תושבי דרום תל-אביב עתרו לבג"ץ נגד שחרור מסתננים ממתקני השהייה

עשרות תושבי דרום תל אביב בסיוע המרכז למדיניות הגירה ישראלית, עתרו אמש (ד') לבג"ץ בדרישה למנוע שחרור מסתננים הנתונים במשמורת לרחובות דרום תל אביב,  בעקבות פסיקת בג"ץ  לביטול התיקון לחוק למניעת הסתננות. 

העותרים השתמשו בדברי שופטי בג"ץ אשר הכירו בסבלם ובצורך הדחוף לטפל במצוקתם. בין היתר ציטטו העותרים מדבריה של השופטת ארבל שכתבה כי "המציאות בשטח לפיה נוצר ריכוז גבוה של מסתננים בדרום תל- אביב, המחייב את תושבי האזור לשאת על כתפיהם את נטל ההתמודדות עם אוכלוסיה ייחודית זו, שאין חולק שהיא אוכלוסיה ענייה, קשת יום בתנאי מחייה ירודים הדורשת התייחסות מיוחדת, יש לה השלכות קשות על תושבי האזור."

בעתירתם הם מבקשים כי בג"ץ יחייב המדינה שלא לשחרר את המסתננים הנתונים במשמורת אלא תוך קיום תנאים שיבטיחו כי אותם מסתננים לא יגיעו לרחובות וגינות דרום תל אביב. כמו כן דורשים העותרים כי בג"ץ יחייב את המדינה לממש את החלטות הממשלה הרבות בנוגע להקמת מתקני שהייה פתוחים, תוך איסור העסקה של מסתננים, שכן פתרונות דומים הועלו על ידי שופטי בג"ץ עצמם בפסק דינם.

לדברי אורלי יוגיר, מנכ"לית המרכז למדיניות הגירה: "יש לשים סוף לאנרכיה המתחוללת בדרום תל אביב. במשך שנים הגיעו עשרות אלפי מסתננים ללא כל פיקוח או מדיניות ישירות לגינות, סמטאות וחדרי המדרגות של תושבי דרום תל אביב, מבלי שניתן את הדעת על הפגיעה החמורה בתושבים החיים שם. לא ייתכן שהתוצאה של פסיקת בג"ץ, שהכירה בסבלם של תושבי דרום תל אביב, תביא לפגיעה חמורה נוספת באזרחי ישראל החיים שם. מהלך להקמת מתקני שהייה פתוחים, תוך איסור העסקת מסתננים על פי חוק והטלת מגבלות על הגעתם של המסתננים לדרום תל אביב, תיתן מענה למצוקת התושבים ותקיים את החלטות הממשלה עצמה תוך עמידה בדרישות של פסיקת בג"ץ. הסדר כזה אף יביא לשלילת המניע הכלכלי להגעה והמשך שהייה בישראל, מבלי לפגוע במיעוט המסתננים שזכאים למקלט."

לא מסוגלים להכיל יותר - תושבי דרום ת"א בהפגנה (ארכיון)

בתוך כך נדווח כי בתחילת השבוע נערכה בכנסת ישיבה נוספת של השדולה למען המאבק במסתננים בראשות חברת הכנסת איילת שקד, אשר הפכה לבמה לתושבי השכונות בדרום תל אביב, שהגיעו לדיון וסיפרו את חוויותיהם האישיות והכאובות.

ח"כ שקד אמרה בתחילת הישיבה כי כיום הממשלה מנסה לחוקק מחדש את החוק אשר בוטל על ידי בג"צ עם שינויים קטנים. החוק החדש יקטין את אורך השהות המקסימלית של המסתננים במתקני שהייה לשנה וחצי למשל, עם זאת יוגדר בחוק כי יוקמו מתקני שהייה פתוחים. "הרעיון הוא שהמסתננים לא יוכלו לעבוד וכך המדינה תוכל לאכוף את עניין העסקתם של מסתננים על המעסיקים, מה שלא קרה עד היום", אמרה שקד. על פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה הוחזר "הנוהל הפלילי" עם שינויים, על סמך חוק הכניסה לישראל משנת 54 כך שמצד אחד מהיום ניתן יהיה לעצור מסתננים כאשר הם מסכנים את שלום הציבור, ואילו עילת הפרעה לציבור לא תהווה עילה חזקה דיו לעצירתם.

חיים גורן, תושב תל אביב ונציג סיעת "דרום העיר" במועצת העיר הקרובה אמר: "הם נוסעים ללא רישיונות ומהווים סכנה לציבור. חייבים להסדיר את זה גם בנוהג הפלילי". חברת הכנסת שקד אמרה בתמורה כי היא תגיש על העניין שאילתא.

לאחר מילות הפתיחה נשאו דברים נציגים של השכונות וסיפרו את סיפוריהם האישיים הכאובים: אבי מלייב, תושב קריית שלום סיפר: "לפני ארבעה חודשים חבר שלי ואני נסענו לסרט עם החברות שלנו, ולפני שאספנו אותם ראינו ברחוב מישהי רצה לעברינו ושלושה אריתראים רצים אחריה. התחילה קטטה, הם הביאו חברים שלהם. אנחנו נפגענו וחלקם גם. אחרי שבועיים אנחנו נעצרנו. המשטרה ניסתה להפיל עליי תיקים שלא היו. בני הנוער מרגישים שהמשטרה לא מגינה עלינו. מתפתחת בקרב הנוער שנאה למדינה על ההזנחה. הם מנהלים עסקים מוכרים סמים לילדים שלנו . כלי נשק מסתובבים אצלם והמשטרה מעלימה עין. היום אם אני אראה מישהי בצרה אני לא אעזור לה. שום דבר לא שווה את הדמעות של אמא שלי".

עוד סיפור מזעזע סיפרה סמדר אברהם "ראיתי בחורה שעברה הטרדה מינית בשעה 8 בבוקר וניסיתי לעזור לה ולהעיף אותו ממנה. הוא היה שיכור ותפס אותי והתחיל לחנוק אותי באמצע היום. ניסיתי לעזור לבחורה ובסוף אני נחנקתי…אני אישית הוצאתי את הילד שלי מהבית. אי אפשר לגדל את הילדים שם יותר", אמרה סמדר ופרצה בבכי . " זה לא פייר שאני לא יכולה לגדל את הילד שלי. אני גידלתי עוד ילדים ולתפארת מדינת ישראל ואני לא מסוגלת לגדל את הקטן באזור כזה ומלא פשע. למה זה מגיע לי? כי אין לי כסף כדי לעבור איזור?", סיימה.

בין האורחים הייתה נערה בת 18, שרונה סוסונוב, שסיפרה על מקרה שקרה לה:" ביום כיפור יצאתי לפגוש חברה ליד הבית ובזמן שחיכיתי והייתי לבד, שכבה שם קבוצת סודנים וסודני אחד פנה אליי והתחיל לומר לי "לאן אני צריך ללכת?" ואני התחלתי להיבהל ואמרתי שאני לא יודעת. הוא התחיל לתקוף אותי, להוריד לי את המכנס. ברוך ה' הצלחתי לברוח. אבל רעדתי והיה לי נורא קשה. שנה הבאה אני צריכה להתחיל לעשות שירות לאומי ולשרת את המדינה. אבל איך אני אעשה את זה? המדינה עזבה אותי. אם אני תושבת דרום לא אומר שאני צריכה לסבול את כל התופעה המזעזעת הזו".

אלי מוסלי, תושב תל אביב, אמר: "כל עוד החוק לא קיים אתם בעצם נותנים להם את המנדט לא לעצור אותם. יום אחד היה ניסיון לאונס בשכונה. כל השכונה באה ותפסה את הבחור כי המשטרה לא באה. הגענו אל האנס הביתה והבאנו למשטרה את כל הפרטים עליו. באו היס"מ ולקחו אותו. למחרת שחררו אותו. לפני שלושה חודשים אנס עוד אישה בת 70 ועדיין הוא משוחרר".

חברת הכנסת איילת שקד סיכמה את הפגישה ואמרה כי "הפתרון צריך להיות ממשלתי, שילוב של עשייה של משרד הפנים, משרד הכלכלה והמשרד לביטחון פנים", אמרה. "ראש הממשלה ושר הפנים רתומים לנושא. אני עוקבת אחרי התוכניות על מנת לוודא שאכן הן יוצאות לפועל. אם הן יעוקבו נעבור לתהליך של חקיקה פרטית", הוסיפה.

בנוסף סיפרה שקד על מהלך של משרד הכלכלה בניסיון לגרום להעסקתם של המהגרים הבלתי חוקיים להיות לא רווחית, עד אשר יאושר מהלך המאפשר כליאה במתקן שהייה פתוח ואז יוכלו לאכוף את העסקתם של המהגרים. בהמשך לנושא הדיון מאתמול, התקיים הבוקר דיון בוועדת עובדים זרים בו הודיעה רשות ההגירה שתהליך החקיקה מתקדם ותזכיר יפורסם בעוד כשבוע. מתקן השהייה הפתוח, כך נמסר, יוכל להכיל תחילה 3600 איש. ”על רשות ההגירה להתחיל במבצע להעברת מסתננים למתקן הפתוח באופן מיידי", אמרה שקד בתגובה.

שקד סיימה ואמרה "רחובות דרום ת"א מלאים במסתננים שנוהגים ללא רישיון ומהווים סכנה לציבור. אני קוראת ליועץ המשפטי לחשוב על ביטחונם וחייהם של תושבי השכונות ולחדש את נוהל ההעברה למשמורת על סמך הפרעה לסדר הציבורי".

בעקבות התלונות על נהיגת הפרועה של המסתננים ברחובות דרום העיר, פרסמה בליל אמש חברת הכנסת שקד את ההודעה הבאה:

"תושבי דרום ת"א היקרים, דיברתי עכשיו עם השר לביטחון פנים. הוא אמר שכן ניתן להרחיק לסהרונים מסתננים שנוהגים ללא רישיון. אין להם אפשרות להוציא רישיון לכן מסתנן שנוהג ברכב עושה זאת ללא רישיון. תעבירו מספרי רכב לתחנת המשטרה. מברור נוסף עולה שחלקם מוציאים רשיון תייר דרך מצריים לשנה. בנוסף, ראשות ההגירה היום דיווחה שתוך שבוע יפורסם תזכיר חוק חדש ושמתקן השהייה הפתוח יכול להכיל 3500 מקומות שיאוישו תחילה ע״י המסתננים מסהרונים ובהמשך יתחיל תהליך של הוצאת מסתננים מהשכונות והעברתם למתקן. 3500 זה טיפה בים אבל קודם שיתחילו."

המידע באדיבות אתר "כיפה".

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן