הערכה: מאות בעלי נכסים באזור התחנה המרכזית הישנה בסכנת אישום פלילי

עיריית תל אביב החלה לאחרונה לפשוט על בניינים באזור התחנה המרכזית הישנה בת"א במטרה למצוא עבירות לכאורה על חוקי התכנון והבניה ולהגיש בגינם כתבי אישום פליליים ולגבות קנסות כבדים.

לאתר הקהילתי הגיעה השבוע שיחת טלפון מבעל נכס (שמו שמור במערכת) בשכונת נווה-שאנן בתחנה המרכזית הישנה בדרום תל אביב שמסר על כך שפקחי העירייה פשטו על השכונה והעירייה החלה להגיש כתבי אישום לבעלי נכסים. לדבריו, בבעלות משפחתו נכס מסחרי קטן בנווה שאנן ואשר משמש כבר עשרות שנים לטענתו כנכס מגורים.

"לפתע אחרי 40 שנה, הגיעו פקחי בניה מעיריית תל אביב, ערכו סריקות ושלחו לנו כבר זימונים למתן עדות לפני הגשת כתב אישום פלילי", כך הוא מתאר בהתרגשות. "מעולם לא הייתי מודע לכך שעשינו משהו לא חוקי. העירייה ידעה במשך עשרות שנים על השימוש בנכס למגורים. לא מבין מה קרה פתאום אחרי כל כך הרבה שנים שזה לא הפריע לאף אחד? מה אני אמור לעשות עכשיו?" הוא שאל.

מבדיקה שהאתר הקהילתי ערך מסתבר כי לאחרונה ממש בעקבות החלטות במועצת העיר החלה מחלקת הפיקוח על הבניה של עיריית תל אביב לפשוט על כל הבניינים באזור התחנה המרכזית הישנה בדרום תל אביב וזאת במטרה לאתר בעלי בתים אשר פצלו את דירתם למספר דירות מגורים, כאלה שבנו ללא היתר בניה וגם כאלה המשכירים נכסים מסחריים למטרה של מגורים וזאת כאמור בניגוד להיתר הבניה שהוצא כבר לפני עשרות שנים.

וכך עובדת השיטה:

תחילה שולחת מחלקת הפיקוח על הבניה של עיריית תל אביב  לבעלי הבתים בהם חושדת שנעברו עבירות על חוקי התכנון ובניה דרישה בכתב לבקר בנכס וכן שולחת גם הזמנה למסירת גרסה/עדות כאשר היא כבר מזהירה במכתב שהיה ולא יאפשרו לה ביקור בנכס היא תפעל מיד לניתוק החשמל.

ביקורת במקרקעין

בשלב הבא, לאחר הביקור של פקחי הבניה וגביית הגרסה/העדות מאת בעלי הנכסים מעבירה מחלקת הפיקוח על הבניה את התיק למחלקה המשפטית בעירייה וזאת על מנת שזו תגיש כתבי אישום פליליים נגד בעלי הבתים.

הזמנה למסירת עדות

לאור הדברים פנינו לעו"ד נבון קצב ממשרד נבון – עורכי דין בתל אביב המתמחה במקרקעין ותכנון ובניה ואשר מייצג בעלי נכסים ושאלנו אותו מספר שאלות בקשר לעניין.

'עו"ד נבון שלום מהי חומרת הדברים ומה על בעלי הנכסים לעשות כעת ?'

"רוב בעלי הנכסים הינם הדיוטות ואינם מבינים את המשמעות הקשה של הגשת כתב אישום פלילי נגדם בעבירות תכנון ובניה אלה על ידי עיריית תל אביב ואת המשמעות הקשה של הרשעה פלילית בעבירות אלה וגם אינם מודעים גם למכה הקשה העומדת לנחות על ראשם הכוללת גם קנסות כבדים מנשוא של אלפי ועד עשרות אלפי ש"ח, ולכן הם גם מתנהלים לרוב מול העירייה ומול מחלקת הפיקוח על הבניה ומול המחלקה המשפטית שלה לבדם וללא עורך דין מטעמם ומופיעים גם לדיוני ביהמ"ש בעצמם וללא ייצוג הולם של עורכי דין הבקיאים ומתמחים בתחום, אינם מציגים חוות דעת שמאית נגדית, אינם יכולים להתמודד עם פרקליטי העירייה המנוסים בלחקור את השמאי מטעמם ולערער את קביעותיו".

"בעניין זה ראוי לציין ולהדגיש כי בלא מעט מקרים, ליווי צמוד של עורך דין הבקיא בתחום המקרקעין והתכנון ובניה וניהול נכון ומקצועי של ההליך המשפטי, הן בתוך כותלי ביהמ"ש והן מחוצה לו מול העירייה ועורכי הדין שלה, יכול למנוע לעיתים הגשת כתב אישום ו/או הרשעה פלילית ו/או לכל הפחות למזער את גובה הקנסות שיפסקו בסופו של יום נגד הנאשם וזאת בפרט אם יוכח כי בעל הנכס פעל בתום לב, ולא מתוך כוונה לזלזל בחוק וכאשר נודע לו דבר העבירה הוא פעל מיד להפסקתה". 

'כעורך דין הבקיא בתחום, מה דעתך על התנהלות העירייה בנושא ?'

"זכותה וגם חובתה של עיריית תל אביב יפו לשמור על החוק ולאכוף אותו כמובן ובכלל זה להילחם בתופעה של עבירות תכנון ובניה מסוג זה של פיצול דירות ו/או שימושים חורגים ללא קבלת היתר, אולם יחד עם זאת לעניות דעתי ראוי וצודק לבחון כל מקרה לגופו ולא למהר ולהגיש כתבי אישום פליליים נגד אזרחים שחלקם ללא כל עבר פלילי ושומרי חוק, ויש לאפשר להם לפעול בעניין בהתאם לזכותם בחוק.

מהיכרותי את הנעשה בדרום העיר ובפרט באזור התחנה המרכזית ישנם מקרים בהם בעלי נכסים אכן פיצלו את שטחי דירתם לדירות קטנות מאוד בנות 10 עד 15 מ"ר מעין "כוכי מגורים" וזאת על מנת לשכן בהם בתנאים לא סבירים מסתננים מהגרי עבודה ולהגדיל את הרווח שלהם מכך כאשר במשך שנים רבות העירייה לא אכפה את החוק והאזור כולו הפך למערב פרוע. אלה אכן המקרים הקשים שניתן לומר כי העירייה צודקת. אולם יחד עם זאת צריך גם לתת את הדעת לכך שעדיין במקרים רבים אחרים מדובר בעבירות תכנון ובניה של אזרחים שכל פשעם שהסבו שימוש של נכס מסחרי למגורים בתנאים סבירים כאשר זה היה ידוע לעירייה במשך שנים רבות והיא גבתה מהם ארנונה וידעה על כך ומעולם לא באה בכל טענה שהיא כאשר הדבר לא הפריע לאיש, בפרט נכון הדבר כאשר מדובר בבניין המשמש רובו ככולו כבניין מגורים.

לכן אני גם לא רואה הצדקה לנהוג בצורה גורפת כמקשה אחת ובחיפזון ולמהר להגיש מיד כתבי אישום פליליים נגד בעלי נכסים שהינם אזרחים מן השורה, שומרי חוק, ללא עבר פלילי ואשר פעלו בתום לב ובחוסר ידיעה וכאשר העיריה ידעה על כך ולא העירה להם במשך שנים רבות לעיתים במשך עשרות שנים ואין הצדקה לנקוט כלפי אלה בדורסנות וכוחנות שלטונית בניסיון להכתים אותם בהרשעה פלילית ולהטיל עליהם קנסות בסכומי עתק של עד עשרות ומאות אלפי שקלים על מנת להעשיר את קופת העירייה, מה גם שמהלכים מסוג אלה נגד האזרח הקטן יכולים בנקל להביא חלילה להתמוטטות נפשית וכספית, לפשיטת רגל, למאסר, ולהפסד מלא של כל רכושם חלילה, וזאת רק בשל עבירת תכנון ובניה שיש לזכור שהינה נחשבת לעבירה פלילית ברמת החומרה והמסוכנות הנמוכות ביותר בדין הפלילי.

במקרים אלה מן הצודק והראוי שהעירייה תחילה תקשיב להם בלב פתוח ונפש חפצה ותפעל ראשית לשם מתן אזהרה שעליהם לפעול בהתאם לחוק, וזאת כאמור בפרט כאשר מוכח אף שהעירייה ידעה היטב על ביצוע עבירה התכנון והבניה לכאורה אולם עצמה עיניה, גבתה מיסי ארנונה ובמשך שנים רבות לא נקטה בכל פעולה להפסיקה. מה גם שבחלק מן המקרים חלה התיישנות על עבירות תכנון ובניה מסוימות ואלה ראויים לבחינה".

'לסיכום, מה המסר שלך לבעלי נכסים ולמערכת המשפט בהקשר הזה?'

"כפי שאמרתי כבר בתחילת דברי חשוב להבין כי ליווי צמוד של עורך דין הבקיא בתחום המקרקעין והתכנון ובניה וניהול נכון ומקצועי של ההליך המשפטי, הן בתוך כותלי ביהמ"ש והן מחוצה לו מול העירייה ועורכי הדין שלה, יכול למנוע לעתים הגשת כתב אישום ו/או הרשעה פלילית ו/או לכל הפחות יכול למזער את גובה הקנסות שיפסקו בסופו של יום כנגד אותו נאשם וזאת מטעמים כאלה ואחרים.

כמו כן, לעניות דעתי יהיה זה מן הצודק ומן הראוי שגם בבואו של בית המשפט הנכבד להרשיע וכן גם לגזור את עונשו של נאשם שהורשע בביצוע עבירה תכנון ובניה של פיצול דירה ו/או של שימוש חורג שיעשה את האיזון הראוי במסגרתו יבחן את הטעמים והנסיבות הפרטניות בכל מקרה ומקרה לגופו וזאת בטרם ירשיע אותו בעבירה הפלילית ובטרם יגזור את דינו ויטיל עליו קנסות כספיים אסטרונומיים שיכולים להגיע עד עשרות ומאות אלפי שקלים המגיעים לעתים לדמי השתכרות של מספר שנות עבודה שלמות של אזרח ממוצע במדינת ישראל וזאת כאמור בחלק מן המקרים על אזרחים מן השורה, שאינם בעלי עבר פלילי או כל מסוכנות לחברה".

'תודה'.

נמשיך לעקוב ולעדכן.

הערה: אין באמור לעיל משום להוות תחליף לייעוץ משפטי רלוונטי לגופו של מקרה כמובן.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן