אסון במרתון תל-אביב; בן 29 נפטר, מספר רצים במצב קשה ואנוש, עשרות מטופלים בתי חולים

במרתון נהרג מיכאל מיכאלוביץ', איש קבע בן 29, מהמושב מנוחה שבדרום. 80 בני-אדם נזקקו לטיפול. 12 רצים נפגעו קשה במרתון שנערך בעומס חום כבד. ממד"א נמסר כי חלק מהפצועים הורדמו והונשמו, חלקם עברו פעולות החייאה. בסך הכול עשרות רצים, 20 מהם פונו לבתי חולים. דובר מד"א: "השנה המקרים קשים מאוד"

אסון צפוי מראש התרחש הבוקר במרתון תל אביב. אוהל העזרה הראשונה בנקודת הזינוק הפך לבית חולים שדה של ממש. אל המקום זרמו עוד ועוד רצים שהוסעו על אלונקות מחשש שהתייבשו.

הרצים שנפגעו קשה פונו לאוהל בנקודת הזינוק במרתון, שם קיבלו טיפול ראשוני. מזג האוויר השרבי החל כבר בתחילת המרוץ. בתחזית לפני המרוץ צפו כי טמפרטורות המקסימום בתל-אביב יגיעו היום ל-36 מעלות וישרור עומס חום בינוני עד כבד. משום כך כפי שדווחנו באתר לפני מספר ימים, נדחה המרתון המלא לשבוע הבא לאור המלצות משרד הבריאות ורופאי בית החולים איכילוב. אך למרות ההתרעות על הסכנה הבריאותית ומקרי העבר בו רצים במרתון תל אביב נפגעו קשה ואף נפטרו במהלכו לפני מספר שנים, העירייה ומארגני התחרות איפשרו את הריצה הבוקר במסלולים הקצרים יותר.

כוחות מד"א פעלו מסביב לשעון

זכי הלר, דובר מד"א מסר כי "החל משעות הבוקר המוקדמות מד"א היה פרוס בשטח. הצוותים מוקמו באוהל מרפאה שהוקם בשיתוף בית החולים איכילוב ובשטח התמקמו ניידות טיפול נמרץ, חוליות רגליות, חובשים, פרמדיקים ומע"רים. לקראת השעה 08:00 כבר החלו הצוותים לטפל ברצים שהתעלפו וחמישה רצים הוגדרו במצב קשה, אחד מהם אף קשה ביותר. כולם צעירים, בשנות ה-30 שסובלים ממכות חום, החמישה נזקקו לפעולות הנשמה ואחד מהם אף לפעולות החייאה. כל הנפגעים הועברו לבתי החולים תל השומר, וולפסון ואיכילוב". הוא סיפר כי בכל שנה הצוותים ערוכים, אך "השנה המקרים קשים מאוד. משעות הבוקר טיפלנו בשטח המרתון ובמסלולים טיפלנו ביותר מ-50 אנשים, כולם סובלים מהתייבשויות, מכות חום והתעלפויות".

"כל מי שמבין ידע איך זה ייגמר". הרצים טוענים: היו חסרות מספיק עמדות התזה של מים

"אני מתהפך מכעס", אמר ל-ynet אל"מ (במיל') ד"ר אבי מויאל, לשעבר ראש אגף כושר גופני בצה"ל, למשמע הדיווחים על הנפגעים היום (ו') במרתון תל אביב. "כל מי שמבין בפיזיולוגיה ידע מה הסכנות ואיך זה ייגמר, וזה ממש לא משנה אם זה מרתון או חצי מרתון", הוא מזכיר אחרי שנודע על הרוג ועשרות נפגעים. "הטמפרטורה הייתה ידועה כבר שבוע". העירייה אשמה, צריך לדעת לקבל החלטות לא פופולריות, להסתכל בעיקר על אלה שנשארים מאחור.

למספר רצים הייתה ביקורת על עמדות השפרצת המים שהוכנו כחלק מהיערכות המארגנים למזג האוויר השרבי: "מה שהיה חסר זה עמדת השפרצות מים. אמרו שיהיו מספר עמדות, ואני ראיתי רק עמדה אחת", סיפר אסף, בן 29, שהשתתף במרוץ. "היו שם אנשים שחילקו מים אותם שפכנו על הפנים, אבל הייתה רק עמדת השפרצת צינור אחת וזה לא מספיק". לדבריו, כשהוא יצא, במקצה הראשון, החום הכבד עוד לא התחיל להשפיע, אך ציין: "אנשים שיצאו במקצה אחרי מאוד סבלו מהחום".

בכלי התקשורת נשמעת בעקבות המקרה קריאה להקמת וועדת חקירה שתחקור את עצם קבלת ההחלטה לקיום המרתון הבוקר ואת אחריותו של ראש העיר מר רון חולדאי בשהתרחש.

ממשרד הבריאות נמסר כי: "המשרד פנה לעירית תל אביב מתוך דאגתו למשתתפי המרתון בתנאי מזג האוויר הצפוי. ריצת מרתון היא אירוע של ספורט אתגרי אשר בצדו סיכון לפגיעות חום. לאחר התייעצות משותפת עם גורמי המקצוע המובילים בתחום הפיזיולוגיה של המאמץ, התקבלה בעיריית תל אביב ההחלטה לבטל את מקצה המרתון. בהערכתנו, החלטה זו מנעה היקף נפגעים גדול יותר".

משרד הבריאות התריע

עיריית תל אביב מגלגלת את האחריות לעבר משרד הבריאות ובית החולים איכילוב

בתגובה הרשמית מהעירייה נמסר: "עיריית תל אביב יפו מביעה צער עמוק על פטירתו של אחד מרצי חצי המרתון. העירייה פעלה על פי הנחיות משרד הבריאות ובית החולים איכילוב אשר הנחו לבטל את המרתון המלא ולקיים את חצי המרתון כסדרו. זאת בתנאי שכל המקצים יסתיימו עד השעה 9:30, כפי שנעשה. הנפטר אשר רץ במקצה חצי המרתון יצא לדרך סמוך לשעה 6:00 בבוקר וסמוך לשעה 8:00 הגיע לקבלת טיפול רפואי. על פי נתוני השירות המטאורולוגי בזמן זה היה עומס חום קל בלבד".

תגובות העירייה ברשת החברתית

תמונות מהמסוק המשטרתי

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן