איזון המציאות – ההזדמנות הגדולה של יום הכיפורים / מאת: דוד אגמון

איזון המציאות – ההזדמנות הגדולה של יום הכיפורים / מאת: דוד אגמון

הכנה רוחנית ומעשית ליום הכיפורים

האדם הרוחני רואה כל מאורע כהזדמנות לצמיחה והתפתחות. בכל שעה, בכל יום במהלך השנה ניתנות לנו אינספור הזדמנויות שכאלה. אבל ישנו יום אחד מיוחד בשנה שבו כל הבריאה מתחדשת לחלוטין, זהו יום הכיפורים, שעליו נאמר, "כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם, מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי השם תִּטְהָרוּ" (ויקרא ט"ז ל'). יום של טהרה במקוה העליון. סה"כ ישנם 365 ימים בשנה. חז"ל גילוי לנו שהמילה 'השטן' בגימטרייה שווה 364, דהיינו, כלל ימות החמה פחות יום, ואמרו שזהו רמז כי יש יום אחד בשנה שבו לשטן אין נגיעה. השטן הוא הכח המשטין, הדואג להסתיר לנו את אור הבורא ולגרום לנו ע"י כך לחשוב, לדבר, ולעשות דברים שמנתקים אותנו מאותו אור. הרי זה תפקידו, והוא גם הנקרא יצר הרע. ר"ע, בלשונו של "בעל הסולם" זה ראשי תיבות: רצון עצמי, דהיינו אגואיזם. זהו הכח המשטין והמפריד שמונע מאתנו להגיע אל הנשמה הטהורה. אמנם ע"י המעשים המדויקים והכוונה הנכונה ביום הכיפורים אפשר להתנתק מהרצון לקבל השולט בגוף ולזכות ברצון האמתי, שהוא הרצון להשפיע הבא מצד הנשמה. אור גדול מתגלה ביום הכיפורים, אור הבינה, וזוהי באמת הזדמנות גדולה של פעם בשנה.

במעמד הר סיני כתוב, "וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ" (שמות י"ח י"ט). המקובלים גילו לנו סוד גדול על פסוק זה. המילה 'עשן' היא למעשה ראשי תיבות: עולם, שנה, נפש. אלה הם שלושת המרכיבים של כל דבר בבריאה. עולם זה המקום, שנה זה הזמן, נפש זה האדם. כל מאורע בחיינו בעצם מורכב משלושתם – מקום, זמן, אדם. כך מתנהל עולם התיקון, ויש יום אחד בשנה שבו כל המצבים, כל המאורעות, כל התיקונים מתחברים ומתאחדים יחד בפסגת ה"עשן". זהו יום הכיפורים. ביום הזה הנפש הכי קדושה – הכהן הגדול, נכנס אל המקום הקדוש ביותר – קודש הקודשים, בזמן הכי קדוש – עיצומו של יום הכיפורים, ושם עורך הכהן הגדול את תפילתו ומכפר על הבריאה כולה. כל המציאות מגיעה לאיזון מחודש, ולכן ביום הזה "יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם". כיוון שבעבודת הכהן הגדול מתחדשת המציאות, יחד עם מהלך זה גם מתקנים המקומות שבהם פגמנו וקלקלנו במשך השנה, וניתנת לכל יהודי הזדמנות להתחיל מחדש. אם ראש השנה זה יומיים של דין, יום הכיפורים זהו שיא הרחמים.

עטופים בטלית, עסוקים בתפילה, ללא אוכל ומים ובשמירה על שאר האיסורים שמטרתם לנתק אותנו מהטבע של הרצון לקבל, אנו זוכים להתעלות כמלאכים מהעולם הזה אל עולם הבינה. עולם הבינה גם נקרא עולם התשובה. זהו מקום התשובה העילאה, תשובה מאהבה. בינה נקראת גם עלמא דחירות, עולם של חירות. יום הכיפורים הוא היום בו אנו משתחררים מכל השעבודים, משתחררים מכל מה שכובל אותנו לרצות לספק את עצמנו. כשמשתחררים מהרצון לקבל לעצמנו ועוסקים רק בעבודת הבורא, מתוך רצון להשפיע נחת רוח, אז ניתן להשיג דבקות. וישנו כלל בהלכות טהרה – כל המחובר לטהור, טהור. אפילו אם כל אחד מאתנו יגיע למעט דבקות עם הבורא ביום הקדוש הזה, ודאי יזכה לטהר נשמתו. אם נגעתי אפילו בקצה קצהו של מעילו של מלך, נחשב כאילו נגעתי במלך עצמו. אין מקצת נוהג ברוחני. ברוחניות זה או כן או לא. אז שנזכה ביום הכיפורים הזה, יחד עם כל עמנו ישראל, להיטהר, ויתקיים בנו הפסוק, "כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם, מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי השם תִּטְהָרוּ".

גמר חתימה טובה.

תל-אביב, תחילת הצום – 18:09, צאת הצום 19:05.

 

מודעות מרכז רוחני לקבלה וחסידות
בדרכו של בעל הסולם
רח’ בוסתנאי 4 נווה צדק, תל אביב
054-4793070 | 03-5100587

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן