אלימות המסתננים עולה מדרגה; מטה המאבק ערך מסיבת עיתונאים; יו"ר ועדת הפנים מודה: אני חושש מחוסר מדיניות של הממשלה בנושא המסתננים

הימים האחרונים היו מאד משמעותיים בהתרחשויות בכל הקשור למסתננים ולדרום העיר. מה שהחל בסופ"ש רבוי אלימות בשכונת נווה שאנן, המשיך בשחרורם של מאות מסתננים ממתקן סהרונים, קיום מסיבת עיתונאים של מטה המאבק של שכונות דרום ת"א ודיון סוער בועדת הפנים של הכנסת בו גם הודה מפקד תחנת שרת על כמעט איבוד שליטה במתרחש.

סופ"ש רווי אלימות:

במהלך סוף השבוע האחרון שישי-שבת עלה מפלס האלימות בשכונות דרום ת"א. מספר ארועי קטטות אלימות, דקירות, נזקים סביבתיים התרחשו ברחבי שכונת נווה שאנן. תושבים התלוננו על אזלת יד של המשטרה בטיפול ושיהוי רב מדי בהגעה לארועים.

מוטי כץ תושב נווה-שאנן היה הראשון שדיווח בשבת על קטטה אלימה ברחוב יסוד המעלה, ואף צירף תמונות וקטע וידאו מהמקום.

בקבוצת התושבים בפייסבוק כתב כתב אור שרון תושב נוסף:

"** שבת הזעם של מסתנני דרום תל אביב **

עבור תושבי דרום תל אביב זה היה סוף שבוע רווי בקטטות, אלימות ודם. אתם כמובן לא תשמעו על זה, התקשורת לא תדבר על זה. התרחיש חוזר על עצמו כמו רולטה. המסתננים יוצאים לחגוג, מתדלקים בהמון שעות של אלכוהול בחאמרות, יוצאים לרחוב ואז זה מתחיל. סכינים נשלפים, דם מתיז, לא מפסיקים עד שמגיע המשטרה או עד שאחד הצדדים נהרג. והנה לפניכם תמצית האירועים מהסופ"ש האחרון.

1. שישי בערב, קטטה המונית ברחוב הגר"א בנווה שאנן. שעות של רעש, מוזיקה, שיכורים ברחובות.
2. שבת בצהריים, קטטה המונית ודקירות ברחוב יסוד המעלה בנווה שאנן. 4 פצועים פונו לוולפסון.
3. שישי בלילה, עוד קטטה ברחוב סלמה פינת צ'לנוב, עשרות כוחות הצלה ושיטור הוזעקו למקום.
4. שבת בצהריים, עוד קטטה פורצות בלוינסקי, בקבוקים ודקירות.
5. שבת בצהריים, עוד קטטה שמלווה בדקירות, הפעם בשכונת התקווה ברחוב מושיע. כוחות הצלה ומשטרה הוזעקו למקום.
6. ואם כל זה לא מספיק, וכהוכחה לשקר הפיזור, נדקר גבר במהלך קטטה ברחוב יוסף ספיר בנתניה. בן 28 פונה לבית החולים לניאדו.

ושמישהו ינסה לדבר איתי על זה שגם האוכלוסיה הישראלית פושעת, ושפשע יש בכל מקום! אי אפשר להשוות את רמת הפשיעה של המסתננים לאוכלוסיה הישראלית. הפערים הם עצומים.

מצורפים סרטונים ותמונות מרוב האירועים. את חלק מהתמונות צילמתי בעצמי שיצאתי לטיול של שבת, חלק מפעילים אחרים שנכחו באירועים.

חשוב להדגיש שהסופ"ש הזה הוא לא מיוחד. המקרים האלה חוזרים על עצם כל הזמן. במשך כל השבוע ובעיקר בסופ"שים. ומי שסופגים את כל זה אלו אנחנו. תושבי דרום תל אביב."

הוא סיים בקריאה לראשי הקואלציה "תתגברו כבר! תרחיקו את המסתננים!".

מטה המאבק מקיים מסיבת עיתונאים

בראשון משנודע לפעילי מאבק התושבים שבג"צ עומד לדחות את בקשת המדינה להמשך החזקת מסננים במתקן סהרונים, והיועץ המשפטי הורה לשחרר מאות מהם חזרה למדינה ערכו מובילי המאבק מסיבת עיתונאים ובה דרשו מספר דרישות:

ראשונה היא פתיחה מחודשת של מתקן "חולות", שבו שהו מבקשי מקלט במטרה לגרום להם לעזוב את ישראל, עד שנסגר לפני כחודש על ידי שר הפנים אריה דרעי בנימוק שאינו משיג את מטרתו.

השנייה היא אכיפה הדוקה יותר של "חוק הפיקדון", שמחייב מעסיקים להפקיד בחשבון בנק ייעודי 20 אחוזים ממשכורתם של מבקשי המקלט עד ליציאתם מישראל.

הדרישה השלישית היא הגדלת המענק שניתן לעוזבים ועומד כרגע על 3,500 דולר.

ברמה המדינית דורשות תומכות הגירוש מהממשלה לכרות הסכמים חשאיים עם מדינות המקור של מבקשי המקלט, אריתריאה וסודן, ועם מדינות אחרות באפריקה, במטרה ליצור תשתית לגירושם: "יש לשנות את מדיניות אי-ההרחקה בהתבסס על פסיקות וחוות דעת במדינות מתקדמות, כגון פסיקת בית הדין האירופי לזכויות אדם ופסיקות נוספות המתבססות על הידע שנצבר במשרד הפנים ובמכוני מחקר ישראליים על מסתננים שחזרו מישראל לארצות המוצא". (YNET)

חיים גורן אחד הפעילים המרכזים כתב פוסט נוסף בזה הלשון והמדגיש את הצורך ב"פסקת ההתגברות":

"למה כל כך חשובה לנו פסקת ההתגברות?

מעבר לזה שחשוב מאד בעיני להחזיר איזשהו איזון בין הרשות המחוקקת לשופטת, ספציפית בסוגיית המסתננים הפסקה הזו חשובה במיוחד.

כבר הוכח שלמצוא מדינה שלישית שתסכים לקלוט מסתננים זה למעשה להישען על קנה רצוץ. היא יכולה להתחרט (למשל כתוצאה מלחץ בינלאומי שמופעל בעיקר על ידי "חברינו הטובים" כאן בארץ), הכמויות הן מוגבלות וגם קשה מאד להניח את דעת שופטי הבגצ כי המסתננים יזכו לכל הזכויות במדינה השלישית וכך יש להם כר נרחב לבטל את ההרחקה הכפויה שוב.

כאן אנו צריכים לזכור שמה שעבד לפני מספר שנים, כאשר גדעון סער רק החל להעביר חוקים בנושא הזרים, צריך להמשיך.

הלחץ הגדול צריך להיות התמריצים; חיוביים (כגון מענק) או שליליים (איסור העסקה למיועדים לחולות, שצריך להיפתח שוב) או גם וגם (חוק הפיקדון) שיגרמו לעזיבה מרצון. אם זה ייעשה באופן אפקטיבי אתם תראו שהמספרים יתחילו לרדת באופן משמעותי.

בשביל שכל המהלך הזה לא ייפסל – צריך פסקת התגברות."

יו"ר ועדת הפנים יואב קיש: אני חושש מחוסר מדיניות של הממשלה בנושא המסתננים. הממשלה הובילה מהלך נכון של גירוש המסתננים, אבל המהלך הזה נכשל

"אני חושש חוסר מדיניות של הממשלה בנושא המסתננים. הממשלה הובילה מהלך נכון של גירוש המסתננים, אבל המהלך הזה נכשל", אמר יו"ר ועדת הפנים ח"כ יואב קיש בדיון היום על יישום מדיניות הממשלה בעניין המסתננים וסגירת מתקן חולות, לדבריו: "טוב עשו שלא הלכו למתווה מסוכן שהיה משאיר פה אמירה כאילו יש פה פליטים. היינו רוצים להחזירם לארצות מוצאם. יש בעיה עם סודן ואריתריאה שאינן מקיימות יחסים דיפלומטיים עם ישראל. הלחץ הכלכלי שאפשר להפעיל באמצעות חוק הפיקדון הוא כלי שיכול לסייע. הוועדה תבדוק האם החוק נאכף, ואם לא מדוע. נוודא שהכלי הקיים הזה ממומש. נעשה את המקסימום להוציא את המסתננים מפה".

ח"כ יעל כהן פארן: "הוציאו מיליארד שקל על חולות. הגבול נסגר. מה שדרוש זה מנהלת שתפזר את האנשים, ותפסיקו לעשות קמפיין קיצוני שפוגע בכם ובהם ביחד".

ח"כ ענת ברקו: "צריך לשמור על המדינה. דרום תל אביב היא חלק מהמדינה. פוטנציאל ההסתננות עדיין קיים אם זו תהיה מדינה קולטת עריקים. צריך לעצור את הגל הזה ולהרחיק מסתננים שאינם פליטים. 207 מסתננים ששוחררו אתמול ממתקן חולות לא הגיעו לוועדות הקבלה בקיבוצים, אלא יש לדרום תל אביב, על הגב של אוכלוסיות שזקוקות לעזרה – נשים בנות 75 שלא יוצאות למכולת בלי ליווי שוטר".

ח"כ לאה פדידה: "את חברה בממשלה".

ח"כ מיקי רוזנטל: "עצוב נורא שהנושא הפך לפוליטיקה. במקום לנסות למצוא יחד פתרון ראוי. כבר לפני 15 שנה עשיתי כתבה על הזנחת דרום תל אביב. אנשים פחדו לצאת לרחובות לפני שהגיעו פליטים מאריתריאה. מי שחושב שיהיה פתרון תוך חודש, או אפילו שנה-שנתיים, מטעה. כל פתרון ייקח זמן".

צחי שרעבי, מפקד תחנת שרת: "ב-2017 הצלחנו לייצר פעולות יחד עם ההגירה, והיו תוצאות, אבל ב-4 החודשים האחרונים, מאז סגירת חולות והוצאת הזרים מסהרונים, כמעט כולם חזרו לדרום תל אביב. בגלל העמימות יש כרסום בהרתעה. הם מבינים שאין לאן להרחיק אותם, שאין סנקציות. התרבו מאד דקירות עם בקבוקים. יש רצון לצבור ממון ברחוב. יש עליה משמעותית במקרי השוד. הקורבנות העיקריים הן פיליפניות. רובן לא מתלוננות. אם רוצים הרתעה או משילות, חייבים להגמיש את הסנקציות. בפן הפלילי הרבה פעמים אין יכולת להגיע לראיות ולכתב אישום, ואז הם משתחררים.

שלמה מסלאווי, חבר מועצת העיר תל אביב: "מי מונע מהקיבוצים לקלוט אותם? ממתי האו"ם הוא נר לרגלינו? כל ההיסטוריה הם נגד מדינת ישראל. מדברים על שיקום. שכונת התקווה בזמנו של בגין כן השתקמו, אבל עם כניסת המסתננים הכל התמוטט. אנו מגדלים דור חדש של פשע. ביום העצמאות ה-70 גורל תושבי דרום תל אביב לא בטוח. הם נצורים. המדינה מפירה את הבטחתה להיות בית בטוח לאזרחיה".

יונתן יעקובוביץ, המרכז למדיניות הגירה: "קשה לנהל דיון כשיש בורות גדולה. רוב המורחקים מישראל בכל שנה הם "לבנים" – מאוקראינה וגאורגיה. חולות הוא כלי, שאמפירית הוכח כיעיל ביותר. עצרנו את זרם הכניסה לישראל לפני שהגדר נבנתה. עצרנו את העינויים בסיני. צריך לתת פרס נובל למדינה שעצרה את זה. עד היום יצאו מישראל 20,000 מסתננים, רובם שבו למדינות מוצאם. 7000 סודנים חזרו לסודן, בגלל מתקן חולות וחוק הפיקדון. 3200 אריתריאים חזרו לאריתריאה באופן עצמאי. מה זה 'מרצונם'? ודאי שכולם רוצים להישאר פה, אבל ברגע שקיבלו זימון לסהרונים או לחולות, החליטו שלא כדאי להם וחזרו למדינות מוצאם. היום, לפי המשפט הבינלאומי, אפילו חלק מהדארפורים יכולים לחזור".

חה"כ רוזנטל נצפה במהלך הישיבה קם וצועד בצורה מאיימת ובטון חזק עד כדי כמעט מגע פיזי עם איילה סינוואי אחת הפעילות המרכזיות של מטה מאבק תושבי דרום ת"א. הוידאו אף הופץ ברשתות החברתיות וחבר הכנסת זכה לגינויים מקיר לקיר על מעשהו זה.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן