העוקץ החדש של עיריית ת"א – גביית היטל השבחה על 'פוטנציאל השבחה עתידי'

בשקט בשקט החלה עיריית תל אביב יפו בחודשים האחרונים החל מינואר 2017 לנסות לגבות היטלי השבחה בסך של עשרות ומאות אלפי ש"ח ממוכרי נכסים בעיר ובעיקר בשכונות דרום העיר וזאת בעבור "פוטנציאל השבחה עתידית".

לאחרונה הגיעו אלינו יותר ויותר מקרים מדווחים ע"י תושבי העיר ובעיקר דרום העיר שנותרו המומים כנגד מה שהגדירו "דרישה הזויה" של עיריית ת"א אשר לטענתם "סוחטת" אותם בניסיון לגבות מהם סכומים הזויים בגין השבחה שעה שאין בפועל מימוש זכויות והם לא קיבלו כל תמורה עבור השבחה והיא לא מספקת להם את האישורים הנדרשים לביצוע העברת הבעלות בנכס בטאבו עד שישלמו לה השבחה לפי שמאי של העירייה.

עיקר הסיבה נעוצה בתוכנית האב תא/5000 (שדיווחנו בעבר על אישורה במועצת העיר), אשר במסגרתה מסמיכה העירייה את הוועדה המקומית לתכנון ובניה לדרוש היטלי השבחה כמעט על כל עסקת מכר של נכסי נדל"ן בעיר וזאת רק בעבור "פוטניאל להשבחה עתידית" שעשוי אם בכלל להתממש בעוד עשרות שנים בעתיד ואולי אף במסגרת תוכנית תמא פינוי בינוי.

תכנית המתאר לעיר, תא/5000, אשר חלה על כל שטחה המוניציפלי של העיר, קובעת באופן כללי בלבד את מגמות התכנון ואופן התפתחותה של העיר עד לשנת היעד 2025. התכנית מאפשרת לועדה המקומית של תל אביב-יפו לאשר בסמכותה תכניות בניין עיר אשר תואמת את תכנית המתאר העירונית.

התוכנית הכללית הזו פורסמה להפקדה בסוף דצמבר 2016 ונודע כי אושרה לאחרונה ובעירייה החליטו כבר לאמץ אותה בהיבט גביית היטלי ההשבחה באופן שיעשיר את קופתה במאות מיליוני ש"ח.

יתרה מכך, למרות שהתוכנית חלה על כל חלקי העיר, מכתבה שהתפרסמה בנושא בעיתון 'ידיעות ת"א' נמצא כי עד כה דרישות התשלום המופרכות הגיעו אך ורק לתושבי שכונות דרום העיר שמכרו נכסים החל מינואר 2017.

זאת ועוד, מסתבר שגובה ואופן חישוב היטלי ההשבחה אינו גלוי לציבור ואינו חד משמעי המתבסס על שמאים ששכרה העירייה, כאשר לפי תלונות התושבים נראה כי אין נוסחת חישוב מוגדרת ואחידה.

עו"ד נבון קצב ממשרד 'נבון עורכי-דין' בת"א המתמחה בעסקות מקרקעין, תכנון ובניה, רשויות מקומיות והשבחה אשר העיר את עינינו לנושא זה, תיאר את נקודת מבטו:

"מבדיקה שערכתי מסתבר כי עיריית תל אביב יפו מנסה להוציא כעת מתושבי העיר ובפרט אלה בעלי נכס בדרום העיר עשרות ומאות אלפי ש"ח היטל השבחה וזאת אך ורק בגין פוטנציאל תכנוני שלא מומש, ואשר לא ניתן לממשו כעת ואף שספק רב אם בכלל ימומש בעשרות השנים הקרובות!

עולה כי עיריית ת"א החלה מעכבת מתן אישורי עירייה לטאבו בניסיון לגבות עשרות אלפי ש"ח מתושבים (ובעיקר כאמור בעלי נכס בדרום העיר ת"א) בגין היטל השבחה וזאת בהסתמך על תכנית מתאר כוללנית ומנחה (תכנית תא/5000) אותה היא הכינה.

לא מדובר כאמור בתכנית מתאר פרטנית שניתן לממש מכוחה זכויות בניה באופן מיידי ולהגדיל בכך את ערך ושווי הנכס ושהמוכר יהנה מכך, שאז אולי כן ניתן להבין חיוב השבחה לאור עליית השווי ויכולת המימוש המיידי, אלא רק בתכנית מנחה כללית המדברת בפוטנציאל תכנוני שעדיין לא יצאה אל הפועל וספק את תצא בכלל, כאשר יחלפו עשרות שנים מהיום ועד ש'הפוטנציאל' יבוא לידי מימוש אם בכלל!

מבירור שערכתי עם שמאי העירייה מדובר בחיוב השבחה בגין הריסה ובניה עתידי של בניינים שלמים בהם יוגדלו זכויות הבניה, דבר שספק רב אם יקרה כלל ושיחלפו עשרות שנים אם יקרה בכלל.

אין ספק כי מדובר בהחלטה הזויה של ממש ובפגיעה קשה, בלתי מידתית ובלתי סבירה באופן קיצוני בבעלי זכויות קנין בעיר ת"א, כאשר שוב הנפגעים העיקריים הם תושבי דרום ת"א שעליהם החלה העירייה להתנפל בשומות השבחה כבר עתה.

יצרתי קשר עם עורכת דין שמעורבת כבר בנושא ובכוונתי לפעול יחד עמה למען שינוי הגזירה הזו וזאת בין אם באמצעות המחוקק ובין אם בפניה לבג"ץ אם יהיה צורך וככל שיהיו עותרים שנפגעים מההחלטה, וכפי שכבר ניצחתי את עיריית ת"א בעבר בבג"ץ קטן נגד הזרם בעניין רישוי עסקים ( עת"מ 38893-08-14 ) אני מאמין שאצליח שוב ב"ה גם בעניין האבסורדי והבלתי צודק הזה ככל שלא יהיה מנוס מכך!

אסור להרים ידיים וצריך להילחם על זכויות האזרחים ועל הצדק, ובכלל זה כדאי מאוד להתייעץ בדחיפות עם עורך דין ולהגיש ערר כחוק במועד. כל שנותר לי כעת הוא להביא את הנושא לידיעת ציבור מוכרי נכסים בעיר ת"א ובפרט בדרום העיר ת"א – ולהזהירם לנקוט במשנה זהירות!"

תגובת עיריית תל אביב-יפו:

"העירייה פועלת מול הגורמים המוסמכים לכך בממשלה ובכנסת על מנת לתקן את החקיקה, כך שייקבע שבמקרה המיוחד של תכנית מתאר כוללנית יידחה מועד חישוב וגביית היטלי ההשבחה עד למועד אישור של תכניות מפורטות. הוועדה המקומית פועלת כרגע בהתאם לחוק הקיים, המחייב אותה להוציא שומות השבחה בגין תכנית 5000 בכל מקרה בו יש פנייה לקבלת אישור לטאבו בגין עסקה להעברת זכויות. השומות הוצאו בכל אזורי העיר באופן שוויוני לחלוטין ובהתאם לחוק".

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן