מייעלים ומשפרים את השירות לאזרח – ביטול צורך בהיתר, הליך רישוי מקוצר, קביעת לוח זמנים ועוד

שר הפנים, גדעון סער, יפיץ היום (א’) תזכיר חוק הכולל תיקוני חקיקה בתחום התכנון והבנייה. מטרת הצעת החוק היא להפחית את הריכוזיות במערכת התכנון במדינת ישראל ולהביא לשיפור השירות לאזרח, לקיצור תהליכים, לצמצום הבירוקרטיה ולהגדלה משמעותית של מלאי יחידות הדיור. 

במסגרת תיקוני החקיקה מוצעים צעדים חדשים העוסקים בפרקי האישור והרישוי בחוק התכנון והבנייה ועיקרם: מייעלים ומשפרים את השירות לאזרח- ביטול צורך בהיתר, הליך רישוי מקוצר, קביעת לוח זמנים מירבי, ייעול הליך מתן אישור והנגשת המידע.

•  יבוטל הצורך של אזרחים לבקש היתר לבצע שינויי בנייה, דוגמת פרגולה, גידור ביתי, דודי שמש, מחסן, מחסום חנייה ועוד.

•  יאושר הליך רישוי מקוצר למבנים ועבודות דוגמת, הוספת מרחב מוגן למבנה קיים, סגירת מרפסת במבנה קיים, הוספת בנייה של עד 25 מ”ר, הוספת מעליות ומעלונים למבנה קיים וכדומה.

•  לראשונה ייקבע לוח זמנים מירבי לאישור תכנית מיום הגשתה. 

•  יוקמו “מכוני רישוי”, שיקלו באופן משמעותי על האזרחים ויעניקו להם את האישורים הנדרשים מכלל הגורמים הממשלתיים (מכבי אש, פיקוד העורף, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה) תחת קורת גג אחת. מהלך זה ייעל באופן משמעותי את התהליך המתבצע היום ויחסוך משיכת זמן וסחבת עבור האזרחים.

•  מקוונים את השירות– לראשונה תוקם מערכת רישוי ממוחשבת שתאפשר לאזרחים להגיש בקשות בדרך מקוונת ולחסוך זמן ולהקל על האזרחים. בנוסף כלל המידע הרלוונטי יוצג באתר אינטרנט ייעודי לרווחת הציבור.

מפחיתים את הריכוזיות- מעניקים סמכויות לוועדות מקומיות, מייצרים מנגנוני פיקוח ומאפשרים לוועדות מחוזיות לעסוק בייצור מלאי תכנוני של יחידות דיור:

•   יוענקו סמכויות חדשות לוועדות מקומיות למתן אישורים לתכניות ממוקדות, לניהול שטחי ציבור ולהוספת זכויות ושימושים.

•  יוסדר מסלול מקוצר לתכניות מצומצמות.

•  יוקם אגף להכשרת הרשויות המקומיות שיהיה אחראי על הכשרה מקצועית בוועדות המקומיות.

•  יוקמו מנגנונים שיבטיחו שקיפות, מקצועיות, פיקוח ובקרה על הוועדות המקומיות– בין היתר באמצעות הקמת יחידה ייעודית לפיקוח ובקרה על פעולת הוועדות המקומיות, הקמת אגף הכשרה והוספת משקיפים מקצועיים לוועדות המקומיות.

•  הורדת העומס מהוועדות המחוזיות תאפשר גם להעניק שירות מהיר יותר לאזרחים וגם תאפשר לוועדות המחוזיות להתמקד בתכניות בעלות השפעה משמעותית על שוק הדיור.

שר הפנים, גדעון סער:  “תיקון החוק הוא שלב ראשון בשינויים שיש לבצע בתחום התכנון והבנייה. מערכת התכנון בישראל צריכה להתמודד עם אתגרים רבים ועליה לתת מענה יעיל, מהיר ואיכותי לאזרחים לצד מענה לצרכי המדינה המשתנים, בדגש על הפחתת הריכוזיות במערכת התכנון וקיצור לוחות הזמנים. התיקון מציע שינויים בכיוונים האלה”

שר הפנים התייחס למצב הקיים: “לא כל מי שמעוניין לבנות פרגולה צריך לבקש היתר ולא כל מי שרוצה לסגור מרפסת צריך להמתין שלוש שנים”.

“מערכת התכנון חייבת לשנות את פניה ולצורך כך יש לבצע שינויים הכרחיים- העיסוק של וועדות מחוזיות בתכניות נקודתיות מעכב את היכולת ליצור מלאי תכנוני משמעותי, שיתן מענה לביקושים. העברת הסמכויות לוועדות מקומיות תשחרר את צוואר הבקבוק ותאפשר לוועדות מחוזיות לעסוק בתכניות משמעותיות. במובן הזה- הפירמידה צריכה להתהפך” אמר סער.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן