ירידה של 62% במספר הרוכבים על המדרכה שלא בשביל האופניים מוסדר

בעקבות קמפיין אכיפת האופניים שהתקיים בשבועות האחרונים, נמצא כי בקטע ההסברה והאכיפה לאורך רחוב אבן גבירול במקטע שבין שאול המלך לארלוזורוב, מספר הרוכבים על המדרכה שלא בשביל האופניים המוסדר, ירד בכ-62%.

נתון זה מלמד על ההשפעה שיש להסברה ולאכיפה על התנהגות הרוכבים. קמפיין ההסברה הינו צעד משלים לתהליך סלילת שבילי האופניים ברחבי העיר אותו מובילה העירייה בשנים האחרונות.

החל ב-1 במאי 2016, לנוכח העלייה במספר רוכבי האופניים בעיר והשימוש ההולך וגובר באופניים חשמליים, החלו עיריית תל-אביב-יפו, משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בקמפיין הסברה ואכיפה נרחב במטרה לאכוף נסיעת אופניים, להסדיר את המרחב הציבורי, להרחיק הולכי הרגל משבילי האופניים ולתת אפשרות בטוחה לרוכבים לצד צמצום הפגיעה בהם ובהולכי הרגל.

הקמפיין כלל שילוט חוצות, סרטון הסברה והטבעה של גרפיטי ירוק על המדרכות. במהלך הקמפיין בוצעו פעולות הסברה של שוטרים ודיילים אשר חילקו לרוכבי האופניים ולהולכי הרגל דפי מידע על כללי הרכיבה הנכונה ואמצעי האכיפה שיינקטו במידת הצורך. רוכבי אופניים אשר חלפו בנסיעה על הרחוב, הופנו לדוכן ההסברה ואלו שהביעו רצון לכך, ביצעו חריטה וסימון לאופניים שברשותם. מרכיב חשוב בצמצום תופעת גניבת האופניים, בדגש על אופניים חשמליים.

האכיפה, מבוצעת על ידי שוטרי משטרת ישראל נגד רוכבי אופניים ורוכבי אופניים חשמליים שרוכבים על המדרכה שלא בשביל האופניים המסומן לכך. כמו כן,  מבוצעת אכיפה כנגד עבירות חמורות שבגינן קנס שנע בין 100 ₪ ל-1,000 ₪: נסיעה ברמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה וכן הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה. בין העונשים שניתן יהיה להחיל- קנס, הוצאת אוויר מהאופניים, החרמת סוללה (לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק). זאת בכדי לשמור על ביטחונם של משתמשי הדרך.

עיריית תל-אביב-יפו הובילה ב-15 שנה האחרונות מהלך כולל שמטרתו עידוד רכיבה על אופניים כאמצעי תחבורה המהווה אלטרנטיבה לרכב הפרטי לנסיעות בעיר, לעבודה, לימודים, קניות, סידורים, פנאי ונופש. 16.1% מכלל הנסיעות לעבודה, ללימודים ולצבא בעיר מבוצעות באופניים לעומת 10.6% בשנת 2012 (על פי נתוני סקר המרכז למחקר חברתי – כלכלי, נובמבר 2014). העירייה השקיעה ומשקיעה עשרות מיליוני שקלים בשנה לעידוד מעבר לשימוש באופניים והעיר מובילה בהיקף תשתיות השבילים המיועדים לשימוש כלל רוכבי האופניים.

משנת 2000 נסללו בעיר כ-130 ק"מ של שבילי אופניים ובשנה הנוכחית (2016) הוקצה תקציב של כ-30 מיליון שקלים להמשך הקמת תשתיות אופניים. במקביל העירייה שוקדת על מתן פתרונות שיבטיחו הפרדה פיזית וברורה בין המשתמשים ופועלת להעלאת המודעות לחשיבות הפרדת השבילים באמצעות פעולות הסברה בבתי ספר, קמפיינים ועוד. 

חזי שוורצמן – מנהל אגף התנועה: "מדובר בנתון חיובי ביותר, שכן הגידול המשמעותי במספר הרוכבים בשבילי האופניים העלה את בטיחות הרוכבים ואת בטיחות הולכי הרגל במקביל תוך הקפדה על מרווח תנועה תקין גם לרוכבים וגם להולכי הרגל". 

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות: "עיריית תל אביב-יפו היא היחידה בארץ שיצאה בקמפיין הסברה טרם תחילת האכיפה, מאחר שלא  אוכפים לפני שמסבירים. הקמפיין נועד להסביר ולייצר נורמות התנהגותיות בכדי לשמור על בטיחות של כולנו ברחובות  – שרוכבי האופניים לא ידרסו את הולכי הרגל ושאלה לא יפריעו למהלך הרכיבה החוקית על השביל. ואכן, התוצאות מדברות בעד עצמן אולם בכדי שהאופניים יקבלו את המקום הראוי להם ברחוב והשימוש בהם יוכל להמשיך ולצמוח על חשבון כלי הרכב, על משרד התחבורה לצאת בקמפיין ארצי כדי להעביר מסר חד משמעי  לנהגים – שימו לב למשתמשי הדרך החדשים בכבישים כי כולם צריכים לראות את כולם!".

קרדיט תמונת הנושא: דוברות העירייה.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן