משרד הבינוי והשיכון מפרסם נתוני מחירי הדירות לרבעון השני של 2013 – ‎ירידה במחירי הדירות החדשות

אחרי שמחירי הדירות הגיעו לשיא של כל הזמנים ברבעון הראשון של 2013, ברבעון השני של השנה חל מפנה, ומגמת המחירים רושמת ירידה ריאלית חד-משמעית.

מחירי הדירות החדשות ירדו כ-10.5% ריאלית, ומחירי דירות יד שנייה ירדו בכ-1.5% ריאלית בין הרבעון הראשון של 2013 לרבעון השני של 2013. יציבות נרשמה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כאשר הדירות החדשות עלו בכ-1% ריאלית ודירות יד שנייה בכ-2%.

לפי ההערכות של האגף למידע וניתוח כלכלי במשרד הבינוי והשיכון הירידה במחירי הדירות בין הרבעון הראשון לשני נובעת בין השאר מתיקון של השוק לרמת מחירים גבוהה וחריגה ברבעון הראשון של השנה. המחירים ברבעון השני של 2013 דומים לרמות המחירים שנרשמו ברבעון השני של 2012.

בנוסף, ייתכן כי שוק הנדל"ן מאמין בממשלה ה-33 (שהתחילה את פעילותה בחודש מרץ 2013) או לפחות נותן לה הזדמנות להוכיח את עצמה לאור צעדים שונים המתוכננים בתחום שיווק הקרקעות, כמו דיור להשכרה, מכרזי דיור בר השגה, הקמת קבינט הדיור, שינויים בתחום מיסוי המקרקעין, הרפורמה בתכנון ובנייה ופעולות נוספות בתחום הדיור לטובת הגדלת מלאי הדירות, שעשויים להביא לשינוי בשוק הנדל"ן.

הנתונים שהפתיעו גם את אנשי האגף למידע וניתוח כלכלי ונבחנו בצורה דקדקנית ומקיפה מלמדים כי ציבור רוכשי הדירות בחר לרכוש דירות חדשות זולות יותר וקטנות יותר, וכן נתח גדול יותר של דירות בפריפריה. בנוסף, חל גידול במשקל העסקות של רוכשי דירה חדשה ראשונה.

הנתונים, שהפתיעו גם את אנשי האגף למידע וניתוח כלכלי ונבחנו בצורה דקדקנית ומקיפה, מלמדים כי ציבור רוכשי הדירות בחר לרכוש דירות חדשות זולות יותר וקטנות יותר, וכן נתח גדול יותר של דירות בפריפריה. בנוסף, חל גידול במשקל העסקות של רוכשי דירה חדשה ראשונה.

כמו כן, מחירן הממוצע של הדירות החדשות ירד בכמה מוקדים בין הרבעון הראשון והשני של 2013, כאשר בולטת ירידה של 9.7% במחיר הממוצע הריאלי בתל אביב (עלייה של 1.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד) ושל 2.6% בירושלים (אך עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד) וכן ירידה גדולה במספר ערים בפריפריה. לעומת זאת, באזורי הביקוש נרשמה עלייה במספר ערים בולטות עם שיעור עלייה דו-ספרתי בחיפה ובמודיעין (שם ירדה רמת המחירים לעומת הרבעון המקביל אשתקד). בערים רבות בארץ נרשמה יציבות במחירי הדירות החדשות, אך שיעור הירידה הארצי הגבוה מוסבר כאמור בשינוי בתמהיל הדירות, נתח גדול יותר של דירות קטנות וזולות יותר ושל דירות בפריפריה וגידול במשקל העסקות של רוכשי דירה ראשונה מסך העסקות.

הסקירה הרבעונית של האגף למידע וניתוח כלכלי של משרד הבינוי והשיכון היא הסקירה המקיפה ביותר של עסקאות אמת בשוק הנדל"ן והיחידה הכוללת פילוח לפי ישובים של דירות חדשות ודירות יד שנייה וכן לפי מספר חדרים – 3 עד 5 חדרים – במספר ישובים גדול במיוחד. בסקירת הרבעון השני הורחבה רשימת הישובים והנתונים כוללים למעלה מ-100 יישובים, תוספת של למעלה מ-30 יישובים בהשוואה לרשימה בעבר.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן