חדש במרכז הרפואי תל-אביב: טיפול ביתר לחץ דם באמצעות צריבה של עורק הכליה

לאחרונה נפתח במרכז הרפואי תל-אביב שירות חדש לטיפול ביתר לחץ דם באמצעות צריבה (אבלציה) של עורק הכליה. הטיפול מבוסס על נטרול העצבים הסימפטטיים המובילים מהכליה ואליה, ושולחים למוח אותות חשמליים שמביאים להיצרות כלי הדם.
במהלך הפעולה, מוחדר צנתר דרך העורק הפמורלי שבמפשעה (בדומה לצנתור של העורקים הכליליים של הלב). דרכו מוחדר הצנתר לעורקי הכליה, ובאמצעות תדרי רדיו מתבצעות 4-6 צריבות בעורק הכליה, המנטרלות את פעילות העצבים הסימפתטיים. צריבת העצבים מתבצעת בהנחיית מערכת ממוחשבת שמקבעת את מיקום הצנתר, הטמפרטורה שלו והלחץ שהוא מפעיל על דפנות העורק – באופן שמצמצם סיכון לפגיעות פריפריאליות בסביבת העורק.
מדובר בפרוצדורה פשוטה למדי, שנמשכת פחות משעה ואינה מלווה בתופעות לוואי משמעותיות. למחרת הצנתור המטופל כבר משתחרר לביתו. מעבר לכך, מחקר שפורסם לאחרונה ובחן את יעילות הטיפול הדגים ירידה משמעותית של 32/12 מ"מ כספית ערכי לחץ הדם כבר בחודשים הראשונים לאחר הטיפול – לעומת העדר שינוי בלחצי הדם בקבוצת הביקורת.
יתר לחץ דם היא אחת המגפות הנפוצות ביותר בעולם המערבי, שמופיעה בקרב 30%-40% מהאוכלוסייה. בעיה זו מחריפה כפונקציה של גיל, השמנת יתר, ומחלות כליה כרונית. בעבר, הטיפול הכירורגי ביתר לחץ דם התבצע באמצעות ניתוח פתוח בעורק הכליה – פעולה שהעמידה את המטופלים בפני סיכון משמעותי וכללה תופעות לוואי מרובות בעקבות פגיעה בעצבים נוספים בבטן ובאגן. עם התקדמות הפרמקולוגיה בשנים האחרונות, עלו למדפים תרופות חדשות שהוכחו כיעילות בהסדרת יתר לחץ דם במרבית המקרים. ואולם, חלק מהמטופלים לא מצליחים להתאזן גם בטיפול תרופתי במינונים גבוהים ביותר.
הטיפול בצריבה של עורק הכליה מיועד לגברים ונשים הסובלים מלחץ דם של 90/150 או גבוה יותר, שבמשך 18 החודשים האחרונים מטופלים ע"י שלוש תרופות או יותר במינונים מקסימאליים. התוויות הנגד מוגבלות למטופלים עם היצרות בעורק הכליה או עם מקרים קשים של טרשת.
השירות החדש מנוהל במשותף ע"י ד"ר שמואל בנאי, מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית, פרופ' יהודה וולף, מנהל המחלקה לכירורגית כלי דם, וד"ר יצחק קורי, מנהל יחידת האנגיוגרפיה במרכז הרפואי ת"א.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן