'דרום תל-אביב תחריב את בג"צ'

בזו הלשון התבטאו פעילי מאבק תושבי שכונות דרום ת"א במהלך מסיבת העיתונאים וההפגנה המאולתרת שנערכה הערב (שני) במתחם התחנה המרכזית הישנה בדרום העיר בתגובה לפסיקת בג"צ בנושא הסדר המדינה השלישית.

עשרות התושבים שהתגודדו במקום בעקבות קריאות ברשת הפייסבוק והווטצאפ, הקשיבו לתגובתה הנחרצת של שפי פז ממובילי מאבק התושבים שהבטיחה כי בכוונת הפעילים לשוב ולפקוד מדי מוצ"ש את ביתה של נשיאת העליון נאור "עד אשר בג"צ יבין שאינו הריבון ואינו מורם מעם".

בשעה 16:00 פורסם היום פסק הדין של בית המשפט העליון בנושא העתירות שנסבו סביב "הסכם המדינה השלישית" עליו חתמה ישראל עם רואנדה ואוגנדה.

בית המשפט העליון קבע בפסק דין ארוך ומפורט כי ההסכם שהשיגה מדינת ישראל עם מדינות שלישיות להרחקת מסתננים עומד בכללי המשפט הבינלאומי. בית המשפט העליון אף קבע כי אין מניעה חוקית להרחיק בכפייה מסתננים לא חוקיים למדינה שלישית בטוחה.

עוד קבע בית המשפט כי ההסכמים שנקבעו עם אותן מדיניות שלישיות עומדים בכללי המשפט הבינלאומי וגם הבטוחות שנקבעו מספקים.

אך עם זאת, בית המשפט קבע כי על אף שניתן להרחיק מסתננים בכפייה, לא ניתן להעביר מסתננים למשמורת ללא הגבלת זמן עד אשר יסכימו לעזוב את ישראל מרצון. הוא אף הגביל זמן שהותם של אלה עד כ-60 יום בלבד במתקן משמורת, אך לא יותר.

משכך, הנוהל שעמד בבסיסי העתירה, לפיו כל מסתנן שלא יצא מישראל יראה כאילו איננו משתף פעולה עם הרחקתו לפי סעיף 13ו(ב) לחוק הכניסה לישראל, בטל בפועל.

בדרום ת"א קיבלו כאמור בכעס רב ובתסכול את החלטת הנשיאה מרים נאור. פעילי המאבק נקטו במילים קשות והדגישו כי פעם אחר פעם במשך עשור שבג"צ נוקט סחבת ומדיניות אנטי ממשלתית לגבי כל הקשור במסתננים.

לדבריהם בג"צ נוהג לעקר דרך קבע את החלטות הממשלה, כך עשה גם בכל שלבי חוק ההסתננות וכך אף עשה היום שבעצם עיקר את ההחלטה כאשר הגביל את מנוף הלחץ שהיה לממשלה במסגרת מדיניותה לצורך מימוש הסכם המדינה השלישית והוצאתם של המסתננים מהארץ.

'נשוב ונבהיר למרים נאור שבג"צ איננו הריבון' - שפי פז במסיבת העיתונאים

במערכת הפוליטית יוצאים נגד החלטת בג"צ ומבטיחים לקדם חקיקה בהתאם

השר גלעד ארדן היה אחד הנחרצים בתגובתו לפסק הדין: "הבג"ץ הזה הוא למעשה נגד ההחלטה שאני קיבלתי כשר פנים – להכניס למעצר מסתנן שמציעים לו לצאת למדינה בטוחה. הוגש אז בג"ץ שעיכב את החלטתי – וגם היום העדיף בג"ץ, לצערי, את טובת המסתננים על פני רווחת תושבי תל אביב", אמר.

לדבריו, "זה יום עצוב עבורי. זה מותיר אותנו בלי שום כלי אפקטיבי מול המסתננים. אני בטוח שנקדם חקיקה במהירות הכי גבוהה שתקבע חד משמעית שהתנגדות להוצאת מסתנן למדינה שלישית תהווה עילת מעצר ללא הגבלת זמן".

גם ראש הממשלה נתניהו הביע הסתייגותו מהפסיקה והבהיר כי יהיה צורך בתיקון חקיקה כדי לאפשר את מימוש ההסכמים שהשיג כדי להעביר מסתננים למדינות עימן הושג סיכום בנושא, והוא ידאג לקידומו.

הוא ציין כי מדיניות ישראל בסוגיית המסתננים מבוססת על שלושה אלמנטים: הגדר שהוקמה בדרום ובלמה את כניסת המסתננים, ההסכם שהושג עם המדינות שהסכימו לקלוט את המסתננים ואכיפה.

חבר סיעת דרום העיר וחבר מועצת העיר לשעבר חיים גורן התבטא בדף הפייסבוק שלו ואמר:

"בדרום תל אביב התסכול גדול. לא שהאמנו באמת שיש סיכוי ששופטי הבג״צ יאשרו את מתווה המדינה השלישית כפי שהוא. כבר שנים אנחנו נוכחים לדעת שיש הרבה זכויות שמעניינות את כבודם, אבל יש גם זכויות שלא, כגון: זכות הממשלה הנבחרת לקדם מדיניות הגירה נורמלית וזכותם של תושבי השכונות לחיים בטוחים ושקטים.

אבל בכל זאת, המאמצים הרבים שעשתה המדינה כדי להבטיח את שלומם של המסתננים במדינה השלישית, והתמשכות הדיונים לחודשים רבים נתנו איזה הבהוב קטן של אופטימיות שאולי בסוף נופתע והמתווה לא ייעקר לחלוטין.

אז זהו שלא. השופטים קבעו חד משמעית שאין בעיה להוציא למדינה שלישית רק צריך איזה תנאי קטנטן, מאד פשוט, שהמסתנן יסכים. מה שהם קראו באירוניה ״גירוש מרצון״. בקיצור – לא יקרה. למה שיסכים?

אגב מעניין אם גם לגבי פינוי יהודים ממאחזים בשומרון פסק בג״צ שזה בסדר אבל חייבים רק שהם יסכימו…

זה גם לקח לשופטים המון זמן להגיע להחלטה הזו. באמת? או שאולי הם מרחו את מתן ההכרעה קצת בכוונה כדי לתקוע את המדינה כמה שרק ניתן?…

אגב לפני כחצי שנה, לאחר עוד אירוע קשה של תקיפה בדרום תל אביב, כתבתי מתוך תסכול מכתב לנשיאה נאור וקבלתי על העיכוב הרב במתן ההכרעה.

כמובן שתשובה לא קיבלתי, אולם הנשיאה טרחה ליידע את העותרים במכתב ולציין בלקוניות כי ״לא היה מקום לפנייה זו״. ברור, למה שאזרח פשוט כמוני יוכל בכלל לפנות או לבקש משהו מהוד רוממותה…

אז למרות שזה לא מנומס אולי ו״אין מקום״ להפריע לכבוד השופטים בשכונה השלווה רחביה, אנחנו נהיה שם גם במוצש הקרוב כדי להזכיר לכבודה שגם לנו יש זכויות.

במקביל כמובן שאנו דורשים מהממשלה לקחת את העניינים לידיים, ולראות כיצד מתגברים על מגמתיות הבג״צ וממשיכים לחתור לפיתרון צודק וראוי לתושבי השכונות".

יונתן יעקובוביץ מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית (אשר היה חלק מההליך המשפטי) אמר: "הקביעות העקרונית של בית המשפט בנוגע לזכותה של המדינה להרחיק מסתננים למדינה שלישית בטוחה חיוביות ביותר. אנו גם מברכים על כך שבית המשפט דחה את טענות העותרים וקבע עי ההסדרים עם אותן מדינות מבטיחות את שלומם של המסתננים באותם מדינות יעד. אנו קוראים לממשלת ישראל לפעול בזריזות על מנת לקדם הסכם מתוקן להרחקה מסודרת של מסתננים שאין להם כל עילה חוקית או מוסרית לשהות בישראל".

"דרום תל-אביב תחריב את בג"צ" - תושבי דרום ת"א מתוסכלים מההחלטה
Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן