עבור ההורה בבקרים הלחוצים. ריבים רבים בין הילדים להורים הוא סביב הסנדויץ' שהוא ייקח לארוחת העשר שלו. עוד לפני שמתחילה שנת הלימודים הכינו יחד איתם רשימה שבועית של הכריכים שהם אוהבים ותלו על המקרר. דבר שיחסוך המון לבטים ומריבות בבוקרים לחוצים של בית הספר.

עזרו לילדים להתגבר על קשיי ההסתגלות

ילדים רבים חווים קשיי הסתגלות רבים בשבועות הראשונים בגן או בבית הספר וזאת מהסיבה שההורים מבלים יותר עם הילדים בחופש הגדול מאשר בשגרה. בכדי למנוע את קשיי ההסתגלות שימרו על רצף בין החופש הגדול ללימודים והפחיתו בהדרגה את זמן הבילוי שלכם איתם. את זמן הבילוי תוכלו להפחית בסוף החופש הגדול או שלחילופין, בשבוע הראשון ללימודים פנו יותר זמן לבילוי עם הילדים.

במידה וזמן האיכות שהילדים התרגלו אליו בחופש הגדול ייעלם בפתאומיות או בבת אחת זה עלול ליצור אצל הילד תחושות שליליות לגבי הגן או בית הספר, ואף יכול להביא להתנהגות בעייתית של הילד בבית הספר. הילד מצדו בסך הכל מנסה להחזיר את אליו את תשומת הלב של הוריו.

קוראים המעוניינים להתעדכן בהמלצות נוספות או להציע טיפים משלהם מוזמנים להצטרף לעמוד הפייסבוק של ד"ר סוזי קגן הנמצא בלינק הבא: https://www.facebook.com/DrSuziKagan

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן