כמות ילדי המסתננים בשכונות דרום ת"א – קטסטרופה בהתהוות

"כמות ילדי הזרים שנרשמו לשנה הבאה לגנים בדרום ת"א עצומה – הרבה מעבר לתכנון של העירייה"

כך עולה מנתונים שהוצגו בוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי; יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר: "רון חולדאי מפקיר את תושבי דרום ת"א"

טיפות החלב בקריסה

הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) קיימה אמש בצהריים (ג') דיון סוער במצב התושבים בשכונות דרום תל אביב אל מול תופעת המסתננים, מבקשי העבודה והמהגרים הבלתי חוקיים.

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר: "התחושה היא שמדינת ישראל הפקירה את שכונות דרום ת"א ומסרה אותן למסתננים. האחריות מוטלת על  ממשלת ישראל ועל עיריית ת"א-יפו. ראש העיר הפקיר את תושבי דרום ת"א".

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד): "המסתננים הם מטרד מסכן. תרבותם של המסתננים שונה. הם התיישבו באופן צפוף בבתים שלא יכולים להכיל כמות כזו של  תושבים והתשתיות לא מצליחות להתמודד עם העומס. אנשים עושים צרכים בחדרי מדרגות, יש ערמות זבל, אלימות, תופעות של שכרות, הטרדות מיניות ואונס. תחושת הביטחון האישי ירדה. הם נופלים נטל על מערכות הרווחה והחינוך. יש למצות כל דרך חוקית להוציא מסתננים מהארץ".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי): "החיים בדרום ת"א הפכו לבלתי נסבלים. יש משם הגירה. האזור פשוט נכבש. בית הדין הגבוה לאי צדק לא הגן על תושבי  דרום ת"א ופסל פעם אחר פעם את חוק המסתננים. צריך לפזר אותם בכל רחבי ת"א כולל בצפון העיר ואז הבעיה תיפתר יותר מהר".

עובד חוגי, פעיל שכונות: "רחוב מנחם בגין הפך לגבול. אם מוצאים מסתננים מצפון לרחוב הזה, המשטרה מחזירה אותם לצד הדרומי. בדרום ת"א על כל 100 לידות – ילד וחצי יהודי. זהו נתון הפוך משאר הארץ".

שולה קשת, מנכ"לית תנועת אחותי ותושבת שכונת נווה שאנן: "לא מקובל עליי שמכלילים וקוראים לאנשים 'בעיה' ומכנים 'מסתננים' גם מהגרי עבודה.  צריך לבדוק מה הרקע להגעת כל אחד מהם והאם יש סכנה בחזרתם לארצות מוצאם. א"א לצופף כ"כ הרבה בני אדם בגטו של דרום ת"א. מטרת העל של כל התהליך של הזרמת מהגרים אלינו היא השתלטות 'לבנה' על האזור ע"י גירוש של התושבים הוותיקים".

מאי גולן מעמותת העיר העברית: "יש סטטוס קוו בין משרד הפנים למשרד רוה"מ שאזור דרום ת"א כבר 'נפל'. חוק המסתננים לא יעיל בגלל דיקטטורת הבג"צ. השופטים מנותקים מהמציאות בדרום ת"א. יש בארץ 100 אלף מסתננים, רובם בדרום ת"א. יש אלפי לידות בשנה. הילודה הרחבה שם היא מכוונת מצדם. האיחוד האירופי פסק שאין פליטים מאריתריאה. שגריר אריתריאה אמר לנו שכל המסתננים הם עבריינים שלא עומדים בשום קריטריון של פליטות והעביר לנו מסמך שמצהיר שלא נשקפת להם כל סכנה בשובם לארצם".

עדי ארבל מהמכון לאסטרטגיה ציונית מסר כי הגורם המרכזי לעצירת ההסתננות לישראל הוא לא גדר הגבול החדשה עם מצרים שהושלמה רק ב-2013, אלא חוק המסתננים מיוני 2012. לדבריו, הרשויות סופרות בעיקר את המסתננים לארץ באופן בלתי חוקי, אבל כמעט ואין מידע על מקורות הגידול המרכזיים של אוכלוסיית המסתננים בשנים האחרונות, קרי: אלה שמגיעים עם אשרות תייר ונשארים, וכן ילדים שנולדים כל שנה. בנוסף, בשכונות דרום תל אביב (יד אליהו, התחנה המרכזית, קריית שלום ועזרא-הארגזים) רוב הילדים שנולדים הינם ילדי זרים. הוא ציין כי הממשלות פעלו לטפל בתופעה אבל ברוב המקרים בג"צ חיבל בניסיונות הללו.

שפי פז מסיעת דרום ת"א: "רון חולדאי הוא פושע כי לא רק שהוא מרכז אותם בדרום ת"א אלא הוא גם מספק להם את כל השירותים, כך שהם לא רוצים  לעזוב ואפילו חוזרים לשם".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "המצב בדרום ת"א הולך ומחמיר והוא לא יוכל להימשך כך לאורך זמן. מי  מפריע לראש הממשלה לטפל בבעיה ע"פ הדרך שהוא מאמין בה? צריך תכנית לטיפול בסוגיה. אם א"א להוציא אותם מהארץ, יש לפזר אותם גם במקומות אחרים".

חיים גורן, יו"ר סיעת דרום העיר בעיריית תל אביב-יפו: "בשבועיים הראשונים לרישום לגני הילדים לשנה הבאה נרשמו כמויות גדולות של ילדי זרים, הרבה  מעבר למה שהעירייה תכננה".

יוסף אדלשטיין, מנהל מינהל רשות האוכלוסין וההגירה ומעברי הגבול: "אנחנו נוקטים במהלכים להוצאת הזרים מישראל, אולם משנה לשנה בשנים האחרונות יש ירידה במספרים הללו בגלל המגבלות בחוק המסתננים. ב-2016 הוגשו כ-14,0000 בקשות מקלט גם של גיאורגים ואוקראינים. אנחנו עומדים להכריז על גאורגיה כעל מדינה בטוחה".

עומרי בן צבי מייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: "חשוב לי להבהיר שגיבוש המדיניות בנושא הזה היא לא שלנו אלא של הממשלה".

בסיום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר כי יפנה לשר הפנים ויבקש ממנו לבחון את הסוגיות שעלו בדיון ולפעול ככל הניתן בנושא. "הוועדה מוטרדת מהגידול בבקשות למבקשי מקלט בישראל. אנו מבקשים משר הפנים להוסיף פקידים לטיפול בהוצאת הזרים מישראל ולהכריז על גאורגיה כעל מדינה בטוחה", דברי ח"כ זוהר.

היו"ר מחה על אי השתתפותם בדיון של נציגים בכירים מטעם עיריית ת"א-יפו ודרש מראש העיר לגלות אחריות ו"לא להפקיר את תושבי דרום העיר".​

תמונת הנושא מדף הפייסבוק של שפי פז.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן