הצהרת בלפור המקורית תגיע לראשונה לישראל ותוצג בתל-אביב

מסמך ההצהרה המקורי של הלורד בלפור מנובמבר 1917 יגיע לראשונה לישראל ויוצג בתערוכת הפתיחה מחדש של בית העצמאות בתל אביב עם השלמת שיפוצו
מזכיר הממשלה צבי האוזר קיבל בימים האחרונים הסכמה עקרונית ממנהלי הספריה הלאומית הבריטית כי מסמך ההצהרה המקורי של הלורד ארתור ג'יימס בלפור, בדבר הצורך בהקמתו של בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, שניתנה בשניים בנובמבר 1917, יוצג לתקופה מוגבלת בישראל בכפוף לעמידה בתנאים שיקבעו ע"י הספריה.
"הצהרת בלפור" מהווה ההישג המדיני המשמעותי הראשון של התנועה הציונית. היא הכירה בשאיפות הציוניות להקמת מדינה יהודית ואושררה בקבינט הבריטי. הצהרת בלפור היוותה גם את הבסיס לכתב המנדט הבריטי שהוביל להקמתה של המדינה.
המסמך בין קרוב למאה שנים לא יצא מעולם מאדמת בריטניה. הוא ניתן במקור ללורד וולטר רוטשילד. משפחת רוטשילד העניקה אותו למוזיאון הבריטי וזה העבירו לספריה הלאומית הבריטית.

צילום אחת מטיוטות מסמך ההצהרה של הלורד בלפור (קרדיט - אתר רוה"מ)

הרעיון להציגה בישראל עלה במסגרת ושיקום עבודת התכנון להקמת מוזיאון חדש בבית העצמאות בתל אביב.
בבית העצמאות הושקעו השנה כחמישה מליון שקלים לשיפוץ ראשוני ולאחרונה נחנכה מחדש קומת ההכרזה. שיפוץ זה הינו שלב ראשון בתכנית גדולה יותר בהיקף של כארבעים מליון שקלים לשיפוץ המבנה כולו והקמת מוזיאון עצמאות חדש במקום. בשבוע שעבר השלימה קרן היסוד גיוס תרומה ייעודית למטרה זו מהתורמים שילה ואריק סמסון.
במסגרת השיפוץ הכולל יבוצעו שיקום של המבנה תוך הקפדה על שימור מחמיר, ובניית תצוגות קבע ותצוגות המתחלפות שיתבססו על אמצעי המחשה וטכנולוגיות מהמובילים בעולם, לרבות התקנת תיבה מיוחדת המוגנת מפני אור ואויר בה יוצגו מסמכים הסטורים מקוריים בדומה לתיבה בה מוצגת מגילת העצמאות האמריקאית לציבור.
שיקום בית העצמאות בו הכריז דוד בן גוריון על הקמת המדינה מהווה גולת הכותרת בתכנית הלאומית לשיקום תשתיות מורשת לאומית אותה השיק ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כשלוש שנים ומובילה מזכיר הממשלה צבי האוזר. על מלאכת הבניה וניהול הבית ממופקדת עיריית תל אביב באמצעות מוזיאון ארץ ישראל בניהולו של אילן כהן.
עם השלמת השיפוץ והקמת המוזיאון החדש ישנה כוונה להציג בתצוגת הקבע במקום, בין היתר, את מגילת העצמאות המקורית לצד שולחן הכתיבה האותנטי של הלורד בלפור. המוזיאון אמור להיחנך בעוד כשנתיים ובמסגרת תערוכת הפתיחה ישנה כוונה להציג גם את העותק המקורי של הצהרת בלפור וגם את התכתובות המקדימות להצהרה שהוחלפו בין בלפור לבין ראש התנועה הציונית דאז ולימים נשיאה הראשון של ישראל חיים וייצמן.
מזכיר הממשלה , צבי האוזר, יחד עם מנהל תכנית מורשת במשרד ראש הממשלה ,ראובן פינסקי, ביקרו לאחרונה בלונדון שם נפגשו עם הלורד ג'ייקוב רוטשילד שסייע רבות במגעים מול הספריה הלאומית הבריטית. כן נפגשו השניים מנהלי הספריה הלאומית והאחראים בספריה על מסמכים הסטורים כדוגמת ההצהרה וכן עם מנהל הארכיון הלאומי הבריטי שחשף בפניהם את התכתובת המדינית הענפה שקדמה להצהרה ואת תיק הגנזך בו מצויים אותם חומרים נדירים. הכוונה היא לצרף את החומר ההיסטורי המקורי הנלווה להצהרה לצורך תצוגת הפתיחה. באיתור החומרים והצגתם בישראל סייעו גם נציגי קרן שאפל המתמקדת בשימור ואיסוף מסמכים הסטורים. על כל עבודת ההכנה מייעצת וועדה אקדמית בניהולה של האוצרת ד"ר נירית שלו כליפא.
מזכיר הממשלה צבי האוזר: "הבאתה של הצהרת בלפור לתצוגת כבוד בבית בו הוכרזה עצמאותה של מדינת היהודים תסגור מעגל היסטורי. נעשה ככל שביכולתנו כדי לתת את ההזדמנות לאזרחי ישראל לראות במו עיניהם פיסת היסטוריה ששינתה את המציאות של כולנו. הצהרת בלפור הינה אחת ההוכחות היפות והנדירות שלא רק למעשים יש משמעות כי אם גם למסמכים יש משמעות".
נוסח עברי של ההכרזה :
משרד החוץ, 2 בנובמבר 1917
לורד רוטשילד היקר,
לעונג לי להעביר לידיך להלן, בשמה של ממשלת הוד מלכותו, את הצהרת ההזדהות עם השאיפות היהודיות הציוניות כפי שהוגשה לקבינט ואושרה על ידו:
"ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ותשתדל במיטב מאמציה להקל על השגת מטרה זו, בתנאי ברור שלא ייעשה שום דבר העלול לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של עדות לא יהודיות בארץ ישראל או בזכויות ובמעמד המדיני של יהודים בכל ארץ אחרת".
אודה לך אם תביא את ההצהרה לידיעת ההסתדרות הציונית.
בכבוד רב,
ארתור ג'יימס בלפור

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן