לרגל שבוע הספר 2021: ספריות תל אביב-יפו חושפות את רשימת הספרים המושאלים ביותר בשנת 2020, תקופת משבר הקורונה

לרגל שבוע הספר 2021: ספריות תל אביב-יפו חושפות את רשימת הספרים המושאלים ביותר בשנת 2020, תקופת משבר הקורונה

הספר המושאל ביותר בשנת 2020: "המטופלת השקטה" מאת אלכס מיאכלדיס * בספרי הילדים – הארי פוטר עדיין שולט ללא עוררין * שיאני ההשאלות – קוראת מספריית בית דני וילדה בת 11 המנויה בספריית מגדל שלום ששאלו מאות ספרים * זינוק בביקוש לספרים דיגיטליים * 29,000 השאלות בשבוע אחד לקראת הסגר השני * 6000 מנויים חדשים הצטרפו בתקופת הקורונה

 

לקראת שבוע הספר שחל בחודש יוני, ספריות תל-אביב-יפו חושפות נתונים מעניינים על הרגלי הקריאה והשאלת הספרים של תושבי העיר, כולל בתקופת הקורונה, שהביאה לעלייה בביקוש לספרים דיגיטליים וספרים קוליים, לצד השאלות בשירות ה"טייק אווי" הייחודי שהוצע לקהל, עד לפתיחתן של הספריות מחדש בשבועות האחרונים.

 

ב-22 ספריות העיר רשומים נכון להיום יותר מ-37 אלף קוראים פעילים, מהם יותר מ- 6,000 מנויים חדשים שהצטרפו בזמן משבר הקורונה, על אף שהספריות היו סגורות לקהל. יחד, שאלו כל המנויים קרוב ל-300,000 ספרים כולל, עם שיא של קרוב ל-40,000 השאלות של ספרים דיגיטליים למבוגרים וילדים (כפול מאשר בשנה שעברה).

 

בשנת 2020, הספר המושאל ביותר בקרב תושבי תל-אביב-יפו היה "המטופלת השקטה" מאת אלכס מיכאלדיס, שזכה ל-377 השאלות. מבין הספרים העבריים, במקום הראשון עומד "איתי החיים משחק הרבה" מאת דויד גרוסמן עם 250 השאלות.

 

בקרב ספרי הילדים, הארי פוטר ממשיך לצעוד בראש, כבכל שנה מהשנים האחרונות וספרי הסדרה מאת ג'יי קיי רולינג מאיישים את כל 4 המקומות הראשונים ברשימה, כאשר אחריהם ניצבים ספרי סדרת "יומנו של חנון" מאת ג'ף קיני. הסופר הישראלי היחיד שספרו הצליח להתברג לעשירייה הראשונה הוא ינץ לוי, שספרו "הרפתקאות דוד אריה בערבות רומניה" ממוקם במקום העשירי עם 195 השאלות.

 

בתקופת הקורונה הציעו הספריות מספר שירותים ייחודיים, בהם השאלת ספרים בטייק אווי, שבו השתמשו אלפי קוראים, וכן הורחבו הקטלוגים של הספרייה הדיגיטלית והספרים הקוליים, שרשמו עלייה משמעותית בביקוש עם קרוב ל-40,000 השאלות של ספרים קוליים ודיגיטליים (לשם השוואה, בכל שנת 2019 הושאלו כ-17,000 ספרים דיגיטליים). הספר הדיגיטלי המושאל ביותר למבוגרים בתקופת הקורונה הוא "הערעור האחרון" מאת ליעד שהם שזכה ל-149 השאלות.

 

שיא הביקוש לספרים בשנה החולפת נרשם בשבוע שלפני הסגר השני, בספטמבר 2020, שבמהלכו הספריות נפתחו עד לשעה 22:00 על מנת לאפשר לקוראים להצטייד לקראת הסגר, ובמהלכו הושאלו 28,877 ספרים, מספר המתקרב למספר ההשאלות הממוצע בחודש שלם בשגרה.

 

שיאנית הקריאה מבין הקוראים המבוגרים היא קוראת ותיקה, מנויית ספריית בית דני, אשר שאלה 291 ספרים לאורך השנה. שיאנית הקריאה מקרב הילדים היא ילדה בת 11 מספריית מגדל שלום, ששאלה בשנת 2020 לא פחות מ-164 ספרים.

 

ד"ר אורי אליס, מ"מ מנהל ספריית בית אריאלה ומחלקת הספריות בעיריית תל אביב-יפו: "צוות הספריות הפגין בשנה האחרונה גמישות מחשבתית ויצירתיות מופלגת, ומצא דרכים חדשות להמשיך להעניק את שירותי הספרייה, הן בימי הסגר של תקופת הקורונה, הן בעתות חירום ביטחוני. הצוות פיתח בצורה מרשימה את השירותים הדיגיטליים של הספרייה – בתחום השאלת הספרים ובתחום פעילויות התרבות המקוונות – ויזם שירותי 'ספר עד הבית' ו-'take-away' של ספרים', בימים שהתושבים היו מנועים מלהגיע לספריות. שבוע הספר עומד השנה בסימן המשבר שלא פסח על ענף הספרים בתקופת הקורונה. אנו מזמינים את תושבי העיר והציבור הרחב לבקר בדוכני שבוע הספר או לחילופין להזמין ספרים באתרי הוצאות הספרים באינטרנט, ולתמוך בחנויות הספרים העצמאיות ובהוצאות הספרים הקטנות."

 

עם פתיחת מוסדות התרבות, נפתחו מחדש ספריות העיר ובראשן ספריית בית אריאלה, שעברה בשנים האחרונות שיפוץ מקיף, ומציעה היום גם את הסלון העירוני, בו כבר מתקיימים אירועי תרבות, את ספריית הקומיקס החדשה, את ספריית העיצוב, וחללי עבודה לקהל הרחב. גם עונת התרבות של בית אריאלה, שהושהתה במהלך המשבר, חזרה בגרסה שמשלבת הרצאות וידאו מושקעות לצד סדנאות כתיבה פרונטליות (בשילוב זום), ובקרוב תושק סדרה מיוחדת של סיורי תרבות ברחבי העיר. בחודש החולף הוצבו מחדש במרחב העירוני ספריות הרחוב והחוף, המאפשרות לקהל הרחב מגוון של מאות ספרים.

 

אירוע שבוע הספר בתל אביב-יפו יתקיים השנה בתאריכים 19-9 ביוני 2021 בשרונה.

לכבוד שבוע הספר, עיריית תל אביב-יפו תקיים שלל אירועים ופעילויות ברחבי העיר לילדים ולכל המשפחה.

מידע לגבי כל האירועים והפעילויות באתר העירוני https://bit.ly/3wGuQl0

 

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן