מחר: דיון בבית המשפט העליון בעתירה נגד הרחקת מסתננים למדינות שלישיות

לאחר שנדחתה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בית המשפט העליון ידון מחר בערעור שהוגש נגד נוהל הרחקת מסתננים למדינות שלישיות.

המרכז למדיניות הגירה ישראלית: מדובר בהכרעה המשפטית החשובה ביותר בסוגית ההסתננות לישראל מאז החלה התופעה.

בעקבות שנים של משא ומתן, מדינת ישראל הגיעה להסדרים עם שתי מדינות אפריקאיות בטוחות לקליטתם של מסתננים שאין להם עילה חוקית לשהות בישראל, אך יש קושי טכני להרחיקם לארצם. ביולי 2015 החליטה המדינה להחיל נוהל חדש, לפיו מסתנן שבקשת המקלט שלו נדחתה יזומן לשימוע ולאחריו יידרש לעזוב למדינה שלישית בטוחה או שיועבר למשמורת מתוקף חוק הכניסה לישראל. חוק הכניסה לישראל, הנפרד מהחוק למניעת הסתננות שחוקיותו נידונה בעבר בבג"ץ, קובע כי ניתן להעביר למשמורת כל שוהה בלתי חוקי שאינני משתף פעולה עם הרחקתו מישראל.

ביולי 2015 הגישו מספר ארגונים לא ממשלתיים עתירה מנהלית נגד הנוהל לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. העתירה נדחתה על הסף בנובמבר 2015, כאשר השופטת רחל ברקאי קבעה כי אין למסתננים המורחקים למדינות השלישיות "כל בסיס לכאורה בדבר סכנה ממשית לחירותם".

בנובמבר הגישו הארגונים ערעור לבית המשפט העליון ובדצמבר הוציא השופט דנציגר צו ביניים נגד הנוהל שהוקפא בפועל עד לדיון בערעור בבית המשפט העליון.

מחר, ה- 15.3.16 בשעה 10:00 ידון הרכב מורחב של חמישה שופטים בערעור.

בדיון יתייצבו גם תושבי דרום תל אביב שעתידם יושפע מתוצאות העתירה.

יונתן יעקובוביץ, ראש תחום הסברה ב'מרכז למדיניות הגירה ישראלית' אומר כי: "מדובר בהכרעה המשפטית החשובה ביותר בסוגיית ההסתננות מאז שהחלה התופעה. דחיית העתירה תפתח את הדרך להרחקת מרבית המסתננים השוהים בישראל בניגוד לחוק וללא עילת מקלט מבוססת תוך זמן סביר. מנגד, קבלת העתירה עלולה לקבע סופית את נוכחותה בישראל של אוכלוסייה לא חוקית השווה בגדלה לערים קריית שמונה, ערד ובית שאן במחובר, עם משמעויות מרחיקות לכת עבור המדינה בכלל ופגיעה חריפה בתושבי דרום תל אביב בפרט".

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן