התכנית להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים למדינה שלישית יוצאת לדרך

וועדת הפנים אישרה השבוע את התקנות שהתקין שר הפנים לחוק האוסר הוצאת כספי מסתנן. בישיבת הוועדה הציג שר הפנים, גדעון סער את המהלכים השונים להתמודדות עם תופעת המסתננים הבלתי חוקיים. 

שר הפנים, גדעון סער, פתח את דבריו בהתייחסות  לסוגית המסתננים הבלתי חוקיים: "המסתננים הבלתי חוקיים  מיבשת אפריקה היא תופעה רחבת היקף שאיתה מתמודדת מדינת ישראל בשנים האחרונות. הצעדים שננקטו על ידי הממשלה הקודמת- בניית הגדר והחוק למניעת הסתננות- גרמו לכך שבלמנו כמעט לחלוטין את הכניסה של המסתננים לישראל. יחד עם זאת בתחומי מדינת ישראל ובדגש על מספר רשויות מקומיות יש ריכוזים גדולים  של מסתננים  בלתי חוקיים, דבר שיש לו זיקה לבעיות חברתיות לא פשוטות".

השר סער פירט את המהלכים השונים שמתבצעים בסוגיה- חידוש היציאה מרצון מתוך המשמורת ובהקשר זה ציין כי כל יום יוצאים עוד ועוד מסתננים חזרה לארצות המוצא שלהם; תיקון הנוהל הפלילי המתייחס למסתננים שהיו מעורבים באירועים פליליים באישור היועץ המשפטי לממשלה; הקמת צוות בינמשרדי יחד עם המשרד לביטחון פנים העוסק בסוגית הביטחון האישי של תושבי דרום תל אביב, אילת וערד; החוק לאיסור הוצאת כספי מסתנן ותקנותיו שאושרו השבוע בוועדת הפנים.

החוק לאיסור הוצאת כספי מסתנן, שוועדת הפנים אישרה לפני זמן קצר את התקנות בענייננו, צפוי להיכנס לתוקף ב- 13/9/13. החוק קובע לראשונה איסור פלילי על העברה שוטפת של כספי מסתננים מחוץ לישראל. שר הפנים אמר: "החוק מעניק כלים שנועדו לנטרל את התמריץ הכלכלי, שהוא המניע העיקרי להגעה ולהישארות של המסתננים הבלתי חוקיים בישראל. החוק מעניק למשטרת ישראל כלי אפקטיבי לאכיפה כנגד חלפני המטבע".

השר סער ציין בדבריו, כי על פי הנתונים שנמסרו לו מגורמי המקצוע היקף הפעילות של כ- 35 חלפני מטבע בדרום תל אביב להעברת כספי מסתננים מחוץ לישראל הוא של כ- 700-800 מיליון ₪ בשנה.

שר הפנים סער הבהיר, כי מדיניות הממשלה היא הוצאה של המסתננים  הבלתי חוקיים למדינותיהם או למדינות שלישיות בהתאם למסגרת המשפטית שאנו פועלים לפיה.

שר הפנים, גדעון סער, התייחס במסגרת דבריו להסכם שהושג עם מדינה שלישית (אוגנדה) להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים: "הסיכום עם מדינה שלישית אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה ועל בסיס הסיכום הזה אנחנו מתכוונים לפעול בחודשים הקרובים ליציאה של מסתננים מהארץ במקביל להמשך המאמץ להגיע להסכמות עם מדינות נוספות".

השר סער העריך כי בשלב זה, במסגרת הפעילות שמתבצעת, קצב יציאת המסתננים הבלתי חוקיים הוא של כ- 2000- 3000 בשנה, אך הוא משוכנע כי המספרים יהיו גדולים הרבה יותר עם התחלת יציאת המסתננים למדינה שלישית.

שר הפנים אמר כי התכנית להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים תהיה תכנית רב שלבית. בשלב הראשון נתרכז בהגברת המודעות וההסברה בקרב אוכלוסיית המסתננים ובשלב השני, שצפוי להתחיל אחרי החגים, יתבצע "קול קורא" לאוכלוסייה מוגדרת מתוך המסתננים לצאת מרצון למדינה השלישית בתוך פרק זמן שיוגדר. בתום פרק הזמן לא יוארכו רישיונות השהייה לאוכלוסיית המסתננים שהוגדרה ולא יצאה ותחל אכיפת איסור העבודה על מסתננים בלתי חוקיים אלה ומעסיקיהם.

גורמים שונים העוסקים בנושא אמרו כי על פי ההסכם, אוגנדה תקלוט את המסתננים ומבקשי המקלט תמורת כסף, מידע, סיוע וציוד בתחום החקלאות שתספק ישראל.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן