עיריית ת"א מודיעה כי הסתיים שיפוץ ושדרוג רחוב רוסלאן ביפו, הכולל שחזור הסביל "אבו נבוט"

עיריית תל-אביב-יפו סיימה את שיפוץ ושדרוג רחוב רוסלאן, לרבות המונומנט ההיסטורי הסביל (מתקן מים ציבורי). העירייה, בשיתוף משרד התיירות באמצעות חמ"ת, השקיעו כ- 11 מיליון ₪ בפיתוח הרחוב. במסגרת שדרוגו הוחלפו כל התשתיות התת קרקעיות, הוטמנו רשתות חשמל ומים ורוצפו השבילים והמדרכות בריצוף ייחודי מאבן טבעית.
על גבי כבישי הרחוב שוחזרה החומה ההיסטורית של יפו העתיקה, המהווה חלק משער ירושלים. הסביל, אשר ממוקם בלב הרחוב, שוחזר על ידי האדריכל אייל זיו בהשראת שני סבילים מעכו ומאיסטנבול ולפי ציור היסטורי של הסביל המקורי. כיפת הסביל עשויה מנחושת, בעלת עיטורים מעץ. בתוך הסביל הותקנו ברזי מים פעילים לשטיפת ידיים וסביבו נבנתה רחבת הולכי רגל והוצבה תאורה לילית. עלות השחזור כ- 700 אלף ש"ח.
דרומית לסביל הוקמו שתי מרפסות מפולסות מוארות המשקיפות לים, בדקורציה משולבת עצים וספסלי אבן. לאחר השיפוץ הפך הרחוב למוקד תיירותי ופנינה תרבותית והיסטורית בלב יפו.
רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב-יפו: "שיפוץ רחוב רוסלאן הוא חלק ממדיניות העירייה לשיקום המרחב הציבורי והתשתיות ביפו. העירייה השקיעה למעלה ממיליארד שקלים בעשור האחרון לטובת שיפוץ של למעלה מ- 80 רחובות ותוספת של למעלה מ- 300 דונם של שטחים ירוקים. המוקדים ההיסטוריים הפזורים ביפו, מספרים את סיפורה של העיר ושזורים במארג הקהילה הפלורליסטי המשלב תרבויות, דתות והיסטוריה משותפת. שחזור הסביל הוא אחת הדוגמאות היפות לכך. ה"סביל", מלבד היותו מקור מים, שימש גם כנקודת מפגש בין היוצאים לנכנסים לעיר והוא אחד מסמליה ההיסטוריים הבולטים ביפו מהמאה ה-19 ועד היום".
רקע (באדיבות רשות העתיקות)
שער ירושלים – שער הכניסה העיקרי של יפו של המאה ה- 19, נקרא שער ירושלים על שם הדרך לירושלים אליה הוא התחבר. גשר מתוח מעל החפיר לאורך הביצורים המזרחיים של העיר הוביל לחצר מתוחמת על ידי סביל מחמודי (אבו נבוט) מצפון ושער העיר עצמו מדרום, שמעליו הוצבו סוללות תותחים.
מתחם שער ירושלים נבנה בתחילת המאה ה- 19 על ידי מוחמד אגא אבו נבוט, מושל יפו בין 1803 ל- 1819. המתחם מתואר ברשומות, מפות וצילומים היסטוריים ושרידיו נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות מטעם רשות העתיקות ובמימון המשלמה ליפו בשנת 2010.
סביל "אבו נבוט" – הסביל נבנה במאה ה- 19 עפ"י המסורת על-ידי המושל של יפו מחמוד אבו נבוט. בסביל התרעננו נוסעים שהגיעו ליפו והשקו את בהמות המשא שלהם, בעוד העוזבים את העיר ממלאים את כליהם במים לקראת נסיעתם. סביל זה הינו סביל מפואר כדגם סבילים דומים בטורקיה שעל בסיסם שוחזר הסביל ביפו.
המידע מאתר העירייה.
הסביל לפני השיפוץ ולאחריו
Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן