אינתיפאדה בתל-אביב. פרעות קשות של מסתנני אריתריאה אמש בדרום העיר. עשרות שוטרים נזקקו לטיפול רפואי, נזק רב לרכוש

אינתיפאדה בתל-אביב. פרעות קשות של מסתנני אריתריאה אמש בדרום העיר. עשרות שוטרים נזקקו לטיפול רפואי, נזק רב לרכוש

המתפרעים האריתראים אחזו באלות וצינורות ברזל, יידו אבנים ודקרו באמצעות סכינים, וככל הנראה אף השתמשו בנשק חם. המשטרה נאלצה להשתמש באש חיה ובעימותים נפצעו למעלה מ-130 בני אדם, בהם כ-30 שוטרים. 

 

עימותים קשים ואלימים פרצו אמש (שבת) בין מתנגדי משטר אריתראים לתומכיו בדרום תל אביב.

המשטרה כאמור נאלצה להשתמש באש ואמצעים לפיזור הפגנות, רימוני הלם וגז. לפחות 39 נעצרו.

המפכ"ל יעקב שבתאי התייחס למהומות ואמר: "מבחינת המצב בשטח הכל שקט. אנחנו עדיין מטפלים באוטובוסים שהגיעו לכאן, שבחלקם נתפסו כלי תקיפה כמו אלות גז מדמיע ושוקרים, ובודקים את המעמד של מי שנמצא על האוטובוסים, כמו גם את העצורים והפצועים".

מבחינת ההיערכות של המשטרה, אומר שבתאי כי השוטרים נערכים למנוע את המשך המהומות: "גם אתמול בוצעו מעצרי מנע של מסיתים שידענו שהם דומיננטיים בקרב המתנגדים", הסביר.

לשכת ראש הממשלה הודיעה בצאת השבת "בעקבות התפרעויות החמורות בתל אביב, החליט ראש הממשלה לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש. צוות השרים יתכנס מחר במשרד ראש הממשלה בירושלים".

 

חיים גורן, סגן ראש העיר תל-אביב הגיב למהומות בפוסט משלו ואמר:

"לאורך כל השבת הזדעזעתי לשמוע את הפרעות הקשות שהיו בדרום תל אביב. הסירנות של כוחות הביטחון, האמבולנסים והמסוקים.

אני אומר בפה מלא, לא אנוח ולא אשקוט עד שיגורשו מהעיר תל אביב כל המתפרעים אשר קיבלו מקלט והגנה במדינתנו והרשו לעצמם להתנהג בצורה כה אלימה ולפגוע בבטחון תושבי העיר ובאנשי כוחות הביטחון.

בכוונתי, להפעיל לחץ על כל שרי הממשלה ולעגן בחוק את גירוש המתפרעים, במידה ובג"צ יפסול את החוק נציע לבג"צ להעביר את משכנו לדרום תל אביב! לא אתן לריבים פנימיים לטשטש את האמת המרה ועל מנת להבטיח את העתיד העיר וביטחונה עלינו לחזק את זהותה היהודית!

אני נמצא כעת, בחפק העירוני ורוצה לברך את כוחות הביטחון שעושים הכל על מנת להחזיר את השקט לרחובות. אנו במקביל מקימים חפק אזרחי על מנת לסייע לתושבים. בשלב הראשון, גייסנו תלמידי ישיבות מתנדבים אשר יעברו בין הבתים ויעזרו בהערכת המצב. נמשיך לעדכן בהתפתחויות."

 

פעילת מאבק תושבי השכונות שפי פז, בחרה להגיב בלייב תוך כדי המהומות שזלגו לגבולות שכונת שפירא:

 

 

רבים מהמגיבים למתרחש בקרב אנשי ציבור, פוליטיקאים ופעילי שכונות בחרו לציין את עמדת שופטי בג'צ לאורך השנים האחרונות אשר לטענתם חלק נכבד מאד ואחריות כוללת למצב הקשה אליו נקלעו השכונות.

 

כך רשם סגן ראש הממשלה, ושר המשפטים יריב לוין בדף הפייסבוק שלו:

"אם למישהו היה ספק למה הרפורמה כל כך חשובה ועל מה אנחנו נאבקים, הוא קיבל היום תשובה מוחצת לכך.

אנחנו נאבקים על היותה של המדינה יהודית ודמוקרטית. על זכותם של תושבי דרום תל אביב ואילת לחיות חיים בטוחים. על כך שדרום תל אביב לא תהפוך למערב הפרוע.

הממשלה הובילה והכנסת חוקקה במהלך השנים חוקים רבים שנועדו להתמודד עם תופעת המסתננים, אבל בג״ץ פסל מהלכים אלה שוב ושוב.

בספטמבר 2013 בג״ץ ביטל את תיקון החוק למניעת הסתננות, שאפשר להחזיק שוהים בלתי חוקים שנכנסו לארץ בניגוד לחוק במשמורת של עד 3 שנים.

בספטמבר 2014 שופטי בג״ץ פסלו את הסעיפים המרכזיים בחוק למניעת הסתננות המתוקן, הורו על פירוק מתקן חולות בתוך 90 יום, וקבעו כי אסור להחזיק מסתננים שנכנסו ארצה בניגוד לחוק לשנה ללא משפט.

הכנסת תיקנה את החקיקה, אך בג״ץ התערב שוב, ובאוגוסט 2015 התערב בפעם השלישית בחוק למניעת הסתננות, וקבע כי אסור להחזיק מסתננים שגנבו את הגבול במתקן חולות לתקופה שתעלה על 12 חודשים ללא משפט.

גם באפריל 2020 התערב בית המשפט במהלכים שנועדו לסייע בהוצאת המסתננים, ופסל את חוק הפיקדון, שקבע כי המסתננים צריכים להפקיד 20% משכרם, כשהם יוכלו לפדות את הסכום רק כשיצאו מהארץ.

בג״ץ הערים קשיים גם בשלל סוגיות נוספות ויצר עילות פליטות חדשות יש מאין.

הממשלה פעלה, הכנסת חוקקה, בג״ץ ביטל. סמכות ללא אחריות.

לכן חשוב להבטיח שנבחרי הציבור יוכלו לקבל החלטות ולבצע אותן. לכן שיטת בחירת השופטים כל כך חשובה. לכן צריך להבטיח שלבית המשפט ייבחרו גם שופטים שצמחו בשכונות ובפריפריה. שופטים שמעמידים את טובת תושבי השכונות לפני מי שגנבו את הגבול."

נכון להבוקר (ראשון) השקט נשמר, הממשלה והמשטרה אמורות לבצע היום הערכת מצב והמשך טיפול, אולם הצפי הוא להמשך המהומות בחודש הקרוב, כך לפחות טענו חלק מהמתפרעים אמש.

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן