בישיבה חגיגית לציון 25 שנה לתיאטרון גשר התברר שהתיאטרון עלול להיסגר בשל גירעון תקציבי

"כל יום אנו שומעים מילים טובות ובינתיים גוועים. שיהיה ברור. אנו לא במצב קשה. אנו גוססים", כך אמר יבגני אריה, המנהל האמנותי של תיאטרון גשר היום בדיון בוועדת העלייה והקליטה, בראשות ח"כ אברהם נגוסה. הדיון שהיה אמור להיות ישיבה חגיגית לציון 25 שנה לתיאטרון גשר הפך לקול זעקה של תיאטרון על סף סגירה.

עוד אמר יבגני אריה: "אנו חיים במצב תרבותי מסוים, שבו לעשות תיאטרון מהסוג שאנו עושים, קשה מאד. אלה שקונים הצגות לערים אחרות (הקניינים), יוצאים בדמעות מההצגה ואומרים 'כל הכבוד, אבל זה לא מתאים לקהל שלנו'. וכך הקהל מתחנך לרמה מסוימת של אמנות זולה, שלא דורשת מאמץ אינטלקטואלי מינימלי. אנו עושים הצגות לעצמנו. יש לנו קהל שמגיע ומעריך, יש אנשים שחוזרים כמה פעמים לראות אותה הצגה, אבל זה לא מספיק".

"הרפרטואר שלנו הוא של תיאטרון לאומי. מהיום הראשון שמתי לי למטרה שהתיאטרון לא יהיה רק איכותי ברמה אירופאית, אלא ישראלי. שיעניין את האנשים שגרים ברחוב בו פועל התיאטרון. לא רק לבדר, לומר משהו חשוב. לא משהו ארכי-אינטלקטואלי. האבסורד הוא שעם רפרטואר של תיאטרון לאומי אנו גוססים, מבטלים, מאבדים שחקנים שגידלנו כי אנחנו לא יכולים לשלם כמו הבימה".

ח"כ טלי פלוסקוב: "השיטה הקיימת לחלוקת תקציבים אינה נכונה. הכסף לא מגיע לגופים שהמחוקק מתכוון. גשר  זו הצלחה של קליטה. לכן משרד הקליטה חייב לחזק אותם".

עו"ד אלי זוהר, יו"ר תיאטרון גשר: "אנו רוויי בעיות. בכל שנותי בתחום התרבות מעולם לא נזקקתי לעבודת שתדלנות ובכיינות כמו בגשר. אנו מגיעים לחודשים שלא יכולים לשלם משכורות. תמיכת המדינה בנו היא 27% מהתקציב שלנו. אנו מפיקים 48% הכנסה עצמית ואת השאר צריך לגייס. כל גרוש שחסר לא יאפשר להתקיים".

לנה קריינדלין, מנכ"לית גשר: "ההישגים שלנו ידועים. העלינו למעלה ממאה הצגות חדשות והשתתפנו ב-50 פסטיבלים בינלאומיים. אנו עומדים לצאת לסיור של חודש בסין עם המחזה כפר שמשחק כבר 20 שנה עם אותם שחקנים. אנו במשבר תמידי. עד 2011 היה חסר באופן קבוע בתקציב 2 מיליון ₪ בשנה. זה משתק. מ-2011, מאחר שכל השחקנים שלנו כבר 20 שנה בארץ, איבדנו את הזכאות להיכלל בקריטריון שנקרא 'איחוד לשונ', ומאז חסרים לנו כל שנה 4 מיליון ₪. יש לנו היום גירעון מצטבר של 5.5 מיליון ₪".

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה סיכם את הדיון: "שרת העליה והקליטה סופה לנדבר אמרה שהיא לא רוצה לתת פטור למשרד התרבות. היא מכירה בצורך. הוועדה תזמן דיון עם שתי השרות, ועם אנשי משרדן ויחד נמצא את הדרך להעביר כסף ממשלתי לגשר".

בתמונת הנושא: השחקן הנרי דוד בדיון בוועדת העליה והקליטה בכנסת על תיאטרון גשר (מקור וקרדיט: דוברת ועדת הפנים והגנת הסביבה).

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן