התחנה המרכזית החדשה עתידה לפעול לפחות עד שנת 2042; חולדאי כתב 'מכתב התנגדות'

משרד התחבורה עתיד לחתום על חוזה להארכת תקופת השימוש בתחנה המרכזית החדשה עד שנת 2042. חולדאי פנה לח"כ דב חנין וביקש עזרתו בנושא

השבוע התבשרנו כי משרד התחבורה מנהל מגעים עם חברת נצב"א בעלת השליטה בתחנה המרכזית לחתימת הסכם הארכת השרות לתחבורה הציבורית עד לשנת 2042, זאת בניגוד לגל השמועות והצהרות עיריית ת"א כי בכוונתה במסגרת תוכנית המתאר של העיר אשר אושרה רק לפני כשנה לפנות את התחנה ולהפסיק פעילותה.

בתקופה בה אנו שומעים על הירקמותה של 'תוכנית שיקום שכונות' חדשה וכוונת ממשלת ישראל להשקיע כ-50 מיליון ש"ח בשלב ראשון בשכונות דרום ת"א כחלק ממהלך אותו מגבשת חברת המועצה סוזי כהן צמח יחד עם שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, מפתיע לשמוע כי מבנה התחנה המרכזית החדשה אשר מהווה מפגע, מטרד מרכזי ומזהם את האוויר עתיד להישאר בלב השכונות עוד שנים רבות ובכך לגנוז את התקווה שהחלה להתמלא בקרב תושבי השכונות.

'כלכליסט' היה הראשון לחשוף את דבר ההסכם המתגבש וכך נכתב באתר 'כלכליסט':

"משרד התחבורה וחברת הנדל"ן נצבא של קובי מימון נמצאים במגעים מתקדמים לקראת חתימה על חוזה שכירות חדש לתחנה המרכזית החדשה בשכונת נווה שאנן בתל אביב לתקופה של 24 שנים, כך נודע ל"כלכליסט".

המשמעות: מסוף התחבורה העצום, שנחשב לאסון תכנוני ולמפגע הסביבתי החמור ביותר בתל אביב, יישאר במקומו עד שנת 2042 לפחות; זאת בניגוד לאמירות שליוו את הסדר הנושים שעליו חתמה נצבא בעת שרכשה את התחנה ב־2015, ובניגוד גמור לתוכנית המתאר החדשה של תל אביב שאושרה לפני כשנה ושקובעת כי יש לפנות את התחנה ולבנות על שטחה מגדלי מגורים ומשרדים. עבור נצבא מדובר בעסקה בטוחה: המדינה משלמת לנצבא 40 מיליון שקל בשנה עבור פעילות האוטובוסים ללא כל השקעה מצד נצבא, בעוד שקידום פינוי־בינוי על שטח התחנה ידרוש ממנה השקעות בהיקף גדול."

בהמשך הכתבה צוין כי בשנת 2015 רכשה נצב"א בעלות של כ-320 מיליון ש"ח את השליטה בתחנה אשר היתה תחת הליך כינוס נכסים בבית המשפט.

במהלך 2016 אושרה סופית תוכנית המתאר החדשה של תל אביב אשר קבעה כי השטח שבו ממוקמת כיום התחנה ישנה את ייעודו ממסוף אוטובוסים לשטח שמיועד למבני ציבור, עסקים ומגורים.

עוד נקבע כי פעילות התחנה המרכזית החדשה תעבור לשתי תחנות מרכזיות חדשות שיוקמו במתחם ארלוזורוב בעיר ובסמוך למחלף חולון.

בפועל הסתברנו השבוע כי משרד בכוונת משרד התחבורה להאריך את הסכם השימוש בתחנה לעוד 24 שנים. בהודעה לעיתונות אשר הוציא המשרד נכתב:

"המשרד קבע כי ככל שאין מתקן חלופי, מתקן התחנה המרכזית חיוני לקיום והפעלה של התחבורה הציבורית בתל אביב. בית המשפט קבע כי שרי האוצר והתחבורה יקבעו את דמי השימוש. בהתאם להוראה ולאחר הליך מוסדר שנמשך כמה חודשים, לרבות העסקת יועצים ושמאים, הוגדרו שטחי התחבורה הציבורית מתוך כלל המבנה ונקבעו גם דמי השימוש בעבורם. לכן, קביעה זו קיבלה תוקף של פסק דין במסגרת ההליך המשפטי. לפיכך, הצדדים (מדינת ישראל ובעלי התחנה) נועדו להתקשר בהסכם מסגרת התחנה במטרה להסדיר את התפעול בתחנה ולעגן את הזכויות והחבות של מי מהצדדים, הכוללות העלאת רמת השירות והניהול לרבות אי־תשלום בשירותים, שיפור הנגישות לנוסעים ומנגנון פיצוי מוסכם בגין הפרות, לצד ודאות לבעל הנכס".

החשיפה בכלכליסט

בתגובה לדברים הוציא ראש עיריית ת"א הודעה משלו אשר נכתבה בעקבות פניה של חה"כ דב חנין בנושא מיד לאחר היוודע דבר הפרסום בנודע להסכם המתגבש. כך נכתב בלשון ההודעה:

"בעקבות הפרסומים בימים האחרונים אודות הכוונה להאריך את החוזה להפעלת התחנה המרכזית החדשה ולקראת הדיון מחר בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת שלח ראש העירייה מכתב ובו עדכן כי המגעים המדוברים לא נעשו בתיאום או בידיעת העירייה (מצ"ב).

חולדאי: "גם אנחנו סבורים שיש לשנות את המציאות המטרדית הנובעת מפעילותה של התחנה המרכזית החדשה בלב שכונת שאנן. כידוע הדברים באו לידי ביטוי, בין היתר, בתכנית המתאר העירונית שהוכנה על ידי העירייה ואושרה סופית לפני שנה".

ראש העירייה ענה לפנייתו של ח"כ חנין כי ישמח אם הוא יסייע בהפעלת לחץ מול הגורמים האמונים על הנושא בממשלת ישראל לשינוי המצב בתחנה המרכזית החדשה וזאת על מנת שהעירייה תוכל לקדם את מימוש תכנית המתאר לעיר.

מחר עתיד להתקיים דיון בנושא בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת בראשות ח"כ חנין ובהשתתפות נציגת העירייה, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי.

התחנה המרכזית החדשה שוכנת במבנה מרכזי בעל פוטנציאל תכנוני רב לפיתוח וחידוש האזור ואשר מהווה מוקד ציבורי חשוב בשכונת נווה שאנן ובדרום העיר. תכנית המתאר לעיר תל אביב-יפו מציעה כי מסוף התחבורה המטרופוליני יועתק ממקומו לשני מרכזי תחבורה מטרופוליניים (האחד בצפון בסמוך לתחנת רכבת מרכז והשני בדרום בסמוך לצומת חולון) והפיכת המבנה לקומפלקס עסקים, מלונאות, מגורים ושטחי ציבור.

במידה ויועתקו שימושי התחבורה בעתיד, ניתן יהיה לקדם תכנון כולל לאזור בהתאם להוראות תכנית המתאר, אשר קבעה את ייעוד האזור כמע"ר מטרופוליני, המשלב שימושי מסחר, תעסוקה ומגורים. כמו כן, נקבע כי תתוכנן במקום פונקציה ציבורית משמעותית ומרכז ציבורי-עירוני חדש בדרום העיר. עם זאת, יש לזכור כי מבנה התחנה המרכזית החדשה הינו נכס בבעלות פרטית המשרת עשרות בעלי עסקים וחברות תחבורה ציבורית. מכאן שיכולת ההשפעה העירונית מוגבלת ולכן נדרשת מעורבות הגורמים האמונים על הנושא בממשלה לשינוי המצב."

ביום שני האחרון (12/2) ערכה וועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת בראשות ח"כ חנין דיון בנושא בהשתתפות נציגת העירייה, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי.

ח"כ חנין אמר בפתח הדיון: "כל 80 אלף הנוסעים שעוברים בה ביום מגיעים בלית ברירה למקום המזוהם, המוזנח והמופקר הזה. מי שיכול להימנע לא היה מגיע לשם. ככה לא נראית תחנה שצריכה לתת שירות לציבור. היא גם לא נדרשת מבחינה תחבורתית. אנחנו מזמן מבינים שמתנהלת כאן תחרות בטיפשות. על גופותינו היא תמשיך לפעול. אנחנו נמנע בכל הדרכים את הפשע הזה שהתחנה הזאת תמשיך להרעיל אותנו. אני פונה לכל מי שבחדר הזה לבטל מיד את הרעיון של הארכת החוזה להפעלתה ב-24 שנים לפני שהתחנה תקבור אותנו חיים".

מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל-אביב מיטל להבי אמרה: "בכל תחנת דלק אתה רואה את השירותים הכי נקיים במדינה, כי מתברר שאפשר לסגור תחנה אם השירותים מלוכלכים". סטלה אבידן, המתגוררת בשכנות לתחנה, הוסיפה: "איפה כל פקחי הרגולציה של העסקים? גם רצחתם וגם ירשתם אחרי ש-400 מבעלי החנויות כבר הלכו לעולמם"?

דרור גנון ממשרד התחבורה השיב לטענות: "אין יכולת לסגור את התחנה וכל עוד לא יהיה מקום חלופי נסכם עם הבעלים של המבנה על שיפוץ כולל ושירותים חינם". בינתיים, לדבריו, אף אחד לא חתם על משהו ואפילו אין טיוטה של הסכם. "אנחנו עדיין יושבים על מפרטי השיפוץ של התחנה".

היו"ר חנין סיכם את הדיון: "אנחנו נקיים אחריכם דיון מעקב. המפלצת של התחנה המרכזית החדשה לא דרושה. היא צריכה להיסגר וצריך לקדם את החלופות כדי לסיים את הסאגה הזאת. נדרש כאן שילוב ידיים של כל המעורבים ובעיקר דיאלוג בין עיריית תל אביב ומשרד התחבורה כדי לקדם את המתקן החלופי המוצע על גבול תל אביב וחולון. בינתיים שתי העיריות מתווכחות על השליטה במתקן. משרד התחבורה יצטרך לקדם חוק שיפתור את בעיית השיפוט במסמך המדיניות של תכנית המתאר, ותל אביב תצטרך להקצות שטחי חנייה לאוטובוסים. תשקלו את הדברים האלה". הוא ביקש לקבל תשובה מהעירייה תוך שבועיים ולקבל תוך שלושה חודשים תמונת מצב איפה עומד מסמך המדיניות. (המידע לקוח מכתבה באתר YNET).

לאור הדברים וחילופי האשמות בחר ביום רביעי האחרון שר התחבורה ישראל כץ להתבטא בנושא ולפזר מעט את העננה סביב הפרשה. במסגרת התייחסות פומבית ראשונה בנוגע להסכם המתגבש בחר השר כץ להפנות את האצבע המאשימה דווקא כלפי ראש העיר חולדאי. 

כך נכתב ב'כלכליסט':

"חולדאי אומר שהוא לא רוצה את התחנה המרכזית – אבל לא הביא קרקע חלופית", אמר השר כץ. "עיריית תל אביב אמורה לפעול ולהקצות שטח אם היא רוצה לפנות את התחנה מהפעילות", הוסיף.

לדברי כץ, "משרד התחבורה צריך בכל רשות שטח למסופי תחבורה. אני יושב מאות שעות עם ראשי ערים לגבי קרקע שתוקצה לעניין. צומת חולון זה משהו שתוכנן טרם כניסתי לתפקיד. עיריית חולון מתעקשת לא לאפשר את הקמת המסוף".

כץ אף התייחס לפנייתו של חה"כ חנין לגבי התנגדותה של עיריית חולון להעתקת המסופים לגבולה והצעתו להפקיע בחקיקה את זכותה להתנגד, ואמר כי "לא בטוח שהגענו לשלב של חוק בנושא כזה שיפקיע סמכות מהעירייה. אבל בהחלט יש ללחוץ ולזרז את העירייה. ראש העיר חולדאי, אומר שהוא לא שבע רצון מהתחנה המרכזית אבל הוא לא הביא קרקע. אני רוצה את הפיתרון התחבורתי הטוב ביותר. אין לי שום אינטרסים אחרים. אותה העירייה שעשתה מעשה צריכה לטפל בתושבים. אני בטח לא יכול ולא צריך ליטול אחריות".

לאור הדברים סיכם חה"כ חנין כי כלל הגורמים מסכימים שהמשך פעילותה של התחנה המרכזית החדשה הוא אסון שצריך למנוע וכי יש לפעול למציאת החלופה בהקדם האפשרי ואם יתבקש אף לבצע חקיקה שתקדם זאת.

בתגובה לדברי השר כץ טענו בעיריית תל-אביב-יפו כי: "בעירייה מנסה לקבל מזה מספר שנים תכנית ברורה ממשרד התחבורה למסופי אוטובוסים אלטרנטיביים לתחנה המרכזית, ללא מענה. בניגוד לנטען, עיריית תל-אביב-יפו מייעדת שטח עבור מרכז תחבורתי חדש במסגרת תכנון עתידי לצומת חולון/מע"ר בן צבי על קרקע בשטחה המוניציפלי של תל אביב-יפו, שיקשר בין תחנת רכבת ישראל, תחנת הקו הירוק ומסוף האוטובוסים. בנוסף, בהתאם לדרישות משרד התחבורה, במסגרת תכנון עתידי מסוף האוטובוסים בתחנת רכבת ארלוזורוב יגדל משמעותית. יובהר כי התחנה המרכזית החדשה הינה בבעלות פרטית, ומשרד התחבורה הוא שאחראי על הסדרי התחבורה בעיר".

ואנחנו כאתר אשר פרסם כתבה נרחבת בנושא עוד לפני כחמש שנים יכולים עכשיו רק לשאול 'מדוע':

מדוע ראש העיר חולדאי לא עשה מעשה לפני מספר שנים כשגלגלנו לפתחו את האסון וביקשנו את עזרתו?

מדוע ב-2015 כשהיתה הזדמנות לרכוש את התחנה בנזיד עשדים לא בחר חולדאי לעשות מעשה ולהוביל במקום להיגרר ולהיות מובל?

מדוע ראש העיר החזק במדינה לא יכול להרים טלפון לשר התחבורה ולקבוע פגישה דחופה ומסתפק בכתיבת 'מכתב תלונה' לח"כ מהאופוזיציה?

מדוע עיריית ת"א מאפשרת פעילות במקום שלא עומד בתנאי רישיון מתבקשים ומתנהל על בסיס אישוריים זמניים כבר שנים רצופות?

לנו התשובות ברורות, נשמח לשמוע את תגובותיכם הגולשים לשאלות הפתוחות.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן