חוק פיצוי פינוי כפר שלם עבר במליאה בקריאה טרומית

הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) וח"כ דב חנין (חד"ש)  המסדירה פתרון למצוקה המתמשכת של תושבי כפר שלם, וקובעת מערכת להסדרת הפינוי והשיקום שלהם.

"צעד לקראת תיקון עוול היסטורי וחברתי קשה", "אסור למדינה להתנער מהאחריות לתושבי כפר שלם"

ח"כ איילת שקד, יו"ר סיעת הבית היהודי אמרה: "חוק פינוי פיצוי הוא חוק אזרחי ממעלה ראשונה. מטרתו להסדיר את פיצויים של תושבי שכונת כפר שלם בתל אביב. רובם של התושבים הגיעו לאזור עם קום המדינה ובעידודה של המדינה, וכיום קיים חשש לפינויים מביתם כך שיוותרו ללא קורת גג. החוק קובע קריטריונים, אשר מסדירים את זכויותיהם של תושבי כפר שלם לפיצויים תמורת פינוי הנכסים, ולמעשה דואג כי לא יפונו ללא הבטחת זכויותיהם . כיום, לאחר אישור וועדת ההפרטה להעברת בעלותה של חברת חלמיש לידיים פרטיות ולאחריותה של עיריית ת"א, נדרשים אנו לעבודה משותפת עם תושבי האזור אל מול העיריה ואל מול גורמי הממשלה הרלוונטיים בכדי להביא לסיום הסאגה המייגעת הזו, ובכדי להשיב את חייהם של תושבי כפר שלם לסדרם".

ח"כ דב חנין (חד"ש) המלווה את מאבק התושבים בכפר שלם בשנים האחרונות ואשר יזם את הצעת החוק עוד בקדנציה הקודמת אמר כי: "הגיע הזמן לפתור את הפצע הפתוח של כפר שלם. תושבי כפר שלם אינם פולשים אלא אזרחים שהמדינה שלחה אותם, את הוריהם ואת הורי הוריהם, להתיישב בכפר. החוק מציע מנגנון מאוזן וצודק לפינוי שטחי הכפר תוך הבטחת יכולתם של המפונים לקבל פיצוי שיאפשר להם דיור ראוי אחר. להחלטה היום משמעות רבה. אסור למדינה להתנער מהאחריות לתושבי כפר שלם כאשר חברת חלמיש מועברת לעיריית ת"א-יפו.  חייבים לעמוד על כך שזכויות התושבים ימומשו והצדק איתם יעשה סוף סוף".

אהרון מדואל, יו"ר ועד כפר שלם וחבר מועצת ת"א-יפו מטעם עיר לכולנו: " תושבי כפר שלם מברכים את חברי הכנסת שפעלו לקידום תיקון חוק פינוי-בינוי כפר  שלם התשכ"ה 1965. הכנסת אותתה היום באופן ברור כי לא תיתן יד לפגיעה בתושבי כפר שלם, כל סיעות הבית קואליציה ואופוזיציה כאחד התאחדו היום לתמיכה בחוק. אנו מצפים כי הליך החקיקה יושלם בהקדם על מנת להביא לתיקונו וסיומו של עוול מחפיר הנמשך עשרות שנים מאז קום המדינה".

רקע:

למעלה מארבעה עשורים, מאז חקיקת חוק בינוי ופינוי אזורי שיקום, התשכ"ה–1965, נעשים ניסיונות של הרשויות הממשלתיות והעירוניות וכן של גורמים פרטיים, לפנות את מתחם כפר שלם בת"א מיושביו ולבנות במקומו שכונת מגורים חדשה. רבים מתושבי כפר שלם המיועדים כיום לפינוי יושבים במקום עשרות שנים, והם או הוריהם הגיעו למקום בעידוד המדינה.

לאחר מאות פינויים מוצלחים בשנות התשעים, הואט הליך הפינוי. בנוסף, לאחרונה היו מספר אירועים בהם בוצעו פינויים של תושבים מחלקים שונים של כפר שלם וזאת ללא שהובטחה זכותם של המפונים לפיצויים נאותים. מפונים אלה מצאו עצמם בן לילה ללא קורת גג.

חוק זה נועד להסדיר את זכויותיהם של תושבי כפר שלם לפיצויים תמורת פינוי הנכסים המוחזקים על ידם.  עקרון היסוד של החוק הוא כי אין לפנות תושבים מהמתחם ללא הבטחת זכויותיהם אלה. החוק מציב במרכזו את מסמך "ריכוז הקריטריונים לפינוי כפר שלם" של משרד הבינוי והשיכון משנת 1996 (שהינו גלגול של מסמך קודם משנת 1993), אשר שימש במשך מספר שנים כנוהל שאפשר פינוי של תושבי מתחם כפר שלם, תוך כדי הבטחת זכאותם לפיצוי נאות.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן