"תור דרום"- פסטיבל סיורים בשכונות דרום העיר וביפו

"תור דרום"- פסטיבל סיורים בשכונות דרום העיר וביפו

מרתון הסיורים המסורתי ייערך בחול המועד סוכות 27-21 בספטמבר ויכלול למעלה מ-40 סיורים בשכונות דרום העיר וביפו * סיור בתי כנסת בשכונת התקווה * עושים שוק על אופניים בשד' ירושלים ביפו * בתים מארחים- תיירות קהילתית בשכונת התקווה וביפו ועוד עשרות סיורים

 

עיריית תל-אביב-יפו משיקה בחול המועד סוכות פסטיבל סיורים בשכונות דרום העיר וביפו. הפסטיבל יכלול מעל 40 סיורים, עשרות מדריכים ומאות פינות נסתרות, ביניהם: סיורי משפחות בעלי תוכן מגוון הנוגעים באינספור היבטים ותחומים – היסטוריה, דת, תרבות, אמנות, אוכל וספרות. כחלק ממאמצי העירייה להבליט את ערכי הקהילה, התרבות והמורשת של תושבי שכונות דרום העיר, בחרה העירייה לקיים את פסטיבל הסיורים בשכונות אלה ולספר את סיפורן. זאת במטרה לחזק את הזיקה של התושבים לסביבת מגוריהם ולחשוף את השכונות בפני תושבים מאזורים אחרים בעיר והציבור הרחב. כמו כן, יושם זרקור על יפו, אשר השגרה חוזרת לרחובותיה והעירייה ממשיכה לקדם את המסחר והפעילות התיירותית והתרבותית השוקקת שבה.

 

יעל פרומן-אידסס, מנהלת התיירות, במנהלת עיר עולם ותיירות בעיריית תל אביב-יפו: "סיור רגלי הוא דרך נפלאה להכיר מקומות חדשים ומעניינים בתל אביב-יפו. בחוה"מ סוכות בחרנו להתמקד בשכונות דרום העיר וביפו, ולהציג לציבור סיפורי היסטוריה ומורשת מיוחדים וחדשים באזורים אלו, לצד תרבות ואמנות, אוכל טוב, טבע עירוני, התחדשות עירונית ורבדים נוספים של אזורים שעוד לא גיליתם. הסיורים מותאמים לכל הגילים – כולכם מוזמנים לחוויה בלתי נשכחת."

 

בין הסיורים הייחודיים שייערכו במסגרת הפסטיבל: 

  • סיור בתי כנסת בשכונת התקווה
  • עושים שוק על אופניים בשד' ירושלים
  • סיור ריקודים ומוזיקה באזניות ברחבי יפו
  • לאכול, להתפלל, לסייר – אירוע תפילה בשכונת שפירא בבית כנסת היכל יצחק
  • בתים מארחים – תיירות קהילתית בשכונת התקווה וביפו
  • סיור בפארק המסילה על תוואי הרכבת הקלה
  • אמנות רחוב בין הנגריות והמוסכים בפלורנטין
  • סיורי טעימות בשוק לוינסקי, בשוק התקווה ובשוק הפשפשים
  • סיור בשכונת עג'מי שלוש דתות ואלוהים אחד
  • גלריות פתוחות בקרית המלאכה

 

הסיורים יתקיימו במרחב האוויר הפתוח ויהיו פתוחים לקהל הרחב בתשלום של 80-60 ש"ח.

הטבות למחזיקי כרטיס דיגיתל 1+1 על הסיורים (לא כולל סיורי טעימות).

אנו ממליצים למשתתפים להישאר ללון בעיר וליהנות מהסיורים גם ביום למחרת.

ההשתתפות בהרשמה מראש באתר התיירות של תל-אביב-יפו  www.visit-tlv.co.il

 

להלן רשימת הסיורים המלאה חול המועד סוכות 2021

 

סיור בתי כנסת בשכונת התקווה

בתי הכנסת בשכונת התקווה הם עדות למגוון התרבותי ולעושר הרוחני של תושביה. תפילות בשלל נוסחים ומנגינות, אירועים קהילתיים ועזרה הדדית הופכים את בתי הכנסת לגורם חשוב במרקם החיים השכונתי. הצטרפו אלינו לסיור שבו נלמד על המנהגים, המנגינות, והסיפורים שמלווים אותנו מלפני קום המדינה ועד שנות האלפיים. הסיור יועבר על ידי עידו שרעבי, יליד השכונה.

 

עושים שוק על אופניים בשד' ירושלים

לכבוד הפתיחה המחודשת של שדרות ירושלים, נצא לסיור אופניים לאורך השדרה, נשמע על העבר של השדרה המפורסמת ביפו, מה קורה בה בהווה ומה התכניות לעתיד…נצא לדרך לסיבוב הכרות עם עסקים מיוחדים לאורך השדרה, נטעם מעדנים מקומיים ונעשה קניות.

 

לאכול, להתפלל, לסייר – אירוע תפילה בשכונת שפירא (בית כנסת היכל יצחק)

בית הכנסת "היכל יצחק" הוקם בשנת 1959 בשכונת שפירא. מבנהו המיוחד המזכיר מעין תיבה עם חזית בעלת קשתות נראה כמבנה חד קומתי אך למעשה מדובר בבניין עם מספר רב של קומות. כמיטב המסורת היהודית בחול המועד סוכות תוכלו לשמוע את תפילת ההלל בבית הכנסת ולהתרגש.

לאחר התפילה ניתן להצטרף לסיור בשכונת שפירא.

 

סיור בשכונת התקווה ומפגש עם גד צברי, יליד השכונה הניצול היחיד מעשרת הספורטאים הישראלים שהשתתפו באולימפיאדת מינכן

גד צברי, יליד שכונת התקווה, ספורטאי ישראלי שהשתתף בתחרויות היאבקות בינלאומיות, ביניהן אולימפיאדת מינכן. גד הוא הניצול היחיד מבין אחד עשרה הספורטאים הישראלים שאותם רצחו המחבלים. סיפור הישרדותו של גד הפך לסיפור הצלחה וכיום הוא מתגורר בשכונת התקווה ומייצר אלכוהול ויין להנאתו. הצטרפו לגד למפגש מרתק בבר השכונתי שלו, ולמדו על סיפור ההצלחה שלו כנגד כל הסיכויים. לאחר מכן נמשיך לסיור בשכונה עם תקווה, במהלכו  נסקור את ההיסטוריה של השכונה- אנשים שהטביעו את חותמם, אירועים שהתרחשו כאן וכן את ההווי הנוכחי של השכונה.

 

סיורי גורו זוזו ביפו

אוהבים ואוהבות לזוז? בואו לרקוד באוויר הפתוח ברחבי יפו, כאילו אף אחד לא מסתכל. הצטרפו לסיור של עיריית תל אביב-יפו בשיתוף "גורו זוזו" שיהיה אולי שקט כלפי חוץ אבל קצבי ומסעיר באוזניות. נגלה מחדש את שוק הפשפשים והשוק היווני, נרקוד בכיכר השעון ונסיים בדבקה ליד הים. חוויה בלתי נשכחת מובטחת למבוגרים ולמבוגרות וגם לילדים ולילדות

 

בולברד ג'מל באשה – סיור בשדרות ירושלים עם טעימות בלקניות

כשנבנתה השדרה, תל אביב הייתה כפר קטן לעומת יפו הגדולה והמפוארת, פנינת תרבות בין קהיר לדמשק. מדוע בנו את השדרה? מה קרה לה מאז קום המדינה ולאן פניה מועדות? יחד ננסה להבין זאת מבלי לוותר כמובן על הצד הקולינרי האופייני לשדרה. הסיור יתחיל בתיאטרון גשר ויסתיים בשתי טעימות יפואיות קלאסיות מהמטבח הבלקני המפורסם בשדרה.

 

סיור גלריות בקריית המלאכה

סטודיו פתוח בקרית המלאכה – הלוא שוקן ומצפון לקיבוץ גלויות. נתחיל את הסיור בתצפית על קריית המלאכה מהגג של בית בנימיני והסבר על הסביבה והמקום, משם נמשיך לגלריה רוזנפלד – אחת הגלריות הוותיקות בסצנה שהיוותה את הסנונית האמנותית הראשונה בקרית המלאכה, משם נמשיך לגלריה ליטבק ונשמע על המודל הייחודי שלה והקשר הבינ"ל של אמנות ומדינות מתפתחות, נעבור דרך חלק מאמנות הרחוב שמפוזרת בשכונה משם נגיע לביקור בגלריה רו ארט נסיים בפרויקט קוצינטה המקסים, נפגוש את האמנים ונכיר את התערוכות הייחודיות במסגרת הפסטיבל אוהבים אומנות עושים אומנות במרחב הציבורי והפרטי.

 

נועזים וחולמים – סיור מומחז ביפו

זוהי יפו, ילדה, זוהי יפו שחודרת כמו יין לדם" שר אבי טולדנו, וכמו יין טוב שמשתבח נגולל את סיפורה של יפו העתיקה. נצעד בין הסמטאות העתיקות ונבקר באחת מן הגלריות הרבות. בדרך נבקש משאלה על גשר המשאלות, נכנס אל בית כנסת עתיק, נראה עץ מרחף, נגיע אל שער רעמסס וממנו נטפס אל הפיסגה לתצפית מרהיבה. סיור מומחז וחוויתי בסמטאות העיר יפו ייקח אתכם למפגש מרתק ומלא בהומור עם דמויות שקשרו את גורלם עם גורלה של יפו: יוסף מויאל, שבנה את השעון בכיכר, ממתין לאשתו שאיחרה את הרכבת. אבו נבוט, מושל העיר האכזר, שיסביר למה בחר לקלל את אנשי עירו. אלברט השדכן, יגלה את הדרך למצוא זוגיות על גשר המזלות ועוד. נשמע על הדוקטורים: ענתיקה, נרגילה ושקשוקה שהקימו חנויות בדרך לירושלים, איפה אפשר למצוא את החמארה של פאני, למי נכתב שיר האהבה היפה ביותר "עטור מצחך", ועל חלומו של איש אחד שהוליד את הדת הגדולה בעולם.

 

הגלריה של דן רייזנר

דן, אומן ופסל, מעביר סיורי אמנות בשכונת נגה, תוך כדי ביקור וסיור אצל שכניו האומנים.

דן מספר את סיפורו כתושב השכונה ב-30 השנים האחרונות, ובעיקר דרך זווית מבטו כאומן יוצר.

במהלך הסיור מכירים בתי קפה קסומים ומסעדות מקומיות במדרחוב השכונתי, שהוא היה בין המשפיעים על הקמתו, את הסיור מקנחים בגלריה שבביתו, ושותים תה בחצרו, עם כיבוד קל.

 

סיור אדריכלי בנווה שאנן

ב-2003 זכתה תל אביב בתואר "העיר הלבנה" והוכרה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולם. המהנדס יוסף טישלר, שתיכנן את שכונת נווה שאנן ב-1921 , חלם על שכונה עברית יהודית ותכנן מנורת שבעת הקנים. את סממני המנורה נגלה בסיור ונראה סגנונות בנייה, החל מהתקופה העות'מנית, דרך אדריכלות עשוריה הראשונים של השכונה ועד היוזמות הנדל"ניות החדשות. דרך אדריכלות השכונה, נגלה את תולדותיה ונתייחס להשפעותיה של בניית התחנה המרכזית החדשה על השכונה, השפעה המורגשת עד היום, ונגלה עירייה שפניה גם לדרום.

 

מסע אל סודות שוק התקווה עם גילה אבדר

בעקבות העדות, המסורות והטעמים, נצא אל מסע של שעתיים בין סמטאות שכונת התקווה. נשמע סיפורים מתולדות השכונה ונאכל מאכלים עירקים, פרסים, סורים ובוכרים .

את הסיור תעביר גילה, ילידת ותושבת השכונה מעל 50 שנה, שתספר על החיים בשכונה מנקודת מבטה כתושבת השכונה ועל השינויים בשכונה מאז ועד היום.

 

סיור בפארק המסילה + טעימה אצל נועה רוג'רס

סיור בפארק קסום טובל בצמחייה, על תוואי מסילת הברזל העותומאנית. בסיור נחשוף אתרים היסטוריים וסיפורים לא מוכרים כגון: סיפורה הטרגי של שולמית רופין, היכן היה הקניון הראשון, גן החיות הראשון, היכן החלון ממנו ראה עגנון את הבקעה שהרכבת עוברת בה ומה היה כאן לפני הקמת מגדל נווה צדק. נתייחס כמובן לתנופת השחזור והשימור של המבנים בדופן המסילה

 

סיור בחורשת יגור בשכונת יד אליהו

בתי הגידול של קרקעות מסוג חמרה הם נכס טבע הולך ונעלם. חורשת יגור בשכונת יד אליהו הוקמה כפארק טבע קהילתי שמטרתו לשמר ולהשיב לשטח צמחים מקומיים ממינים שונים, האופייניים לבית הגידול. הפארק הוקם ע"י עיריית תל אביב-יפו, בשיתוף תושבי השכונה והתלמידים מגני הילדים ומבתי הספר. פעילויות רבות מתקיימות בחורשה לקהלים שונים של תושבי השכונה ומתפרסמות בעמוד הפייסבוק שלהם. במהלך הסיור נזהה עצים וצמחים שונים, נשמע על תרומתם לאדם ונדבר גם על השכונה הסובבת אותנו .

 

אמנות רחוב בדרום תל אביב

במבוך הנגריות והמוסכים של שכונת פלורנטין, מחוץ לעולם הגלריות והמוזאונים, נגלות יצירות אמנות עליהן איש לא שמע. מי הם אמני רחוב? מה הם רוצים להביע? ומה זה בכלל גרפיטי? נסייר באזור הנגריות של פלורנטין ונדבר על תרבות אמנות הרחוב, הגרפיטי, ונלמד לזהות טביעות אצבע של אמנים פעילי לילה בולטים בתל אביב.

 

סיור בעג'מי – 3 דתות אלוהים 1, ואירוח אצל דוריס

שכונת עג'מי, על שם הקדוש המוסלמי, ורחוב יפת הפכו בסוף המאה ה-19 למרכז לכנסיות ולמוסדות של הזרמים השונים בנצרות. נסייר ברחובות השכונה, נבקר בבתי התפילה השונים. שכונה קסומה שהכל נמצא בה: מבנים יפים ומעניינים, אחווה וידידות בין שכנים, ואלוהים גדול אחד. בנוסף, נמשיך אל ביתה של דוריס שתספר את סיפורה האישי – על ילדותה, בתי הספר בהם למדה והחינוך המיוחד שקיבלה. בנוסף, תוכלו לקבל הצצה אל חייה כחלק ממשפחה מיוחסת ומוכרת ביפו. דוריס תשתף אתכם בנקודת מבטה האישית והמופלאה לחיי המגזר הערבי היפואי, תוך טעימות של קפה משובח ובקלאווה בעבודת יד.

 

טעם וצבע בדרום ת"א – סיור טעימות בלוינסקי

מסלול טעימות ברחובות דרום תל אביב, בין סמטאות ודוכני האוכל של שוק לוינסקי. סיור על קצה המזלג בין שקי התבלינים המריחים, מפעל המרציפן, החנות הקטנה לבורקס טורקי אמיתי ועוד שלל טעימות בשוק המיוחד והמתפתח של דרום העיר.

 

ישן וגם חדש – מסע בין שכונת פלורנטין למושבה האמריקאית

נצא למסע מרתק בין שכונת פלורנטין התוססת שמשנה את פניה ללא הרף ונמשיך אל המושבה האמריקאית שבה נגלה סיפור מעניין ולא מוכר של קבוצה מיוחדת שהקימה אותה בסוף המאה ה-19. סיורנו יתחיל בשכונה שהפכה ממרכז של בעלי מלאכה, נגרים ומוסכים לפנינה בועטת של צעירים וחיי לילה. נספר את סיפורה של השכונה שהוקמה בשנת 1927 ושתושביה הראשונים היו בעיקר יהודים מארצות הבלקן, ונבחן את השינויים שעברה עד שהפכה לשכונת סוהו ייחודית עם חיי לילה תוססים המושכת אליה בליינים ותיירים מקומיים ומחו"ל. נמשיך לסיור בין בתי המושבה האמריקאית, בה גם לתל אביבים מושבעים מחכה הפתעה: בין נווה צדק, פלורנטין ויפו חבויה שכונה מהממת ביופייה, מלאת סיפורים… האזור הוא שילוב מיוחד של כפר קטן, נוצרי ופסטורלי עם צריפי עץ ומרפסות ציוריות, בו הזמן עצר מלכת, בתי מלון מפוארים: מלון דריסקו ששוחזר לאחרונה ומלון "דה פארק", שבו התארחו מלכים ורוזנים כמו וילהלם השני ומתחם חדש של גלריות, חנויות בוטיק של עיצוב ועוד.

 

סיור בשכונת אצולת הממון שבמתחם גן החשמל

מה לרמת השרון ולשכונה בתל אביב? סיור וסיפור על שכונה יפהפייה, שנבנתה בתחילת המאה ה-20 ע"י אצולת הממון של תל אביב, שעם הזמן ובמשך עשרות שנים הפכה מוזנחת, עד תחילת המאה ה-21 שאז חלה התחדשות עירונית במקום. אתם מוזמנים להיות עדים לתהליך ההתחדשות של השכונה המרתקת: שיפוץ ושימור בתים היסטוריים במגוון סגנונות, תחנת החשמל הראשונה של תל אביב, חנויות בוטיק קטנות ומקסימות ועוד…

 

סיור בין שרידי הכפר אבו כביר ופארק החורשות

סיור משולב של היסטוריה וטבע עירוני בין שרידי הכפר אבו כביר ובפארק החורשות המיוחד במינו, פנינה בלב העיר!  נגלה כיצד חיו תושבי הכפר, ואילו אוצרות השאירו מאחור. נשמע על הכנסייה הרוסית ועל הגן הזאולוגי.

 

סיור בעקבות חנוך לוין

חנוך לוין היה מחזאי, בימאי, סאטיריקן, משורר וסופר, שנחשב לאחד היוצרים הישראלים החשובים והמשפיעים ביותר במאה העשרים. עיקר הפעילות של לוין הייתה בתחום הדרמה והתיאטרון, ויש שרואים בו את המחזאי העברי הגדול ביותר של כל הזמנים. לאחרונה כובשים מחזותיו של לוין גם את בימות העולם והרושם הוא שהמחזאי הישראלי הולך ותופס מקום של כבוד בין נותני הטון המרכזיים בדרמה המערבית של העת החדשה. אבל חנוך לוין הוא בראש וראשונה מחזאי תל-אביבי ונופיה של שכונת נווה שאנן שבה גדל ובגר ניבטים מרבים ממחזותיו. במהלך הסיור נשוטט בשכונה, נכיר את פניה השונים, נספר על עברה, אך בעיקר נעסוק במחזותיו והצגותיו של חנוך לוין ונראה כיצד מצטיירים נופיה של השכונה מעולמו הבדיוני הייחודי.

 

הקסם היפואי

בואו לסיור מרתק בעקבות האנשים שפעלו ביפו והטביעו את חותמם, החל מסיפור האהבה של אנדרומדה ופרסאוס, הצייר נחום גוטמן, יוסף מויאל ומגדל השעון, אריס סאן ותחילתה של המוסיקה הים תיכונית בארץ, נפוליאון כובש העיר, אבו נבוט בונה העיר ועוד רבים אחרים. מסלול ציורי לאורך סמטאות יפו העתיקה, כיכר השעון, המסגד של אבו נבוט, דרך המנזר היווני, גן הפסגה ונקודת התצפית אל נמל יפו, המעורר זיכרונות וגעגועים.

 

סיור בשכונת התקווה ומפגש בבית הבוכרי של אירנה אבאייב

הצטרפו אלינו לסיור בשכונה עם תקווה, השכונה היהודית הראשונה מעברו המזרחי של נחל הירקון שנוסדה במהלך שנות ה-30. מאז עברה השכונה תהפוכות רבות ושינתה פניה פעמים רבות. במהלך הסיור נסקור את ההיסטוריה של השכונה – אנשים שהטביעו את חותמם, אירועים שהתרחשו כאן וכן ההווי הנוכחי של השכונה. לאחר מכן נמשיך אל הבית הבוכרי של אירנה אבייב. אירנה היא אישה חייכנית וחזקה, המשחקת בימים אלו בתאטרון הבוכרי, ומספרת באמצעות שירים את סיפור העלייה שלה לישראל, כיצד נקלטה בחום בשכונה, והצליחה בעזרת חבריה להתגבר על מכשולי השפה. הצטרפו למפגש מרגש ואמיתי של "הכנסת אורחים" המתאר את כוחה האמיתי של שכונת התקווה.

 

סיור בשכונת ביצרון

סיור ייחודי, בעקבות האור, אל הנאורות ואל תנועת ההשכלה, כפי שמונצחים בשבילי השכונה, ובפארק ההשכלה. זהו הפארק העירוני\שכונתי המוצלח בארץ – זוכה פרס רוקח לאדריכלות, והוא מספק הנאות חולין עירוניות, קיימות ותבונה אקולוגית, ומחשבה חינוכית על העתיד, תוך כבוד לעבר. בחלקה המערבי של בצרון, הגובל באפיק נחל איילון, אזור שהוסב בשנות האלפיים, משטחי תעשייה לאזור מגורים ומסחר, אנו עדים לבניה מואצת של מתחמי מגורים ועסקים, גבוהים, כדוגמת מתחם "אמפא", הבנוי על שטחי בתי החרושת ההיסטוריים "הארגז" ו"אמקור".

 

הזמיר משכונת התקווה

בשנות ה80- וה-90 עפרה חזה היתה הזמרת המצליחה ביותר בישראל כאשר במקביל פיתחה קריירה בין לאומית משגשגת. כאן בשכונת התקווה הכל התחיל, החל ממועדון הטכני (מתנ"ס שכונתי) ועד למועמדות לגראמי היוקרתי. נסייר במסלול ילדותה בין בית הספר היסודי, בית הוריה, נדבר על הסרטים, הלהיטים, היריבות עם ירדנה ארזי, הקריירה הבין לאומית, החתונה המתוקשרת ומותה הטראגי. לאחר מכן נמשיך אל שוק התקווה ובו נטעם ממטעמי השוק.

 

סיור ברחוב שוקן

מוזמנים לסיור ייחודי בלב ליבה של דרום תל אביב – נתוודע למתחמי תעשייה זעירה שהפכו לגלריות אמנים, מערכת עיתון הארץ ועוד… והכל באוירה תל אביבית של פעם.

 

עששיות בפארק החורשות

נפגש לערב קסום בפארק החורשות, בו סודות נסתרים ואגדות שונות. לאור העששית נגלה כי הפארק מתעורר לחיים. יש בו אגם קטן, בו ציפורי השיר של ת"א מוצאות מסתור, גן בוטני עתיק ומיוחד, כנסייה ציורית ועוד! על הדרך ננסה לגלות כיצד נולד פארק, ומה כל כך מיוחד בו.

 

ביקור בגלריה של האמנית והצורפת הגר רחבי

הגר היא אומנית המארחת בביתה, שהוא גם הגלריה בה היא יוצרת את תכשיטיה. הגר צורפת בכסף ובזהב, מספרת את סיפור עליית משפחתה לארץ מתימן, ומשתמשת בכלי העבודה בני ה-100 של סבה הצורף. בתום הסיור מתארחים בחצר ביתה, שותים תה מגינת התבלינים שלה וטועמים ממקלות הקינמון מעשה ידיה.

 

סיור בכפר שלם סיור וביקור בביתה של התושבת לינדה דהרי

נצא יחד להכיר מקרוב את שכונת כפר שלם – לגלות את ההיסטוריה העשירה, האדריכלות המיוחדת והסיפורים המקומיים המרתקים. נתארח בביתה של לינדה דהרי, תושבת השכונה מאז הקמתה, אשר תספר לנו את סיפורה המיוחד.

 

סיור בקרית שלום ואבו כביר

נטייל בפארק החורשות שבדרום העיר, בין שרידי הכפר העתיק אבו כביר ועצי הפרי שנותרו עד היום.

נבקר בגן הבוטני ובגינה הקהילתית, ונגלה כמה הפתעות פארק החורשות טומן לנו.

 

פרדסים, סודות וכתות – סיור בשכונת מונטפיורי

טיול בשכונה קטנה החבויה בין כבישים סואנים למגדלים גבוהים. שכונה שהיא סיפור דומה לזה של שכנתה, שרונה, על חלוציות והגשמה, אומץ, הקרבה וחלום שהובילו להקמתה. נשמע על שכונה שהחלה כפרויקט חלוצי פורץ דרך, הרבה לפני הקמתן של נווה צדק ותל אביב. נכנס לתוך תקופה שבה חזון עבודת האדמה עוד היה תקף למרחב התל אביבי, נראה מה קרה בדרך ואילו שינויים הובילו את השכונה לעיצובה הנוכחי.

 

בשערייך ציון – סיור מנמל יפו לתחנת הרכבת הישנה

נצא למסע בעקבות העולים לא"י, היורדים בנמל על כתפי סבלים. נלך לאורך טיילת הים ונשחזר את מסעם של מלכים וחלוצים, גיבורים ואנשים קטנים הבאים לא"י. היכן עברו פסי הדרזינה (הרכבת הקטנה) שהובילו מן האנייה לתחנה סחורות, אנשים ותפוזים? בתחנת הרכבת התורכית נספר את תולדותיו של קו הרכבת הראשון לירושלים ואת הסיפור המופלא של שימור ושיחזור המתחם. מה בדיוק עשו שם הטמפלרים? היכן המתין הרצל לרכבת? ואיך קשור מגדל אייפל לכל הסיפור?

 

אנחנו על המפה – סיור ביד אליהו

סיור מקסים ומלא הפתעות, בשכונת יד אליהו- שכונת הבאוהאוס האמיתית של תל אביב! הסיור יאפשר מבט עכשווי על השכונה, הנמצאת בצומת של פיתוח והתחדשות עירונית. הסיור ינוע לאורך הציר הירוק של השכונה, בנתיב שביל יגור- הציר הירוק של מזרח העיר, ויעבור במספר דוגמאות לקיימות שכונתית ויזמות קהילתית – המרכז הקהילתי, הגינה הקהילתית. עשרות שנים היה זה ציר סמוי וחסום חלקית, ובשנים האחרונות הציר מקבל משמעויות סביבתיות וקהילתיות. בסיור נלך לאורכו ונראה שלבים שונים של התפתחות זו, ואת אופיין השונה של הריאות הירוקות. סיור ירוק, ומפתיע, לפינות לא מוכרות, שהופכות בימים אלו עם ההתחדשות, לפנינות עירוניות.

 

תחנה מרכזית חדשה

סיור מרתק במעמקי התחנה המרכזית החדשה, המציע היכרות עם חיי היום יום בתחנה ועם תהליכי ההתחדשות העירונית המתקיימים באזור. בסיור נכיר את העסקים ומרכזי הקהילה הפועלים בתחנה, ציורי הגרפיטי הפרוסים בקומה השביעית, התכנון הייחודי של האדריכל רם כרמי ועוד. כל זאת בניסיון לדמיין עתיד אופטימי עבור אחד מן האתרים השאפתניים והשנויים במחלוקת ביותר בתולדות העיר.

 

פשפשים עושים גרפיטי- סיור אמנות רחוב בשוק הפשפשים

ציורי גרפיטי של כמעט כל האומנים הפעילים בארץ כגון, אנה קוגן, קון אייר, ארז וזיו שמח, אנטיי, דיוז, brothers of light' minks, muna, סלומון סוזה, מיכל רובין ועוד הרבה אחרים. מי הם האמנים, מהן הטכניקות ומה הולך לקרות עוד בסצנת האומנות המתפתחת בשוק הכי שווה בתל אביב יפו?

 

סיור בשכונת שפירא

סיור המתמקד בתהליך השינוי החברתי בשכונה האתנית והמגוונת – שכונת שפירא. מתי הוקמה השכונה, ע"י מי וכיצד חיו האנשים באותה התקופה. דרך סיפורי תושבים, נדבר על המאבק להכרה שבו נמצאת השכונה מיום הקמתה, על קו התפר שבין יפו לתל–אביב.

 

אומנות יודיקא בסטודיו של יגאל נתני

יגאל תושב השכונה 40 שנה, חי ועובד בבית הוריו. יגאל מארח בגלריה שלו ומספר את סיפור עליית משפחתו מתימן ב-1927. מפגש מרתק וייחודי מלא קסם והשראה יהודית.

 

ניחוחות של תקווה – סיור טעימות בשכונת התקווה

סיור צבעוני, ססגוני וטעים בשכונה עם לב ענק ופועם. סיור שכולו אהבה, ריחות, טעמים והיסטוריה: ריחות של קובה של חביב, בניו ו"בנותיו", חווייג' של התימני, תרנגול כפרות וירח ירוק בוואדי. סיפורים מרתקים על גיבורי השכונה: מפיוט של ערב שבת לנסיכה עפרה חזה, הסופר דודו בוסי וקבוצת הכדורגל "בני יהודה". סיור חם עם טעם של בית אבא.

 

שיכון פליטי הספר – סיור בשכונת רמת ישראל

שכונת רמת ישראל הוקמה ב-1947 כשיכון לפליטי הספר שנוצר בין ת”א ליפו ובנותיה, לקראת מלחמת העצמאות. במשך עשורים היא סבלה מהזנחה, שהביאה לא פעם את תושביה לנסות להסתפח לעיר גבעתיים השכנה. נדידת מרכז העיר מזרחה אל ציר נתיבי איילון, והחיפוש אחר בית קרקע פרטי במרחק הליכה מה"סיטי" החדש, הביא בשנות התשעים לשינוי דמוגרפי באזור. לשכונה החלו להגיע משפחות משכבות סוציו אקונומיות חזקות יותר, והבתים הדו משפחתיים, שופצו או נבנו מחדש והפכו למבוקשים ביותר. סיור בסמטאות ירוקות, עם מגוון גדול של צמודי קרקע משופצים, המשתלבים בקהילה ותיקה מסורתית ומגוונת, כפי שמשתקף בריבוי בתי הכנסת בשכונה.

 

אירוח בביתה של מייסר סרי

מייסר מתמחה בבישול ערבי יפואי, היא אישה ערביה מוסלמית אדוקה, היא פרסמה ספרי בישול, והיא מעבירה סדנאות בישול בארץ ובעולם, בזום ובלייב. במהלך האירוח / סדנא מייסר נותנת דגש להעצמה נשית במגזר הערבי ביפו ובכלל. מייסר בשלנית בחסד, משמשת כשופטת בתחרויות אוכל בארץ ובעולם ואישיות מרתקת.

 

סיור בנחלת יצחק – משואה לתקומה

בית הקברות נחלת יצחק הוא אחד מבתי הקברות הוותיקים בגוש דן. המקום נפתח לקבורה בשנת 1932, עת גברה הצפיפות בבית הקברות טרומפלדור, ומטבע הדברים משתקפת בו תמונת השנים שהביאו לעצמאות המדינה, בסיור נזכר בסיפורי המאורעות וההעפלה, גיבוש הכוח הצבאי, פעולות ההגנה והמחתרות, מלחמת העצמאות, ותקומתה של המדינה.

 

טבע עירוני בפארק וולפסון – סיור וסדנת אמנות רב תחומית

פארק אדית וולפסון, ממוקם קרוב למפגש הערים תל אביב, גבעתיים ורמת גן היה מלא פעם באבטיחים, מלא בעצי שקמה עתיקים ונחנך שנית בהתחדשותו, בשנת 1976 .על ראש רכס הכורכר פסל יפיפה מבטון לבן הנקרא "כיכר לבנה", בתכנונו של דני קרוון האמן המפורסם המדבר בשפתה הבראשיתית של תל אביב בהקמתה ורעיונות הסגנון הבינלאומי המאפיינים את העיר המודרנית .הסיור בפארק יגלה את יופי הטבע העירוני , יתחקה אחר הצורות ההנדסיות המעניינות בשלל התנסויות הכוללות רישום, צילום, פרפורמנס ותנועה.

 

קרדיט תמונה ראשית: ריקי רחמן

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן