עיריית תל אביב-יפו מציגה תכנית חלופית המאפשרת את המשך הפעלת שדה דב

הועדה המקומית תדון בשבוע הבא בתכנית הכוללת שדה תעופה עירוני ורובע מגורים תל אביבי * הקצאת שטח לבניה למגורים של כ-8,000 יחידות דיור ו-כ-300,000 מ"ר שטחי תעסוקה, מסחר ומלונאות בשטח שיתפנה משדה התעופה הצבאי

על מנת למנוע את ההשלכות הקשות של סגירת שדה דב, גיבשה עיריית תל אביב-יפו חלופה תכנונית, המאפשרת את המשך פעילותו של שדה דב במקומו תוך ארגונו מחדש בשטח מצומצם יותר, באופן שלאחר פינוי הבסיס הצבאי ניתן יהיה לממש את הזכויות של בעלי הקרקע הפרטיים בשטח שיתפנה מזרחית למסלול הקיים.

הוועדה המקומית תל אביב יפו תדון ביום רביעי הבא, 20 ביולי, בתכנית חלופית לרובע שדה דב.  החלופה החדשה המוצעת תאפשר את  המשך קיום שדה אזרחי במקומו הנוכחי ובשטח ופעילות מצומצמים, בצד בנייה חדשה למגורים ושימושים אחרים בשטח שיוותר, באופן אשר יאפשר לממש את ההתחייבות כלפי בעלי הזכויות הפרטיים ובהם הבעלים המיוצגים על ידי מנהלי הגוש הגדול.

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: "סגירת שדה דב שכל גורמי המקצוע מתנגדים לה משמעותה חיסול התעופה הפנימית במדינת ישראל והנחתת מכת מוות על העיר אילת. הציבור צריך לדעת שניתן לעצור את האיוולת. יש היתכנות להשארת השדה ולפיצוי בעלי הקרקע. כפי שהבטחנו ביצענו עבודה תכנונית מקיפה ומפורטת שמובאת כעת בפני הוועדה המקומית. לפי התוכנית ניתן לבנות אף יותר ממה שנדרש לפיצוי בעלי הקרקע תוך השארת השדה האזרחי ושיפור השירות בו. המדינה אינה מפסידה שכן תוכל להכין חלופה לשדה דב בכל עת ולממש את יתרת הזכויות בעתיד (למשל על אי מלאכותי בים). כל מה שנדרש הוא אומץ ומנהיגות לעשות את הדבר הנכון". 

התכנית מציעה תכנון רובע עירוני חדש אשר יהווה חיבור למרקם העירוני הקיים והמתכונן וייצור רצף עירוני שוקק.  שטח התכנית מתחלק לחמישה מרחבים;

אזור רצועת החוף ופארק חופי אשר יהוו חלק מהרצף החופי של תל אביב-יפו.

שדה התעופה האזרחי.

אזור עירוני מעורב שייצר דופן פעילה  לרחוב אבן גבירול לכיוון מזרח עם  עירוב  שימושים של מגורים, מסחר, תעסוקה , שטחי ציבור, משרדים ומלונאות לכל אורכו.

אזור בבנייה מרקמית שיהווה את לב השכונה. בניה זו יוצרת דופן רחוב משתנה המשלבת בנייה מרקמית עם נקודות  גבוהות מקומיות בנקודות אסטרטגיות.

אזור משולב מרקמי ומגדלים– בחזית רחובות שי עגנון ולוי אשכול מתוכננים מרקמי בניה אשר משלבים בניית מגדלים עם בנייה מרקמית במשותף כך שנוצרות חצרות פנימיים לרווחת התושבים בהם משולבים מבני ציבור ושטחים פתוחים.

התכנית מתפרשת על פני כ- 1,450 דונם,  הכולל גם את שטח שדה התעופה האזרחי המצומצם, ותקצה כ-8,000 יחידות דיור. בנוסף, יוקצו שטחי תעסוקה, מלונאות, ומסחר בשטח כולל של  כ-300 אלף מ"ר. תמהיל הדירות נותן מענה לצרכי משקי הבית המגוונים הצפויים לגור ברובע וכן לדרישות החוק של 20% לפחות של דירות קטנות: כ-25% מהדירות עד שני חדרים, כ-25% מהדירות בנות 3 חדרים וכ-50% מהדירות בנות 4 חדרים ויותר.

שאר המתווה כולל 89.8 דונם למבני ציבור הכוללים מענה לכיתות גן, מעונות יום, בתי ספר יסודי ותיכון, מרכז קהילתי וכדומה.

כמו כן, מתוכננת רציפות של רחוב אבן גבירול שישמש כרחוב עירוני ראשי אינטנסיבי מחבר בין  אזורי פעילות שונים הממוקמים בקרבת השדה
התכנית תביא להשלמת רובע מצפון הירקון ועד לרחוב איינשטיין והפיכתו "מאזור פרברי עירוני" לרובע עירוני חי ותוסס, קהילתי, נגיש ומאופיין בעירוב שימושים.

שדה התעופה ע"ש דב הוז (שדה דב) הינו עמוד השדרה של התעופה האזרחית במדינת ישראל ומשמש כצינור החמצן של העיר אילת. הפסקת פעילותו, ללא מתן אלטרנטיבה ראויה ואמיתית, משמעותה חיסול התעופה הפנים ארצית בישראל והנחתת מכה אנושה על העיר אילת ותושביה. הועדה הציבורית בראשות אלוף (מיל') הרצל בודינגר, שמונתה על ידי שר התחבורה ושמסקנותיה אושרו על ידי הממשלה, הצביעה באופן מפורש על חשיבותו ונחיצותו של שדה תעופה פנים ארצי בתוך המטרופולין ואף המליצה על השארת שדה דב תוך בחינת חלופות, כמו הזזת המתקנים או ייבוש שטחים בים.

התכנית החלופית גובשה על ידי מנהל הנדסה של עיריית תל אביב-יפו, חברת "בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים" ולוותה על ידי צוות יועצים נרחב. 

 הדמיות התכנית – משרד אדריכלים – בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן