חשיפה: העובדים הזרים מלכלכים, התושבים משלמים / מאת פלג אלוני

תופעה מדאיגה בשכונות דרום תל אביב: עובדים זרים הופכים את פחי האשפה השכונתיים, זורקים כמויות של זבל ברחובות והעירייה מטילה קנסות על תושבי השכונות. התושבים טוענים כי מדובר בתופעה מוכרת לעירייה, אם כך מדוע הם עצמם נאלצים לשלם את המחיר?

תושבי בניין מגורים בשכונת נווה שאנן בדרום תל אביב קיבלו לפני מספר חודשים מכתב מהעירייה לתיבת הדואר האישית שלהם, לתדהמתם הרבה המכתב היה קנס שעליהם לשלם לעירייה בעקבות זבל ולכלוך בסביבת הבניין, אלא שהאחראים לזבל והלכלוך הם העובדים הזרים שחלקם אף גרים בשכונות אלו. התושבים הזועמים, להם התופעה מוכרת פנו לעירייה והקנס לבסוף בוטל.

כמובן שלא בכך הנושא מסתיים. לפני כמה ימים כשערימות זבל עלו על גדותיהם מסביב לבניין, העירייה שלחה הפעם צוות ניקיון מיוחד, אך לדברי יוני, תושב הבניין, משמעות הדבר היא הטלת קנס על הדיירים באמצעות חשבון הארנונה. קנס כזה שיתחלק בין כל דיירי הבניין יעלה 400 שקלים בקירוב לכל דייר.

"בעירייה יודעים שהדיירים עצמם לא מלכלכים" אומר יוני, תושב הבניין בנווה שאנן. לטענתו מכיוון שקשה ואולי בלתי אפשרי להטיל סנקציות וקנסות על העובדים הזרים, העירייה פונה בדרך הקלה לדיירי הבניינים הסמוכים לאזורים בהם קיימת התופעה וקונסת אותם על לא עוול בכפם.

שלא תטעו, לא מדובר בתופעה חדשה אלא בתופעה ישנה ומוכרת. סופי, תושבת וותיקה מרחוב לוינסקי בדרום תל אביב, מספרת כי מעבר לכמויות הזבל, המסתננים אף נוהגים לעשות את צרכיהם בחצר ובמדרגות הבניין ועל כך היא קיבלה קנסות רבים מהעירייה. לבסוף היא לא שילמה את הקנסות לאחר ששלחה מכתבים לעירייה והם בוטלו, אך את הזבל ליד הבניין העירייה לא מגיעה לנקות. "חירייה יותר נקי מפה" אומרת סופי ומוסיפה: "מיטות, מזרונים, זבל בכמות שלא תיאמן ואת אף אחד זה לא מעניין".

אם נשים את הקלפים על השולחן, נושא המסתננים בדרום תל אביב עולה לכותרות לעיתים תכופות, אך נראה כי הטלת הקנסות של העירייה כלפי התושבים מעלה הילוך, מקוממת ונעשית בשיטת "מצליח".

לדברי יוני, תושב נווה שאנן, קיימים פתרונות מגוונים בעזרתם ניתן למנוע את התופעה אך העיריה לא עושה דבר. "צריך לסגור את כל תחנות הסמים באזור" אומר יוני, שלדבריו בעקבות תחנות אלו העובדים הזרים מסתובבים באזור, מחפשים בזבל ומלכלכים את הרחובות כשהם הופכים את הפחים. יוני מוסיף ואומר:" ברור שלא מדובר בכלל העובדים הזרים, אך מספיק עשרה אחוז ויש כאן בעיה".

העירייה משקיעה יותר בניקיון שכונות דרום תל אביב באופן ניכר מאזורים אחרים ומכאן ניתן להסיק כי בעירייה מודעים למצב העגום, ואם כך מדוע התושבים מואשמים במצב וסופגים קנסות?. "ידינו כבולות ואנו לא יכולים לעשות דבר, אין מי לדבר" אומר יוני, ומתכוון לכך שאי אפשר לדבר עם העובדים הזרים כי "אין להם אלוהים" לדבריו.

כאמור, חלק מהעובדים הזרים שמלכלכים גרים בעצמם בשכונות אלו ולנושא הדיור שלהם (המהווה סוגיה בפני עצמה) יש חלק גדול במצב. העובדים הזרים שוכרים דירות לטווח קצר ולכן לא מגלים אכפתיות לגבי הסביבה בה נמצאים בכל הקשור לניקיון. "הם באים לחודש והולכים" אומר יוני, ומציין כי אחד הפתרונות לבעיה הוא השכרה לטווח ארוך יותר ובתנאי השכרה שפויים יותר. "המצב שנוצר הוא שבעלי דירות משכירים דירה אחת לעשרה אנשים ואף יותר מה שיוצר עומס על תשתיות הבניין" אומר יוני.

נראה כי העירייה מחכה שמצב העובדים הזרים במדינה ישתנה ויוסדר בדרך זו או אחרת ולא ממהרת לפעול בעצמה, אלא שולחת קנסות לדיירים, זאת במקום לסגור את תחנות הסמים באזור, לקבע את הפחים השכונתיים (על מנת שלא ניתן יהיה להזיז אותם מהמקום), להסדיר את נושא דיור העובדים הזרים (השכרה לטווח ארוך והגבלה למספר דיירים בדירה), לאכוף חוקים על עובדים זרים ולהשקיע יותר באזורים מבחינת חידוש המבנים ושיפוצם.

יש מי שמלכלך ויש אחר שמחוייב לנקות אחרת ייקנס...

פנינו לעירייה עם שאלות אלו ולהלן התגובה:

לנושא הקנסות העירייה התייחסה באופן לקוני ביותר, ועל אף שביקשנו תגובה חוזרת בטענה שהתגובה לא משקפת את המציאות ומה שקורה בפועל, לא קיבלנו מענה חוזר.

לדברי העירייה: "העירייה אינה קונסת דיירים באזור המדובר למעט מתן דרישות לבעלי עסקים במקום לשמירה על הסדר וניקיון ושיטוח קרטונים".

"בניגוד לנטען העירייה משקיעה משאבים מרובים להעלאת תדירות ימי הניקיון ולקיבוע כלי האצירה, כדי למנוע ונדליזים הפיכת כלי אצירה, ויצירת סדר במרחב הציבורי, ולראיה רחוב עליה, חכמי ישראל, לבנדה, אילת מדרחוב נווה שאנן ועוד. מתקני העצירה מוצבים אך ורק במקומות שבהם אין אפשרות למקם את כלי האצירה במסתורי אשפה או בשטח הפרטי של בנייני המגורים".

"הסמכות החוקית לאכוף כנגד בתי עסק המוכרים סמים סינתטיים מצויה אך ורק בידי המשטרה".

"ביצוע התחדשות עירונית נעשית כמו תכנית המתאר לדרום העיר המתמקדת בשדרוג שכונות המגורים וחידושן, יצירת מוקד תעסוקה מטרופוליני חדש, שינוי בעיצוב העירוני שמטרתו הפיכת הרחובות והסביבה כולה לנעימה, ירוקה ומזמינה יותר, ויצירת אפשרות להקמתם של “מיזמי מנוף” שיהוו מוקדי התחדשות וצמיחה בדרום העיר".

"בעוד ממשלת ישראל עוצמת עיניה, נאלצת עיריית תל אביב-יפו להתמודד כמעט לבדה עם רבבות המהגרים הבלתי חוקיים שהגיעו לעיר. העירייה אינה יכולה להתמודד לבדה עם הבעיה שנוצרה ולמרות זאת, השקיעה מעל למיליארד שקלים בשנים האחרונות בתוכנית מקיפה עבור  דרום העיר, באכיפה, חינוך, ניקיון ותשתיות, במטרה להקל ככל הניתן על תושבי הדרום הסובלים ממצוקה אמתית. מדיניות ההגירה והישארותם של המהגרים הבלתי חוקיים בארץ מצויים באחריותה הבלעדית של המדינה".

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן