האדום הפך אדום מאד… "הבית האדום" בשפירא נגד תושבי שכונות דרום ת"א?

סוגיית הרחקתם של המסתננים האפריקאים למדינה שלישית במסגרת המתווה הממשלתי שוב עולה השבוע לסדר היום בשכונות דרום תל-אביב, ושוב נראה כי הגישה האליטיסטית של חלק קטן מדיירי שכונות שפירא הפועלים 'נגד הגירוש ולמען הפליטים' עומדת במרכז ההוויה השכונתית.

ב-"בית האדום", מוסד המגדיר עצמו כ'מרכז תרבות ואמנות' החליטו להצטרף למען מתנגדי המתווה ובכוונתם לערוך בשבת ארוע התרמה והזדהות עם המאבק למניעת "הגירוש".

כך נכתב בדף הארוע ברשת הפייסבוק:

"הבית האדום עורך תערוכה נרחבת המגיבה לסוגיית גירוש מבקשי המקלט. 

"נגד הגירוש, בעד דרום תל-אביב"

האירוע יתקיים בסופשבוע אחד, ה- 8-10.3.18, והתערוכה תמשך עד ה – 12.3

מלבד התערוכה יתקיימו במהלך סוף השבוע ברחבי הבית פעילויות תוכן ומופעים שיתייחסו לנושא מהיבטים שונים.

כמרכז תרבות הניצב בלב שכונת שפירא שבדרום תל אביב אנו מכירים את המורכבות והמצוקה של האוכלוסיה הוותיקה בשכונה. במהלך התערוכה ננסה להציג נושא רגיש זה ואת הצורך בפתרון עבור תושבי דרום תל אביב הוותיקים. 

ההכנסות מהארוע יתרמו ל: עמותת אליפלט – למען ילדי הפליטים ובית אחותי – "דרום תל-אביב נגד הגירוש"."

בהמשך פרטו את רשימת האמנים המשתתפים בארוע, והופעות מתוכננות. כמו כן, במסגרת הארוע תערכנה גם מספר הרצאות כאשר במרכזיות שבהן ירצו: הרצאה של יעל גבירץ, יו״ר עמותת אליפלט ואסף וייצן, עו״ד זכויות אדם.

בסיום הארוע מתוכנן "פאנל תושבים" ו-'במה חופשית'…

בעקבות פרסום הארוע רשמה שפי פז ממובילת מאבק התושבים פוסט משלה בו היא קוראת לתושבי השכונה המצדדים בהרחקתם של המסתננים להגיע לארוע ולהביע את מחאתם ועמדתם. כך נכתב:

"הבית האדום רואה עצמו כ״בית לפסיפס האנושי המרכיב את שכונת שפירא״. אי לכך, רק טבעי שהבית האדום יקיים אירוע שכותרתו ״פליטים״ ויעסוק 4 ימים ב״פליטים״ עם עלה תאנה נוסח ״פאנל פתוח לתושבי השכונה״ במוצ״ש.

אגב, עד כדי כך הם פלורליסטים ואוהבים מגוון אנושי, שהם חסמו אותי בדף האירוע כאשר העזתי לרמוז שהבנת המורכבות והמצוקה של התושבים הוותיקים לא הולכת יד ביד עם תרומות לאליפלט ולהפגנות נגד הגירוש.

אני מביאה כאן צילום מסך של התוכנית ואת הקישור לאירוע, משום שהוא מתפרסם במרחבים שלא נושקים לחייהם של התושבים הוותיקים. חשוב שתדעו מה קורה מאחורי הגב שלכם בחללים המעוצבים של השפיראים החדשים. חשוב גם שתגיעו. מתי שמתאים לכם ולאירוע שמרגיז אתכם במיוחד. חשוב שקולכם יישמע."

הפוסט של שפי פז בתגובה על הארוע

לאור הדברים פנינו גם לעיריית ת"א וגם להנהלת "הבית האדום" במספר שאלות.

רצינו לברר מה טיב היחסים בין העירייה לבין המארגנים, האם המוסד הינו ציבורי או פרטי, האם המקום ממומן מטעם העירייה או שמקבל הקלות מהעירייה, מה התמורה לעירייה על השימוש במבנה הציבור בו מתקיימת הפעילות ושאלות נוספות…

דוברות עיריית ת"א הבטיחה אמש (ראשון) לחזור אלינו תוך 24 שעות עם מענה, אך נכון לרגע זה (ערב יום שני) לא התקבלה תגובתם.

מהנהלת ה"בית האדום" בחרו להגיב וענו לנו בזו הלשון:

"תודה על הפניה. חייבים לציין שאנחנו תושבי השכונה ולא בחרנו צד. אפילו שפי פז תגיע לדבר בפאנל תושבים וותיקים שיתקיים ועוד תושבים וותיקים שיביעו את עמדתם בנושא ואנחנו מבינים אותם ומזדהים עם תחושותיהם, הבית האדום בבעלות פרטית ואנחנו חבורת אמנים אנשי חינוך ויזמים שכרנו קומה אחת ממנו והוא משמש כמרכז תרבות ואמנות עבור תושבי ואמני שפירא בפרט ותל אביב בכלל. פנינו לעירייה כמה פעמים שתעזור לנו אבל זה לא קרה עדיין. היינו כמובן שמחים לעזרתם.."

כאשר המשכנו לשאול וביקשנו לדעת:

"האם לדעתכם הרצאות של של יעל גבירץ, יו״ר עמותת אליפלט ואסף וייצן, עו״ד זכויות אדם. ואיסוף תרומות למען הגופים שמשתתפים כגון בית אחותי וכו' אינם מהווים נקיטת צד? והאם ההשתתפות של שפי פז בפאנל אושרה על ידה ומהווה בעצם סוג של עלה תאנה בלבד?", 

בחרו ב"בית האדום" להתעלם ולא להגיב…

כאשר פנינו לשפי פז וסיפרנו לה על חלופת הדברים היא בחרה להגיב בזו הלשון:

"כשראיתי את האירוע של הבית האדום הסברתי למארגנים, שאי אפשר לדבר על הכרה במורכבות ובמצוקה של האוכלוסייה הוותיקה ובאותה נשימה לתרום את ההכנסות מהאירוע לעמותת אליפלט ובית אחותי. אמרתי להם שעדיף היה אילו היו מדברים בגלוי בלי הצביעות והעמדת הפנים. במקום תשובה נחסמתי בדף האירוע, כי זו השיטה הכי קלה להתמודד, והאוצרת הגר שפירא שלחה לי הזמנה לבוא לדבר בפאנל בתנאי שאשמור על תרבות הדיון. עניתי לה: ״מבחינתי חסימה היא אקט אלים ולא תרבות דיון. אז בהחלט נבוא. לא כעלה תאנה לחצי שעה פאנל מתוך 4 ימים של זלזול בתושבים, אלא כקריאת תיגר״".

אז בואו נעשה לכם קצת סדר בדברים.

יעל גבירץ מנכ"לית אליפלט הינה ממובילות המאבק נגד החלטת הממשלה להרחקת המסתננים למדינה שלישית. העמותה בראשותה הקימה לאורך השנים האחרונות מספר גני ילדים למסתננים ברחבי שכונות דרום ת"א ומגייסת כל העת כספים ותרומות לטובת הפעלתם וביסוסם של הגנים בלב שכונות דרום העיר. ראוי לציין שאין בכך רק סיוע למסתננים שכביכול אין ידם משגת, אלא בעקיפין ניתן לייחס לכך סוג של "עידוד ילודה" שכן הגנים מסובסדים והעלות להורים הינה שולית אם בכלל קיימת.

אסף וייצן הינו עו"ד מטעם 'המוקד לפליטים ולמהגרים', הפועל ללא לאות כנגד כל מהלכי הממשלה בנושא ולמען השארתם של עשרות אלפי המסתננים בישראל.

במהלך השנים האחרונות בהם נאבקים תושבי דרום ת"א בתופעת המסתננים והשלכותיה על שכונות דרום העיר, הגיש אסף לבתי המשפט אינספור עתירות אשר מומנו בין היתר גם ע"י הקרן החדשה לישראל ומדינות זרות, כנגד "חוק ההסתננות" ומהלכי הממשלה לפתור את הבעיה.

כך התבטא אותו אסף בכתבה שעסקה בנושא:

"קצת יותר משלוש שנים אני עו"ד במוקד לפליטים ולמהגרים. כמעט בכל התקופה הזו אנחנו מתמודדים עם החוק למניעת הסתננות ועם הפגיעות הרעות שלו. פעמיים פסל בג"ץ את החוק בעקבות עתירות שהגשנו עם ארגונים נוספים. פעמיים הקימה הכנסת את החוק לתחייה באופן מעוות ופרוורטי. עתירה שלישית הוגשה יום לאחר שהגלגול השלישי של החוק פורסם ויחד עם העתירה הוגשה גם בקשה לצו ביניים, שמשמעותו הקפאת ההעברה למתקני שירות בתי הסוהר ("חולות" ו"סהרונים") עד להכרעה בעתירה. באותו יום ניתנה החלטה להקפיא את יישום החוק והמדינה נדרשה להגיב לבקשה עד יום ראשון הקרוב…"

אם כן, למיטב הבנתנו התמונה די ברורה… כנראה מישהו מנסה לעבוד עלינו, ואנחנו לא רוצים לחשוב מה מניע אותו להניח שיצליח.

אין ספק שנוכל כמובן להרחיב יותר על המשתתפים בארוע, על העמותות והגופים אליהם הכסף נאסף ויתרם שכן הכל גלוי וידוע, אולם ניתן לכם הקוראים לשפוט לבד מי דובר אמת ומי משקר באופן הצגת הדברים.

ראוי לציין כי לא אחת בחרנו באתר הקהילתי לפרסם ולקדם ארועים שנערכו ב"בית האדום" מתוך רצון לשתף את התושבים ולסייע לקידומו של המקום כנדבך נוסף ביצירת קהילה תוססת וחזקה בשכונת שפירא ובשכונות דרום ת"א.

אולם, צר לנו לראות כי מוסד שמגדיר עצמו כ'מוסד תרבות ואמנות הפועל למען תושבי השכונה' בוחר בהתרסה ובצורה חד משמעית צד בסוגיה כל כך טעונה שהפכה לאורך השנים לסוגיה מרכזית ואף פוליטית, וזאת בניגוד לדעתם של רוב מוחלט של תושבי דרום ת"א המצדד בהחלטת ממשלת ישראל להרחקתם של אלפי המסתננים מהמדינה (מה שהוכח אין ספור פעמים בסקרים ואף בתוצאות הבחירות למועצת העיר ולממשלה שראוי להזכיר נבחרה באופן דמוקרטי וכל המתווה אושר על ידי בג"צ למרות כל העתירות בנושא).

נדגיש כי כל ניסיון לטשטש נקיטת עמדה זאת ע"י פייק פאנל או שימוש בשפי פז כ'עלה תאנה' ואו 'תושבים ותיקים' כגון שולה קשת, מארגון 'אחותי' שאף הוא גוף הממומן מכספים זרים ומסתייע בקרן החדשה ומוביל את המאבק נגד "הגירוש", הוא בלשון המעטה 'לעג לרש' אם לא יותר מכך.

כל שנותר לנו באתר הקהילתי של שכונות דרום ת"א לקרוא מכאן לכל אזרח במדינת ישראל בכלל ולתושבי דרום ת"א בפרט, המצדדים בהחלטת הממשלה, להגיע לארוע ולהביע את עמדתם בנושא.

***

להלן תגובת עיריית תל אביב-יפו (כפי שהתקבלה ביום רביעי 7/3/18)-

"המבנה בו שוכן "הבית האדום" מצוי בבעלות פרטית והושכר לצד שלישי באופן פרטי. המבנה או הפעילויות בחלל התצוגה וסדנאות אמנים המתקיימות במקום הן יוזמות שאינן קשורות לעיריית תל אביב יפו.

באשר לאירוע המדובר נציין שהוא שאינו מוכר למחלקה לאומנויות ואינו נתמך על ידה.

נוסיף שהמבנה אמנם מיועד לשימור מתוקף תכנית השימור 2650ב' אך סוכם כי השימוש בו על ידי האמנים היושבים בתוכו הוא זמני עד למימוש הזכויות עליו. עובדה זו אינה מזכה את בעלי המקום בהקלות או בהטבות במס או בארנונה."

***

תמונת הנושא: ויקיפדיה.

מאת מיכאלי, ייחוס, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=497199

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן