המודל של עיריית תל אביב-יפו ללמידה מרחוק: "מיני קפסולות", צמצום מספר המקצועות ודגש על יחס אישי

המודל של עיריית תל אביב-יפו ללמידה מרחוק: "מיני קפסולות", צמצום מספר המקצועות ודגש על יחס אישי

עיריית תל אביב- יפו נערכת לחזרת מערכת החינוך העירונית ללימודים ומציגה מודל המותאם לכתות ה' ומעלה. המודל שם דגש על למידה מרחוק בקבוצות קטנות תוך צמצום הלמידה באמצעות זום, בעקבות ההבנה כי למידה מקוונת בקבוצות גדולות אינה מספקת פתרון מיטבי.

על פי המסתמן, הממשלה תכריע כי כיתות  ה'-יב' תאלצנה להמשיך את הלימודים מרחוק גם בחודשים הקרובים. לאור הנחה זו, וכדי לייצר שגרת לימודים טובה ואיכותית לאורך השנה הקרובה, גיבשה העירייה בשיתוף משרד החינוך מודל חדש המצמצם את מספר שעות הלימוד באמצעות הזום ואת מספר התלמידים המשתתפים בכל שיעור. על פי המודל, הכיתות הקיימות תחולקנה ל"מיני קפסולות" של 5-7 ילדים בלבד. הלימודים יתמקדו במקצועות הליבה ולצד הלמידה המקוונת יינתן דגש לביצוע של פרוייקטים וחקר עצמי סביב נושאים המותאמים מעולמם של התלמידים בשכונה ובבית. תוכנית זו תאפשר מתן יחס אישי, קשוב ותומך מהמורים שאינו מתאפשר היום בלמידה מקוונת בכיתות גדולות. כמו-כן, יסייע מודל זה לפתח מיומנויות של עבודת צוות, פתרון בעיות, חקר, מיקוד מיומנויות לכל שכבה וויתור על מה שאינו הכרחי. תלמידים אשר יזוהו על ידי המורים והמנהלים כנמצאים במצבי סיכון יוזמנו למפגש עם המחנכים, היועצים או הפסיכולוגים של בתי הספר.

במסגרת המודל תעבור כל מערכת החינוך העירונית מכתות ה' ועד י"ב ללמידה במיני קפסולות לאורך כל היום, תוך שילוב פעילות יזומה אחר הצהריים במסגרת קהילתית, חברתית וספורטיבית. המודל מאפשר לכל מנהל בית ספר להתאים את תכנית הלימודים, מבנה הכתה ומערכת השעות לכל קפסולה בנפרד. שיטת ה"מיני קפסולות" תאפשר ותעודד מפגשים בחוץ ועבודה משותפת על משימות לפי רמות השליטה השונות של התלמידים במיומנויות וידע (כדוגמת שפה). כמו-כן יינתן דגש לשילוב מאוזן של בנים ובנות, ומינימום של חבר טוב לכל תלמיד.

המודל יחל להיות מיושם במהלך השבועיים הקרובים בכל בתי הספר העירוניים.

אופן הלימוד ב"מיני קפסולות" על פי המודל החדש:

  • מחנכים יקדישו חצי מזמנם בהובלת הקבוצות השונות. המורים המקצועיים לא בהכרח ילמדו את כל הקבוצות בכיתה למעט מתמטיקה, אנגלית ומדעים (בחטיבות הביניים).
  • מערכת השעות של הכיתה הן דיפרנציאליות כאשר לא כולם לומדים הכל כל הזמן.
  • התלמידים יאותגרו לאורך כל היום עם משימות קבוצתיות ואישיות קצרות עם יעדים ברורים.
  • דגש על למידה עצמאית ואחריות על התלמידים: למידה מבוססת פרוייקטים (דגש על יציאה לחקר מחוץ לבית), משימות כתיבה וקריאה, טיפוח מיומנויות של המאה ה-21 במקום למידה פאסיבית מול מסך.
  • מנהלים ומחנכים יעודדו ליזום מפגשים בחוץ לטובת ספורט או פעילות חברתית.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "אחרי יותר מחצי שנה של למידה בזום, ברור כי המודל הנוכחי לא עובד. לפיכך החלטנו שאנחנו לא מחכים לממשלה ונערכים עם מתווה חדש. הילדים לכאורה ילמדו פחות – אבל בעצם ישיגו הרבה יותר: גם חינוכית – וחשוב לא פחות, גם רגשית וחברתית. אנו מזהים את המצוקה של התלמידים מהשיטה הקיימת ונחושים לייצר עבורם סביבת למידה מיטבית בתנאים מאתגרים. הקורונה דורשת מכולנו לחשוב מחוץ לקופסא, ובמקביל נותנת לנו הזדמנות להמציא מחדש את הדרך שבה מנחילים ידע וערכים לתלמידים". 

שירלי רימון ברכה, ראש מינהל החינוך: "אחד העקרונות המובילים בחשיבה המצאתית הוא עיקרון ההחסרה: על מה נוותר כדי לשפר. מתוך אמון מלא במנהלות ומנהלי בתי הספר וצוותי החינוך וההוראה, אנחנו מאפשרים לבתי הספר לצמצם את ההוראה הפרונטלית, גודל הכיתה, את מספר המקצועות, את מספר המורים שכל תלמידה פוגשת, ולהפוך את הלמידה מרחוק לקרובה יותר ואפקטיבית יותר".

 

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן