עיריית תל אביב-יפו: "מה קורא בעיר"

עיריית תל אביב-יפו: "מה קורא בעיר"

מפגשים ושעות סיפור מוסיקליות עם סופרים יוצרים ומשוררים # הנחה בקניית ספרים בחנויות מקומיות # סיורים בעקבות משוררים # ועוד שלל פעילויות לחודש הקריאה ברחבי העיר

# הספרים המושאל ביותר לשנת 2019- "שלוש" מאת דרור משעני והארי פוטר לילדים  # שיאניות הקריאה שאלו מאות ספרים- קוראת מספריית בית דני וילדה בת 9

השנה בשל ביטול אירועי שבוע הספר בצל משבר הקורונה, תקיים עיריית תל אביב-יפו פעילויות לרגל חודש הקריאה ברחבי העיר במטרה לחזק את חנויות הספרים העצמאות ולעודד יצירה ספרותית מקומית בתל אביב-יפו.

האירועים והפעילויות יתקיימו בתאריכים 25-21 ביוני 2020 ביוזמת כרטיס התושב דיגיתל ומחלקת תרבות ואמנויות של עיריית תל אביב-יפו עבור משפחות, צעירים, מבוגרים, ותיקים ובחיבור לחודש הגאווה, ויכללו בין היתר:

  • מפגשים עם סופרים, יוצרים ומשוררים לכל הגילים- אתגר קרת ושירה גפן באירוע השקה לספרם החדש "מחכים לניסים", המשוררת סמדר שיר במפגש על גג בניין העירייה, הסופר אילן הייטנר בהרצאה על רבי המכר שכתב, הסופר אפריים סידון יחד עם המאייר דני קרמן מספרים ומאיירים סיפור לילדים.
  • 10 ₪ הנחה על ספרים בעסקים קטנים לעידוד רכישה בקרב עצמאיים בחנויות נבחרות בעיר (כולל כפל מבצעים): האחים גרין, דותן ספרים, באבל, סיפור פשוט, יאפא והמגדלור ועוד.
  • סיורים בשיתוף "עיר עולם ותיירות" בעקבות המשוררים האהובים: חיים נחמן ביאליק, מאיר אריאל, נתן אלתרמן, ציטוטים של ש"י עגנון ועוד.
  • שעות סיפור גאות למשפחות במרכז הגאה לרגל חודש הגאווה.
  • שעות סיפור מוזיקליות בגינות ברחבי העיר בלווי תזמורת וכלי נגינה בשיתוף מרכז ענב לתרבות.
  • שעות סיפור לילדים ומבוגרים ויצירה ספרותית בעסקים מקומיים, אוצרת: המו"לית שירה חפר

כמו כן, כמדי שנה, חושפת מחלקת הספריות בעיריית תל-אביב-יפו נתונים מעניינים על הרגלי הקריאה והשאלת הספרים של תושבי העיר. ב- 22 ספריות העיר רשומים יותר מ-36 אלף קוראים פעילים, שיחד שאלו השנה כ-400,000 ספרים והוכיחו שעוד לא תם עידן הקריאה. נכון לשנת 2019, הספר המושאל ביותר בקרב תושבי תל-אביב-יפו היה "שלוש" מאת דרור משעני שזכה ל- 577 השאלות וגם השנה "הארי פוטר ואבן החכמים" ניצב במקום הראשון בקרב ספרי הילדים עם 467 השאלות ו"יומנו של חנון – הקש האחרון" מאת ג'ף קיני שומר על המקום השני עם 360 השאלות. שיאנית הקריאה מבין הקוראים המבוגרים היא קוראת וותיקה מנויית ספריית בית דני אשר שאלה 354 ספרים לאורך השנה. שיאנית הקריאה מקרב הילדים היא ילדה בת 9  מספריית הדר יוסף ששאלה בשנת 2019 לא פחות מ- 208 ספרים.

בתקופת הקורונה הציעו הספריות מספר שירותים ייחודיים, בהם השאלת ספרים בטייק אווי, בו השתמשו כ-3,000 קוראים, וכן הורחבו הקטלוגים של הספרייה הדיגיטלית והספרים הקוליים שרשמו עלייה משמעותית בביקוש כאשר יותר מ-3,000 קוראים פעילים שאלו יחד קרוב ל 10,000 ספרים קוליים ודיגיטליים רק בחודשים מרץ-יוני (לשם השוואה, בכל שנת 2019 הושאלו כ-17,000 ספרים דיגיטליים). הספר הדיגיטלי המושאל ביותר למבוגרים בתקופת הקורונה הוא "נשים קטנות" שזכה ל-38 השאלות, ולילדים "פלא" עם 16 השאלות. מבין הספרים הקוליים, המבוקש ביותר היה "מחשבות על המאה ה-21" מאת יובל נח הררי עם 29 השאלות, ולילדים "קרמר החתול לומד לשחות" מאת מאיר שלו עם 14 השאלות.

מרים פוזנר, מנהלת בית אריאלה ומחלקת הספריות בעיריית תל אביב-יפו: "משבר הקורונה אמנם לא פסח על עולם הספר, ולראייה שבוע הספר השנה אינו מתקיים, אבל למרות המצב, ואולי אפילו 'בזכותו', אנו רואים בחודשים האחרונים עלייה במספר ההשאלות ספרים דיגיטליים. לצדם, קוראינו חוזרים גם לספרים שבדפוס, ולמי שאינו יכול להגיע אלינו – אנחנו מביאים אליו ספרים הביתה. אנחנו מקווים ונערכים לשוב ולשרת את הקוראים שלנו וקהל אוהבי המילה הכתובה במתכונת מלאה, כולל אירועי התרבות וההרצאות שלנו שיתקיימו בקרוב."

שעות סיפור לילדים ומבוגרים ומפגשים ויצירה ספרותית בעסקים מקומיים:

  • תולעת ספרים – איתן בולוקן ידבר על שיבטה טויו, המשוררת היפנית שהחלה לכתוב שירה בגיל 92 והוציאה לאור את ספרה בגיל 98. הספר הפך לרב מכר וזכה למיליוני קוראים ברחבי העולם. ד"ר איתן בולוקן תרגם את ספרה. בולוקן הוא מרצה לתרבות יפן, מתרגם מיפנית ומשורר.
  • חנות המגדלור – יונית ונעמן ושחר מריו מרדכי ב"סליחה על השאלה".
  • יונית נעמן היא משוררת ומסאית ישראלית, ילידת 1975, הוציאה לאור שני ספרי שירה וזכתה בפרס ראש הממשלה.
  • שחר מריו מרדכי הוא משורר, יליד 1975 כיום עוסק בהוראה. זכה בפרס ראש-הממשלה לשנת 2017.
  • חנות רחל דותן (בקפה ממול)  – שהם סמית – סופרת, מתרגמת ומרצה, תדבר על מפלצות מיתולוגיות.
  • אחים גרין – אלי ביז'אווי ידבר על תרגום לתאטרון.
  • חנות הספרים בערבית ועברית יאפא  – שיחה על פמיניזם בעולם הערבי.
  • חנות באבל – אליס ביאלסקי תדבר על לכתוב ספרות רוסית בישראל.
  • על גג עיריית תל אביב יפו:
  • * הרצאה על תהליכי יצירה עם סמדר שיר, סופרת, עיתונאית, מחזאית ופזמונאית ישראלית. כתבה למעלה מ-400 ספרים.
  • * הסופר אילן הייטנר "חוכמת הבייגלה"  "מלך החומוס ומלכת האמבטיה", "קציצות" בהרצאה על תהליך היצירה הספרותית.
  • צומת ספרים בנמל תל אביב  – אתגר קרת ושירה גפן באירוע השקה לספרם החדש "מחכים לניסים"
  • גורו האופנה שרית סלע בהרצאה על הספר "סוד הקסם היפני- שיטת מארי קונדו לבית וחיים מסודרים" –  במרחב החברתי בכיכר אתרים
  • הסופר אפריים סידון ביחד עם המאייר דני קרמן מספרים ומאיירים סיפור לילדים –  בר קפה "גרונימן 8"
  • בבית בן גוריון
  •  שעת סיפור לילדים: "בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון" ספרה של דבורה עומר ז"ל.
  •  מפגש למבוגרים "ספרים הרבה", יוני אילת משוחח עם ד"ר יחיל צבן. בספרו האחרון מצביע ד"ר יחיל צבן  על מקומה המרכזי של יצירת הספרות בחברה הקפיטליסטית ומראה כיצד היא מאלפת את קוראיה.
  • במרכז הגאה – שעות סיפור גאות לילדים

"אני רק רוצה להיות אני" מאת גלית צוק, בהקראת עמית צוק.

על הסופרת: גלית צוק בת הייתה נשואה לעמית, אישה טרנסג'נדרית שיצאה מהארון אחרי 20 שנות נישואין ולהן ארבעה ילדים מדהימים:
יובל (בת 23), ירדן (בן 19), אגם (בת 16) ופלג (בת 12). מתוך תהליך היציאה מהארון של עמית, נולד הספר המיוחד "אני רק רוצה להיות אני".

על גיבורת הספר:

עמית צוק היא גיבורת הספר "אני רק רוצה להיות אני".

עמית, שנולדה באמצע שנות ה-70 לא ידעה להסביר את תחושותיה ואת הדיסוננס שהתרחש בין גופה ובין נפשה. במהלך ילדותה ובמהלך גיל התבגרותה היא ניסתה מספר פעמים להבין את תחושותיה ומאווייה להחליף את גופה, אך ללא מקורות מידע זמינים, ללא אינטרנט או טכנולוגיה מתקדמת, בנוסף לבורות החברתית והסטיגמות הקשות על נשים טרנסג'נדריות, חוסר ההלימה של התנהגותה, מראה ותחושותיה איתן הביאו אותה להדחקת רגשותיה שנים ארוכות.

בנוסף, שנים ארוכות של שתיקה, חבישת מסיכה, בניית משפחה לצד היותה אשת עסקים ומרצה באחת המכללות הגדולות בארץ דחו את יציאתה מהארון בשני עשורים נוספים.

שלושת הסיפורים בספר "אני רק רוצה להיות אני" מבוססים על אירועים שקרו במציאות ומבטאים התמודדות עם דיסוננס בין נפש לגוף ואתגרים איתם התמודדה עמית כילדה טרנסג'נדרית שגדלה בגוף זכרי.)

חשוב לציין שהיא עצמה לא כתבה את הספר אלא מי שהיתה בת זוגה. 

"האבאים של גל ונועה" מאת שוש פנקס

על הסופרת: שוש פנקס, סבתא גאה לגל ונועה ואמו של איתי פנקס, פעיל בולט בקהילה הגאה וחבר מועצת העיר תל אביב יפו. 

"ספר היער" מאת שולי ברקאי

על הסופרת: שולי ברקאי, אחרי שהפכתי לאמא והתחילה לקרוא בעיניים בוגרות את ספרי הילדים, שמתי לב שישנו מבנה משפחתי די אחיד שחוזר על עצמו – אבא ואמא (חורגת ורעה), זה מאוד צרם לי לאור העובדה שישנם מבנים רבים של משפחות, מהמחשבה הזו  נולד הספר)

חתימת סופרים של סופרים על ספריהם, עם 3 נגנים ומספר, שעות סיפור לילדים, הרצאה על תהליכי יצירה עם סמדר שיר, אתגר קרת ושירה גפן באירוע השקה לספרם החדש "מחכים לניסים", אפריים סידון ביחד עם דני קרמן מספרים ומאיירים סיפור לילדים, שרית סלע בהרצאה על הספר "סוד הקסם היפני- שיטת מארי קונדו לבית וחיים מסודרים", אילן הייטנר בהרצאה על תהליך היצירה, שעות סיפור גאה עם טרנסג'נדר, סיורי בעקבות המשוררים האהובים: חיים נחמן ביאליק ומאיר אריאל ועוד.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן