הוצג החוק לשכירות הוגנת

עיקרי החוק: הסדרת יחסים בין השוכר למשכיר * הגבלת העלאת שכר דירה * הגדרת דירה ראויה להשכרה

אמש (חמישי) הציגו שר האוצר, יאיר לפיד, שרת המשפטים, ציפי לבני, ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי,  ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר, ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, יו"ר התאחדות הסטודנטים, גלעד ארדיטי ונציגי הצעירים בתל אביב את תזכיר החוק למען שכירות הוגנת, בבית הצעירים של עיריית תל אביב יפו מזא"ה 9. מדובר בהצעת חוק אותה יזם שר האוצר ואשר קודמה דרך קבינט הדיור בראשותו. מטרתו של החוק הינה שיפור המסגרת החוקית הקיימת בעניין הסדרת יחסי משכיר-שוכר של דירת מגורים ויצירת מסגרת חוקית מתאימה להבטחת הגינות, סבירות והגדלת הוודאות ביחסים המשפטיים בין הצדדים. 27% מתושבי ישראל גרים בשכירות ובקרב הצעירים בגילאי 30-39 חלה עלייה מ-25% בשנת 1997 ל-37% בשנת 2012. שיעור שוכרים גבוה מהממוצע ניתן למצוא בכל הערים הגדולות (תל אביב-יפו 46.4%, רמת גן 37.7%, ירושלים 31%, ב"ש 36%, חיפה 33%) ואף ביישובים בפריפריה הסמוכים למוסדות השכלה גבוהה.

החוק מורכב משלושה חלקים, הראשון מטפל בהגדרת יחסי שוכר משכיר וכולל את נושא הערבויות, תיקון פגמים בנכס המושכר ומסדיר את הנושא של ביטוח דירה, כך שהמשכיר לא יהיה רשאי לדרוש מהשוכר לשלם את דמי הביטוח. החלק השני מתאר את הגדרתה של דירה ראויה להשכרה לצורך הבטחת רמת איכות מינימלית לדירות. החוק קובע כי יגובשו תנאים מינימאליים לדירה הראויה למגורים הכוללים רכיבים בסיסיים הנוגעים לגישה חופשית לדירה, מערכת לאספקת מי שתיה ומים חמים, קיומם של מערכת חשמל ותאורה, של פתחי אוורור, ועוד.

החלק השלישי בחוק נועד לצורך הגברת הוודאות והיציבות לשוכר והוא כולל איסור על העלאת שכר הדירה משנה לשנה, למשך 3 שנים, ביותר מ-2%. יודגש כי מחיר השכירות הבסיסי יקבע באופן חופשי בין שוכר למשכיר והמשכיר רשאי יהיה להשכיר את הדירה לשנה ואז להחליף שוכר, אך מחיר השכירות לשוכר החדש לא  יעלה ביותר מ-2%. על מנת שהשוכר יוכל לדעת מה היה המחיר בנכס יחויב המשכיר להציג בפניו את חוזה השכירות עם הדייר הקודם ולצרפו לחוזה החדש. הפרת חובת אי העלאת שכר הדירה תגרור פיצוי ללא הוכחת נזק. תחולת החוק תהיה  על חוזים חדשים שנכרתו מה- 1.1.15, ועד ל- 1.1.20.

כמו כן, החוק יקבע כי יוקם מרשם שכירויות ברשויות מקומיות באופן וולונטרי לטובת הקלה על יישום החוק. כל רשות מקומית תחליט, על פי הצרכים והיכולות שלה האם להקים מרשם שכירויות בתחומה. כל רשות תיעזר בתשתית הקיימת אצלה לאור העובדה שברשויות רבות נשמרים חוזים לצרכים אחרים כגון: ארנונה, אזורי רישום, תווי חניה, ועוד. בשלב זה ישנן הסכמות בין משרדי האוצר והמשפטים על הקמת המאגר אולם דבר החקיקה עדיין נמצא בשלבי נוסח ולכן הכוונה להקמת המאגר מעוגנת בדברי ההסבר בלבד.

החוק מבקש להמשיך ולקיים את הגמישות של שוק השכירות למגורים במקומות המתאימים מתוך הכרה בהיקפם הגדול של חוזי השכירות למגורים ובהטרוגניות של שוק זה מבחינת אופי השוכרים והמשכירים, מגוון הדירות העומדות לשכירות והביקוש המשתנה בין אזורי שכירות שונים בארץ.

הצגת החוק - קרדיט צילום: שי ברנשטיין

שר האוצר, יאיר לפיד: "הצעת חוק "שכירות הוגנת" תייצר יציבות והגינות בשוק השכירות. בעזרתה נוכל לספק לשוכרי הדירות ודאות לגבי מחיר הדירה שלהם לתקופה ארוכה יותר משנה, נוכל לוודא שהדירות המושכרות ראויות למגורים. נתמרץ הקמת מרשם שכירויות – שיכיל מאגר של חוזי שכירות. נבטיח שבעל הדירה לא יוכל לבוא בדרישות בלתי סבירות לשוכרים רק כי הוא יכול. רק כי הוא בטוח שאם הם לא יסכימו, יש כבר 5 שוכרים שמחכים בתור".

שרת המשפטים, ציפי לבני: "מעתה לבעל דירה לא תהיה בעלות על המשכיר. הזמן לשינוי החשוב הזה הגיע. מעכשיו לא יהיה מספיק לשאול אם המטבח נאה כמו בסיפור הילדים דירה להשכיר, אלא יהיו חובות למטבח תקין, לשירותים ראויים ולשטח סביר של דירה למגורים. בעל הדירה לא יוכל יותר לקבל בעלות על המשכיר״.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: ״כשפרצה בתל אביב-יפו מחאת האוהלים אמרתי שאני אירתם ואסייע לכל יוזמה לשינוי החוקים שמשקפים מדיניות של שוק חופשי פרוץ המעדיף את מי שכבר יש לו רכוש כי אני – כסוציאל דמוקרט – סבור שלמדינה יש אחריות ומחויבות לדאוג לקורת גג, לחינוך ובריאות לכל תושב. אני שמח שהממשלה הרימה את הכפפה ולקחה על עצמה להוביל את השינוי בנושא החשוב הזה המשפיע על חייהם של כ-2 מיליון ישראלים ומעיק במיוחד על הצעירים ביניהם״.

ראש עיריית חדרה ויו״ר ועדת השיכון במרכז השלטון המקומי, צביקה גנדלמן: ״הגיע הזמן לפוצץ את בועת השכירות של מדינת גוש דן. שכירות הוגנת תחזק את הערים במעגל השני והשלישי סביב תל אביב ותאפשר לצעירים להמשיך לגור גם בפריפריה. החזית האחידה של לפיד ולבני מייצגת את רוב הציבור וזוכה לרוח גבית מהשלטון המקומי״.

ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר: ״כדי שהחוק למען שכירות הוגנת ימלא את ייעודו, דרוש שיתוף פעולה מלא בין הממשלה והרשויות המקומיות ואני בטוח שכך יהיה. כאשר משברים היום על ביטחון, צריך לזכור שלא מדובר רק בביטחון אישי אלא גם בביטחון כלכלי והחוק הזה הוא התקדמות ראויה בדרך לחברה הוגנת וצודקת. ברמת-גן 38% מהתושבים גרים בשכירות, ואנחנו פועלים ללא הרף לקידום  תחום ההתחדשות העירונית ובכך מגדילים את היצע הדירות והצלחנו להביא לירידה במחירי השכירות בעיר. זה המקום להזכיר את מגדל הסטודנטים הצפוי לקום באזור האצטדיון והבורסה, כדי לאפשר לצעירים ולסטודנטים מחיה בכבוד״.

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ': ״יוזמת שר האוצר לשכירות הוגנת היא צעד חשוב בסיוע לצעירים ולסטודנטים, בהתמודדות היומיומית עם יוקר המחייה. אני מברך על כך ומקווה שהחוק יכנס לתוקף במהרה".

יו"ר התאחדות הסטודנטים, גלעד ארדיטי: "רובם הגדול של הסטודנטים והצעירים בישראל שוכרים דירות ונתונים לחסדי ליבו של שוק לא מפוקח ולא הוגן. סקרי הסטודנט שאנו עורכים מידי שנה מצביעים על כך שהנטל העיקרי על סטודנטים וסטודנטיות הוא בהוצאות על דיור, יותר מאשר על שכר הלימוד. החוק יאזן את היחסים הפוגעניים שקיימים היום בין שוכרים ומשכירים, וייתן סטנדרטים למגורים הולמים בשכירות. אנו שמחים שמשרד האוצר ומשרד המשפטים הרימו את הכפפה ונענו לקולם של מאות אלפי סטודנטים וצעירים בישראל".

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן