"חולדאי כשל כישלון חרוץ בסוגיית דרום תל אביב. באופן אקטיבי הוא מעודד מסתננים לגור שם"

ח"כ זוהר בועדה לצדק חלוקתי במתקפה נגד רה"ע ת"א: "חולדאי כשל כישלון חרוץ בסוגיית דרום תל אביב. באופן אקטיבי הוא מעודד מסתננים לגור שם"

במהלך דיון סוער בועדה לצדק חלוקתי על סוגיית המסתננים בדרום תל אביב, אמר השר לביטחון פנים חה"כ גלעד ארדן כי בג"ץ טעה מספר רב של פעמים ביחסו לתושבים. חבר סיעתו חה"כ אורן חזן החזיר: "מי שאשם זו הממשלה, לא בכל דבר בג"צ אשם, זו נהייתה שיטה להאשים אותו"

הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר קיימה אמש (שני) דיון סוער במיוחד בסוגיית "בחינת השקעת הממשלה באכיפה וביטחון אישי בשכונות דרום תל-אביב – צמצום הפערים בפריפריה החברתית" בהשתתפות השר לביטחון פנים חה"כ גלעד ארדן.  בתחילת הדיון תקף השר ארדן את מו"ל עיתון הארץ ואמר: "אפשר להכפיש ולהסית כמו שעשו מו"ל הארץ ואחרים לאחרונה, על כוונתנו להוציא מישראל את אותם מסתננים, אבל אותו מו"ל של עיתון שיש בו חדשות לבקרים חדשות אנטישמיות, אין לי ספק שמספר הביקורים והמפגשים שלו עם קשישים וקשישות שרוצים לצום ולהתפלל ביום כיפור בלי שהם מרגישים שהם נמצאים במדינה אחרת, היכולת של נשים לעבור בלילה בלי שיחושו מאוימות ויוטרדו, מניח שהוא לא טרח להתמצא ולהיות בקיא בסוגיות אלה לפני שבחר להסית. אנחנו מתעלמים מקולות הרקע של המנותקים ומבינים היטב שהמאבק של תושבי דרום תל אביב הוא צודק".

לדברי ארדן הנושא הוא אחד מהסוגיות החברתיות החשובות ביותר שמעסיקות את מדינת ישראל והממשלה בשנים האחרונות. "הוא מושפע ממגוון נושאים כמו בניית הגדר בדרום ובלימת רוב ההסתננות הבלתי חוקית שמי שמשלם את המחיר עליה הוא בעיקר תושבי דרום תל אביב. נעשו צעדים רבים החל מחקיקת חוקים, דרך עיבוי וחיזוק מערך האכיפה של רשות האוכלוסין דרך צעדים שנוגעים ליחידות פיקוח עירוניות של עיריית תל אביב. אין תחליף לנוכחות המשטרה ברחובות ולכן תחנות המשטרה שנותנות שירותי אכיפה לאזור דרום תל אביב, כוח השיטור שם גדל לאין שיעור. זה כוח גדול שאין לו שום אח ורע במקום אחר בארץ".

בהמשך טען חה"כ ארדן כי בית המשפט העליון טעה מספר רב של פעמים באיזונים הנדרשים בין הדאגה שלו לצרכיהם ההומניים של המסתננים "הם בני אדם ויש לנו חובה הומנית שלא לפגוע בהם או להפקיר את ביטחונם, אבל חובתנו קודם כל להחזיר את חיי תושבי דרום תל אביב למסלולם, עניי עירך קודמים. אין דוגמא טובה יותר למשפט הזה".

ארדן הסביר כי ניצבים פה אלפים רבים של אזרחי מדינת ישראל, לאו דווקא מהשכבות המבוססות והחזקות. "אולי זה נוח לכל מיני מנהיגי ציבור שהבעיה הזאת ממשיכה להתקיים שם ואנחנו לא פוגשים אותה ביום יום. אלה האזרחים שלנו והמחויבות שלנו היא קודם כל אליהם. הפתרון לכלוא אדם או להוציא אותו למדינה שלישית הוא לא נעים אבל האלטרנטיבה היא אכזרית כלפי התושבים שלנו".

היו"ר זוהר שמע את הדברים ואמר לשר ארדן כי הוא רוצה לומר בגילוי מה הוא חושב: "ראש העיר תל אביב רון חולדאי כשל כישלון חרוץ בכל מה שנוגע לסוגיית דרום תל אביב. הוא בפעולות אקטיביות מעודד מסתננים לגור שם, לחיות במדינת ישראל".

ח"כ אילן גילאון הוצא מהדיון בוועדה, לאחר שהתעמת עם ח"כ אורן חזן ועם מספר תושבי דרום תל אביב. חה"כ גילאון אמר בפתח דבריו  זה מקרה קלאסי בו כולם מפסידים בלי שאף אחד טעה. "40 אלף פליטים בישראל ו-90% מהם בדרום תל אביב, האם הם ביקשו להיות שם? מישהו כיוון אותם לשם? אני בעד העיקרון של עניי עירך קודמים, אבל כאשר אתה חייב לארח עניים מעיר אחרת אל תשים אותם בתוך עניי עירך. ברגע שאתם מכניסים את הבעיה הזאת בתוך מקום שמלכתחילה היו לו בעיות מדובר בחבית נפץ. לו ממשלת ישראל הייתה דואגת לפיזור נכון זה לא היה מגיע לזה. אתם עושים כאן פוליטיקה על גבם של אנשים מסכנים".

למרות שהופרע מספר רב של פעמים המשיך גילאון ואמר "זכותם של תושבי דרום תל אביב לחיות בסביבה בטוחה, טבעית ואיכותית, זה לא קרה עוד לפני הפליטים. אבל בגלל מי שאנחנו, ההיסטוריה שלנו, של עם שהתדפק על כל דלת ולא נתנו לו להיכנס, אני שייך לאומה שאם יתדפק על דלתי אדם ואומר "נרדף אני" אני קודם כל פותח ומברר את מעמדו". תושבת העיר מאי גולן זעקה לעברו מה לך ולתושבי דרום תל אביב? תושבת אחרת אמרה: "אתה צבוע ושקרן", והוועדה התקשתה להשתלט על המהומה שנוצרה בדיון, "משתמשים בכם בתור מכשירים" זעק חה"כ גילאון.

חה"כ זוהר טען בפני רשות המיסים כי אם מישהו יפתח עסק בניגוד לחוק תוך שעתיים יסגרו לו אותו. "אבל המסתננים פותחים שם עסקים בלי רישיונות ולא עושים פעולות אקטיביות כנגד אותם אנשים ששווה להם כלכלית להיות פה. לאריתראי שרוצה להכניס ילד לגן, עולה לו 10% ממה שעולה לאזרח ישראלי. אתה מאפשר להם כדאיות כלכלית, צריך לתת להם תנאים כמו לכל אזח ישראלי, לא יותר מזה".

חבר הכנסת נחמן שי אמר בדיון כי חברי המחנה הציוני החליטו לתמוך בהצעה הממשלתית להרחקת המסתננים והודה: "תושבי דרום תל אביב אתם הופקרתם. המחדל ההיסטורי זה שהם לא נחסמו על הגבול. אנחנו החלטנו שאת המסתננים ומבקשי עבודה צריך להרחיק מישראל בצורה הומנית ככל האפשר. מי שלא קיבל את הסכמת המדינה מקומו לא כאן. זאת לא עמדה שאתם מצפים לשמוע מאתנו".

חה"כ חזן אמר בתגובה לדבריו של חה"כ שי: "לא הרבה פעמים אנחנו זוכים לראות שהפוליטיקה היא דווקא לטובת האזרחים. הבנתם שההצבעה שלכם למען החוק תקושש לכם כמה קולות". לדבריו יש מציאות אחת: "רק אנחנו אשמים. סגרנו את הדלת בדרום ופתחנו את הדלת בשדה התעופה".

חה"כ חזן רמז בניגוד לדברי השר ארדן בתחילת הדיון, כי מי שאשם זו הממשלה. "לא בכל דבר בג"צ אשם, זו נהייתה שיטה להאשים אותו. אם היינו רוצים להוציא אותם היינו עושים זאת. אנחנו נופלים בפח של הממשלה ושל היועמ"שים שאנחנו מפנים את האצבע תמיד לבג"צ. מה יקרה כשיסגרו את חולות? יעמיסו את בתי הסוהר במסתננים? או שנגלה את האמת שהממשלה שלנו בראשות הסיעה שלי לא עושה מספיק לעזור לכם או שיקיימו את ההבטחה ויעיפו אותם מפה".

מפקד מחוז תל אביב ניצב משה (צ'יקו) אדרי אמר כי אלו מאפייני הזרים: 70% גברים, הכנסה חודשית ממוצעת 2,500- 8,000 ₪, הוצאה כספית לבילוי בחמארה (פאב) 180 שקל. לדבריו יש ילדים- 6,500 ילדים בדרום תל אביב.. ניצב אדרי טען בדיון כי יש עלייה בשימוש בסמים, בעיקר קלים ומנגד מגמת ירידה בעבירות אלימות ואלימות רחוב. "ביצענו 160 מבצעים משולבים ב-2017 וסקר תחושת הביטחון של המשרד לבט"פ מראה על עלייה בתחושת הביטחון של התושבים בשנים האחרונות".

חה"כ אמיר אוחנה אמר כי הוא רוצה למחות על המעצר של שפי פז. "הצביעות ודו הפרצופיות. זו מדינת הלאום של העם היהודי. יהיו שיגידו שרוצים לאפשר גם לאחרים לעלות לכאן. לא רוצים שהשפה הרשמית תהיה דווקא עברית. מדברים על הצורך לשמור על מדינת ישראל כמדינת הלאום. מאפשרים לבני עמנו לעלות לכאן, אחרים יכולים להגיע עם אשרות כאלה ואחרות. אנחנו רואים כאן תהליך איטי של אזרוח. מרקם החיים של תושבי דרום תל אביב נרמס כבר שנים".

שלמה מסלוואי יו"ר ועד תושבי שכונת התקווה וחבר מועצת העיר: "עובדים בשכונת התקווה במתנ"ס חלקם לא מוכנים לעבוד, יש להם בעיה להגיע, שלא לדבר על הורים שחייבים ללוות את ילדיהם יום יום למתנ"ס השכונתי. אנחנו עדיין שקועים בבוץ הזה, כל פעם זה עולה טיפה לכותרות ונעלם, אני לא רואה באמת תקווה".

היו"ר זוהר סיכם: "התקווה שאני רואה זה לבטל את הכדאיות של אותו תושב זר לחיות פה בישראל. אפשר לעשות זאת בקלות, קודם כל על ידי השוואת תנאים. לא יתכן שהן יקבלו תנאים טובים יותר בדרום תל אביב. בנושא האכיפה רובם הגדול עובדים בכסף שחור. הוועדה דורשת מרשות המיסים להגביר הפעולות ולפעול לאכיפה זהה ושוויונית של בעלי הנכסים. אני דורש מהממשלה לפעול להשוואת התנאים שיביאו בסופו של יום לכך שהם יחזרו למולדתם".

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן