מכפילים את המדוושים: עיריית תל אביב-יפו תפעל להכפלת אורך שבילי האופניים ומספר המשתמשים בכלים אישיים תוך 5 שנים

מכפילים את המדוושים: עיריית תל אביב-יפו תפעל להכפלת אורך שבילי האופניים ומספר המשתמשים בכלים אישיים תוך 5 שנים

עיריית תל אביב- יפו מקדמת את החזון העירוני לרישות העיר בשבילי אופניים ולמעבר של תושבים לשימוש באופניים ככלי התניידות מרכזי.

העירייה ניצלה את הירידה החדה בשימוש בכלי-רכב פרטיים ותחבורה ציבורית בחלק מחודשי השנה עקב פרוץ משבר הקורונה, והאיצה סלילה של שבילי אופניים, התקנה של מסילות אופניים על מדרגות במרחב הציבורי, והתקנה של תשתיות תומכות. לראשונה אף מפרסמת העירייה מפה אינטראקטיבית משוכללת בה יוכל הציבור הרחב ללמוד אודות רשת שבילי האופניים העירונית המוצעת, ולהציע הצעות שונות לצוותי התכנון העירוניים. צעדים אלו הם חלק ממהלך כולל במסגרתו מתכוונת העירייה עד שנת 2025 להכפיל את היקף השימוש בכלים אישיים, ולמצב בו רבע מהנסיעות של תושבי העיר יתבצעו באופניים וקורקינטים, כמו גם הרחבת הפריסה של שבילי האופניים מ-140 ק"מ ל-310 ק"מ.

מפה אינטראקטיבית להעברת הערות על רשת השבילים המוצעת

לראשונה משיקה העירייה מפה אינטראקטיבית אשר באמצעותה תוצג לציבור הרחב תמונה ברורה ומדויקת של רשת שבילי האופניים ברחבי העיר, המיועדת להיסלל במהלך חמש השנים הבאות. הציבור הרחב מוזמן להגיב על גבי המפה ולהשפיע על השבילים החדשים המתוכננים להיסלל. המפה פתוחה להערות הציבור עד לתאריך 1.12.2020 ולאחר מכן תהייה זמינה לצורך צפייה בתוכנית העבודה החמש-שנתית. https://tel-aviv.kaplanopensource.co.il/bicycle/

האצה בסלילת השבילים ברחבי העיר

לאור ההפחתה הדרסטית בתנועת כלי הרכב והולכי הרגל ברחבי העיר, בצל שני הסגרים שכפה נגיף הקורונה השלימה העירייה מתחילת השנה כ- 12.5 ק"מ של שבילי אופניים. בנוסף, כ-4 ק"מ נמצאים בביצוע בימים אלה ועד סוף השנה יחלו בסלילת 9 ק"מ נוספים. שבילי האופניים החדשים שנסללים בעיר מופרדים היטב מתנועת משתמשי הדרך האחרים, בטוחים לרכיבה ובעלי חיבוריות טובה לשבילים קיימים, באופן המאפשר נסיעה רציפה על צירים מרכזיים ובתוך השכונות.

התוכנית האסטרטגית שנמצאת לעיון הציבור כוללת הכפלה של רשת השבילים בתוך 5 שנים (מ-140 ק"מ ל 310 ק"מ) וכן מעטפת שלמה של פתרונות מתחום החנייה, חינוך והסברה, אכיפה ומידע לציבור.

  • שביל האופניים ברח' בן יהודה עד לתוך הנמל שסלילתו תסתיים בעוד כחודשיים  נחשב לאחד השבילים הטובים בעיר, הן מבחינת ההתאמה לעובדה כי הרחוב בחלק הדרומי ייסגר לעבודות הרק"ל והן מבחינת ההפרדה משאר משתמשי הדרך. בנוסף השביל מייצר רציפות עם שבילים אחרים (חלקם כבר סלולים וחלקם יסללו בעתיד הקרוב).  מדובר בשביל דו סטרי, מופרד היטב מהכביש ומהמדרכה ובוצע על חשבון נתיב לרכב הפרטי. בסמוך לתחנות האוטובוס השביל מתרחק מהכביש ובכך מאפשר הפרדה ברורה ובטוחה בין משתמשי התחבורה הציבורית לבין הרוכבים. בנוסף, תכנון השביל מסייע להאטת התנועה ברחוב ולשמירה על בטיחותם של כלל משתמשי הדרך.  לצד אלה, בשבועות הקרובים יחלו העבודות לסלילת שביל אופניים נוסף, שיחבר את רחוב ארלוזורוב מערבית לבן יהודה לחוף גורדון זאת בנוסף לשביל ברחוב יורדי הסירה שמבוצע בימים אלו עד לתוך הנמל בכניסה המערבית.
  • שביל האופניים שנסלל בשטח שדה דב לשעבר מחבר את שכונת נופי ים לחוף תל ברוך ומקצר באופן משמעותי את הדרך אל הים. בקרוב אף יותקנו לאורכו עמודי תאורה.
  • בנוסף, בימים אלה נסלל המקטע הראשון של שביל האופניים ברח' דיזנגוף,בין אבן גבירול למלך ג'ורג' ובהמשך (לקראת סוף השנה) נמשיך את העבודות עד לחיבור עם בן יהודה, ואורכו יהיה  3 ק"מ בסה"כ. השביל יתחבר ל-12 שבילי אופניים לאורכו, ובכך יאפשר נסיעה רציפה ובטוחה ובכך צפוי להגדיל את היקף הרכיבה באזור הוא נחשב לאחד השבילים המבוקשים בעיר על ידי התושבים שכן מהווה ציר משמעותי ונוח.
  • פארק המסילה שנפתח לאחרונה בחלקו מרחיב באופן משמעותי את רשת הרכיבה העירונית ויחבר בקרוב את לב העיר ליפו בשביל איכותי ונוח ביותר.
  • שבילים נוספים שנפתחו לתנועת רוכבות ורוכבי אופניים בחודשים האחרונים: רפידים, דוד אבידן, מקס ברוד, מח"ל, שארית ישראל, יגאל אלון (השלום- גשר יהודית), הדר יוסף (בני אפרים- שלום אש), אופנהיימר- טאגור, וינגייט ויד המעביר דרום, הוברמן, כיכר המדינה, גשר מוזס (שביל טקטי מסומן), וולפסון, סשה ארגוב ופינסקר.
  • במהלך חודש דצמבר יחלו בביצוע של שלושה שבילים חשובים- שביל הרצל (מנווה עופר ועד לרוטשילד), שביל מרמורק (מבן ציון ועד אבן גבירול על חשבון נתיב נסיעה ושביל נוסף כחלק ממערך התנועתי החדש של רחוב בוגרשוב שיהווה חולייה נוספת בחיבור מזרח העיר –ועד לים.
  • לצד עבודות העירייה גם חברת נתיבי איילון נמצאת בתנופת ביצוע של רשת האופנידן שמחברת את כל גוש-דן לעיר תל-אביב יפו. בשלב זה נמצאים בביצוע שבילים רחבים ברחוב הורודצקי, פארק הירקון, פנחס ספיר וגרינבוים. בקרוב יחלו עבודות בדרך נמיר ובמקומות נוספים.

התקנת תשתיות תומכות – לקידום תרבות הרכיבה בעיר

לצד הרחבת רשת השבילים, העירייה פועלת למתן פתרונות שיתמכו במערך הרכיבה בעיר: התקנה של מתקני חנייה עבור אופניים בשטחים ציבוריים ובחצרות של בניינים הפרטיים (ללא כל עלות מצד הדיירים), התקנת  מסילות מתכת להולכת אופניים במעלה ובמורד גרמי מדרגות ציבוריות. יותר מ-20 מסילות שמיקומן נבחר באמצעות שיתוף ציבור מותקנות בימים אלה ברחבי העיר. המסילות הראשונות הורכבו במדרגות כיכר אתרים ובמדרגות רח' המסגר- גרשון ש"ץ.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה: "כחלק מחזון התחבורה העירוני שלנו, חשוב לנו להנגיש ידע ומידע לציבור. המפה האינטראקטיבית שיצרנו מאפשרת לתושבים להכיר את הפריסה הקיימת והמתוכננת של שבילי האופניים, את שלבי הביצוע שלה וכן היא מאפשרת להעיר הערות ולהשפיע על תכנון השבילים שהיקפם עומד להכפיל את עצמו בשנים הקרובות מ-140 ל-300 ק"מ. דווקא משבר הקורונה מאפשר לנו להאיץ ביצוע של עבודות תשתית ולכן מעורבות התושבים ותובנות של רוכבים חשובות לנו, כדי לבצע את העבודות בתעדוף ובתכסית נכונים –  רציפות בצמתים, תוספת חניוני אופניים ומסילות למעבר במדרגות. במקביל, מקדמת חברת נתיבי איילון בשיתוף רשויות סמוכות את רשת האופנידן שתיתן מענה לחיבוריות בין ערי המטרופולין באמצעות שבילים בינעירוניים. המקטעים המתוכננים והמבוצעים בתחום השיפוט של תל-אביב-יפו, מסומנים גם הם במפה האינטראקטיבית, להשלמת תמונת הרשת ולנוחיות הרוכבים והתושבים. אני מאמינה כי הסברה, העברת מידע ושיתוף ידע יכולים לתרום רבות לשינוי התחבורתי שבדרך, ולסייע לנו לרתום את התושבים לצעוד ולרכוב עמנו בדרך להפיכת העיר למוטת תחבורה בת-קיימא, כאחת הערים המפותחות בעולם".

 

Print Friendly, PDF & Email

השאר תגובה

דואל שלך לא יפורסם.

דילוג לתוכן