בשבוע הבא: דיון נוסף בכנסת בעניין כפר שלם

ביום שלישי הקרוב, ט"ז באדר ב' (18.3) בשעה 09:00 בבוקר, תקיים הועדה לביקורת המדינה בכנסת, בראשות ח"כ אמנון כהן (ש"ס) ישיבת מעקב בנושא דו"ח מבקר המדינה בעניין פינוי כפר שלם. 

בישיבה הקודמת, לפני כשלושה כחודשים, נחשף כי עיריית תל אביב תגדיל את אחוזי בניה במקום כדי לקדם את תכנית פינוי-בינוי. יו"ר הוועדה אמר אז כי בגלל חשד לניגוד עניינים, אסור שעורכי דין פרטיים שהרוויחו מההליכים המשפטיים ימונו למפרקי חברת "חלמיש".

עמי כ"ץ, נציג חברת 'חלמיש' ועיריית תל אביב הוסיף בדיון הקודם כי "בדקנו זכאים ועלויות בעבודה מקיפה ורצינית, ובימים אלו אנו בודקים את החלופות האפשריות לביצוע. נגיש למינהל מקרקעי ישראל בעוד כשבועיים, את המתווה שיהיה מוסכם על התושבים. לא נאיים במשפטים או בפינויים, כי לא יכול להיות פתרון בלי להידבר עם התושבים. תהיינה תוספת זכויות-בניה ע"י העירייה, כדי לקדם את הפתרון".

יו"ר 'חלמיש' לשעבר רחל תורג'מן, סיפרה אז כי התפטרה כיוון ש"איש מהגורמים לא יטפל בתושבי כפר שלם. עבדתי בהתנדבות מלאה ומתוך תחושת שליחות חברתית לטיפול שורש מתוך כנות והידברות, אך הבנתי שאין עם מי לעבוד. רשות החברות הממשלתיות כל העת חיבלה בתפקידי". לדבריה, הקריטריונים לזכאות לפיצוי נקבעו כבר בשנת 96' ויש לאמץ אותם ולהתאימם לשנה זו, כי במשך השנים חל בהם פיחות.

אהרן מדואל, מזכיר ועד כפר שלם ציין כי בשנת 93' פונו ע"י פיצויים כ-400 משפחות ללא בעיות, אך אח"כ נתקע התהליך. "חברת 'חלמיש' פתחה בהליכים משפטיים לפני שהחלה בהידברות עם התושבים, ושינתה קריטריונים בלי ליידע איש. עורכי הדין של חלמיש התעשרו ב7 מיליון ₪ בשנתיים וחצי". נציג האוצר, יאיר פינס, הוסיף עוד כי "היו בשנים האחרונות אין-ספור ישיבות אך לא הצלחנו להגיע למתווה מוסכם, כי עיריית תל אביב צריכה להחליט לטפל בעניין מבחינה אסטרטגית, ואילו אנו נאמץ כל קריטריון הגיוני". ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) קרא לשיח משותף עם התושבים, ולהתקדם להשגת מתווה לפתרון בעתיד, ואילו ח"כ דב חנין (חד"ש) הדגיש כי "ועד התושבים מייצג את כולם, יודע מה הוא רוצה ועובד בעקביות למשך שנים. דו"ח המבקר יחסוך מהעירייה עבודה גם בעתיד, כי הוא מצביע על חיסרון ההסתכלות החברתית והתמקדות רק בהיבט הכלכלי".

ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ציין בדיון כי משרדו המתין לגורמים שונים כמינהל, עיריית ת"א ומשרדי הממשלה, והדגיש כי אם העירייה תסכים למתווה– ניתן לבצעו. עזאלדין דאהר, נציג משרד הפנים ציין מנגד, כי אישור התכנית ימשך כשנתיים.

ניסים סלמן, סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות, אמר עוד כי "הרגשנו בשנים האחרונות שאיננו יכולים לפקח על 'חלמיש' ולכן פנינו למבקר המדינה שיבדוק את התנהלותה – וכשבדיקתו תסתיים נשמח לבוא לוועדה ולהגיב. אנו פועלים למזג מספר חברות משכנות העוסקות בדיור ציבורי". ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) דרש לקבוע לוח זמנים ברור, ולישיבת המעקב הבאה של הוועדה לזמן את ראש העירייה וראש המינהל, ואף לדרוש מהם דיווחים בכתב.

הישיבה תתקיים באולם "נגב" בכנסת, ותשודר בערוץ הכנסת.

תמונת הכנסת באדיבות google street view.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן