כיכר דיזנגוף יורדת לרחוב

הריסת הכיכר המוגבהת * שטחים ירוקים ציבוריים פתוחים *  התקנת פסל אגם במרכז הכיכר * סלילת שביל אופניים

עיריית תל אביב-יפו מקדמת בימים אלו את פרויקט הנמכת כיכר דיזנגוף והחזרתה למפלס הרחוב.  לאחר שנים רבות של דיונים הוחלט על ביצוע הפרויקט ובימים אלו מקודם  שלב התכנון המפורט. העבודות צפויות להתחיל בחודשים הקרובים ולהסתיים בסוף שנת 2017. עלות הפרויקט כ-60 מיליון ₪.  חלופות התכנון המוצעות לפרויקט הוצגו ונדונו אתמול (ג') בהנהלת עיריית תל אביב-יפו.

הפרויקט כולל את הריסת הכיכר המוגבהת ובניית כיכר חדשה, שיקום מערכות תת- קרקעיות,  כבישים ומדרכות, התקנת פסל אגם במרכז הכיכר וסלילת שביל אופניים.

כיכר צינה דיזנגוף, הקרויה על שם אשת ראש העיר הראשון של תל אביב מאיר דיזינגוף, הוקמה בשנת 1938 וכמעט מיד לאחר חנוכתה הפכה למוקד עירוני מרכזי שריכז סביבו דרך קבע מבקרים רבים בימי חול, ימי חג ובאירועים מיוחדים.  הכיכר הייתה לכיכר הראשונה בתל אביב שהתוו לה קווים אדריכליים אחידים ותכנונה שיקף את ההבנה בחשיבות הצורך בחלל עירוני ייצוגי שיתפקד כסלון עירוני פתוח, כך שלאורך שנים סימלה הכיכר את המרכז הפיסי של העיר. עם זאת, מיקומה של הכיכר במרחב יצר קונפליקט בין שימושיה כחלל פתוח לתנועת הולכי רגל לבין התנועה המוטורית סביבה ולכן בשנת 1976 הוחלט לבצע בה שינוי תחבורתי שהוביל לשינוי במבנה הפיזי של הכיכר , היא חודשה והוגבהה מעל פני הקרקע.

התכנון המחודש להורדת הכיכר, אשר נערך על ידי משרד האדריכלים מוריה סקלי אדריכלות נוף, כולל יצירת מרחב משולב, כאשר החזרת הכיכר למפלס הרחובות תיצור מחדש חלל עגול ושלם, בו תתקבל חווית החלל של  הכיכר ההיסטורית.  הכיכר מתוכננת כמרחב שלם אחד "מדופן לדופן" כך שייווצר מרחב משותף לכלל הציבור: הולכי רגל, רוכבי אופניים והנוסעים ברכב. הכיכר תותאם לפעילויות ושימושים שונים לאורך היום, השבוע והשנה;  ותהיה למקום מפגש, משחק, אתנחתא, התכנסויות ואירועים עירוניים. באירועים וימים מיוחדים ניתן יהיה לסגור את הכביש לתנועה כך שמרחב הכיכר כולו פתוח ופנוי לפעילויות ציבוריות ללא חציצות.  נציין כי העצים הקיימים במעגל הקרוב לדופן החיצונית נשארים במקומם כחלק מתכנון הכיכר.

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: "כיכר דיזנגוף היא סמל לעשיה שנעשתה בעבר, כאשר תפיסת העולם העדיפה את הרכב הפרטי  ולקחו רחוב עירוני והפכו אותו למחלף תחבורתי. הורדת הכיכר למפלס הרחוב יש בה אמירה חברתית חשובה ותרומתה למרחב הציבורי עשויה להיות משמעותית מאוד. יש משהו מאוד נכון בעיני במדיניות המעדיפה בני אדם על פני הרכב הפרטי ואת התפיסה הזו אנחנו מנסים להחדיר לאט, דרך הרבה מאוד אלמנטים שמתבצעים בעיר בשנים האחרונות; הקמת מערכת הרכבת הקלה, פיתוח מערכת הטיילות בחוף ובפארקים, סלילת שבילי אופניים על חשבון חניה, הרחבת מדרכות ופינוין ממכשולים ופיתוח השדרות הכיכרות הציבוריות, הגינות ועוד .  התוצאה מדברת בעד עצמה עבור תושבים שרוצים, יכולים ומעדיפים לזנוח את הרכב הפרטי לטובת איכות חיים בעיר תל אביב-יפו, כעיר שהיא דוגמא של עירוניות אמיתית".

חלופה א' כוללת קפל קרקע מגונן בהיקף הכיכר הפנימית, בשילוב עצים ממינים שונים, המייצרים הפרדה בין הגן המרכזי לכביש שסביב. קפל הקרקע משופע קלות כלפי פנים הכיכר ובהיקפו ישולבו לסירוגין מדרגות ישיבה. מסביב לבריכת המים, בליבת הכיכר- שטח מרוצף רחב.

חלופה א'

חלופה ב'- משטח הכיכר הפנימית מוגבה קלות ("מרחף") מפני הקרקע, ומייצר הפרדה מדורגת בין הגן המרכזי לכביש שסביב. הכיכר מחולקת לאזור מגונן בהיקף ואזור מרוצף רחב, בו ישולבו פינות ישיבה, סביב הבריכה והפסל ובינות העצים.

חלופה ב'

עם הצגת התכנית להנהלת העירייה וקבלת האישורים הרלוונטיים לחלופה הנבחרת, יחלו בחודשים הקרובים העבודות להכנת הפרויקט, כולל הכנות להעתקת העצים בטבעת הפנימית; במהלך ספטמבר- אוקטובר 2016 יבוצעו הכנות מקדימות הכוללות ניתוקי תשתיות והסטתן, ניתוק המזרקה, פינוי מתקני הפסל והעתקת העצים. הריסת הכיכר ופינויה צפויה להיות מבוצעת במהלך נובמבר 2016 ולאחר מכן יחלו עבודות הקמת ופיתוח הכיכר המחודשת, כולל סלילת שביל אופניים והתקנת ריהוט רחוב.

העבודות יימשכו לאורך שנת 2017 וצפויות להסתיים בתוך כשנה, עד סוף שנת 2017.

הפרויקט מבוצע על ידי חברת אחוזות חוף עבור עיריית תל אביב-יפו. הפרויקט נמצא בשלבי תכנון, כאשר טרם התקבלו אישור הגופים השונים לרבות משרד התחבורה ומשרד החקלאות לתכנון וטרם הוצא היתר בנייה להקמת הכיכר המחודשת.

קרדיט הדמיות- משרד מוריה סקלי אדריכלות נוף.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן