גוברת התנגדות תושבי דרום ת"א לתוכנית המתאר החדשה של העירייה

יותר ויותר קולות בשבועות האחרונים נשמעים בקרב תושבי דרום תל-אביב בגנותה של תוכנית המתאר החדשה המוצעת של עיריית ת"א הנוגעת לחלקים הדרומיים והמזרחיים של העיר.

בתוך כך, וועדי פעילי שפירא וקריית שלום, ערכו לפני מספר שבועות ערב מיוחד בו הועלו סוגיות הקשורות לתוכנית המתאר המתוכננת ובעקבותיו  העלו לרשת האינטרנט עצומת תושבים המסתייגים מהתוכנית ובה נכתב:

לתושבי הדרום יש מה להגיד על תכנית המתאר של תל-אביב יפו.

בימים אלה מקודמת תוכנית המתאר החדשה של תל אביב אשר תקבע את עתיד העיר לעשרות השנים הקרובות. זאת ההזדמנות שלנו, תושבי הדרום, להשמיע את קולנו ולתבוע מהעירייה למלא את התחייבויותיה כלפי הדרום, ולמען העיר של כולנו.

  • פינוי האוטובוסים מהתחנה המרכזית – על העירייה לעמוד מאחורי מחויבותה לתושבי הדרום, ולפנות את התחנה. בתכנית כיום, מוגדר צומת חולון כ"אזור לתכנון עתידי", מונח מקצועי שמשמעותו מניעת העברת האוטובוסים לאזור בעתיד הנראה לעין. אנו דורשים שבמסגרת התוכנית יוגדר פתרון להעברת התחנה המרכזית לצומת חולון או למקום אחר. הקמת התחנה הינה עוול היסטורי. כל החלטה אחרת משמעה עיכוב של שנים בפינוי התחנה והמשך הידרדרות המצב הקיים.
  • חיבור בין שכונות הדרום למרכז העיר – שכונות הדרום מנותקות ממרכז העיר ואחת מהשניה ע"י צירי נסיעה כמו נתיבי איילון והתחנה המרכזית. ניתן לשנות זאת במסגרת התכנית, ולהפוך את צירי תנועה באזור לרחובות עירוניים נעימים. צעד ראשון הוא הכללת הדרום באזור "עדיפות להולכי רגל", בדיוק כמו שמוגדר אזור מרכז העיר כיום.
  • התחדשות תוך שמירה על צביון השכונות – בשכונות הדרום קיימים סוגי דירות, מבנים ורחובות היוצרים קהילה מגוונת וייחודית. אנו דורשים מהעירייה הגדרות תכנון עירוני גמישות המתחשבות באופיים השונה של השכונות. תכנון מותאם ומושכל יאפשר את  התחדשות שכונות הדרום לצד שמירה על אופיין ההטרוגני והייחודי.
  • שימור אתר טבע – בצומת חולון נמצא אתר טבע ייחודי, של בריכת חורף. אנו דורשים להגדיר את המקום כאתר טבע, על מנת לדאוג לשימורו של המתחם, ולא להשאירו לתכנון עתידי ולא ידוע.
העצומה האינטרנטית מסתיימת ב- קישור להתנגדות המלאה.
*************************************************************************************************************************

"תוכנית המתאר מקפחת את תושבי דרום ומזרח העיר תל-אביב באופן חסר תקדים", כך לדברי מומחה התחדשות עירונית עימו שוחחנו.

התוכנית מפלה קשות בין זכויותיהם של התושבים בחלקים אלה של העיר לתושבי העיר במרכז וצפונה של תל-אביב ומהווה בעצם פגיעה אנושה ביכולתם של תושבי דרום ומזרח תל-אביב לממש את זכותם ולשפר את איכות חייהם ומגוריהם בשנים הבאות ובכלל.

עיקר טיעוניו של המומחה נוגעים להיבטים של התחדשות עירונית ופינוי בינוי בעיר כאשר חלק ניכר לדבריו מהוראות התכנית מונע הלכה למעשה התחדשות עירונית ומשמר את המצב תוך פגיעה אנושה בעשרות אלפי משפחות שעבורן התחדשות עירונית הייתה יכולה להיות הדרך היחידה להיחלץ ממצוקה קשה הן של תנאי דיור והן ביכולת לשדרג את שווי הרכוש ובכך לייצר הון משפחתי הולם לדורות הבאים.

לדבריו "כבר כיום יש מחסור חריף ביחידות דיור בעיר, דבר המביא לעליית מחירים בלתי פוסקת ולמצב לפיו רק בעלי יכולת מסוגלים לרכוש או לשכור דירות בעיר. היכן שלאנשים אין אמצעים אזי חלק משמעותי משכרם והכנסתם מושקעים בדירה אם לרכישה או להשקעה ובכך נגרמת פגיעה נוספת בשוויון הזדמנויות. מדיניותה זו של העירייה גורמת לפגיעה אנושה בצדק החלוקתי ההוגן שהיה יכול להתבטא בתכנית המתאר הנוכחית. הקרקע העירונית הנה משאב השייך לכלל הציבור והיא הופקדה בנאמנות בידי העירייה והמדינה ומטרת העל שלה הנה לשרת צרכי ציבור בכלל ואוכלוסיות חלשות בפרט."

לטענתו "מעבר להגבלה המשמעותית בזכויות הבניה, דבר נוסף העולה מתכנית המתאר הוא ההגבלה על הבניה לגובה בתואנה של "בניה מרקמית" או בניה נמוכה המבקשת לשמר ערכים שונים. אפשר להבין את הצורך בשימור באזור העיר הלבנה או נווה צדק אך לא ברור מה ברצון העירייה לשמר בשיכונים מתפוררים ביד אליהו, כפר שלם, שכונת התקווה ועוד. אם תכנית המתאר לא תשונה אין ספק שמה שישתמר תהיה העליבות של המתחמים האלו, עלויות אחזקה גדלות והחמור מכל הוא מבנים שמסכנים את יושביהם מדי יום. יותר מכך, הטיעון של הרצון לבניה נמוכה/מרקמית לא יכול להחזיק מעמד אל מול מתחמים שנבנו בשנים האחרונות בלב ליבה של העיר ובאזורים הכי נמוכים ו"אינטימיים" בעיר. מבנים אלו נבנו גם במקומות בהם אין שום גיבוי תחבורתי הולם ו/או הצדקה הגיונית תכנונית אחרת. ההצדקה היחידה שנמצאה לכך היא ההכנסות הרבות שהעירייה הפיקה ממכירת הקרקע ליזמים פרטיים שמכרו במקומות אלו דירות המשתרעות על קומות שלמות ודירות רפאים המאוכלסות חודשים בודדים בשנה."

במסגרת השיחה עימו הועלו גם נושאים נוספים והוא פירט בפנינו את עיקרי הדברים אך קצרה היריעה מלהכיל.

כל המעוניין להגיש השגה יכול להוריד מהקישור כאן בסיום הכתבה את מסמך ההשגה, למלא, לחתום ולשלוח לוועדות המקומית והמחוזית – אך יש לעשות זאת עד חמישי הקרוב !

להורדת מסמך ההתנגדות – itnagdot ta5000

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן