בוטל מתווה הרחקת המסתננים למדינות שלישיות; שפי פז: "ההסכם הוא ביזיון למדינה ותוצאה של כישלון מוחלט של מדיניות רשלנית לאורך שנים"

ממשלת ישראל הגיעה להבנות משותפות עם נציבות האו"ם לפליטים להוצאת 16,000 מסתננים מהמדינה. בעקבות כך בוטל מתווה ההרחקה למדינה שלישית וכל יתר אוכלוסיית המסתננים תישאר בישראל.

בהודעת משרד ראש הממשלה נכתב:

"נציבות האו"ם לפליטים תפעל ליציאת אוכלוסיות אלה למדינות מערביות, ומדינת ישראל תסדיר את מעמד חלק מהאוכלוסיות שתישארנה.

במסגרת ההבנות המשותפות תפעל נציבות האו"ם לפליטים, באמצעות הסדרים עם מדינות מערביות שונות, ליציאה מישראל של לכל הפחות 16,250 מהגרים, ואילו ישראל תסדיר את מעמדם של אוכלוסיות מוגנות שמרביתן ממילא היו נשארות בישראל.

הבנות אלו יאפשרו יציאת מספר גדול יותר של מהגרים מישראל מאשר במתווה הקודם, וכל זאת בחסות האו"ם והקהילה הבינלאומית.

המתווה מחולק ל-3 שלבים ומתפרש על פני 5 שנים, אשר בסיומן תשתפר באופן משמעותי מציאות החיים בדרום ת"א ובשכונות.

ההסכם אושר ע"י היועץ המשפטי לממשלה ועולה בקנה אחד עם הדין הבינלאומי והפרקטיקה המקובלת.

כמו כן, תוקם מינהלת מיוחדת שתעסוק בתכנית לשיקום דרום תל אביב. בראש המינהלת יעמוד אביגדור יצחקי וישולבו בה גם נציגי עיריית תל אביב ונציגי השכונות. התקציב והמשאבים שנועדו ליישום ואכיפת המתווה הקודם יושקעו בפיתוח ושיקום דרום תל אביב.

בנוסף, במסגרת ההבנות סוכם על ריכוז מאמץ לעודד פריסה גיאוגרפית מאוזנת יותר של האוכלוסיות שיישארו בישראל, תוך הכוונה תעסוקתית, הכשרה מקצועית, התאמת מקומות עבודה וכו'.

לאור העובדה שמדינת ישראל ונציבות האו"ם לפליטים משלבות זרועות לשם מימוש מתווה זה, מתייתר הצורך להמשיך במדיניות הוצאה בכפייה למדינות שלישיות בתקופת יישום המתווה החדש.

ראש הממשלה ושר הפנים פעלו לקיום המתווה הקודם, אך בשל אילוצים משפטיים וקשיים מדיניים מצד המדינות השלישיות היה צורך להגיע להבנות חדשות ומשופרות שיבטיחו המשך יציאת אלפי מהגרים מישראל ומתן טיפול מקיף לבעיה."

אדריכלי ההסכם - נתניהו ודרעי במסיבת העיתונאים

ההסכם הוא ביזיון למדינה ותוצאה של כישלון מוחלט של מדיניות רשלנית לאורך שנים

כך הגיבה שפי פז ממובילות מאבק תושבי דרום ת"א.

בהודעה אותה פרסמה ברשת החברתית כתבה:

מצטערת שלא היה לי זמן להתייחס לאירועי היום. רק עכשיו חזרתי מירושלים. זו ההודעה שהוצאתי לתקשורת:

בישיבה שקיימו הבוקר ראשי המאבק עם בכירים במשרד ראש הממשלה נאמר לנו כי המדינות השלישיות אשר איתן הגיעו להסכם בנושא המסתננים נסוגו בשל לחץ בינלאומי ובמקומו נסגר הסכם עם האו"ם לפיו מדינות המערב יקלטו 16,250 מסתננים במהלך 5 שנים, וכי ישראל תקלוט מספר דומה (לא כולל הילדים שכבר נולדו ועוד ייוולדו). לגבי עוד 6000 נוספים לא התקבלה החלטה.
שפי פז ממובילי המאבק הביעה את התנגדותה הנחרצת למהלך ואמרה כי "ההסכם הוא ביזיון למדינת ישראל ותוצאה ישירה של כישלון מוחלט של מדיניות רשלנית לכל אורך השנים. ההצעה הזו הוגשה לנו כעובדה מוגמרת והוצגה כ׳ניצחון׳ תוך ציפייה שאנחנו ניתן לה את ההכשר המיוחל. אנחנו לא מאמינים יותר לשום הסכם ולשום הבטחה. תושבי דרום תל אביב ימשיכו את המאבק עד ליציאת המסתנן האחרון מהשכונות. רוצים פיזור? בבקשה. אצל מי שהתנגד לגירוש.״

תעקבו אחרי באמצעי התקשורת. מקווה להבהיר יותר את התמונה בהמשך.

בהמשך הוסיפה:

תושבי דרום תל אביב מודים לארגוני החברה האזרחית, ובראש ובראשונה למיקי גיצין מנכ״ל הקרן, שבעזרת תקציב של מיליוני שקלים הצליחו לנצח את התושבים החלשים והמרוסקים של השכונות. כל הכבוד לכם. אכן, גאווה גדולה.

אבל אנחנו מנוסים בתהפוכות ואנחנו מבטיחים כאן שנקום ונחזיר מלחמה. הטירוף הזה יסתיים רק ביציאתו של המסתנן האחרון מכל אחת משכונות המצוקה במדינת ישראל.

סבלנו מספיק, שהמסתננים יעברו לקיבוצים

חברת מועצת העיר ת"א מטעם סיעת "דרום העיר" סוזי כהן צמח, הגיבה אף היא להודעת ראש הממשלה וכתבה:

"סבלנו מספיק, שהמסתננים יעברו לקיבוצים.

לא ייתכן שאחרי 15 שנים של סבל ומחנק על שכונות דרום תל אביב, ממשלת ישראל ובג"ץ ישאירו כאן את המסתננים.אנחנו לא מעוניינים בשום מנהלת שלא תזיז פה כלום ותפזר את המסתננים בשכונות חלשות. שיפזרו את המסתננים בקיבוצים שכל כך מתנגדים לגירוש. דרום תל אביב לא תהיה החצר האחורית של מדינת ישראל.

סבלנו מספיק!"

.

תגובות מהמערכת הפוליטית:

אלי ישי (מי שהיה שר הפנים בממשלת נתניהו):

"הסכם הכניעה לארגוני השמאל הקיצוני בעניין המסתננים, היא תעודת עניות לממשלת ישראל. בחודשים האחרונים התנהל פה קמפיין מתוזמן, שמומן על ידי ארגונים אנטי דמוקרטים המעוניינים לשלול את מציאותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

במקום לעמוד בצורה איתנה ולשמור על האינטרסים של מדינת ישראל, ראש הממשלה ושר הפנים בחרו להכנע לאותו קמפיין נפשע ולבטל את המתווה. די בלראות את צהלות הניצחון של מפלגות וארגוני השמאל, בכדי להבין מי השיג את מבוקשו היום.

לו ממשלת ישראל היתה יציבה ונחושה, היה אפשר להוציא מכאן את רובם המוחלט של המסתננים. במקום להביע אמפתיה ורחמים לתושבי דרום תל אביב, בחר דרעי לרחם על המסתננים הבלתי חוקיים. ביטול המתווה הוא כניעה וחולשה של דרעי ונתניהו.".

מרצ מברכת על המתווה לביטול הגירוש:

"המילה 'מסתננים' יצאה מהלקסיקון. סוף סוף ממשלת ישראל הפנימה את הצורך לקלוט פליטים. משבר הפליטים העולמי הוא משבר אמיתי וחריף."

מנכ"ל הקרן החדשה לישראל, מיקי גיצין, אמר כי "זהו יום ניצחון לארגוני החברה האזרחית ולציבור הישראלי שהובילו מאבק עיקש נגד הגירוש.הקרן החדשה לישראל מברכת החלטת הממשלה על המתווה להסדרת מעמד מבקשי המקלט בישראל. טענו לאורך השנים שסוגיית מבקשי המקלט חייבת להגיע להסדר מתוך תפיסה הומנית ולשמחתנו אחרי שנים של מאבק, הצלחנו. חג חירותנו הוא תזמון מצוין להעביר את המשאבים שנועדו לגירוש, להשקעה בדרום תל אביב".

חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) התייחס למתווה שהושג להוצאת המסתננים מישראל ואמר כי הממשלה התקפלה: "סוף ידוע מראש – המסתננים קיבלו הכשר בחסות החוק. הממשלה מנסה כעת למרוח את ההתקפלות שלה בעניין המסתננים במילים יפות שאין להן שום משמעות מעשית. בשורה התחתונה: קצת לחץ ציבורי והממשלה 'החזקה' הזו פשוט התקפלה. זה באמת היה יכול להיות מצחיק אם לא היה מדובר בנושא כל כך רציני וכאוב".

השר נפתלי בנט (הבית היהודי):

אסור להיכנע.

מתן מעמד ל-16,000 מסתננים בישראל יהפוך את ישראל לגן עדן למסתננים, ומהווה כניעה מוחלטת לקמפיין השקרי שהופץ בתקשורת בחודשים האחרונים.

המתווה המקורי היה מוסרי וצודק, ויש לפעול על פיו בלבד: פליטים ממקומות סכנה – יקלטו בישראל, מסתנני עבודה – יוחזרו.

‏יובהר: במתווה החדש ישראל תקלוט מהגרי עבודה שכלל לא הגישו בקשת מקלט!

בחתימה על הסכם זה אנו מעבירים מסר מסוכן לכל העולם: מי שיצליח להסתנן לישראל באופן בלתי חוקי, זוכה בפרס של תושבות כאן או במדינה מערבית.

‏זוהי קריאת כיוון למיליוני מהגרי עבודה פוטנציאליים להגיע לישראל. שיטת ״אקזיט״ חדשה.

האמינות של ממשלת ישראל מוטלת כאן על הכף, לצד חובתנו המוסרית כלפי תושבי דרום תל אביב החיים כ״מדינה בתוך מדינה״.

אני קורא לראש הממשלה להביא את המתווה לדיון בממשלה ולאישור/דחייה שלה כבר בישיבה הקרובה.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן