כיתה ללא מחנכת / מאת פלג אלוני

חשיפה בלעדית ל"אתר הקהילתי של שכונות דרום תל אביב": מה קורה בכיתה ג' 1 בביה"ס "נופים" בקריית-שלום בתל אביב. מחנכות מתחלפות ללא הפסקה מכיתה א' ותלמידים אשר נמצאים בפיגור רב בחומר הנלמד עכב חוסר היציבות. מורה אחת לא מוסמכת, אחרת הגיעה כשהיא בהריון מתקדם, וכעת הכיתה ללא מחנכת כלל. את המחיר למחדל משלמים רק התלמידים.

כיתה ג' 1 בביה"ס "נופים" בקריית שלום היא ללא ספק כיתה שהורי תלמידיה לא יכולים להרשות לעצמם לישון בשקט נוכח מה שקורה שם, ואולי בבית הספר בכלל. חמש מחנכות זה המספר חסר התקדים שחנכו את תלמידי הכיתה מראשיתה, כשבתווך נפגעים קשות תלמידיה שכבר בשלב מוקדם ובעצם הכי חשוב של הלימודים, ההתחלה, נמצאים בפיגור רב בחומר, דבר שללא ספק יתכן וישפיע על המשך דרכם בלימודים. ההורים מספרים על קושי במתן עזרה לילדים אשר נאלצים ללמוד בבית, והילדים עצמם מודים כי הם לא מסוגלים ללמוד בצורה הזו בה מתחלפות המחנכות. "אמא, נמאס לי ללמוד עם כל כך הרבה מורות שכל אחת מלמדת בצורה אחרת", אמרה תלמידת הכיתה.

הסיפור מתחיל מחיבור התלמידים לכיתה בפעם הראשונה, אז נקראו א' 1. עם כניסת התלמידים לשערי בית הספר לראשונה, נכנסה בשעריו גם מנהלת חדשה, שמה סמדר. מחנכת הכיתה הייתה באותה העת המורה נטלי. במהרה נראו היחסים הרעועים של המחנכת נטלי מול המנהלת סמדר. ענבל, אמה של אחת מתלמידות הכיתה, מעידה על וויכוח ביניהן אפילו בנושא המזגן, וזאת לדבריה בעקבות אופייה של המנהלת שמנסה להסדיר סוג של שלטון מסוים בבית הספר ונוטה להחליף רבות את צוות המורים כך שיענו על דרישותיה, על אף כוונותיה הטובות. בסוף השנה המחנכת נטלי בחרה שלא להמשיך והתפטרה.

כיתה ב' נפתחה עם מחנכת בשם מיכל שילדה במהלך השנה ולכן נאלצה לעזוב לקראת סוף השנה. מורה בשם גל התמנתה כמחנכת מחליפה עד סיום השנה ביודעין שהיא רק מחנכת זמנית. בכיתה ג' נאלצו תלמידי הכיתה לעשות היכרות עם שתי מחנכות נוספות (בינתיים). מורה לא מוסמכת בשם אלינור נקראה לתפקיד המחנכת בתחילת שנת הלימודים. לדברי ענבל:" מדובר במורה לדרמה, אישה נהדרת, אשר לקחה על עצמה את נושא שגיאות הכתיב ואת הפיגור הרב בחומר בעקבות למידה לקויה בכיתות א' וב', אך אינה מוסמכת". המורה עזבה בשל חתונה ובמקומה הגיעה מחנכת בשם יפית כאשר הייתה נמצאת לפני לידה. לפני שבוע וחצי היא ילדה, והכיתה כרגע ללא מחנכת, כאשר מלמדים בכיתה מורים מחליפים. ענבל מוסיפה וטוענת כי תלמידי הכיתה בפיגור רב בחומר הנלמד, עדיין סופרים עם האצבעות וכותבים עם שגיאות כתיב, דברים שאמורים להיפתר בכיתה ג'.

בתוך כך, ציינה ענבל כי לדברי המנהלת סמדר, תגיע מחנכת חדשה ביום רביעי הקרוב, אך השאלות שעולות מטרידות מאוד. האם שוב תגיע מורה בהריון או מורה לא מוסמכת, עד מתי יימשך הגלגל להסתובב עם תחלופת מורים שלא נפסקת? ומי יפצה את התלמידים על כך?.

הורי התלמידים וביניהם ענבל, נוטים שלא להפנות אצבע מאשימה רק כלפי המנהלת, אלא על המערכת כולה, בין היתר העירייה ומשרד החינוך. עם זאת, ענבל מציינת כי לפני כניסת המנהלת החדשה לתפקיד, בית הספר היה נתון לפיקוח רחב של הגורמים ושל התקשורת, ומאז כניסתה לתפקיד, דבר לא יוצא מקירות בית הספר ולכן המקרה לא מדווח ולא מטופל כמו שצריך.

מירב, אם נוספת של אחת התלמידות מוסיפה כי קיימים פערים גדולים בתחום החינוך בין דרום תל אביב לעומת שאר העיר, כך שיש לקחת את הדוח המחמיא לכאורה שפרסם משרד החינוך בערבון מוגבל. לדברי מירב:" בנוסף לפערים הקיימים בחינוך מבחינת המשאבים הניתנים, התלמידים נמצאים בפיגור רב בחומר כתוצאה מחילופי המורים, לא מתקיימים תגבורים על אף בקשת ההורים, ואפילו לא קיים ועד כיתה מאחר ואין מחנכת לדבר איתה, דבר הממחיש את המצב העגום. זאת ועוד שאפילו אין חלופה אחרת מאחר ובית הספר הנוסף באזור הינו בית ספר דתי בלבד".

בנוסף, נציין כי ענבל פרסמה מספר פעמים את שקורה בכיתה הזו על גבי עמוד הפייסבוק של העיריה, אך ה"פוסט" נמחק מספר פעמים, ופעם אחת לאחר מחיקתו, העיריה פנו לענבל ולקחו מספר טלפון אך טרם התקשרו אליה.

סוזי, נציגה בוועד ההורים בבית הספר, מציגה נקודת מבט שונה ומביעה סיפוק רב מכניסתה של המנהלת סמדר והתנהלות בית הספר. לדבריה:" מאז כניסתה של סמדר לתפקיד, בית הספר מתנהל בצורה נהדרת וחל שיפור רב. סמדר מחפשת מורים צעירים ואיכותיים ואינה אשמה בכך שמורות נכנסות להריון במהלך תקופות הלימודים". סוזי הוסיפה כי מדובר בהורים מסוימים המאשימים את המערכת בקשיי הלמידה של ילדיהם.

סמדר, מנהלת בית הספר סירבה להגיב למקרה ומסרה:" תפנו לאבי קצובר, דובר משרד החינוך, איני יכולה למסור כך פרטים לכל המבקש".

תגובת העירייה:

"עיריית תל-אביב-יפו, פועלת על פי מדיניות של העדפה ברורה כלפי שכונות דרום העיר ויפו ובכלל זה משקיעה משאבים עצומים בתחום החינוך באזורים אלו, לפחות פי ארבע מאשר בשכונות צפון העיר. ההשקעה העירונית באה לידי ביטוי בתכניות העשרה, תוספת שעות הוראה, תגבור, תכניות להקמת מבני חינוך ועוד. עם זאת, על שיבוץ המחנכות בכיתות אחראי משרד החינוך.

לעניין עמוד הפייסבוק העירוני – פוסטים אינם נמחקים. אלו שאינם מפורסמים על ידי מנהלי העמוד נמצאים תחת הלשונית "פרסומים של אחרים". פנייה זו תמוהה, שכן, ההורה הפונה זכה למענה בעמוד. נציין כי כל הפניות המגיעות לעמוד הפייסבוק העירוני מטופלות".

בתוך כך נפנה אתכם בזאת לכתבה נוספת שפורסמה לא מכבר באתר ועוסקת בפערי רמות החינוך בין דרום העיר וצפונה.

התמונה באדיבות google street view.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן