מחדל המסתננים: כעת מנסים לתת להם אזרחות

מחדל המסתננים נמשך וכעת תקועים כאן למעלה מ60,000 מסתננים ועוד עשרות אלפים שהתחזו לתיירים. הם מקימים משפחות וממתינים לקבל אזרחות. מי אשם? מה אפשר לעשות? 

במאמר זה אנסה לענות לשאלה מי האשמים בגרימת המחדל וייתכן שהם יהיו המקור לפתרון.

המסתננים הראשונים נכנסו בתקופתו של אולמרט. השמאל וארגוני זכויות המסתננים עשו מסע תעמולה בכנסת ובתקשורת למען המסתננים וטענו שמדובר בכמה מאות בלבד של פליטים מדרפור. אחד הראשונים שהתריעו על כך הוא ד"ר גיא בכור  במאמריו מ 2007 ו 2011 ( הערה 1 ) שמציין את ישיבת וועדת הפנים בינואר 2007 כאחת מהנקודות שבהן היה אפשר לעצור את המחדל אך לא היה מי שיעשה זאת.

כשקוראים את פרוטוקול הישיבה ההיא (הערה 2), אי אפשר שלא להזדעזע מקוצר הראות של נבחרי הציבור. באותה ישיבה סוכם על הכנסת 288 פליטים מדארפור שייקלטו ע"י המושבים והקיבוצים. רוב הח"כים ובראשם ח"כ לשעבר אבשלום וילן (מר"ץ) הבטיחו שמדובר בלא יותר מ 300 ואילו החששות שמספרם יהפוך לאלפים הם הפחדות שווא. הרצון לסייע לפליטים גבר על האזהרות שרק שליש מאותם 288 הגיעו מדרפור והיתר מסתננים. רק ח"כ לשעבר מג'לי והבה הזהיר:  " היום מדובר ב-‎340 איש, ומחר הם יהפכו ל-‎3,040.".

התוצאה היום:  יש יותר מ 60,000 מסתננים ועוד עשרות אלפי תיירים מתחזים שנכנסו באשרת תייר והשתקעו כאן . יש גם מגמה של כניסת "תיירות" מאתיופיה שנקלטות בקהילת המסתננים. אלה רק המספרים הרשמיים ואף אחד לא יודע בוודאות כמה מסתננים לא נרשמו. אבל לא כל הח"כים הפיקו לקחים. אבשלום וילן הופיע כנציג החקלאים בוועדה בכנסת ב 6/11/2012 וטען שאפשר לקלוט 8,000 מסתננים ברפתות ועוד אלפים בחממות.

היום ניתן להיווכח כי אומנם השמאל ונציגיו בכנסת יזמו את המהלכים שבגללם הוצפנו במסתננים. אי אפשר שלא לחשוד בכוונותיהם של נציגי השמאל להוליך את עם ישראל שולל. אך לא מעט ח"כים מהימין כמו גלעד ארדן ויצחק אהרונוביץ' נגררו אחרי השמאלנים. כולם הבטיחו שרק 288 פליטים ייכנסו אך מאז נכנסו מאה אלף או יותר. כולם הבטיחו שהקיבוצים והמושבים יקלטו אותם, אך בפועל הם הוזרמו לדרום ת"א, אילת, אשדוד וערים נוספות.

מ 2007 עד יוני 2012 זרמו לכאן המסתננים. ממשלת נתניהו שמה דגש על בניית הגדר בדרום, אך לא עשתה שום פעולה דחופה לגרש את המסתננים. עד ינואר 2012 נחקק תיקון לחוק שאפשר לממשלה להכניס את המסתננים לאתר השהייה.  אך הוא נאכף מיוני 2012 בעקבות ההפגנות. מאז חלה ירידה דרסטית במס' המסתננים החדשים.  לא מזמן פורסם שהגדר בדרום חוסמת 80 אחוזים מהברחות הסמים. עדיין לא ידוע כמה מסתננים עדיין נכנסים ונוסעים ישר לת"א בלי להירשם. בכל מקרה הגדר לא מונעת את השתקעות המהגרים הבלתי חוקיים שכבר נכנסו וכניסתם של חדשים על תקן תיירים.

כעת ארגוני הסיוע למסתננים הגישו בג"ץ במטרה לבטל את התיקון לחוק שמאפשר מעצר מסתננים. יש גם דרישה "להסדרת מעמד" ואשרת עבודה למסתננים.  האם אפשר לזלזל בחשש שבעקבות הסדרת המעמד לא יידרשו איחוד משפחות ? מי ערב לכך שמספרם של המסתננים והשב"חים שיקבלו מעמד לא יזנק לחצי מיליון ?

הפתרון שאנו דורשים הוא ברור וצודק: הגיע הזמן להחליט מי מהמסתננים הוא מבקש מקלט ולהכניס אותו למחנה פליטים כמקובל בכל הארצות הנאורות. כפי שארדואן הקים מחנות פליטים לאחיו הסורים.  במקביל חייבת הממשלה לפעול במבצע מרוכז להוציא ממרכזי הערים ולהרחיק מהארץ את השוהים הבלתי חוקיים שלא הוכרו כמבקשי מקלט.

יש מס' גורמים שמונעים טיפול צודק בבעיה. הראשונים הם ארגוני הזכויות שמנצלים את ההגירה הלא חוקית לצרכים פוליטיים, הם שואפים לשנות את הרכב האוכלוסייה בישראל ולהפוך אותה למדינת כל אזרחיה. אבל אלה לא היו מצליחים ללא תמיכת אינטרסנטים. למעשה יש מי שנהנה מהמצב: בתי מלון והמון משפחות מצפון ת"א ויתר האזורים הנחשבים, שמעסיקים מהגרים בלתי חוקיים. כמו במקרים של נשותיהם של שר הביטחון לשעבר והיועמ"ש ששילמו קנס קטן.  יש הרבה ישראלים שמוכנים לעבוד בניקיון תמורת שכר סביר, אך מתברר כי לא חסרים אנשים מבוססים ועשירים שמעדיפים עובד זר רק כדי לחסוך מעט שקלים.

תפקידה של הממשלה ובראשה נתניהו היה לפעול מול כל ארגוני הסיוע והאינטרסנטים ולמנוע את כניסתם של המסתננים. מדוע הממשלה איננה פועלת כראוי?

כדוגמא למה שקורה בממשלה, פרסמתי תוכן שיחה שהייתה לי עם ח"כ דודו רותם מישראל ביתנו. לדעתו אין בעיה לתת אזרחות ל 50,000 מסתננים, וגם "תושבי דרום ת"א עושים סתם רעש". (הערה 3). צריך לציין שגם דני איילון (הערה 4 ) ועוד ח"כים מישראל ביתנו בחרו שלא לפעול והתעלמו מהסבל של התושבים שנפגעו מהמסתננים. לפני שנה וחצי באו 4 ח"כים של ישראל ביתנו לביקור בנווה שאנן ומאז לא שמענו מהם.

בעיה אחרת היא שגם אמצעי התקשורת המרכזיים שלקחו את תפקיד "כלב השמירה" של הדמוקרטיה, נמנעים מלחשוף את כל האמת בפני הציבור. לארגוני הזכויות יש גישה נוחה לתקשורת, בעוד שאותנו מצנזרים. לכן הציבור לא מקבל את כל המידע ולא מבין את חומרת הבעיה.

המסקנות:

1)     האשמים המרכזיים הם נתניהו וליברמן וחברי כנסת רבים בליכוד ביתנו, שבמחדליהם מאפשרים לקומץ של ארגוני זכויות לרמוס את דרום ת"א, אילת, אשדוד ועוד.

2)     במקביל להפגנות ולפעולות שאנו עושים כיום, חייבים להפעיל לחץ על "ליכוד- ביתנו"  למשל:

  • בקרוב יהיו מפגשים של הרמת כוסית לרגל השנה החדשה.  של גדעון סער, סילבן שלום ושאר שרי הליכוד ביתנו, אפשר לבא ולחלק עלונים .
  • לקרא לגלעד ארדן וליצחק אהרונוביץ' שיעשו משהו לתיקון הטעויות שלהם מ 2007 .
  • לכתוב תגובות ופניות לעיתון "ישראל היום" שתומך בנתניהו. (הערה 5 ).
  • לכתוב או להתקשר אל כל נבחרי הציבור כולל נציגים במועצה ולדרוש מהם שילחצו על הממשלה לקיים הבטחות ולהעביר את המסתננים לקיבוצים. צריך לציין שאגף המשימות בקיבוצים תמך במסתננים ושיתף פעולה עם ארגוני הזכויות במס' מקרים, אז שיואילו להכניס אותם לבתיהם.
צבי גלברט
חבר בוועד הפעולה למניעת מסתננים ושב"חים באשדוד

הערות:

הערה 1

קישורים למאמרים של ד"ר גיא בכור:

http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=1495

http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=386

הערה 2

בחרתי במספר ציטוטים מאותה ישיבה בינואר 2007 שניהל ח"כ לשעבר יורם מרציאנו (עבודה) ובה דרש שישראל תקבל את 288 מסתננים מטעמים הומניטריים.

ח"כ לשעבר אבשלום וילן (מר"ץ) המעיט בסיכון שה 288 יהפכו לאלפים ואמר: "מדובר פה על ‎288 איש, ומפחידים אותנו שמחר זה זרם של אלפים ועשרות אלפים. אני לא מציע לעסוק בזרמים, אני מציע לעסוק בנושא בצורה נבונה ולמצוא פתרונות. אפשר לדבר עם מדינות אחרות, חלק אנחנו נקלוט, חלק אחרים יקלטו. את בעיית המעברים בגבול הדרום צריך לפתור בלי כל קשר לעניין הזה. אני מציע שאנחנו ננהג באותם ‎288 איש שהגיעו לפה, בהתאם למסורת היהודית. ועדת הפנים של הכנסת צריכה לפנות לשר הביטחון ולשר לביטחון הפנים, לפתור את הסוגיות. יש גופים התנדבותיים רבים בארץ: אזרחים, תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית, כפרי נוער ואחרים, שמוכנים לקלוט. יש היום כמה עשרות שנמצאים שם"

חבר הכנסת פרופ' אבישי ברוורמן (עבודה) שיחד עם חבר הכנסת גלעד ארדן (ליכוד), הקים שדולה למען פליטי דארפור, נשא נאום חוצב להבות על היהודים שנספו בשואה ואמר: " אני פשוט מתפלץ ואני פשוט בוש כאשר יש השמדת עם בסודאן, ואני לא נכנס פה לעניינים פוליטיים, ומגיעים מספר קטן של פליטים."

סיגל רוזן ממוקד סיוע לעובדים זרים ציינה את המספר המרבי של פליטים:  "בדוח האחרון של נציבות הפליטים של האו"ם נרשם שיש פחות מ-‎15,000 מבקשי מקלט במצרים. "

גם ח"כ יצחק אהרונוביץ' הצטרף למקהלת ההומנית ואמר: " כרגע ‎220 עצורים שיושבים בכלא, שהם למעשה מחכים לסטאטוס, כי אין להם סטאטוס ומעמד של פליט, תושב ארעי, או זמני. צריך לתת להם איזה פתרון."

אבל היו גם אלה שהזהירו מהצונמי של המסתננים:

יוכי גנסין ממשרד המשפטים אמרה: "ההשוואה לכך שמדינות אירופה לא קלטו יהודים בתקופת השואה, איננה רלוונטית לחלוטין. "  "רק שליש מקרב המסתננים הם מדארפור. כל האחרים – מדינת ישראל איננה יודעת מי הם ומה הם, והם אינם מדארפור, והם אינם בהכרח פליטים. "

מבין כל הח"כים רק ח"כ מגלי והבה (קדימה) ניסה להציל את המצב ואמר:  " היום מדובר ב-‎340 איש, ומחר הם יהפכו ל-‎3040.". " מדינת ישראל היא בין המדינות שלא מקבלות מהאיחוד האירופאי סיוע, וזאת לעומת המצרים, הסודאנים, וכל מדינות צפון אפריקה שמקבלות כסף לטפל באוכלוסייה שלהם, או לטיפול בפליטים שנוצרו כתוצאה מהמלחמות האלה. למדינת ישראל יש היום מספיק בעיות, ואני לא רואה שהיא צריכה להיות מדינת הפתרון לפליטים מאפריקה או ממקומות אחרים"

הערה 3

אני סבור שח"כ דודו רותם משקף את דעתו של ליברמן.  הדברים פורסמו גם בכתבה בערןץ 7 שבדק עם ח"כ דודו רותם והוא אישר את תוכן שיחתנו:

מה חושבים בישראל ביתנו על סוגיית המסתננים?

http://www.inn.co.il/News/News.aspx/245308

הערה 4

ב 21/6/2010 הופיע סגן שר החוץ דאז דני איילון בוועדה בכנסת. הוא לא הציע שום פתרון להרחקת המסתננים, אלא הטיל את האחריות על בניית הגדר ומשרד הפנים. הוא העריך את מס' המסתננים אז ב 25,000 וטען שמחובתה של ישראל לדאוג להם.

הערה 5

להלן כתובות המייל של ישראל היום:

deot@israelhayom.co.il

hayom@israelhayom.co.il

aharonl@israelhayom.co.il

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן