בתים מבפנים תל־אביב-יפו – 2019

אירוע האדריכלות הגדול בישראל יעמוד השנה בסימן מאה שנים לבאוהאוס יחד עם בית ליבלינג – מרכז העיר הלבנה שיושק בספטמבר בכיכר ביאליק

19 – 21 בספטמבר 2019

*הכניסה חופשית*

בתים מבפנים – אירוע האדריכלות הגדול והמשפיע בישראל מתקיים זו השנה ה-12 בשיתוף עיריית תל-אביב-יפו ויערך ב- 19 – 21 בספטמבר 2019. האירוע הינו חלק מהארגון הבין-לאומי של Open House World Wide המתקיים בערים כמו ניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי ואחרות. הפסטיבל מעניק חגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת חד פעמית ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

לציון חנוכת מרכז העיר הלבנה – בית ליבלינג, בתים מבפנים יעמוד השנה בסימן חגיגות מאה שנים לייסודו של בית הספר באוהואס בגרמניה – המקום שבו גובש הסגנון האדריכלי הנפוץ כל כך בתל אביב, שזכה פה לכינוי באוהאוס (ע"ש בית הספר) וידוע גם כסגנון הבין-לאומי באדריכלות.

בית ספר באוהאוס שבגרמניה השפיע רבות על תל אביב בעשוריה הראשונים. הסגנון האדריכלי הזה זיכה את תל אביב בהצטרפות למועדון המכובד של אתרי מורשת תרבות עולמיים של אונסק"ו.

הסיורים והבתים שייפתחו במסגרת האירוע ינסו להדגים איך ועד כמה הושפעה העיר מסגנון הבאוהאוס ויעסקו בשאלה עד כמה הוא ממשיך להשפיע עליה גם כיום – הן בבחירות העיצוביות של האדריכלים הפעילים בעיר והן בהחלטות שמתקבלות בעיריית תל אביב יפו העוסקות בפיתוחה העתידי של העיר.

מאות ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בעיר, חלקם מעולם לא נפתחו לקהל הרחב, בהם: שימור בית אנגל, בית גורביץ, בית קריגר, בריכות דגי הזהב הסודיות, דירה במעונות עובדים ח', גן השבילים המתפצלים, הסגנון הבינלאומי מסביב לכיכר דיזינגוף, נוף העיר הלבנה ממרכז העיר הלבנה -בית ליבלינג, באוהאוס תל אביבי, באוהאוס ביפו, התחדשות כיכר דיזינגוף ועוד. 

חנוכת בית ליבליבג – מרכז העיר הלבנה: בית ליבלינג – מרכז העיר הלבנה, יוביל את חגיגות יובל המאה לבאוהאוס בשיתוף אירועי בתים מבפנים, פסטיבל האדריכלות Triennale der Moderne וסדרת תערוכות בדסאו, ויימאר וברלין. הפעילויות ישימו דגש על הערכים החברתיים והתרבותיים של בית הספר, שפעל 14 שנים בלבד, אך השפיע על האדריכלות והמרחב ברחבי העולם, לרבות בתל אביב ויכללו סנדאות, מפגשים עם אנשי מקצוע ועוד. מבין האירועים: מסיבת באוהאוס – מסיבת רחוב ענקית לאורך רחוב אידלסון – מכיכר ביאליק ועד גג בית ליבלינג, צורה כדיאלוג – סדנה פתוחה בכיכר ביאליק המזמינה את המבקרים להתנסות בעיצוב ובניית כיסאות, בניין לדוגמה – סיור קולי אשר יקח את המשתתפים למסע בזמן ובמרחב בעקבותהסגנון הבינלאומי בתל אביב, פתיחת התערוכה טרנספראומבאו: ליבלינג – תערוכת הפתיחה של בית ליבלינג עוסקת בהסכמי ההעברה, פרק שנוי במחלוקת בתולדות הציונות.

בניין מינהל ההנדסה ילבש חג ויחזור בזמן לרוח התקופה, לתוכן, לאווירה וליצירה של בית ספר באוהאוס שרוחו השפיעה באופן עמוק על אופייה התרבותי והאדריכלי של תל אביב. הציבור מוזמן להתנסות וללמוד עיצוב ואדריכלות: סדנאות מעשיות בחומרים ובאמנויות השונות, סטודיו לתכנון, שיחות עם נושאי תפקידים שונים במינהל, הצצה לתכנון העתידי של העיר. הפעילויות במנהל ההנדסה יפתחו את פסטיבל בתים מבפנים בתל אביב-יפו ויתקיימו ביום רביעי 18 בספטמבר בין השעות 16:30 – 23:00.

ברשימה הארוכה של הבתים והאתרים שייפתחו לסיורים אפשר למצוא מלונות חדשניים שמדגימים את הטרנד החדש והקומפקטי בתיירות האורבנית, דירות גג בפרויקטים יוקרתיים לצד פרויקטים של דיור בר השגה, מבני ציבור ומוסדות תרבות, אתרי טבע עירוני ומרחב ציבורי, וכמו תמיד גם מקומות הסגורים בפני הקהל כל השנה כמו מעון השגריר הבריטי או המרכז לניהול ובקרת תנועה שעל גג מנהל ההנדסה של עיריית תל אביב-יפו.

עוד בבתים מבפנים:

-Sail Tel Aviv תל אביב חוגגת ים: פסטיבל הספורט הימי הגדול ביותר בישראל יציע מגוון פעילויות ואטרקציות באווירה ימית וחופית לכל אורך רצועת החוף של תל אביב-יפו לשוחרי הספורט הימי ולכל המשפחה. האירוע נערך ביוזמת חברת אתרים ובשיתוף עיריית תל אביב-יפו, הפורום לקידום השייט ומועדוני ספורט ימי. במסגרת אירועי Sail Tel Aviv ובתים מבפנים, מוזמן הציבור לבקר בספינת מחקר ימית, בספינה עתיקה משוחזרת, לבדוק איך נראית יאכטה במפנים, לצאת לסיורי צפרות ועוד. (שישי – שבת, 20 – 21 בספטמבר)

ברשימה הארוכה של הבתים והאתרים שייפתחו לסיורים אפשר למצוא מלונות חדשניים שמדגימים את הטרנד החדש והקומפקטי בתיירות האורבנית, דירות גג בפרויקטים יוקרתיים לצד פרויקטים של דיור בר השגה, מבני ציבור ומוסדות תרבות, אתרי טבע עירוני ומרחב ציבורי, וכמו תמיד גם מקומות הסגורים בפני הקהל כל השנה כמו מעון השגריר הבריטי או המרכז לניהול ובקרת תנועה שעל גג מנהל ההנדסה של עיריית תל אביב-יפו.

תושבי תל-אביב-יפו מחזיקי כרטיס דיגיתל יהנו מסיורים ייחודיים.

"בתים מבפנים" תל-אביב-יפו הינו חלק מהארגון הבין-לאומי של Open House World Wide המתקיים בערים כמו ניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי ואחרות. הפסטיבל מעניק חגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת חד פעמית ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

בין סיורי "בתים מבפנים":

בית גורביץ' – נקודת מפגש: גינת קרית ספר, מול רחוב יהודה הלוי 123.

אדריכלים: זברודסקי את בלקס, 1937; אדריכל התוספת והשימור: אלון בן נון אדריכלים, 2019.

דוגמה לבניין טיפוסי בסגנון הבינלאומי האופייני לתל אביב של שנות ה-30, שמצטיין בשימוש שעשו מתכנניו המקוריים בחומרים כמו אריחי חרס מגוונים, מרזבי אבץ ומעקות נפחות (ללא ריתוכים). בסיורים שבהדרכת אדריכל אלון בן נון, תוצג תפיסתו השימורית וכיצד יושמה בבניין. הסיור יסתיים בביקור בדירת הגג. העלייה לקומה החמישית במדרגות.

שבת, 21.9, 9:30, 10:30 ו-11:30. משך כל סיור כחצי שעה.

3 סיורים ל- 40 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

בית קריגר – דה רוטשילד 71 שדרות רוטשילד 71.

אדריכל: זאב רכטר, 1934. אדריכלי התוספת והשימור: מיכל וחזי ברקוביץ', 1999.

סיורים מודרכים בבניין לשימור בסגנון הבינלאומי שנודע בשם בית קריגר. בבניין גרה מאז בנייתו משפחתם של הרופאים ד"ר משה וד"ר פני (צ'לנוב) קריגר, והוא משמש כיום כמלון בוטיק. הסיורים יתחילו בחדר ההסבה שבקומת הכניסה שבה יובא סיפור תולדות הבית שעוצב מחדש בשנת 2012, ויימשכו בדירות ששופצו בשנת 2012 בעיצוב עכשווי תוך שימור סממני הבאוהאוס, ובחדר המדרגות המשותף שנותר בעיצובו המקורי. לחלק מהסיורים יתלוו נכדיהם של בני הזוג קריגר.

חמישי, 19.9, 11:00, 13:00 ו־14:30. 3 סיורים ברישום מוקדם מוגבלים ל־30 משתתפים בסיור.

בריכות דגי הזהב הסודיות נקודת מפגש: רחוב ריינס 4.

סיור עם אדריכל דקל גודוביץ ממשרד גודוביץ אדריכלים בעקבות מחקר מקיף שערך עבור מחלקת השימור של עיריית תל־אביב-יפו על מזרקות ובריכות דגי זהב שנבנו בעיקר בבתי באוהאוס בשנות ה־30. בריכות אלו הן אלמנט בנוי ייחודי בקנה מידה עולמי שנבנה כמעט רק בתל אביב, ונבנו מהן בשעתו קרוב ל־100, מתוכן שרדו כ־70, רובן מלאות כיום בעפר ובפסולת או הפכו לאדניות ולמקומות חניה וממשיכות להיהרס.

כדי לעודד מודעות לקיומן, ליופיין ולצורך בשימורן וכדי לשקם את הבריכות שנותרו, כותב אדריכל דקל גודוביץ ספר על בריכות אלה ומחפש שותפים להוצאתו לאור. הסיור והספר ינסו לגרום לקהל גדול להישבות בקסם קולות פכפוך המים ואוושת הדגים בצל הקריר של בתי הבאוהאוס בעיר הלבנה.

שבת, 21.9, 9:30. משך הסיור כשעה וחצי. סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

גן השבילים המתפצלים  נקודת מפגש: במרכז השדרה, מול שדרות רוטשילד 13.

אבנר כהן, חוקר אמנות ומדריך טיולים בתל אביב, יוביל את הסיור שיקלף את העיר הלבנה – זו שמאופיינת בסגנון הבנייה המודרניסטי הבינלאומי בעל הקווים האופקיים והמרפסות הלבנות – ויחשוף את סיפורם של הבניינים האקלקטיים שנדרסו תחת חלום הבאוהאוס.

הסיור יעבור בין בניינים אקלקטיים באחוזת בית, יציג את סגנון האדריכלות האקלקטי המקושט והרבגוני, את הנחייתו הגורפת של יעקב בן סירא (שיפמן) – מהנדס העיר תל אביב בין השנים 1929 ל־1950 – לחפות את כל הבניינים האקלקטיים בעיר בחזיתות מודרניסטיות בסגנון הבינלאומי (באוהאוס), ואת הרקע התרבותי שעמד מאחורי מהלך כוחני זה כסיבה האפשרית להעלמתו (כמעט) של הסגנון האקלקטי מהנוף התל אביבי. כמו בסיפורו של בורחס "גן השבילים המתפצלים", ינסה כהן לדמיין כיצד יכולה הייתה  להיראות תל אביב לולא נכפה הסגנון הבינלאומי על מתכנניה ועל תושביה.

חמישי, 19.9, 18:00 | שבת, 21.9, 18:00 ו־20:00. משך הסיור כשעה וחצי.

3 סיורים ברישום מוקדם מוגבלים ל־15 משתתפים בסיור.

באוהאוס מבפנים ומבחוץ 

רחוב נחמני 28, דירה 12.

תכנון ועיצוב פנים: studio PROJECT – רות ליאונוב, 2018; אדריכל הבניין: יהושע שטיינבוק, 1936.

דירה בבניין בסגנון הבינלאומי (בית קולסקי) ששופצה עבור אשת תרבות תוך פרשנות מחודשת למסורת הבאוהאוס. בדירה חדר קריאה, פינת כתיבה, קיר לתצוגת יצירות אמנות מתחלפות ומחיצת עץ מתקפלת ברוחב חמישה מטרים שמפרידה בין אזוריה הפרטיים והציבוריים.

פרטי הנגרות והגמר המשולבים בה עוצבו בהשראת הקווים המעוגלים המאפיינים את הסגנון הבינלאומי באדריכלות. כעת מוצגות על קיר הכניסה עבודות של אמנים ישראליים עכשווייים. חמישי, 19.9, 14:00־19:00 שישי, 20.9, 10:00־15:00.

בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

יאכטה מבפנים 

רחוב אליעזר פרי 14, מרינה תל אביב (מול מסעדת פורטונה).

איך נראית מקלחת ביאכטה ומה גודלה של מיטה זוגית? איך חיים במשך חודשים בלב ים עם מטבחון בגודל 80 ס"מ? הצצה ליאכטה בת שלושה חדרי שינה וסלון, המתפרסים על שטח של כ־20 מ"ר בסך הכל, והיכרות עם דנית כהן ז'ורבין שמגדירה את היאכטה שלה כ"קרוואן בים".

יש לחלוץ נעליים בכניסה. הכניסה לקבוצות של 8 משתתפים בכל סבב.

חמישי, 19.9, 9:00־12:00 ו־17:00־20:00 | שישי, 20.9, 9:00־12:00, 17:00־20:00 | שבת, 21.9, 12:00-9:00 ו־20:00-17:00.

ביקורים יתקיימו מדי 15 דקות.

שכונה לדוגמה

נקודת מפגש: מסילת ישרים 92, שכונת שפירא.

מרגרט בן חמו, תושבת שכונת שפירא ופעילה חברתית, תוביל את הסיור שיציג את אחת השכונות הדינמיות בעיר, מנקודת מבטה של תושבת ותיקה ומעורבת. הסיור יעבור ברחבי שכונת שפירא ויציג את אופייה, תושביה, היחסים בין הקהילות השונות, מקומו של המרכז הקהילתי בחיבור ביניהן, וכן יתייחס להתחדשות העירונית שעוברת על השכונה ולתשתיות המשתנות בה.

שישי, 20.9, 10:30.

סיור פתוח, אין צורך ברישום מוקדם.

טבע פראי בגני יהושע

נקודת מפגש: בכניסה לפארק הצפרות (מומלץ לחנות בחניון החווה החקלאית).

סיור בהדרכת אדריכל ליאב שלם, אקולוג הפארק, שיציג את הפעולות האקולוגיות שנעשו בפארק בשנים האחרונות כדי לשקם בו בתי גידול טבעיים ולהשיב אליו מגוון של בעלי חיים. הסיור יתחיל באתר הצפרות החדש המושך אליו ציפורי מים וציפורי שיר וימשיך לצפייה ברעיית כבשים אקולוגית –  אמצעי לשיקום הצומח ולהקטנת סכנת השרפות. מומלץ להגיע לסיור עם משקפות ועם מגדירי עופות. אין כניסה לכלבים למתחם הרעייה שבתל נפוליאון.

שבת, 21.9, 17:30. משך הסיור כשעה וחצי.

סיור ל-50 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

בית ולקובסקי

שדרות רוטשילד 55.

אדריכל: משה צ'רנר, 1925. עיצוב הפנים של הדירות: גיא דניאל לוי, 2016־2017.

הצצה לאחד הבניינים האקלקטיים המרשימים בשדרות רוטשילד – בניין פינתי גדול בעל ארקרים (מרפסות סגורות) ופרטי מסגרות מרהיבים – המיועד להפוך למלון בוטיק. הביקור יכלול כניסה לשתי דירות בבניין – דירת שותפים בקומה השנייה שבה נשתמרו מרצפות מעוטרות, חלונות ודלתות מקוריים ונחשפו חלק מציורי הקיר, ודירת פרטר בשטח של 60 מ"ר ששימשה במקור לאחסון ולמגורי עובדים והוסבה לדירת סטודיו.

שתיהן עוצבו בחן ובהומור, בין היתר באמצעות שימוש חוזר בחפצים שנמצאו בהן, כגון שולחן אוכל שנבנה מדלת הבטון של כספת סניף הבנק אשר פעל בקומה השנייה.

חמישי, 19.9, 18:00־22:00; שישי, 20.9, 14:00־22:00 (הדירה בקומה השנייה תיפתח ב־19:00) | שבת, 21.9, 14:00־22:00 (רק דירת הפרטר).

בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

בתים מורדים וגינות מורדות

נקודת מפגש: רחוב ביאליק 25, כיכר ביאליק.

איך מתמודדים בלב העיר עם המשבר האקלימי והאקולוגי? בסיורים שיובילו חברי הקהילה האקטיביסטית העירונית עץבעיר הפועלת מאז 2006, יוצגו התנועה הגלובלית המרד בהכחדה, המהפכה שהיא מבקשת ליצור, הדירה שבה מתגוררים תמי צרי ואלון אלירן עם חברי הקהילה וכן גינות סמוכות המטופחות על ידיה, בהן הגינה המתוכננת בבית ליבלינג המחודש.

בדירה מתרגלים חיים עירוניים בחיבור עמוק לטבע וסגנון חיים אקולוגי־אוטופי שכולל שיקום אדמה ומים, חקלאות עירונית וחיי שיתוף.

חמישי, 19.9, 11:00, 13:00 (סיור באנגלית) ו־15:00 |  שישי, 20.9, 11:00,  13:00 (סיור באנגלית) ו־15:00  | שבת, 21.9, 11:00, 13:00 (סיור באנגלית) ו־15:00. משך הסיורים כ־45 דקות.

9 סיורים ל- 15 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

 

בניין לדוגמה

נקודת מפגש: בכניסה לבית ליבלינג, רחוב אידלסון 29.

הזדמנות להצטרף לסיור הקולי החדש שמושק בבית ליבלינג – בניין לדוגמה – הלוקח את המשתתפים למסע בבניין ובעיר. הסיור (ניתן להורדה באפליקציית האודיו של בית ליבלינג Liebling Haus Audio) כולל סקירה של עשרות אלמנטים אדריכליים בבניין, שהוא דוגמה אחת מני רבות לאדריכלות הסגנון הבינלאומי בתל אביב־יפו, וכן הסברים מפי אנשי מקצוע וסיפורים של אנשי העיר וצאצאים של דיירי אידלסון 29 – בהקשרים תרבותיים, כלכליים, פוליטיים וחברתיים.

בשבת ב- 16:00 יתקיים אירוע השקה לתערוכה בנוכחות יוצרי הפרויקט ודוברים נבחרים ובמסגרתו יתקיים סיור קולי חי ל-20 הבאים הראשונים.

בסוף הסיור יוזמנו המשתתפים לבחור סיור נוסף מתוך תפריט הסיורים בעיר ולצאת מהבניין החוצה, אל העיר.

אוצרת: אדריכלית ליה כוכבי, תחקיר ועוזרת אוצרת: אדריכלית אילת רפופורט, עורך סאונד: יוחאי מי־טל, מפיקה: נעמי שניידר.

מדריך קולי אפשר לשאול בקומת הקרקע של בית ליבלינג.

חמישי, 19.9, 23:00-20:00 |  שישי, 20.9, 9:00־14:00 | שבת, 21.9, 10:00־20:00.

סיורים פתוחים. אין צורך ברישום מוקדם.

רשימת הסיורים המלאה מתעדכנת ומופיעה באתר הפסטיבל 

ההשתתפות בסיורים והביקורים בבתים במסגרת "בתים מבפנים", חופשית. אחדים מהאירועים דורשים הרשמה מוקדמת (מפאת מגבלת מקום) באתר: www.batim-il.org

קרדיט תמונת הנושא: עמית גירון

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן