מדוע עיריית תל-אביב יפו בוחרת להתעלל בבעלי נכסים בעיר?

מדוע עיריית תל-אביב יפו בוחרת להתעלל בבעלי נכסים בעיר?

למערכת האתר הובא השבוע סיפור על התנהלות העירייה כלפי בעלי נכסים בעיר ואשר העלה בפנינו תהיות רבות על תום ליבה בהליכים בהן היא נוהגת.

מסתבר שבעת האחרונה שונו נהלים בעירייה ובניגוד לעבר בו בעלי נכסים היו מקבלים התרעות אישיות על כשלים בנכסים שעליהם לתקן לפני שיקבלו קנס, הפעם מרבית הסיכויים שיקבלו את הודעת הקנס מבלי כלל שידעו במה מדובר.

 

בנוסף לכך, התברר שהעירייה החליטה שכל מי שרשום על הנכס (בנסח הטאבו) יקבל את אותו קנס. משמעות הדבר חלוקת קנסות בעשרות אלפי שקלים לכל בניין בו לכאורה החליטו בפיקוח כי יש כשל לתקן.

 

הודעת הקנס שהגיע לתיבות הדואר

 

להלן תיאור המקרה כפי שסיפר בפנינו אחד מבעלי הדירות בבניין בשכונת שפירא:

 

"לפני כשבוע לערך, אישתי מקבלת על הבוקר הודעת קנס מטעם העירייה. בהודעה נכתב כי קיימת נזילה מצינור בבניין ובהתאם לכך נרשם קנס בסך 730 ש"ח שיש לשלמו מיידית וכו'…

עם קבלת ההודעה פניתי לבעלי נכסים נוספים בבניין על מנת לבדוק אם גם הם קיבלו את ההודעה ואם הם יודעים מה פשר הדבר. מסתבר שחלקם אכן קיבלו ההודעה וחלק אחר שלא קיבלו פנו לעירייה לברר ולאחר פנייתם קיבלו את הודעה מיד למייל שלהם.

 

בשלב זה התקשרתי למוקד 106 שהפנו אותי למוקד אגד"ש, שם על פי מספר הזהות שלי נמסר לי כי אכן יש הודעת קנס על שמי (על אותו הנכס בו אני מתגורר עם אישתי שכבר קיבלה הודעת קנס על שמה), ותוך מספר שניות ידעו לשלוח אותה למייל הפרטי שלי.

בנוסף לכל מסתבר שאישתי שהינה מחזיקה ב-1/4 דירה של משפחתה בבניין קיבלה הודעה נוספת נפרדת גם על נכס זה.

 

לשאלתי מה בדיוק המפגע ואיפה ממוקם אותו צינור דולף שיש לתקנו נאמר לי כי עלי לפנות לפיקוח עם פרטי ההודעה והם יסבירו בדיוק.

בשיחה של ועד הבית ובעלי נכסים נוספים עם הפיקוח נמסר כי קיימת נזילה מצינורות ניקוז אשר מחוברים לבור הביוב בחצר הבניין, הפיקוח הסבירו בשיחה הטלפונית היכן המפגע ואף העבירו תמונה לועד הבית.

לטענתם עלינו לסדר המפגע בהקדם שכן אחרת נקבל הודעות קנס נוספות.

 

כאשר אחד השכנים שאל את הפיקוח מדוע לא פנו קודם בדרישה לתיקון המפגע ודווקא מיהרו להוציא הודעת קנס נאמר לו שזה 'הנוהל החדש'. לטענתם, העירייה לא מוכנה להמתין יותר לבעלי נכסים עד שיתקנו.

לפי הנוהל החדש הם תולים דרישה לתיקון המפגע בכניסת הבניין וכעבור 24 שעות במידה ואין מענה מצד בעלי הנכסים הם מעבירים לטיפול אגד"ש להוצאת דרישות קנס.

אותו בעל נכס הסביר לנציג הפיקוח שאיש מבעלי הנכסים לא ראה הודעה שכזאת על כניסת הבניין, וככל הנראה (אם בכלל) היא נתלתה בכניסה העורפית לבניין ובשל מזג האוויר הסוער באותם ימים נתלשה מהמקום.

 

בהזדמנות זאת שאלתי איך ייתכן שעל כל נכס יחולו מספר הודעות קנס? נציג הפיקוח הסביר לי שגם כאן הנהלים שונו וכל מי שרשום בנסח הטאבו על הנכס יקבל הודעת קנס אישית!

לדבריו תיתכן למשל סיטואציה שזוג גרוש מחזיקים בנכס 50%-50% ובמקרה זה שניהם יקבלו הודעת קנס נפרדת ואישית כל אחד, כי בסוף של דבר מישהו צריך לשלם את הקנס על הנכס.

מה שכן, אמר שבמידה ואחד מהם ישלם את הודעת הקנס, אזי ניתן יהיה לפנות אישית ולבקש לבטל את יתר ההודעות על אותו הנכס…"

 

עד כאן סיפור המקרה.

 

מיד לאחר שבעלי הנכסים בשיתוף הועד הבינו מה בדיוק התקלה היא תוקנה תוך ימים ספורים בעלות שולית של מאות שקלים, ואף נציג הפיקוח אישר בשיחה טלפונית כי הבעיה טופלה.

 

 

אולם מסתבר שהעירייה לא מסתפקת בכך, בשיחות עם נציגי העירייה לאחר הסרת המפגע, נמסר כי אין נוהל ביטול קנס קיבוצי לכל בעלי הנכסים, וכי כל בעל נכס שקיבל הודעת קנס ומעוניין לבטלו חייב לפנות אישית ולבקש ביטול הקנס ממניעיו שלו ובמידה ובקשתו תתקבל רק הודעת הקנס האישית שלו תבוטל. כמו כן, במידה ויש מחזיקים נוספים על אותו הנכס עליהם לפנות בנפרד.

בנוסף נמסר כי כל המעוניין יכול לפנות במקביל גם למחלקת פניות הציבור ולהעלות את דרישותיו.

 

אם כן, בואו נסכם מה ההליך בו נוקטת עיריית ת"א:

  1. הפיקוח בעירייה מחליט על מפגע בנכס פרטי (או בניין), תולה הודעת דרישה לטיפול המפגע על הנכס או בסביבתו, וממתין 24 עד 48 שעות.
  2. בחלוף זמן ההמתנה, מוקד אגד"ש או גוף אחר בעירייה שולח הודעות קנס אישיות לכל מי שרשום בטאבו על אותו נכס (אגב נאמר לנו שבחלוף שבוע נשלחת הודעת קנס נוספת).
  3. במידה ובעלי הנכס פעלו לתיקון המפגע (אחרי שהטריחו עצמם ופנו לעירייה לברר בדיוק מה מהות המפגע), עליהם לפנות אישית אחד אחד ולהגיש בקשה לביטול הקנס…

 

לעניין אותו המקרה הספציפי:

  • 16 דירות יש בבניין המדובר.
  • מבדיקת נסח הטאבו של הבניין עולה כי רשומים 35 מחזיקים על אותן 16 הדירות (אגב, חלקם יורשים, חלקם כלל לא מתגוררים בארץ, וחלק ניכר מהם קשישים).
  • 35 הודעות תשלום קנס שכ"א על סך 730 ש"ח, מסתכמות לכדי 25,550 ש"ח.
  • עלות התיקון בפועל היתה פחות מאלף ש"ח…

 

ולשאלות הקשות:

  • מדוע לא הופנתה דרישה לתיקון המפגע לאותם בעלי נכסים במייל? או במסרון? שכן העירייה מחזיקה בכל פרטי הקשר של אותם מחזיקי נכסים והיא מיד עשתה כן כאשר אלו פנו טלפונית למוקד.
  • מדוע שונה הנוהל ומיד נשלחת דרישת תשלום קנס ולא מודיעים לבעלי הנכסים שיש מפגע וממתינים זמן סביר לתיקון המפגע? מודעה על כניסה לבניין לא תמיד זוכה לתשומת הלב הנדרשת.
  • מדוע לאחר תיקון המפגע כל המעוניין לבטל את הודעת הקנס חייב לפנות אישית ולא ניתן לבטל קבוצתית את הקנסות?
  • האם זה בכלל חוקי להתנהל בצורה שכזאת? מה יעשו קשישים, דיירי חוץ ובעלי נכסים שכלל לא מודעים להודעת הקנס שנשלחה אליהם אך בפועל לא הגיעה.

 

להלן תגובת עיריית תל אביב יפו:

האחריות להסרת מפגעים המתגלים בנכס מוטלת על פי חוק על בעלי הנכסים והמחזיקים בו. במקרה זה התקבלה פניה במוקד 106+ לפיה קיימת נזילת מים היוצרת שלוליות במקום, כאשר מהיקוות של מים בשטח הנכס מהווה מפגע שעלול לסכן את בריאות הציבור, שלומו ובטחונו, זאת מאחר ומים עומדים גורמים בהכרח לריבוי של יתושים מפיצי מחלות וכן עלולים לגרום לחבלה כתוצרה מהחלקה או ממעידה.

פקח עירייה הגיע למקום ובהתאם לחוק הדביק במקום בולט בנכס הודעת דרישה לטיפול במפגע בתוך 24 שעות. יצוין, כי בפועל ניתנה למקבלי הדרישה פרק זמן ארוך יותר של יותר מ-48 שעות לסילוק המפגע. בחלוף פרק הזמן הזה משנמצא, כי הדרישה לא מולאה והמפגע נותר במקום נרשמו דו"חות כנגד בעלי הנכס. כמו כן ועל פי הוראות חוק העזר החובה והאחריות להחזיק נכס באופן שלא מתקיים בו מפגע חלה, ביחד ולחוד, כל בעלי הנכס ועל מחזיקיו והאכיפה מתבצעת בהתאם. העירייה מנועה מלאכוף באופן שרירותי כנגד חלק מהבעלים או מהמחזיקים וגם אין כל הצדקה לעשות כן.

נוסיף כי למקבלי הדוחות שמורה הזכות לפנות לתובע בבקשה לביטולם בהתאם לקבוע בחוק וכפי שמפורט בטופס הודעת הקנס. במידה ומוגשת בקשה כאמור בוחן התובע האם יש מקום בנסיבות העניין לפעול לביטול כלל הודעות תשלום הקנס, אפילו אם לא הייתה פנייה מצד כולם.

 

*** נכון ליום פרסום הכתבה, קרוב לשבועיים מיום שבעלי הנכסים הגישו בקשת ביטול (ראו בתמונה) עדיין לא ניתנה תשובת העירייה לפנייתם.

 

הגשת בקשת ביטול מכוונת

 

 

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן